Hyvin monivaiheinen perusvärimaalaus
Aivan samalla idealla kuin millä pohjamaalasin erinäiset heitinauton osaset, maalasin ne pääosin vihreiksi. Tähän asti noudattelin siis maalausohjetta tai ainakin sen periaatetta. Väriksi valitsin aika ilmiselvästi Stalin-vaununkin kanssa tutuksi tullutta venakonvihreää (VMA 71017 russian green).Runko ja moottori
Uralin runko ohjaamoineen nieli aivan käsittämättömän määrän maalia, eritoten tuo loppujen lopuksi kaikilta näkymättömiin jäävä alapuoli kaikkine vipstaakeineen ja yksityiskohtineen. Aloitin moottoritilasta ja jatkoin ympäri pyörien kohti puoliväliä.Hetken mielijohteesta nappasin vähän eläväisempää vihreää (VMA 71093 field green) ihan vaihtelun vuoksi ja ruiskutin ohjaamon sisätilat sekä konehuoneen sillä. Moottorin maalasin taas epämääräisen googlekuvahaeskelun perusteella harmaalla (VMA 71050 light grey). Tässä välissä ymmärsin, kiitos kuvien, ettei moottoritilassa ollut kaikkea sinne kuuluvaa (tietenkään), mutta en toisaalta kokenut mieletöntä "no minäpä skrätsään ne tästä ohimennen"-kokemustakaan.
Jotenkin päätin myös, että alapuolelta katsoessakin moottori olisi harmaa. Samalla vaivalla maalasin myös vaihdelaatikon ja pätkät kardaaniakseleistakin ihan vain selkeää eroa osien välillä tehdäkseni.
Lisähärpäkkeet
Hytin kaverit eli ovet, konepelti, nokkaritilä sekä katto ja seiskarenkaan häkkyrä vaativat luonnollisesti kaksi kierrosta per pala, kun ne nähtäisiin kukin pahimmillaan molemminpuolisesti. Aikaahan tämä söi jatkuvasti kun en varovaisuuttani tohtinut maalata kääntöpuolia tuoreen maalin ollessa vielä kuivumassa. Parin taktisen sairaspäivän pitäminen olisi kyllä edistänyt tätä touhua aikalailla :p(Ei, en harrasta tuota oikeasti, rauhoittukaa jo)
M-21 -raketinheitin
Kuormurin takaosaan tuli tuollainen työskentelyalue + lokasuojasto, jonka päälle heitin asennettaisiin. Tästäkin maalasin ylä- ja alapuolet erikseen. Takalamppujen koristelun jättäisin luonnollisesti aikalailla loppuun kaiken maalailun jälkeen.Raketinheitin itse sai maalit pintaansa ja rupesi näyttämään asialliselta. Katveiden (ja oman puusilmäisyyteni) takia jouduin paikkaamaan heittimen yläpäätä toiseenkin kertaan.
Ylläolevaa kuvaa otettaessa olin jo käynyt maalailemassa kiertokaukoputken kumiosia ja paria muuta yksityiskohtaa käsin mustalla. Kyllä se rupesi oikeanlaiselta näyttämään.
Ohjaamon detaljointi
Valitsemastani lähestymistavasta johtuen maalasin ja säistin ohjaamon sisältä juuri tässä välissä. Seuraavaan vaiheeseen ehtiessäni en nimittäin enää voisi räveltää sisätiloissa ihan tuosta vaan. Maalasin penkkien pehmusteosat ruskealla (VMA 71041 tank brown) ja niiden "trimmit" toisella, vaaleammalla ruskealla (VMA 71038 camo medium brown).Mittaritaulun näytöt kävin kaikki läpi mustalla (VMA 71057 black) ja myöhemmin tökin niihin pensselinkärjellä valkoisia merkkejä (VMA 71001 white) - ikään kuin noitakaan tultaisiin ikinä näkemään suljetun katon ja ovien läpi. Mustalla tuhratessani kävin myös läpi jäähdyttimen eteenpäin näkyvän osan, josta saattaisi ehkä nähdä vilauksen nokkasäleikön läpi.
Mustien osien jälkeen kävin polkimet, kepakot sekä ratin läpi mustanharmaalla (VMA 71056 Grey Black (nykyään Panzer Dark Grey)).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti