25.8.2025

Puolivälissä kolmeakymmentä

 

Murrosiän aallonharjalla

Vanha pieru muisteli viisitoistavuotista eli peruskoulun ysiluokkalaista itseään vauhdissa: tätä näkymää pilkattiin kavereiden kanssa niiden luona, joilla oli perheen tietokoneessa ysivitonen. Vähän niinkuin ie:llä tai edgellä ensimmäinen ja ainoa tehtävä oli ladata joku oikea selain, wintöötistä piti ihan ensimmäisenä poistua, että sai tehtyä jotain fiksua.

Jotkin asiat eivät ole muuttuneet oikeastaan ollenkaan tässä parin vuosikymmenen aikana, Windows-inhoni on ollut yksi vakioista :D Projektimutinat sisaruksensa kanssa eivät ehkä ole olleet ihan yhtä rasittavia kuin mitä itse olin tässä iässä, toivoisin ainakin että oma ulosantini olisi kehittynyt ainakin vähän tässä viidessätoista vuodessa.


Harvinaisuus nykymutinoissa: Panzerkampfwagen

Tieto-Nikkarin hyllystä puolivahingossa mukaan tarttunut Border Modelin Panzer IV Ausf. F2 oli todella mainio setti, ja kuten sitä rakentaessani kehuin, Panzerwek Designin ketjut olivat loistavat ja halusin semmoiset seuraavaankin vaunumalliini. Kunhan keksisin, mikä se sitten puolestaan olisi ja saisin sitten vielä ostettua ja aloitettua kasaamisen.

Legoja

Ostin Lego-Bumblebeen lähinnä tukeakseni Transformers-sarjan tekeleitä jatkotoiveiden kanssa, en niinkään hahmon itsensä takia. Hauska setti ja tuki lapsuusmuistojani, tämäkin oli noin tsiljardi kertaa viilemäpi kuin se kirpparilta löytämäni kamppeeton G1-Bumblebee.

Syksyinen isänpäivä toi illan verran lisärakennettavaa. Executor oli myös upea ja jopa mahtui johonkin, toisin kuin laatikossaan elelevä ja toisenlaista maailmaa odotteleva iso ISD.

Soundwave tuli tilattavaksi 1.8. ja minähän pistin sen samana aamuna heti tilaukseen. Huonomminkin olisi voinut ensimmäisen lomanjälkeisen työpäivänsä aloittaa. Odottamisesta se ei tehnyt yhtään sen kivempaa. Onneksi Soundwave toimitettiin aikalailla heti työpäivän päätteeksi, joten pääsin rakentamaan samana iltana.

 

Raketinheitindioraama

Dioraamoja en ole liiemmin tehnyt. Ei minulla ollut yleisesti ajatellen materiaaleja, työkaluja tai ideoita - tiloista puhumattakaan - kasailla dioraamoja erilaisille rakennelmilleni. Ehkä nuo lennokkialustat kuten Focke-Wulffin nurtsi Kübelwageneineen, Fulcrumin kärsinyt neukkubetonikenttä ja Flankerin lentoasentoteline olivat ennemminkin vinjettejä, vaikka ero näiden kahden termin välillä olikin aika häilyvä. Tämä kyhäelmä oli ensimmäinen aikoihin, joka tuntui siltä että se oikeuttaisi ns. hienomman nimikkeen.

Kollegoiden yllyttämänä minä tuohon hommaan lähdin, mutta myönsin kyllä etten tarvinnut kovin paljoa tökkimistä aloittaakseni. Amatööriyteni kyllä näkyi siellä sun täällä, mutta pääasia oli se, että tuo oli kivaa ja olin pääsääntöisesti tosi tyytyväinen aikasyöppöön tekeleeseeni.

Mechejä

Näitä muovinappuloita sainkin sitten maalattua aika kivalla tahdilla. Viisi eri settiä, viisitoista kokonaan alusta loppuun ja viidestä uusiomaalasin vain ohjaamot, energialinssit ja hyppyraketit.

Ghost Bear

Kaksi viimeistä Sakaraa Delta-Galaksiin, Stormcrow ja Viper:

Jade Falcon

Operation:REVIVAL -Tähden uudelleenmaalaus eli Executioner, Puma, Timber Wolf, Nova, Mongrel. Piristi jotensakin ärsyttävää päivää huomattavasti.

 
Raskaampaa lisärautaa muuten vaan: Warhawk, Turkina, Ebon Jaguar.
 

 

Blood Spirit

Ryhmäkuva puuttui, asesisarhengen ilmentymästä sen käytännön vastakohdaksi päätyneen Klaanin viisikko sen tarkemmin määrittelemättömästä Alfa-Galaksin yksiköstä: Mist Lynx, Kit Fox, Stormcrow, Ice Ferret, Shadow Cat.






Jade Wolf

Kakkoslinjan Klaanitekniikan BattleMechejä lyhytikäiseen Klaaniin [ylösalaisena N-juoksuna takavasemmalta etuoikealle]: Marauder IIC, Warhammer IIC, Stone Rhino, Hunchback IIC, Supernova.

Työjono

Digikaman lisäksi jonossa oli vielä Klaanipaketista jokunen nappula ja sitten oli se huhtikuun alussa vihdoin viimein toimitettu Mercenaries-kickstarttilaatikko. BT-jonoa riitti siis minun tahdillani helposti joksikin vuodeksi. Entisiäkin on työstetty useamman vuoden ajan, joten ennakko-odotus oli se että menisi vuosia ennen kuin olisin näiden kanssa valmis.

BTTracker

Päivittelin seurantakalikkaani jatkuvalla syötöllä, tai aina kun huomasin jonkin alkuperäisen ratkaisun olevan liian kankea keskellä kaikkea muuta. Päätin kirjoittaa siitä oman lätinänsä jossain välissä, vaikkei se oikeastaan voisi edes kiinnostaa ketään muuta. Olinpahan siitä itse hyvilläni, vaikka fiksumpi ja aikaansa eri tavoin priorisoiva olisi ennemmin ja kätevämmin tehnyt jonkun superyksinkertaisen tietokantamallin ja sille kälin.

Ilmavoimaa

Vaikka en ole ollut mikään lentokoneiden fani, vallankaan minkään modernimman, olin silti enemän kuin riemuissani kun pukki toi F-15 -mallin ja sain sen jopa aloitettua ennen seuraavaa joulua! Tieteen nimessä voisi olla hauskaa hommata ne kaksi muuta F-15:ttä eri valmistajilta ihan vain vertailua varten.

Pelimaailma

Steam Deck sai vuoden aikana pyörittää koko Doom-settiä (alkuperäisen ostaneelle se päivittyi DOOM + DOOM II:ksi missä tuli mukana myös Final Doom, Master Levels, Sigil ja pari muuta) alusta loppuun; Duke Nukem 3d:n neljä episodia, joista se neljäs oli itselleni ihan uusi; vähän lisää Mechwarrior 5: Mercenariesia joka jäi jossain välissä taas jumiin todennäköisesti modieni takia joten lopetin tykkänään kun kampanjaa ei päässyt pidemmälle; palasin taas lopputalvesta Factorio v2:n pariin.



Factoriossa rupesin jostain tyhmästä syystä tahkoamaan Lazy Bastard -tavoitetta eli rakentaisin minimimäärän (max 111 entiteettiä) mitään käsin ja aivan kaiken muun assemblereilla eli rakennuskoneilla. Main busin tai materiaaliväylän (kahdeksan metallilevyille, kahdeksan kuparilevyille, kaksi teräspalkeille, yksi kivi/tiili, yksi hiili, neljä ykköstason piirisarjoille, neljä varattua linjaa tuleville tuotteille) kasaaminen ja aloittaminen oli melkoista aikasyöppöilyä kun piti säätää ja tunkata kaiken aikaa, mutta ainakin spagetti pysyi kutakuinkin kurissa, jos ei katsonut ahtaaseen paikkaan alussa tungettua sulattamoaluetta, jonka refaktorointi siistihköiksi syöttö-purkulinjoiksi vei viikon illat. 

Siinäkin kävi hauskasti niin, että kuudentoista sulattamolinjan robottikäsien sekä niiden naapurissa hyrskyttävien parikymmenen ydinsentrifugin sähkönkulutus veti kuusi höyrypannusettiäni piippuun. Niitä piti sitten laajennella huomattavasti, kunnes sain atomipannunelikon rakennettua ja siirrettyä seuraavan sähköntuottohuoleni hamaan tulevaisuuteen. Automaattitehtaan kauneus oli siinä että isommatkin palikat rakentuivat hissukseen valmiiksi, näin myös fissioreaktorit lämmönvaihtimineen ja turbiineineen.

Aika pian huomasin, että väyläni alkoi leveydestään (24 hihnaa) huolimatta ihan liian kapeana, levensin sitä neljällä lisäkaistalla (2 punaisille piirisarjoille, 1 sinisille CPU-korteille ja 1 rikille) ja koetin saada putkilinjat vielä sovitettua johonkin, jotta saisin voiteluaineen vietyä sinisten kuljettimien alitehtaaseen ja sähkömoottorilinjoille. Seuraavassa pelissä aloittaisin vielä paremmalla suunnitelmalla ja kahdeksalla lisälinjalla tämänkertaisesta heti alusta lähtien, koska jouduin leventämään materiaaliväylääni useamman kerran. Pyöreä 32 saisi kelvata jo jonkun aikaa.

Sain silti rakettitehtaani pystyyn ja laukomaan raketteja satelliitteineen rauhalliseen tahtiin, vain noin 103 palikkaa omin käsin rakentaneena. Normipeliin verrattuna ainoa ero oli se, että ihan alku vei huomattavasti enemmän aikaa, koska materiaalia piti kärrätä eestaas ja vähiä rakennusvempeleitä piti pitää kädestä kunnes kriittinen massa oli saatu pystyyn.


Cyberpunk 2077 oli pudonnut mielenkiintolistallani pohjalle, koska en suuremmin välittänyt yksi-ilmeisen Reevesin mukanaolosta isossa roolissa. Pääsin ärsytyksestäni yli näiden ~5 julkaisunjälkeisen vuoden aikana eikä Steam Deck -tuki haitannut, niin hommasin jostain kevätmyyntikuviosta äärimmäisen version DLC:eineen päivineen.

Hahmonluonti söi tietysti ensimmäisen pelisession melkein kokonaan, kuten tyypillistä oli, enkä kiirehtinyt muutenkaan uudessa maailmassa. Ykkösnäytös nomad-taustalla aloitettuna söi reilun viikon illat eli kymmenisen tuntia ja sitten vasta päästiinkin tutoriaaliosuudesta ohi oikeasti avoimeen maailmaan. Edellinen edes suunnilleen tämänhenkinen pelini oli Fallout 4 (311,5h yhteen mutta melko ahkeraan läpipeluukertaan 9 vuotta sitten), joten vertailukohtia ei ollut paljoa.

Juhannusviikkoon mennessä olin pelannut päätarinaa tasan yhden kahvilatapaamisen verran eteenpäin, sitten jäin perinteikkäästi jauhamaan sivutehtäviä sun muita peräti niin innokkaasti, että sain katu-uskottavuuden tappiin ihan vahingossa. Olin suorittanut kaikki nakit, sivukeikat ja poliisitehtävät keskustassa ja jatkoin hyvällä vauhdilla heti eteläisen kaupunginosan (Heywood) vastaavissa, mistä jatkoin vähän siten miten sattuu vielä etelämmäs (Pacifica) ja koilliseen (Westbrook) tekemään irtotehtäviä ja huristelemaan ympäri maisemia.


Heinäkuiseen kesälomaan mennessä olin tärvännyt ihan hyvän määrän aikaa tohellukseen ympäri ämpäri, enkä ollut vieläkään jatkanut pääjuonta eteenpäin. Olinkohan edes ollut lähellä sitä aitaa mihin piti mennä nojailemaan? Tuskin.

Loman lopun ja tämän 'mutinoitten syntymäpäivän välissä sain putsattua myös Westbrookin, Watsonin, Santo Domingon, Heywoodin sekä Badlandsin tyhjäksi sivutehtävistä. Kävin minä ajamassa sitä Takemuran tehtävääkin peräti yhden pykälän eteenpäin jossain välissä ja jätin äijän sitten odottelemaan parempia aikoja eli käytännössä juuri päättynyttä viikonloppua kun olin saanut melkeinpä kaiken aukinaisen ja mieleen tulleen suoritettua. Sain sitten aloitettua sekä Judyn että Panamin tehtävänalut, mihin ne sitten veivätkään.

Doom-tarinageneraattorini ja pygame-peliprojektini ovat olleet tauolla monta monituista vuotta, vaikka säädinkin tarinageneraattoriani vähäsen tuossa kuluneen vuoden aikana mutten mitenkään niin että siitä olisi mitään ihmeempää kerrottavaa. Jossain välissä pitäisi istua ja käydä satunnaisgeneroitavat tekstit läpi ja jatkaa sitten säätämään jotain kiehtovampaa. 

20.8.2025

Projekti V/25

Revell F-15E Strike Eagle

Joulupukki toi sekä Panzer Aces -maalisetin että yllättäen toivomani 1:72-skaalan F-15 -hävittäjän pienoismallin, sen E-varianttina. Alatyypillä ei ollut väliä, tämä oli myös ensimmäinen kolmesta F-15:sta jotka halusin toteuttaakseni (omasta mielestäni) hauskan idean.

Monikoneinen lopputulos vaikutti siihen, miten käsittelisin tämän ensimmäisen mallin dokumentoinnin.

Todennäköisesti tekisin tämän niin, että kasaaminen, ohjaamon maalaaminen, sekä koneen ulkopuolen pohjamaalaus olisi se osa, joka kuuluisi IV/25:n piiriin, sitten malli päätyisi säilöön kunnes toiset kaksi olisivat samassa pisteessä. Siinä vaiheessa kun minulla olisi kolme samaan tilaan saatettua hävittäjää, aloittaisin niiden maalauksen omana erillisenä projektinaan.

Vaihtoehtoisesti maalaisin tämän valmiiksi asti mutta jättäisin tarkimman lopputuloksen jakamatta ennen aikojaan. Jotain peruskamaahan tästä piti maalata jollain tunnetulla ja oikealla tavalla, kuten moottoripellit, joista Lasse puhui vuosientakaisessa kommentissaan.

Ohjeet

Ensivilkaisun perusteella värikkäät ohjeet olivat selvät, arvostin värejä pelkkien A-Z -lippusten lisäksi. Aseistuksen väritys oli erityiskiva yksityiskohta. Eri asia, malttaisinko seurata niitä.


Palat

Läpinäkyviä paloja oli tarjolla peräti kolme, ohjaamokuomut ja tähtäinhärpäkkeen heijastinlasi. Sen reunat sietäisi kai maalata jollain litkulla mustan sijasta. Pitänee selvitellä.




Eipä noista kai muuta voinut sanoa kuin että näyttivät lennokinpaloilta.

13.8.2025

Miniprojekti IV/25

Lego 10358 Soundwave

Huhuista todeksi

H1/2025 aikana rupesi tulemaan vastaan huhuja seuraavasta legotransformerista, ja että se olisi nimenomaan Soundwave. Kesäloman alla tämä vahvistettiin, mukana olisi sekä äänipalikka että kätyreistä Laserbeak ja Ravage. Myyntiin tämä tulisi 4.8. paitsi jos ja kun oli sisäpiirikerhossa niin sitten jo perjantaina 1.8. Se oli sattumalta myös ensimmäinen lomanjälkeinen työpäiväni joten ajoitus oli mitä loistavin.

Sitten jäin vain odottamaan pakettia. Onneksi välissä oli viikonloppu ja ihan tarpeeksi pitkä kotimatka, joten en päässyt ihan palamaan pohjaan.

Nopea toimitus tosiaan oli nopea

Sain heti maanantaina viestin siitä, että paketti toimitettaisiin päivän loppuun mennessä. Epämääräistä mutta huonompaa minä odotin. Aamupäivän aikana aikaikkuna tarkentui alkuiltapäivään, eikä minulla ollut edes palavereja niihin aikoihin. Kuskilla oli kumminkin hässäkkää, joten hän oli lootineni ovella pikkuisen arvattua myöhemmin mutta olin niin tyytyväinen legojen saamisesta etten edes ajatellut rutista.



Kolmen illan rakentelurysäys

Puolitoistatuhatta palaa kahdessatoista numeroidussa paperipussukassa vei tosiaan aikaa. Kuten aina, tuplia rakentaessa ensimmäinen käsi/jalka/tiesmikälie oli varmaan puolet seuraavaa hitaampi.

Miniminä

Ensimmäinen pussukka tarjosi Soundwaven vaihtoehtomuodon ja siihen kaksi eri kasettidekkiin asetettua kätyriä. Nerokasta.


Laserbeak

Kakkospussista löytyi osia Laserbeakin rakentamiseen. Pelkästään nuo pienet litteät 1x1-levyt Decepticon -printillä vetivät suun messingille. Legoversio ei ollut jostain syystä ihan yhtä kiero kuin Masterpiece-lelu, joten nuo moottori-tykkipalat piti irrottaa kasettimoodiin siirtyessä.



Ravage

Kolmantena rakennettiin Ravage. Ravagenkin moottorihässäkät olivat irrotettavia kasettimuunnosta varten.


Upeita! Tämän pidemmälle en maanantai-iltana ehtinytkään, mutta hyvillä mielin minä lopetin.

Soundwave

Tiistaina pääsin aloittamaan Soundwaven lantioista. Play-napin taakse jäi tyhjä tila äänipalikalle, joka ei ollut vielä tullut vastaan.

Äänirasia löytyi heti seuraaavasta pussukasta, sen päälle tuli upea minisoundwave-pää. Saatoin viettää luvattoman paljon aikaa ääniä testaten. Efektejä oli hervottoman monta, en ruvennut laskemaan niitä. Listalla oli piupiu-ääniefektejä, muuntautumisäänet, kohtauksenvaihtoääni sarjasta, sekä kasa Frank Welker -sitaatteja kuten "Soundwave superior". Muu perhe ei ollut ihan yhtä innoissaan. 

Äänirasian päälle rakentui rintakehä, jossa oli tilaa yhdelle kasettikätyrille. Ohjeessa sanottiin, että kasettiluukun avausmekanismi oli ensimmäinen insinöröity asia koko mallissa. 

Upea Deception-koristeltu lasi oli erillisessä paketissa. Nyt kun sain taas yhden pussillisen paloja rakennettua, avausmekanismi toimi. Tyydyttävä oli oikein hyvä sanavalinta tähän, sekä napinpainalluksen taktinen tunne että rakennelman päästävä ääni olivat oikein mainiot.



Jännästi tämän vaiheen loppupalat toivat molemmat käsienkiinnitysosat.


Seuraava palapussi (olin kai jo seiskassa) antoi Soundwavelle kädet. Sormia oli neljä ja ne kaikki olivat artikuloitavissa, toisin kuin Optimus Primen nakit. Perusosoittelun lisäksi heavymetal-sarvet ja keskisormen ulkoilutukset siis onnistuivat. Sormien lisäksi käsisssä oli semmoinen määrä palloniveliä, että riemu ei loppunut ihan heti.


Keskiviikkona aloitin oikeasta jalasta. Pohkeen sisälle tuli melkoinen moninivelinen himmeli, jonka toiminta rupesi selviämään vasta sitten kun koko jalka oli kasassa ja kyljet sulkivat mekanismin kunnolla paikalleen.

\,,/ Rock rock \,,/

Vasemman jalan tiesmikälie kannus oli rakennusvaiheessa tosi hassu pistää edes jotenkin fiksuun asentoon. Kuvassa ei tietenkään näkynyt, miten jalkapohjissa oli kaksi legorengasta per jalka pitoa antamassa.

Toisen jalan paikalleensurvomisen jälkeen oltiinkin jo surullisen pitkällä. En hoksannut tässä välissä testata, saiko Lego Soundwave painettua omaa olkanappulaansa samalla tavalla kuin MP-02.


Ihmettelin vähän, miksi jalat piti ennen torsoonkiinnittämistä painaa sisään, vaihtoehtomuotoa varten. Tein kumminkin mitä ohjeissa sanottiin kun en tiennyt itse paremmin. Syy tähän selvisi seuraavan palapussillisen ja aliprosessin kanssa kun rakensin jalkaterät. Ne oli helpompi painaa kiinni runkoon, kun vastaanottavat päät olivat kiinni-asennossa, mistä jalat sitten taitettiin auki robottimuotoa varten.

Viimeiset kaksi palapussukkaa ja rakennusvaihetta toivat maailmaan sekä Soundwaven pään ja sen piilolaatikon että patterit / aseet. Viimeinen pussukka oli Icons-setin plakaattia varten. En innoissani räiminyt kuvia, kun olin vähän yliajalla ja halusin saada robottini valmiiksi.

Silmiä varten oli kaksi vaihtoehtoa: ensimmäisten jaksojen punaiset tai sitten keltaiset. Minä tarkistin, mitkä MP-02:lla oli ja rakensin tämän keltaisilla silmillä. 

Tietenkin kokeilin, miten muunnosprosessi toimii. Oikein kivasti toimi, kiitos kysymästä.


Kuvakokoelma - tulossa myöhemmin

En malttanut odottaa sitä, että saisin valoteltan, tripodin, järkkärin ja kuvaeditorit kaikki ajettua läpi ennen tämän jakamista, joten päivittäisin ne tähän loppuun paremmalla ajalla. Oleellisin oli jo kuitenkin nähty noissa prosessikuvissa.