13.10.2021

Ylärunkohommia

Takakansi

Vaunun takakannen rakentaminen alkoi moottorin päälle tulevasta laatasta ja huoltoluukusta. Osan palikoista olin pohjamaalannut etukäteen, kaikkia en. Noiden kulmahakojen kanssa meinasi perinteikkäästi mennä hermo tai muutama.


Lähes valmiiksi kasatun kalikan asentaminen takarunkoon oli taas vähän odotettua hankalampaa, kun takapään kaksi lärpäkettä olivat sen verran heppoisia. Parissa vaiheessa liimattuna kansilevy asettui kuitenkin aloilleen.


Fotoetsattu Rautamies-tyyli

Pohdiskelin jonkun hetken, josko olisin liimannut oikean ja vasemman sivukansipalan ensin runkoon ja asentanut vasta sitten niihin kaikki minipalaset. Päätin kuitenkin asentaa kaikki alikomponentit ensin, jotta saisin pyöriteltyä pohjalevyä kätevästi.

Aloitin oikeanpuoleisesta levystä liimaamalla palosammuttimen kiinni, sitten antennin lisäkalikan. Fotoetsipalojen kanssa suurin huolenaiheeni oli, oliko pikaliimani liian vanhaa vai ei. Vaihteeksi vastaus oli: ei ollut.


Kullanhohtoiset fotoetsiosat punaisen pohjamaalin kanssa toivat mieleen Rautamiehen haarniskan. Joku oli varmaan jo toteuttanut Eisenmann-vaunun, joten minä en edes harkinnut sellaista.


Sivulevyn pikkuisia koukkuja en ruvennut tähän väliin liimaamaan kiinni, koska olin saanut päälaatasta yhden napautettua irti (ja hukkaan, kuinkas muuten) enkä halunnut ajatellakaan vielä pienempien kikkareiden kanssa taistelua tuohon aikaan illasta.

Seuraavana iltana aloitin ärsyttävimmästä osasta, tai osista, kun rupesin liimailemaan aiemmin ohittamiani pikkuväkäsiä paikalleen. Yksi kerrallaan, pinsettien kanssa.



Vasemmanpuoleista panssarilevyä valmistellessani aloitin myös noista minikoukuista, koska niiden jälkeen kaikki muu olisi jo suorastaan mukavaa. Fotoetsiritilöiden väliin kiinnitin pensassakset tai todennäköisimmin pihdit/leikkurit ja niihin PE-kiinnitysväkäsen. Tässä välissä lisäpala ei tuonut paljoa ihasteltavaa, maalauksen jälkeen tilanne olisi toivottavasti toinen.


Takakansi rupesi olemaan jo aika täyden näköinen. Uusi maalauskierros myös auttaisi paljon, noiden ritilöiden kanssa tulisi olla tarkka.

Virheaskel

Tajusin tämän erheeni myöhemmin, vaikka jo tässä vaiheessa ihmettelin, miksi tuo vaunun sisäpuolinen yläetuviistolevy oli noin omituisesti tuossa. Koesovittelin palikoita ennen mitään liimailua ja kyyläsin ohjetta silmät kierossa, miettien että "ei sen tuolta pitäisi näyttää mutta noin se kuva sanoo, kai sitä on parempi noudattaa".

Virheeni oli siis se, että asemoin palikan liian alas ja tuon ylähuulen ympärille, enkä sen alle ja vaunun sisäpuolelle. Kuten sanottua, kuvista se ei ilmennyt kovin selvästi.

Pinohiirivälineet

Jatkoin ylärungon eteenpäinviemistä liimailemalla pioneerivälineet kylkiin ja kannelle. Vetokaapeleita arvoin, josko edes halusin niitä joko ollenkaan tai vielä tässä vaiheessa, jälkimmäistä mietin maalauksen kannalta).

Sisäpanssarilevyt

Sisäkylkilevyt asentuivat maltillisen kiltisti. Teippailin irvistäviä reunoja kiinni vapauttaakseni käteni parempiin hommiin.


Tässä vaiheessa havahduin tehneeni jotain todellakin päin honkia, kun seinien väliin jäi isot aukot ja radistin kuularuiskun pallonivel suojakumpuineen ei osunut kohdalleen, vaan oli millitolkulla vinossa. Irrotin sisäpaneelin, kiroilin uudelleen rakennusohjeen kuvia, koesovittelin vielä lisää ja löysin fiksun asennon. Turhauttavaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti