14.2.2024

Telaketjut, akryylimuta ja maiset öljyt

Telakoneisto

Ihan ensin varmistin, että olinhan minä nyt löytänyt alkuvuodesta '23 ostamani 8B -grafiittikynän. Kyllä vain, tallessa oli mutta tällä kertaa myös käytettävissä eikä hyvässä tallessa.

Suttasin kaikkien tela-, veto- ja palautuspyörien kulutuspinnat kynällä kevyesti ja blendasin jäljet sormillani. Palautuspyörät olin liimannut vaunuun kiinni jo aiemmin, niiden ympärillä oli tarpeeksi tilaa tähän touhuun.

Grafiittipinta toimi aika oikeannäköisesti, ainakin kun sitä vertasi viime vuonna loppukesästä tekemiini havaintoihin (ja isoon kasaan napsimiani referenssikuvia) Parolan Panssarimuseossa.



Näistä kuvista oli muuten myös oikeaa hyötyä, ne paljastivat pari unohtunutta öljyvärilänttiä.

Telaketjujen käsittelyn tein tässä välissä vain sisäpuolelle. Nitkutin grafiittikynälläni nuo ohjaushampaat ja sitten niiden ympäriltä kaistaleen verran molemmilta puolilta, telapyörien aktiivista kulutusta mallintamaan.

Aivan jäätävän näköisten sormenpäitteni kanssa ajattelin, että ennen niiden pesemistä voisin käyttää niitä pehmeään jälkeen miinanposautuspyörissä. Pyörittelin niitä sormillani ja mitä niihin tarttui, tarttui.


Ketjujen asennus

Aloitin asennustyön oikealta kyljeltä. Kuvittelin ensin, että lakutela olisi hankalampi asentaa ja jätin kaikki telapyörät ensin irralleen. Meinasin pitää niitä ketjulenkissä ja liimata ne yhdellä rysäyksellä kiinni runkoon. Pyöritellessäni huomasin, että ainakin etummaiset kolme, neljä telapyörää voisi liimata jo valmiiksi ja jättää vain taaimmaisen vetopyörän kanssa samaan aikaan liimattavaksi.

Tässä oli kumminkin sen verran hyvin tilaa, toisin kuin viimeksi kasaamassani Jagdpanzer IV:ssä, että pystyin liimaamaan kaikki viisi telapyörääkin paikoilleen ja pujottaa sitten lakutelan pelkän vetopyörän kanssa lopuksi omiin koloihinsa.


Oikean puolen opeilla vasen ketju pyörästöineen sujahti kiinni nopeasti. Kokonaisuutena vaunu rupesi taas näyttämään paremmalta. Parhaimman ketjun tiukkuusefektin olisin saanut aikaan, jos olisinkin liimannut palautuspyörän viimeisenä, koska sillähän tätä säädettiin, mutta osa oli niin heppoinen etten uskaltanut laskea sen varaan ollenkaan.

Tietysti kotitekoinen antennini irtosi vihdoin kaiken pyörittelyn ansiosta. Vaurio ei ollut vakava, liimaisin sen takaisin kiinni myöhemmin, kun olisin rauhallisemmassa vaiheessa. Antennin varominen oli käynyt vähän rasittavaksi, myönnettäköön, en vain halunnut näpsäyttää sitä väkisin pois.



Peräpää tuli tarvitsemaan aikamoisen kurapaakuston näyttääkseen vähän vähemmän rujolta. Tuo takakulma oli kyllä semmoinen pettymys tässä mallissa, ettei sitä oikein voinut ymmärtää. Omat useaan kertaan manatut tilkkimistaitoni olivat tietysti osa pettymystä.

Vallejon mutamössöt

Käytin vaunun ketjujen ja erityisesti takapään sotkemiseen kahta eri Vallejon säistystavaraa: ensin mutaa ja nurmikkoa (Environment 73826 Mud and Grass), toisella kierroksella euromutaa (Thick Mud 73807 European Mud). Molemmat olivat käyneet vähän paksuiksi ja sain ne levitettävämpään kuntoon parilla tipalla hanavettä.

Useamman päivän mittainen väli oli hyväksi öljysotkuilleni, kiillon määrä oli taittunut selvästi ympäri vaunua. Otin kuvat myös taas eri ajassa ja paikassa, luonnonvalon ja ledilampun ero ei kuitenkaan ollut ainoa oikea erotus edelliskuviin verrattuna.




Kura oli aika ällöttävän näköistä kuten pitikin olla.

Vaunun etupuolella sotkin selvästi vähemmän. Kaiken varalta jätin miinapyörät aikalailla rauhaan, olin ihan liian amatööri näissä ja nuo palikat olivat liian monimutkaiset meikäläisen hallittavaksi mutamömmöjen kanssa.

Telapyörät pääsivät aika helpolla, tökin vähän mutaa sinne ja tänne tekstuuria tuomaan. Vaunun alakyljissä kyllä oli kökköä, vaan se ei tulisi ikinä näkymään sen kummemmin.

Koetin kerätä vähän rapaa tuohon miinanpurkulaitteiston eri reunoille ja muihin ansoihin. Tässäkin käytin mutamateriaalia lähinnä tuomaan pintakuviointia, en niinkään väriä.

 

Mutalöllöt jätin kuivumaan ja pääsin mallin kimppuun kaiken muun sekavan ansiosta vasta pidemmän ajan kuluttua.

Abteilungin maasävyt

No olihan näitä, vaaleasta tummaan maahan ja minäpä sotkin puoliohutta vaaleaa tököttiä (ABT125 Light Mud) ketjuilleni. Ehkä tuosta kamasta olisi pitänyt tehdä tosi ohutta niin se olisi vaeltanut pääsääntöisesti telakenkien kuoppiin, nyt ketjut päätyivät aika mutaisiksi.

Tekaisin kaveriksi todella pienen määrän tummaa mutalitkua (ABT130 Dark Mud) ja tökin sitä pistemäisesti sinne tänne, isompina tai pienempinä laikkuina. Tätä sekasotkua minä sitten blendasin ympäri ketjustoa nähdäkseni miltä lopputulos sitten lopuksi näyttikään. Spoileri: mutaiselta.

Seuraavana päivänä ketjut olivat vähän rauhallisemman näköiset. Lisäkuivumisajan jälkeen kävin ketjujen kohokohdat läpi grafiittikynälläni, mutta siitä operaatiosta en ottanut erikseen kuvia.


Käytin ohutta moottoriöljylitkua (ABT160 Engine Grease) muutamien telapyörien kohdalla ikäänkuin jäljittelemään valunutta voiteluölyjä. Samalla vaivalla käytin sitä noiden lisäteräspönttöjen yläpinnoilla näkyviin tiesmikälienypyköihin.


Mihinkään pistefiltteröintiin en lähtenyt enää tässä vaiheessa, mutta mielikuvissani kevyt vaalean värin (ABT035 Buff) blendaus avainpalikoiden päällä toimi hyvin. Koetin rajoittaa intoani ja tökin buffitäplät moottorikannen palojen keskialueille ja etulokasuojille sekä etuyläviistopanssarin yläkulmaan.

Ensimmäisen blendauksen jälkeen efekti oli minusta turhan voimakas vielä seuraavana päivänä, joten kevensin maalikerrosta vielä toisen kerran.


Valmistako vähitellen?

Rupesin olemaan sitä mieltä, että vaunu oli aikalailla valmis. Nappasin kuvia ympäri vaunua ja mietin että miten iso ero kaikella tällä säätämiselläni oli siihen, mistä aloitin heti kynäruiskuvaiheen jälkeen. Kai minä vielä jotain korjattavaa vielä löytäisin antennin ja lapioiden pidikkeiden, sekä ulkovalon lisäksi. Jos en sen enempää keksisi niin seuraavan viikon postauksessa oliskin jo valmis vaunu, mutta jos tunkkaamista löytyikin enemmän niin väliin tulisi yksi oletettavasti lyhyt postaus.



Tuo vasemman lokasuojan nurtsijööti piti kyllä vielä poistaa tai hienosäätää



Vertailukuvapari

Asennot eivät olleet ihan samat ja valaistusolosuhteet poikkesivat toisistaan, mutta kyllä niitä jotenkin pystyi vierekkäin vertailemaan. Oleellisin ero oli minusta tuossa perusvihreässä vaunussa, ei niinkään eri komponenteissa.


 

7.2.2024

Öljysäistystä miinanpurkuvaunulle

Seepiavarjot

Kun olin aiemminkin aloittanut varjojen toteuttamisen ohuella seepialitkulla (ABT002) niin aloitin nytkin. Tällä kertaa litkuni jäi vähän paksummaksi kuin aiemmin, mutta se ei tuntunut haitanneen ennenkään.

Lyhyen yksinkertaisesti: kävin tornista ja rungosta läpi kaikki railot, reunat, koloset sekä varjonpaikat. Telapyörät tovereineen jätin tarkoituksella vielä pois, ajankäytön takia.


Rungon puolella lisäsin tarkoituksella varjoja tuohon tornin alle jäävälle alueelle sekä eri työkalujen ja laatikoiden alle. Mietin hetken, josko olisin litkuttanut vaaleat puulaatikot samalla kierroksella, mutta ajattelin että sävymielessä värisetin ruskea litku sopisi ehkä paremmin. Metalliosista vain moottorikannen ritilät saivat käsittelyn jo nyt, muut saisivat pelkkiä ruostekerroksia.



Seuraavana päivänä putsasin ylimenneitä pois, seuraavassa kuvaparissa olin putsannut pahimmat ylimenneet litkut pois.


Pyöräkokonaisuudenkin litkutin aika vauhdikkaasti. Näissä ei ollut kovin paljoa sen erikoisempia pintaefektejä, jokusta maalinlohkeamaa ja naarmua lukuunottamatta. Päätin, että ennen muiden kuin palatuspyörien asentamista paikoilleen en tekisi oikeastaan mitään muuta, niin en joutuisi arvaamaan niiden tulevia kulmia ja sotkujen (Engine Grease voisi sopia maavärien jälkeen) valumasuuntia etukäteen.

Pesu ruskealla

Sotkin hyvin pienen määrän ruskeaa litkua (ABT040 Brown Wash), jota käytin vain puuosiin. Laatikoissa ja lapionvarsissa se parhaiten näkyi, sahan kahvat olivat niin pienet ettei niissä paljon mikään erottunut. Olivatpa tämän jälkeen vähän vähemmän kirkkaat ja sarjakuvamaiset.


Tumma ruoste

Sekoitin ohutta litkua (ABT070 Dark Rust) ja levitin sitä ympäri vaunua. Itsestäänselvinä ensimmäisinä paikkoina olivat nuo teräksiset osat, niistä erityisesti pakoputket ja telakengät. Levitin jonkun verran ruostetta myös miinanräjäytyspyörien ulkokehille.



Vähemmän itsestäänselvästi tökin ruostelitkuani myös aiemmin tekemille chippauksille. Tämän kerroksen oli tarkoitus tuoda lisää elävyyttä lohkeamilleni. En ollut ihan varma, rupeaisinko lisäämään niihin tuoretta ruostetta erikseen.


Ensimmäisellä maalauskierroksellani ehdin kuorruttaa telaketjujen ulkopuolet hyvällä yleismäärällä tummaa ruostelitkuani. Sen päälle tulisi ainakin vielä jonkunlainen vaalean ruosteen elämyskerros, mutta sen toteutustapa oli vielä auki. Mietin hammastikun kanssa räiskimistä satunnaispisarointia varten.

Vaalea ruoste

Ennen vaalean ruostelitkun (ABT060 Light Rust) töpöttelyä valittuihin kohtiin blendasin tumman rusteen alueita vähän, jotta ne olisivat vähän kevyemmät tuossa pinnalla. Kävin sitten kaikkien ruosteesta kärsiviin osiin innolla, aloitin tuosta etuviistopanssarin irtoketjupätkästä koska se oli jäänyt aiemmin väliin.

Lisäsin torniin ruostekorostuksia sinne, missä olin jo levitellyt tumman, vanhemman ruosteen jälkiä lähinnä chippausten alueelle. Koetin pitää näitä tuoreempia jälkiä huomattavasti tiukemmin kurissa.


Räpsin hammastikun avulla jonkun määrän tuoretta ruostetta ulommille miinapyörille. Näistä kuvista näki, että niitä pitäisi vähän blendailla vielä erityisesti vasemmalla puolella, mutta senkin ulkokehän ilmeeseen olin kohtuullisen tyytyväinen. Ajattelin tämän olevan se osa vaunussa, joka kärsisi kaikkein eniten ja olisi kurjimmin sään armoilla.


Ylä- ja alaetuviistopanssarien yhteenliittävä kalikka tarjosi hyvän paikan valumien kertymiselle, joten käytin siinä enemmän tuoretta ruostetta.

Toinen lapioista oli enemmän kärsinyt kuin toinen. Nyt kun vielä muistaisin korjata niiden kiinnityspalikoiden maalaukset.

Ajovalo oli aika kelvollisen kolhittu mutta ei liiallisesti kumminkaan. Tuota teräslaatikkoa olisin puolestani voinut rujouttaa enemmänkin, mutta ehkä se oli vain hyvässä kunnossa vielä tässä vaiheessa elämäänsä. Pääasia, ettei se näyttänyt uunituoreelta.

Näitä verkkofiltterien jälkiä pitäisi vielä siistiä, tässä ne olivat yksinkertaisesti tuohon muotoonsa kuivuneina.


 

Telaketjujen ulkopuolen sain sotkettua nyt myös tuoreella ruosteella, epätasaisesti mutta niin että allaoleva vanhempi ruoste paistoi vielä läpi. Muutaman päivän kuivattelun jälkeen kävisin sisäpinnat läpi mutta sitä varten katsoisin ensin tarkkaan, miten telapyörät kulkivat ketjua pitkin, jotta osaisin jättää oikeat kaistat auki grafiittikorostukselle.

En vieläkään syttynyt lakumattotelaketjuista.

Viimeinen yleiskierros

Käytin vielä yhden illan yleiseen tunkkaamiseen. Ennen muuta liimasin palautuspyörät kiinni, koska ne olivat se, millä ankkuroisin telakoneiston paikoilleen ketjuja varten. Nämä olivat kiinni kaikkein rimpuloimmalla paloilla, joten niitä ei saanut koesovitettua ihan vaan paikalleen asettamalla.

Mietin aiemmin, että ruoskeroisteet olivat vähän turhan silmäänpistäviä, joten blendasin niitä pyöreäpäisellä siveltimelläni ympäriinsä. Tämä oikeanpuoleinen miinapyörä näytti paljon paremmalta.

Vasen ulkopyörä oli paljon enemmän ruostemaalin peitossa, mutta sitä voisi säätää vielä myöhemmin. Roiskeet sain pehmennettyä ja se oli tärkeintä.

Keulan ketjunpätkää siistin hieman, nyt tuoreen ruosteen kerros oli vähän hillitympi.

Moottorikannen kalikka oli myös pienen blendauksen jälkeen parempi.

Telaketjujen sisäkehät saivat nekin kahden ruostekerroksen sekoituksen pintaansa. Keskityin telaketjujen ulkoreunoihin, koska keskiosa olisi teräksisten telapyörien ja palautuspyörienpuhtaaksihinkkaama. Tässä kuvassa öljymaalit olivat vielä ihan tuoreita, oikeampi lopputulos olisi nähtävissä aikaisintaan seuraavana päivänä.


Lisäsin vähän ruostetta tela- ja vetopyöriin, ne olivat jääneet edelliskerralta vähän turhan siisteiksi. Öljyvalumat, kuten aiemmin mietiskelin, tekisin vasta ketjujen asennuksen jälkeen.


Tässä kunnossa T-34:ni oli nyt kun varjot ja ruosteet oli lisätty. Osa muutoksista oli vielä kuivumassa vaunun pintaan, kiilto asettuisi ajan kanssa. Telaketjujen ja telakoneiston asentamista varten koko roskan piti nyt antaa kuivua jonkun aikaa, ajattelin että ottaisin oikein varman päälle ja antaisin sille useamman päivän, ehkä lähemmäs viikon.