11.1.2017

Projekti II/17

Epäreilu tuli on paras tuli

Olen aina pitänyt raketinheittimistä, ne ovat vain jotenkin hienoja vehkeitä. Olen jo vuosia sitten rakentanut kolme eri Nebelwerferiä (15 cm NbW 41;30 cm NbW 42; Panzerwerfer auf SWS) ja halusin lähteä vähän toiseen suuntaan. Mietin pitkään ihan perinteistä Katjuskaa (BM-13), mutta sittenkin modernimpi innosti enemmän. Livenä olen ihmetellyt 122 RakH 89 -kärryjä Tatran rungolla (Tŝekkiversio RM-70), mutta niitä ei ottanut löytyäkseen mallina - vielä ainakaan. Ne ovat kolhoja, mutta hienoja, mutta jouduin tyytymään vanhempaan kalustoon, neukkujen Ural 375D -rungolle rakennettuun BM-21 -raketinheittimeen.


Palaset

Trumpeterin lootasta paljastui pari rakennusalustallista palasia, seassa pari fotoetsiosaa, minitarjonta siirtokuvia sekä setti isoja kumirenkaita. Näihin uppoaisi ehkä aikalailla aikaa. En tajunnut myöskään tarkistaa, oliko neljäänkymmeneen rakettirööriin mitään täytettä, vai olisiko vekotin tyhjäksi ammuttu. Vähän veikkasin jälkimmäistä.




Ohjeet

Maalausohjeet olivat sangen yksinkertaiset. Vihreä runko ja kuminmustat kumit. Ounastelin vähän, etten ehkä lähtisi ihan noin yksinkertaiseen ratkaisuun tälläkään kertaa.


Rakennusohjeet itse taas olivat pieni kirjanen. Jännittävä yksityiskohta paljastui heti alussa: tässä oli ihan erikseen mallinnettu moottorikin. En oikein ollut odottanut tuollaista suoraan askista.

Kokemukseni Trumpeterin maallakulkevista eivät ole olleet ihan optimaaliset osien sopivuuden suhteen, joten lievää arpomista saattaisi olla luvassa, tai sellaiseen koetin varautua henkisesti. Toki, jos vanhat muistoni eivät olleet enää (sarjan valmistumisajankohdan huomioonottavaa) todellisuutta niin myöntäisin toki kevyen ennakkoluuloisuuteni ihan suoraan.








4.1.2017

Projekti I/17

Leopard 2A6M

Projektiassistenttini kaipasi taas omaa panssarivaunua maalattavaksi. Kävimme ostosretkellä, joka ei ollut ihan yhtä menestyksekäs kuin mitä toivoin. Päädyimme aivan lopuksi naapuriprisman leluosastolle ja luettelin siitä mallien nimiä. Sain hädintuskin sanan "Leopardi" suustani, hän nappasi boksin syliinsä ja julisti, että "haluan tämän".  Isin tyttö.


Tarkkanäköisimmät huomasivat askin vasemmasta kulmasta mm. aitoa kissapetoa valmistavan Krauss-Maffei Wegmann -yhtiön nimilogon. Oletin, että tämä tarkoitti sitä, että Revellin malli oli peräti lisensoitu ja oletettavasti perin asiallinen.

Kasaus

Rakentelin vaunua hissukseen, muutaman illan aikana. Osan pienimmistä yksityiskohdista jätin asentamatta ihan tarkoituksella, kun tiesin, että tämä menisi leikkikaluksi ja jotkut palat eivät vain yksinkertaisesti kestäisi moista elämää.




Telaketjut oli tarkoitus rakentaa kahdesta pitkästä laatasta per puoli, joita piti pehmittää kuumassa muttei kuitenkaan kiehuvan kuumassa vedessä ja taivuttaa ripeästi muotoon. Arvatkaas vaan, onnistuiko? Korvasin ryssimäni muovipalat leikkiäkestävämmällä ratkaisulla eli taktisesti limittäin ja vastakkain asetelluilla sopivanlevyisillä pitkillä maskiteipinpätkillä. Tietenkään nämä teippitelaketjut eivät olleet skaalanmukaisen paksut, mutta asettuivat kauniisti aloilleen ja kestäisivät ympäri lattioita, pöytiä sun muita pitkin ajelun paremmin.

Mittasin ensin sopivat pätkät, koesovittelin ja näppäilin. Kun ketjut (hihnat?) olivat juuri sopivat, levitin vähän erikeepperiä eri telakoneiston osiin niin, että teippiviritelmäni eivät tipahtaisi kyydistä kesken kaiken.


Maalaus

Pohjamaalasin vekottimen yksinkertaisen valkoiseksi. Tämän jälkeen luovutin projektin alihankkijalle eli omistajalleen.


Muusat olivat oikukkaita otuksia, joten maalausprosessi levisi aika pitkälle ajalle ympäri kalenteria kaikkien kolmen maalaussessionsa kanssa. Mutta eipä tuollaista nelivuotiasta ole mitään järkeä pakottaa askartelemaan vastentahtoisesti, joten kysyin aina silloin tällöin, että "haluatko maalata vaunuasi / vaunusi loppuun?" Tai kuten riemastuttavan positiivinen Bob Ross on sanonut: "Maalaamisen ei pidä olla raskasta työtä. Maalaamisen tulisi olla ilahduttavaa".








Sieltä täältä katsoessa vaunu näytti ihan siltä, kuin sillä olisi ajettu mustikkamättäällä oikein nuoruuden innolla. Innokas maalari myös sotki ihan jokaista väriä välillä yhteen ja kummasteli, kun lopputulos olikin ruskea. Olisihan se kai ollut ihan kiva, jos kaikkia yhdistämällä olisi saanut vaikka sateenkaarimaalia, mutta kun eivät ne ihan niin toimi. Taidamme iteroida tätä samaa värien sekoituskeskustelua vielä erinäisiä kertoja tulevien vuosien aikana...

Maalausprosessissa käytetyt maalit olivat kaikessa, sanoisinko, eläväisyydessään seuraavat:

VMA 71065 Steel
VMA 71111 UK Mediterranean Blue
VMA 71094 Green Zinc Chromate
VMA 71085 Ferrari Red
VGC 72013 Squid Pink
VGC 72014 Warlord Purple
VGC 72008 Orange Fire
VMC 70733 Orange Fluorescent

Valmis

Kun taiteilija malttoi viimeistellä vaununsa ja muutella kuvioitaan vielä viime hetkellä, oli se vihdoin valmis. Tarkistin toistuvasti, josko siirtokuvia olisi käytettävä ja pysyvä vastaus oli tiukka ei. Kauniiksi lopuksi lakkasin koko tekeleen niin, että se ehkä kestäisi leikkimistä vähän paremmin.

Siteeraan tähän vielä artistin omat sanat vaunustaan: "Tämä on tulipanssarivaunu. Se tuo tulta mukanaan. Sateenkaaren väreissä". Takakannelle ilmestyi loppuvaiheessa jotain sateenkaarimaista efektiä, mutta eipä sitä huomaisi jollei tietäisi. Tai ei oikeastaan silloinkaan. Flammpanzer-ideasta olin toki hyvin riemuissani, isin tyttö tosiaan :)














28.12.2016

Valmista: Projekti IX/16

Saksalaisten kaappaama neukkutankki

Kuten tunnettua, Saksa ei ollut ainoa toisen ison rähinän peluri, jonka puikoissa huitoi sekava viiksiniekka. Tällä kertaa yhden tiimi kähvelsi toisen piippahatuilta taisteluvaunun ja sääti sitä vähän omanlaisekseen. Siinä oli siis tämänkertaisen mallini teema ja motivaatio.

Ovelasti tämä osui taktisesti vuoden loppuun ja Projektimutinoiden projektivuosi 2016 päättyi siis samalla kun vuoden yhdeksäs tekele julistettiin valmiiksi. Siispä mukavaa vuodenvaihdetta ja ensi vuosi jatkunee ihan samalla järkijättöisellä linjalla.

Kuvatukset






Salama ei ole ystäväni mutta ainakin tuosta näkee sotkun vähän eri tavalla







Tornikin kääntyi ja D-25T:n putken koroa sai säätää ylös ja alas mallin rakenteen asettamissa rajoissa.




Rupesin kyllä merkitsemään itselleni ylös käyttämääni aikaa, mutta unohdin senkin sitten kesken kaiken juuri ennen ketjujen asennusta. Vaunun rakentamiseenhan aikaa ei mennyt nimeksikään (joku hassu tunti), kuten Tamiyan askeilla on aina ollut tapana. Kaikkeen säätämiseen ja maalailuun upposi luonnollisesti moninkertainen aika ja vaiva, mutta sekin oli odotettavissa.