Työtilamuutokseni on aiheuttanut oletettavan huomattavasti pienen kyykähdyksen pantteriprojektini etenemisessä. Eipä sillä, että vaunussa olisi mielestäni ollut enää kauheasti tehtävääkään. Nyhräsin hissukseen työkalujen kanssa, tuhersin pienet palkkiristimäisyydet etukulmiin ja väänsin torniin isot numerot.
Viimeisimmällä rykäisyllä pistin itkon kasaan ja melkein kokonaan maaleihin. Paikkansa löysivät myös molemmat munuaiset, tunkki odottaa vielä kiinnittämistään takapanssariin. Takaripustimiin laitoin loppujen lopuksi koko kuuden sarjan irtotelakenkäpareja - niiden maalicocktail pitää varmaan sekoitella tänään illemmalla. Muuten rupean kutsumaan tätä vehjettä vähitellen valmiiksi. En rupea sotkemaan Pantteria pigmenteillä tai millään, kun liikkuvana sitä tultaneen käpälöimään enemmän kuin staattisia vaunuja.
Satunnaista, älyvapaata ja eritoten sekalaista, ilmeisen vuolassanaista tekstiä pienoismallien, 'mechien ja pelailun seasta. Mitä ja mistä milloinkin.
2.9.2014
27.8.2014
Kilpavarustelun Korkeajännitys siirtyy merten alle
Työläjäni on tunnetusti koostunut lähinnä tela-ajokeista ja nyt muutamasta lennokista. Tarjosin tässä yhtenä päivänä kodin vähän aloitetulle tyypin XXIII -sukelluseveneelle. Tuo vekotin on hippasen vajaa metrin mittainen!
En nyt ihan tiedä, missä välissä tämän vuoro tulee. Patteripantterin valmistuttua tiedetään, onko vastaus "heti seuraavaksi" vaiko "myöhemmin".
![]() |
Jagpanther tuli tarjoamaan skaalausapua |
En nyt ihan tiedä, missä välissä tämän vuoro tulee. Patteripantterin valmistuttua tiedetään, onko vastaus "heti seuraavaksi" vaiko "myöhemmin".
20.8.2014
13.8.2014
Pantterin tassuttelu
Telakoneisto
Kolmea limittäistä telapyöräsettiä paikoilleenlaitellessa ei käynyt kateeksi niitä piruparkoja, jotka saivat vääntää näitä tosimaailmassa ties minkälaisessa säässä. Näppärästi uloin telapyöräsarja pitivät kaikki muut paikallaan ja nekin kiristettiin ruuveilla siten, että kaikki saivat pyöriä vapaasti mutta hemppumatta eestaas. Säätötarvetta ennakoidakseni en vielä tässä vaiheessa iskenyt ruuvinkannat jemmaavia tulppia paikoilleen, kuten kuvista näkee.
![]() |
I |
![]() |
II |
![]() |
III |
Palautuspyörät pyörivät nimensä mukaan vapaasti akselillaan ja ne vain painettiin kiinni ko. akseliin. Vetopyörille oli puolestaan omat kiristysruuvinsa, joilla ne pistettiin tiukasti kiinni vaihteiston pyörittämiin akseleihin. Oikeanpuoleisessa vetopyörässä näkyy ainakin ruuvin paikka, jollei ruuvia itseään.
Ketjut
Telaketjut olivat vähän huolestuttava osa tässä projektissa. Aika pienellä vääntämisellä sain ne paikalleen. Tietysti ohjetta seuraten ne piti ottaa samantien irti, koska ketjut blokkasivat ylärungon kiinnitysruuvit! Sitten sain pujottaa ketjut taas paikalleen pyörimistestausta varten. Korinaa.
Koeajo
Suurin huoleni olikin, repeävätkö ketjut, pyörät tai jokin muu osa irti kun pistäisin moottorin käyntiin. Ihan ensimmäiset sekunnit rakennelma piti vähän omituista meteliä, mutta parin ketjunmitan jälkeen lakut asettuivat paikoilleen ja lopettivat ylimääräisen kohelluksen.
![]() |
Se toimii! |
Otin minä tuosta videonkin, mutta taidan ottaa uuden sitten, kun vaunu on valmis ja yli-innokas kaksivuotias apulaiseni on poissa auttamasta. Jollei muuten, niin jonkunlaisen vakavanaamaisuuden ylläpitämiseksi.
7.8.2014
Pantterin turkki
Toinen pikapostaus tähän väliin, jotta bloginkuvatus pysyisi vähän paremmin reaaliajan tahdissa. Alunperin olin ajastanut tämän ensi viikolle, mutta kun sain telapyörätkin vihdoin kuosiin, lähteköön tämäkin matkaan.
Toisaalta, täydellisen mahtava maalipinta ei sekään ole aina ehkä se tavoiteltavin kohde, jos miettii, että ei se ehkä ihan niin justiinsa ollut kentälläkään. Oma rehellinen mielipiteeni on edelleen, että vouhottaminen on turhaa ja viihtyminen on oleellisempaa kuin "harrastusnatseilu".
Korjailin sitten koko tekelettä uudemman kerran yhtenä helteisenä iltapäivänä. Vasta nyt kuvia katsoessani hoksasin, että takaosassa vasemman laatikon Zimmerit-tassa on lepattanut tuulessa jo hyvän aikaa.
Kuvista jäi pois telakoneiston paikkamaalailu (kuka niitä kiekkoja jaksaa nimenomaisesti tuijottaa?) ja myöhempi telapyörien reunojen mustanharmaalla maalaaminen.
I
Päätin, että alarunko olisi pääsääntöisesti Dunkelgelb, joten räimin sitä (VMA 71.081) kaikki oleelliset pinnat täyteen. Reilun kolmasosan telakoneistosta suihkin samalla vaivalla ja vedin taikahatustani jonkunlaisen kuviopohjan sekä torniin että vaunun ylempään rungonpuolikkaaseen.II
Seuraavana iltana otin käsittelyyn noin puolet vielä maalaamattomista telapyöristä / vast. ja kynäilin lisäruntuja vaunuun ruskealla (VMA 71041). Pyrin noudattamaan aiempia muotoja mutta silti korjaamaan mahdollisia jäätyneitä käpyjä matkan varrella. Jälki ei ollut tässäkään välissä täydellistä, enkä hermoillut siitä, kun kolmas maalauskierros oli vielä tekemättä.Toisaalta, täydellisen mahtava maalipinta ei sekään ole aina ehkä se tavoiteltavin kohde, jos miettii, että ei se ehkä ihan niin justiinsa ollut kentälläkään. Oma rehellinen mielipiteeni on edelleen, että vouhottaminen on turhaa ja viihtyminen on oleellisempaa kuin "harrastusnatseilu".
III
Naamiokuvion kolmas ja viimeinen maalattava väri oli siis vihreä (VMA 71.096) ja mielestäni kaiken valmistuttua hoksasin, että olin unohtanut alakeulan lähes tyystin. Ei se ihan Dunkelgelbiksi voinut jäädä, mutta jouduin sitten korjailemaan tekeleitäni uudemmalla maalauskierroksella. Hupsis.![]() |
Hupsistakeikkaa |
IV
Korjailin sitten koko tekelettä uudemman kerran yhtenä helteisenä iltapäivänä. Vasta nyt kuvia katsoessani hoksasin, että takaosassa vasemman laatikon Zimmerit-tassa on lepattanut tuulessa jo hyvän aikaa.
Kuvista jäi pois telakoneiston paikkamaalailu (kuka niitä kiekkoja jaksaa nimenomaisesti tuijottaa?) ja myöhempi telapyörien reunojen mustanharmaalla maalaaminen.
6.8.2014
Pohjamaalattu pantteri
Loppuheinäkuun helteestä huolimatta otin ja ruiskuttelin pohjamaalit vaunuun yhtenä iltapäivänä. Zimmerit-tarrojen päällä efekti oli ihan toimivan oloinen, mutta katsotaan nyt kun niihin saadaan jotain oikeaa väriä. Hehkeässä lämpötilassa maali rupesi valumaan yhä heikommin ja heikommin, kun pääsin telapyörästöön asti, joten ne kaipaavat varmaan vielä vähän korjailua, samoin vaunun kansipuoli.
Ykkösiteraation kuvasatoa
30.7.2014
Täysin aseistettu ja melkein valmiiksi rakennettu Pantteri
Viimeiset koukut ja väkäset
Räpelsin viimeiset pohjamaalausta edeltävät käikäleet paikoilleen. Aikaa meni ehkä viisi minuuttia plus yön yli nukkuminen ennen helmapanssaritelineen paikalleenliimausta. Ei tuossa ole enää mitään kesken, teippailen suojattavat osat umpeen ja rupean räimimään harmaata pinnoille tässä joku sopiva päivä. Tiedän jo nyt, että telakoneiston maalaamisen kanssa tulen kiroamaan, toimintamallini kaipaisivat parantamista.H-hetkeä odotellessa
Otin Pantterista huvikseni vertailukuvan näppiksen vieressä kököttävän Akilleen kanssa. Onhan tuo kissa nyt huomattavasti kauniimpi vekotin, asiasta ei sitten neuvotella!24.7.2014
Pantterin torni
Kansipuolen jatko
Jatkoin tietysti vaunun kansipuolella, kun en saanut kertalaakista valmista aikaan. Jostain syystä kasasin toisen helmapanssaritelineen, liimasin paikalleen ja unohdin toisen valurankoihinsa, kun kiiruhdin jo kohti tornia. Taidan ottaa asiakseni kasata tuon puuttuvat räystään heti tänään, jo ennen tornin parissa jatkamista, muuten unohdan sen yhä uudelleen.Tykki torneineen
7.5 cm KwK 42:n peräosa oli ohjelmassa ensimmäinen osa tornista. Jos olisin aikeissa pistää komentajan kurkkimaan luukustaan ulos, olisin maalannut kaiken myös sisäpuolelta, mutta kun tuo patterikotelo johtoineen sun muineen olisi paistanut läpi ja pelkkä styreenilevy näyttäisi niin väärältä, päätin vetää luukut (taas) kiinni. Puolivillainen epäsisätila ei oikein innostanut.Tornin mutkiin ja muotoihin tuli toinenkin erikoisenmuotoinen tarralirpake. Ihan kiehtovalta se näyttää vieläkin. Tajusin tässä kuvia tökkiessäni, etten minä sitten kauhean chippautunutta jälkeä lähtenytkään tekemään. Ehkä näin on parempi, mopo olisi voinut lähteä lapasesta aika vakavasti.
Tässä vaiheessa torni jäi tuohon kuntoon. Siitä puuttuu kuvan ottohetkellä lähinnä komentajan luukku, kahvoja, tornin nostoon tarvitut lenkit ja MG-34:n kiinnitysraide. Panssarivaunukanuunan muotoja joutunen vähän hinkkaamaan saumoista, mutta sitä nyt tuppaa tapahtumaan kun ei käytä alumiiniosia.
23.7.2014
Ylärunko
Kävin sitten paraatipuolen kimppuun. Aloitin taktisesti läiskimällä keulapanssarin ja yläkylkien Zimmerit-tarrat paikoilleen ja jatkoin kk-kupolin, luukkujen ja sen sellaisen parissa. Ideani oli tälläkin kerralla se, että rakennan ja asennan tasan sen, mikä ei ole tiellä maastokuviota maalatessa. Kaikki irtain (työkalut, putkenrassaimet jne) pääsisi paikalleen, kun kiinteät osat olisi maalattu.
Toki jos olisin seurannut ideaani tarkalleen, konekiväärin piippu olisi isketty sekin myöhemmin kiinni, mutta kerrankos minä ohjenuorani unohdan. Veikkaan, että vallitseva väri tulee olemaan perinteikäs Dunkelgelb. Näissä kahdessa alemmassa kuvassa näkyy paikka, johon putken kuljetuslukko tulee, mutta jonka jätän kiinnittämättä ennen naamiomaalausta - vaikka se onkin kiinteä osa. Tuollaiset palat vedän varmaan aika suoraan Dg:llä ja keskityn suuriin linjoihin.
Toki jos olisin seurannut ideaani tarkalleen, konekiväärin piippu olisi isketty sekin myöhemmin kiinni, mutta kerrankos minä ohjenuorani unohdan. Veikkaan, että vallitseva väri tulee olemaan perinteikäs Dunkelgelb. Näissä kahdessa alemmassa kuvassa näkyy paikka, johon putken kuljetuslukko tulee, mutta jonka jätän kiinnittämättä ennen naamiomaalausta - vaikka se onkin kiinteä osa. Tuollaiset palat vedän varmaan aika suoraan Dg:llä ja keskityn suuriin linjoihin.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)