Lisää yksityiskohtia
Konehuone oli tähän mennessä ollut kovin punaruskea, jota lähinnä moottorin ilmansuodatinkotelon kansi piristi valkoisuudellaan. Maalasin flektien molemminpuoliset jäähdytinsäleiköt kansineen mustanharmaalla. En ollut vielä varma, tulisinko käyttämään noissa(kaan) siirtokuvia.
Mustanharmaalla muutenkin puljatessani kävin läpi kaikki vaunun pohjan vääntösauvat, siltä osin kuin ne oli mahdollista siististi tummentaa. Samoin maalasin kuskin ratin sekä hänen että radistin penkkien istuimet ja selkänojat. Kuljettajan oikealla puolella olevasta mittaritaulusta tuli siitäkin tummanpuhuva, kaiketi muista säätimistä erottuakseen.
Ensialkuun maalasin radioidenkin etulevyt mustanharmaiksi, mutta päätin ruveta etsimään referenssikuvia FuG2 ja FuG5 -laitteista ja siitä, oliko tuo päällimmäinen loota kenties komentovaunun FuG2 vai jotain aivan muuta. Ei sillä, että noista pinnanmuodoista olisin voinut visuaalisesti tunnistaa kumpaakaan laitetta. Tutkimustyötä työlistalle siis.
Maalausohjeen mukaan maalasin myös nuo vetopyörien paljaana kieppuvat kiekot. Edelleenkään minähän en tiennyt mistään mitään, mutta aikamoiselta työturvariskiltä ne minulle näyttivät, jos olin arvauksessani oikeassa.
Tämä oli vasta ensimmäisiä tämäntyyppisiä maalaustaukoja, minulla oli vielä useita pikkukohtia hoitamatta, kuten esimerkiksi kaikkien varaperiskooppipäiden lasit. Tästä kuvasta vääntösauvojen mustuus saattoi olla nähtävissä.
Olin myös aloittanut takaseinän palosammuttimen maalaamista, se odotti vielä metallipantansa maalaamista ennen laajamittaista punastumista. Samoin nuo akuiksi arvelemani isot boksit tuosta kardaaniakselin ympäriltä olivat vakavasti kesken.
Olin jättänyt aika monta palikkaa peruspohjamaalaamatta, joten radistin kuularuiskun ammuslaatikot olivat nekin koskemattomia. Päätin liimata ne jo aiemmin maalaamaani poikittaispalikkaan ja maalata ne paikoillaan myöhemmin. Askien kiinnitysjärjestys oli näemmä täysinvapaamuotoinen, minä asettelin niitä ohjeenmukaisen määrän, mutta tasajaon sijasta kahteen ryhmiteltynä.
Taistelutilan lattialla oli kolme lootaa, jotka piti maalata tummankeltaiseksi (VMA 71025 Dark Yellow), sisäkyljissä oli muistaakseni myös pari palikkaa, jotka onnistuin illan kiireessä jättämään koskematta. Akut tai akkumaiset osat huomasin kumminkin maalata tällä kierroksella, samoin kuin nuo vaunun takapäässä näkyvät viimeiset bensaletkut.
Näistä kahdesta ylemmästä kuvasta näkyi, että olin myös edistänyt ylärunkoa sen verran, että kuskin ja radistin kattolaatta oli liimattu kiinni kanteen. Samoin heidän luukkunsa oli asennettu ja päänpehmusteetkin maalattu (taas mustanharmaalla).
Nappasin aikakoneen kautta muutaman rakennuskierroksen päästä kaksi sisätilakuvaa, kun olin näpertänyt yksityiskohtia siellä täällä. Takakulmien tankkien ilmaustulpat oli maalattu, tuliseinän vaahtosammutin samoin, sekä radistin jalkojen vieressä elelevä tummankeltainen tiesmikäliepötkylä. Periskooppien lasit olivat edelleen koskematta, mutta kuskin kojetaulusta sain sentään aloitettua yhden mittaritaulun taustavärin. Löysin myös kerran vahingossa viitekuvankin noista, joten voisin koettaa valmistella sen loppuun asti jossain välissä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti