8.4.2020

Moottorikoteloiden lisämaalaus

Uusi maalipinta

Vasta kun olin täysin varma siitä, että teippaukseni olivat suojaamassa aivan kaiken niin tarkkaan kuin tarvitsin, saatoin jatkaa eteenpäin. Ruiskutin paljaaksi jääneet osat teräksisiksi, kuten moottoripalikat aiemmin. Yläpuolen maalaaminen oli yksinkertaisempaa, joten se huolestutti aavistuksen verran vähemmän kuin koneen alapuoli. Tosin, jos alapuolella jokin olisi mennyt oikein rumaksi, uudelleenmaalaus yhdellä värillä olisi paljon helpompi korjaustoimenpide kuin uusi naamiokuvio-osio.



Rrrrraps!

Riivin teipit irti. Lopputulos oli tyydyttävä, ylimenoja en hoksannut ja vain pari alimaalattua osaa huonosti näkyvissä paikoissa. Ne olisi korjattavissa käsipelillä aika helposti.


Koneen alapuolen efekti oli erikoinen. Ehkä tähän oli joku yksinkertaisesti vain käytännöllinen syy, mutta mallistapa se ei käynyt ilmi. Kovin silmiinpistävähän tämä teräspinta oli, mutta sitä ei oltu katsomassa pitkään.


2 kommenttia:

  1. Ainakin F-15-perheessä konehuoneen lämpenemisen takia moottoripellitys on titaania. Titaanissa on se jännä ominaisuus, että maalipinta ei kestä siinä kovin hyvin, etenkään jos se kuumenee. Koska maalausta saisi olla uusimassa koko ajan, niin sitä ei tehdä ainakaan niin kauan kun tilanne ei ole päällä eikä naamiomaalista moottoripelleissä ole hyötyä haittaa enemmän. Saman ilmiön takia esmes F-14 Tomcatin(kin) siipien ja peräsimien johtoreunat ovat usein maalaamattomat, koska ne ovat titaania ja ovat suunnilleen eniten kuumeneva osa koko koneesta. Olettaisin, että Su-27:ssä syyt ovat samat, ja vaikka toverit olisivat korvanneet titaanin ruostumattomalla teräksellä (wikin mukaan rakenne on kyllä alumiinia ja titaania, eli ei välttis), sillä on samanlainen tapa hylkiä maalia kuumentuessaan, minkä takia kotoisen Saab Drakeninkin teräksiset moottoripellit olivat alapuolelta usein (eivät aina) maalaamattomat.

    Toinen hyöty maalaamattomuudesta taas on, että se säteilee lämpöä paremmin kuin maalattu.

    Useimmissa hävittäjissä moottori on haudattu alumiinipeltien alle ja jäähdytys hoituu lämpösäteilyn sijaan ilmanottoaukoilla, joita on välillä sijoiteltu varsin luovastikin - IAI Kfirissä sivuvakaajan juureen, F-14 Tomcatisssa rungon alapuolisissa evissä (!), F-35 Lightningissa siiven alla, jne. Alumiini taas on käytännössä pakko maalata & lakata ruostesuojaussyistä, siinä missä titaani tai ruostumaton teräs ei ole luonnonvoimista moksiskaan, ja häivekoneissa tunnetusti maalipinta on olennainen osa tutkasäteilltä piiloutumista.

    VastaaPoista
  2. Nämä ovat taas näitä pikkudetaljeja (!), jotka eivät vaan ole jääneet joko silmiin tai korvien väliin edes aiheen ympäriltä silmäillessä. Kiitti taas lisäsivistyksestä! :)

    VastaaPoista