Telakoneisto
Kolmea limittäistä telapyöräsettiä paikoilleenlaitellessa ei käynyt kateeksi niitä piruparkoja, jotka saivat vääntää näitä tosimaailmassa ties minkälaisessa säässä. Näppärästi uloin telapyöräsarja pitivät kaikki muut paikallaan ja nekin kiristettiin ruuveilla siten, että kaikki saivat pyöriä vapaasti mutta hemppumatta eestaas. Säätötarvetta ennakoidakseni en vielä tässä vaiheessa iskenyt ruuvinkannat jemmaavia tulppia paikoilleen, kuten kuvista näkee.
I |
II |
III |
Palautuspyörät pyörivät nimensä mukaan vapaasti akselillaan ja ne vain painettiin kiinni ko. akseliin. Vetopyörille oli puolestaan omat kiristysruuvinsa, joilla ne pistettiin tiukasti kiinni vaihteiston pyörittämiin akseleihin. Oikeanpuoleisessa vetopyörässä näkyy ainakin ruuvin paikka, jollei ruuvia itseään.
Ketjut
Telaketjut olivat vähän huolestuttava osa tässä projektissa. Aika pienellä vääntämisellä sain ne paikalleen. Tietysti ohjetta seuraten ne piti ottaa samantien irti, koska ketjut blokkasivat ylärungon kiinnitysruuvit! Sitten sain pujottaa ketjut taas paikalleen pyörimistestausta varten. Korinaa.
Koeajo
Suurin huoleni olikin, repeävätkö ketjut, pyörät tai jokin muu osa irti kun pistäisin moottorin käyntiin. Ihan ensimmäiset sekunnit rakennelma piti vähän omituista meteliä, mutta parin ketjunmitan jälkeen lakut asettuivat paikoilleen ja lopettivat ylimääräisen kohelluksen.
Se toimii! |
Otin minä tuosta videonkin, mutta taidan ottaa uuden sitten, kun vaunu on valmis ja yli-innokas kaksivuotias apulaiseni on poissa auttamasta. Jollei muuten, niin jonkunlaisen vakavanaamaisuuden ylläpitämiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti