Kohde lukittu!
Olin päättänyt, että tästä lentovehkeestä tulisi taas erilainen. En ollut nimittäin ikinä tehnyt yhtään lentävää Deutsche Afrikakorpsin mallia (eikä maalla kulkeviakaan ollut tehtynä kuin yksi), joten miksen lähettäisi uusinta Stukaani pohjoiseen Afrikkaan hääräämään?Kone
Muistelin joskus nähneeni erinäisiä Luftflotte 2:n naamiokuvioita. Osassa naamiokuvio oli sirpaleinen, osassa taas täplikäs. Jostain syystä ihan yksinkertainen Dunkelgelb (RLM 79) valkoisilla sotatoimialueen tunnusmerkeillä näytti mielikuvissani parhaalta. Pikaisella kuvahaulla en näyttänyt olevani ainoana asialla, vaikkakin olin hyvin selvässä vähemmistössä.Pohjapuolelta Stukka [sic] tulisi olemaan tyypillisen ohjeistuksen mukaan vaaleansininen (RLM 65/78) ilman mitään sen kummempaa kohellusta.
Miehistö
Koneen maalikuvio tai tässä tapauksessa sen puute ei ollut ikinä mikään ongelma, nuo lootasta yllätyksekseni paljastuneet pikku-ukkelit taas saattoivat muodostua pieniksi sellaiseksi. Periaatteessa millä tahansa Luftwaffe-pilotilla olisi kai pärjännyt, mutta kun kaipasin vähän tarkempaa kuvaa. Epämääräisehkön ddg:ttelyn perusteella päädyin ihmeellisille foorumeille ja ties mihin, mutta pääidea näytti olevan se, että joko kavereilla oli sinertävänharmaat haalarit ja keltaiset liivit tai sitten tummankeltaiset (vai hailakat oliivinvihreät?) kuteet ja vähän keltaisehko liivi.Kypärästä en kuvan perusteella tiennyt ihan sanoa, mikä tuon alkuperäinen väri oli aikanaan ja mitä aika on sille tehnyt. Kaipa tuota voisi johonkin käyttää, riippuen taas ihan siitä, miten omituiset yksityiskohdat hemmoihin oli maltettu mallintaa.
Kuvakaappaus joltain Afrika Korps -foorumilta (!?) |
Eiköhän noista jotain tulisi. Kypärä oli selkeä, mutta lentohaalarin väriä joutuisin vähän arpomaan vielä, kun en ollut ihan varma siitä, mikä kumma tuo oikein oli. Yleisesti näytti siltä, että haalari oli joko tumma (ei erottuisi ohjaamon sisätiloista) tai hailakka (erottuisi ohjaamosta, olisi lähellä ulkorungon väriä). Tuon mietelmän perusteella todennäköisin ratkaisu olisi vaaleat kuteet ja se sopisi Afrikka-teemaan ehkä paremmin. Vierastin vähän sitä, että kone ja vaatteet olisivat ihan samaa tai lähes samaa väriä, kts alussa linkitetty puolitelavaunu ukkeleineen. Tässä tapauksessa myös käyttämäni ihonvärimaalit ja univormut olivat aikalailla liian lähellä toisiaan, joten se tulisi pitää mielessä maalaillessa.
Jamppojen hihoihn pitäisi vielä koettaa rustata Luftwaffen arvomerkit (ja ennen sitä keksiä, mitkä niistä) ja rinnuksiin (jos oli tilaa) figuurin salliessa ties mitä lentokotkia ja muita asiaanliittyviä härpäkkeitä, mikä olisi varmaan oikeastaan aika kivaa puuhaa! Ei niitä kukaan tulisi ikinä omin silmin mallin sisältä näkemään, mutta sehän ei ole ikinä ollut oleellinen vasta-argumentti.
Ohjaamo
Jos olisi ollut fiksu (tai edes pysähtynyt ajattelemaan), olisin maalannut rungonpuolikkaiden sisäosat ennen mitään muuta. Mutta kun en, niin en. Nyt räimisin ne tässä välissä. Tosin, sitten olisin joutunut liimaamaan maalien päälle ja ohjauspaneeli olisi pitänyt maalata taas erikseen - ja sotkea liiman kanssa. Emt, joku on näissä hyvä, minä en osaa vieläkään optimoida lentokoneiden rakennusjärjestystä.Pohjamaalin päälle tulisi mustanharmaa (RLM 66) kerros tai pari ja sen kaveriksi jotain satunnaisia korostuksia, jotka ehkä saattaisivat näkyä kuomun läpi. Todennäköisimmin eivät näkyisi. Tätä kirjoittaessani en päässyt samalla tutkailemaan sisätilaosia, josko radiolaitteet sun muut olivat mallinnettuja niin, että ne jopa erottaisi kaikesta massasta.
Joitain letkuja voisi myös korostella ja kyljissä pilotin käsien ulottuvilla pitäisi näemmä olla punaisia ja keltaisia mokkuloita, vipujen päitä. Ehkä sellaisia varten löytyisi jokunen pieni pökäle tuolta kylkihässäkästä, mutta suljetulla rungolla niiden tökkiminen pensselinkärjellä olisi taas vähän sitä ja tätä.
Tämä oli kuitenkin taas sitä perinteikästä ääneenajattelua, jota olen aina tupannut harrastamaan. Älkää hämmentykö, jos seuraavaan postaukseen mennessä (tai sen aikana) olen taas keksinyt jotain muuta. Tilanteen mukaanhan nämä ovat aina eläneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti