7.8.2013

Ripusteluprojekti

Errrrr

Termeistä täysin kujalla olevana metsästelin hyvän tovin jotain selvän näköistä kuvaa neukkujen pommiripustimista. Loppujen lopuksi päädyin tuijottelemaan tällaista Eduardin AM-settiä:

Jotenkin nuo tummanharmaista roippeista ylimmät näyttivät samanlaisilta romuilta kuin mitä oikeiden(kin) koneiden kuvissa olin näkevinäni. Silppusin taas muovilätystä neljä suunnilleen kivankokoista palaa ja nakersin niitä vähän kuvassa näkyvään muotoon. Ei niitä kehtaa tässä näyttää, ei ainakaan vielä. Katsotaan nyt, jos lisäviilailun ja räpeltämisen lopputulos on erillisosina esityskelpoinen vai jemmaanko ne vain suoraan siipien ja rakettikasettien väliin tosimaailman tilannetta jäljitellen.

2 kommenttia:

  1. Termeistä, käytännössä meillä on ripustimia (pylon) ja laukaisukiskoja (launch rail). Jälkimmäisiä tarvitaan, koska ohjuksia on kahdenlaisia: "pudotettavia" ("ejected", useimmat tutkahakuiset ilmataisteluohjukset; rakettimoottori käynnistyy laukaisun jälkeen, ohjus saattaa niinikään jopa lukittua vasta koneesta irrottuaan) ja "laukaistavia" (useimmat infrapunahakuiset ilmataisteluohjukset; rakettimoottori käynnistyy sähikäisen ollessa vielä ripustimessa kiinni, ja murkula irtautuu omin voimin samalla liikevektorilla kuin mikä ampuvalla koneella laukaisutilanteessa on).

    Tietysti poikkeuksiakin on, esmes AMRAAM voidaan sekä "pudottaa" että ampua kiskosta, ja stealth-koneiden myötä 50+ vuotta kiskosta ammutusta Sidewinderistäkin saatiin kaksineuvoinen. Toisaalta jotkut "pudotettavat" ohjuksetkin ovat nuukia ja haluavat omanlaisensa kiinnityskiskon, esmes wanha AIM-54 Phoenix. Mutta siis.

    Ohjuksen "pudottaminen" on teknisesti helpompaa, tulenjohtodataa vievän piuhan lisäksi (jos moista edes on) ei tarvita muuta lisäviritystä kuin ripustimessa jo oli, eli pelkkä ripustin riittää usein, paitsi jos ohjuksen kiinnitys on koosta tai muusta syystä johtuen epästandardia. Kandee myös muistaa, että 3. maailmancupin varalle punakone noudatti ripustimissaan länkkäristandardia, että olisi voitu käyttää sotasaaliskamaa suoraan. Mutta jos ohjus halutaan "ampua", tarvitaan viimeistään se tulenjohtodataa vievä piuha, mutta myös jotain joka pitää pänikän suunnassaan kunnes se pääsee kiihdyttämään irti koneesta, eli se kisko.

    "Ripustimia" on kolmea sorttia: kiinteitä, tukikohdassa kiinnitettäviä/irroitettavia tai (kirjaimellisesti) lennossa pudotettavia (esmes F-111:n neljä ulointa ripustinta). Ripustimeen menee yleensä jokin, joka joko "pudotetaan" (pommi, "pudotettava" ohjus, löpötankki tilanteen ollessa päällä) tai on kiinni koko lennon ajan (ECM-kotelo, maalinosoituslaite, rakettikasetti, löpötankki rauhan oloissa tai juurikin ohjuksen laukaisukisko).

    Länsikoneissa pääsääntöisesti laukaisukisko on joko kiinteänä koneen rakenteessa (esim. F-16:n tai F-18:n siivenkärjet) tai sitten tilanteen mukaan pultattu ripustimeen. Itänaapurissa taas ei aina olla niin nuukia, konetyypistä, ohjuksesta ja kiskosta riippuen kiskon (tai no, pilkkua viilaten ripustimen ja kiskon hybridin, koska höskä tulee selvästi irti rungosta/siivestä, mutta kuitenkin) saa siipeen/runkoon suoraan kiinni, mitä en ulkomuistista muistanut koska olen liikaa länsikonefiksoitunut. Tosin eipä kukaan kiellä käyttämästä erillisen ripustimen ja kiskonkin yhdistelmää.

    Itäteknologia ei ole niin nuukaa, eli kunhan ei laita "pudotettavaa" kamaa laukaisukiskoon tai ripustin-kiskohybridiin, tai "ammuttavaa" kamaa pudotustyyliseen ripustimeen, niin hyvin menee.

    Tosin esmes kotoisessa MiG-21:ssä vaadittiin ohjuksia käytettäessä aikanaan erillinen ripustimeen kiinnitettävä kisko. Miksipä ei olisi vaadittu, koska K-13/AA-2 Atoll oli 1:1 Sidewinderin B-mallin kopio, jopa siinä määrin, että ohjuksia pystyi vaihtamaan keskenään kiskosta ja koneesta toiseen - Ilmavoimat testasi piruuttaan lisenssillä Ruåttissa kasattuja Rb24:sia MiGeissä ja Atolleja Drakeneissa ja homma toimi kuin VR:n vessat eivät toimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mielenkiintoista shittiä *think*
      Ja joo, kutakuinkin kaikki kakkossodan jälkeen lentänyt kalusto on jäänyt meikäläiseltä vähän sinne kolmosprioriteetille, joten ei mikään ihmekään etten tunnista termejä ja muuta. Ripustin/l-kisko -kuvio on selkeä kun olisi taas malttanut edes hetken istua ja ihmetellä. Muttakun.
      Anyway: mitä suurimmat kiitokset Valaisusta - taas.

      Poista