14.8.2024

Panzer IV erilliset telaketjut

Artikuloidut kolmannen osapuolen irtopalatelaketjut

Otsikosta varmaan ilmeni, että en halunnut lähteä puljaamaan sarjan omien link & length -ketjunpätkien kanssa. Kautta aikain ensimmäisessä telaketjumallissani (Revellin 1:72 StuG III sianpäällä) oli tuommoiset enkä tykännyt niistä niin ollenkaan. Sain kai traumoja tai olin vain pitkävihainen.

Panzerwerk Design

Joskus aiemmin törmäsin youtubessa Panzermeister36:n katsaukseen 3d-tulostetuista ketjuista ja päädyin ihan niiden perusteella katselemaan paria eri valmistajaa. Tullauksen kanssa puljaaminen ei oikein napannut, joten ajattelin suosia sisämarkkinoita ja tilata puolalaiselta Panzerwerk designilta jotkin noista tarjollaolleista ketjutyypeistä (1 - 8). Muita tarjokkaita olivat T-Rex studios ja Tankcraft, joista jälkimmäisen nettikaupasta olivat Adam Mannin kanssa yhteistyössä suunnitellut telaketjut hävinneet kokonaan. Ei sitten, jollei raha kelvannut.

Tietysti olin mietiskellyt tätä jo pitkään ja pässiäisen '24 aikaan sain vihdoin ostohousuni jalkaan asti ja itseni nettikauppaan. Vaan useamman päivän ajan saitti palautti pelkkää HTTP503-virhettä eikä konsolilokeista ollut sanottavasti iloa. Kun manasin tätä ääneen, nettikauppa nousi pystyyn seuraavana vai sitä seuraavana päivänä kesken kaiken arpomiseni.

Ostoskorivaiheessa vasta kävi selväksi, että ainoa maksutapa oli paypal, jota vähän karsastin jos vain saatoin valita jotain muuta. Jätin sitten tämän odottelemaan ja katsoin kakkosvaihtoehtoani (spoileri: en valinnut sitä vaan tilasin nämä), jonka kuitenkin dokumentoin seuraavaan kappaleeseen ihan vain tarinan täydellisyyden nimissä.



Keväinen kalenteri oli kotona aika järkyttävä, joten sinä maanantaina kun kuriiri oli toimittamassa pakettia, aikaikkuna oli tietysti "illalla" eikä sinä päivänä voitu varmistaa että joku olisi ollut koko illan kotona. Hyväksyin sitten "haen itse bensa-asemalta sen sijaan että kantaisitte kotiovelle mistä teille maksettiinkin"-vaihtoehdon ja yhden päivän lisäviiveen, koska miksi nämä voisivat toimia fiksusti?

Parastahan oli, että loppujen lopuksi joku oli kotona mutta sitäpä ei tiedetty siinä välissä kun päätös piti tehdä :D



 

T-Rex Studios

Näilläkin oli tyyppi 3a -ketjuja tarjolla, joten rupesin katselemaan tarkemmin. Hinta oli edukkaampi ja nettikauppakin näytti toimivan.

Kuudellakymmenellä amerikanrahalla plus tullausrävellys ja alvi, tämä oli hyväksyttävissä. Mutta sitten tilauksen maksamisvaiheessa täälläkin ainoa vaihtoehto oli paypal.

Jos minä jouduin sitä käyttämään niin jättäisin ainakin tullausvaivat pois niskoistani, jos vain voisin. Vain tuon ajatuksen takia tarkistin vielä viimeisen kerran Panzerwerkin saitin ja hokkuspokkus, nyt se toimi. Muuten olisin tilannut T-Rexin ketjut ilman sen ihmeempiä mutinoita.


Resiiniketjut

Hain pakettini tiistai-iltana lähibensa-asemalta. Lootassa oli lyhyen ytimekkäät ohjeet ja kolme pussillista osia: telakengät sekä A- että B-pinnit niiden yhteenliittämiseen.



 

Ketjujen kasaamisoperaatio

Nuo kiinnityspinnit olivat kissan viiksikarvan paksuisia ja näillä nakkisormilla niiden kanssa puljaaminen oli jännää. Kasasin ketjuani linkki kerrallaan ensin lisäämällä uuden kengän, pitämällä sitä sormissani tiukasti ja sitten laittamalla kiinnitystapit/-akselipuolikkaat puolittain ja sitten painamalla ne tiukemmin kiinni pinseteillä kunnes ne päästivät pienen "raps"-äänensä.

 

Tietysti tuota ensimmäistä lyhyttä pätkää piti testata vetopyörän kanssa. Se istui kuin tehty.

Minulla oli oletettavasti ylimääräisiä telakenkiä, joten ajoketjujen lisäksi saatoin tehdä myös ketjupanssarin näistä.



 

Oikean telaketjun kasaamiseen meni kolmen illan rakentelusessiot. Arpomiseen ja pähkäilyyn meni oma aikansa, samoin leikkimiseen testailuun ja koesovituksiin. Alkuhidastelun jälkeen löysin hyvän rakentelumetodin ja ketjun kasaaminen nopeutui selvästi.

Vasemmanpuoleinen ketju eteni ja valmistui tietysti ripeämmin, kun olin jo keksinyt miten se parhaiten kasattiin.

Ehtiessäni kasasin vielä pätkän ketjua keulaan asennettavaksi. Tässä välissä en koesovitellut tarpeeksi, joten en huomannut tehneeni yhtä palaa liian pitkää pätkää. Telakenkiä ja pinnitappeja oli vielä jäljellä. Hamstrasin tietysti vainoharhaisesti kahta A/B-paria ketjujen yhteenliittämistä varten.


7.8.2024

Panzer IV torni ja pitkä panssarivaunukanuuna

Loput rakenteluosuudesta

Vaunusta oli jäljellä enää torni ja telaketjut, niistä torni oli selvästi mielenkiintoisempi aihe ja rakennettava. Kaikki vaunumalleja rakentaneet olivat kenties samaa mieltä kanssani ja jolleivät olleet, olivat sitten eri mieltä. Makunsa kullakin.

Torni f2

Tornin käpistely alkoi F2-versiossa sillä, että etukulmiin liimattiin kurkistusluukulliset panssarilevyt, G-variantissa nämä olisivat olleet umpinaiset.


Samoin nuo muotista tulleet kulmat piti hävittää himmeliin. Veistelin niitä pois askarteluveitsellä ja hioin sitten loppukohoja pois. Lopputulos tuskin oli täydellinen, mutta parempi kuin jos olisin jättänyt tekemättä.

Liimausten kuivuttua liimasin luukut suljettuina torniin, en nähnyt kovin innostavaksi pitää auki luukkuja, joista näki sisään vain tykin peräpään ja ammottavaa tyhjyyttä. Pieniä lisäpaloja oli ihan mieletön määrä, onnistuin matkan varrella hajottamaan vain tuon fotoetsinuolen, joka oletettavasti näytti komentajalle, missä periskoopissa vaunun keulapää oli.



Samalla kun kasasin rimpuloita sivuluukkuja, kasasin myös tornin takapuolelle tulevan korin.




75mm panssarivaunukanuuna 40 L/43

Valintojen maailman lotto oli joskus tätä: hieno metalliputki oli tarkoitettu vielä pidempään G-malliin, eikä sitä voinut tunkea f2-malliin hyvällä omallatunnolla. Talteenhan tuo jäisi, joten menetys oli taas mitattavissa lähinnä ajassa.


Tykin kasaaminen oli sangen suoraviivaista, joskin parissa kohtaa heppoista hommaa. Peräkappaleen suojapalojen kapeat putket olivat aiheuttaa (lisää) harmaita hiuksia mutta kaikki sujui kuitenkin hyvin ja tykin peräpäästäkään ei kuitenkaan jäisi mitään näkyviin, joten miksi murehdin alunperinkään?


Nämä kaikki piti saada ihmisiksi yhteen ja jämerästi sittenkin.

Panssarilevyn äärilaitojen luukut olisi saanut avattaviksi, jos rakentaja ei olisi katkonut toista saranapalaa sitä rangasta irroittaessaan. Ja olisi saattanut olla innokas semmoiseen touhuun, jos sisällä olisi ollut jotain näkemisen arvoista.




Rakentelun lopputulos liikkui vielä, eli putken koroa saattoi muuttaa. Loistojuttu, vaikkei sitä ollut sen suurempaa tarvetta keikutellakaan.

Tykki torniinsa

Kanuuna istui torniinsa kohtuullisen kiltisti. Hankalinta tässä oli saada kaikki kolme pääosaa osumaan ja asettumaan yhtä aikaa paikoilleen: tornin kuori ja tykki kilpineen sekä pieni ja kosketuspinta-alaltaan kohtuullisen pieni tornin pohjapala.



Komentajan kupoli

Viimeinen osakokonaisuus oli vaunun komentajan periskooppikokoelman sisältävä kupoli. Ohjeen mukaan periskooppipäitä oli kahta vaihtoehtoa, näemmä avoimet ja suljetut. Olivatko nämä kaikki tai ei mitään -vaihtoehtoja vai saiko niitä suljeskeltua mielensä ja tarpeen mukaan? Oletin, että sai tehdä miten teki, mutta päätin että sisätilattomalle vaunulle kaikki luukut ja vastaavat olivat suljettuina. Mukava ja ennenäkemätön vaihtoehtosetti kumminkin.





MG-telinettä konekivääreineen tässä ei ollut, mutten ikävöinytkään sitä.



Olin kevyesti huolissani siitä, mahtuiko torni runkoon ja kestikö se painamisvääntämisoperaation. Turhaan huolestuin.


Koesovittelua

Tietysti tätä piti koesovitella pyörineen päivineen taas eri kulmista. Kasasin pinon roippeita, kuten ne jerrykannut, vaunun päälle testimielessä.




Oivalliseltahan se näytti, ainakin minun silmiiini. Ketjut ja erinäiset maalikerrokset enää puuttuivat. Eli melkein valmista, vai mitä?

31.7.2024

Panzer IV -ylärunko

Hieman kevyempi rakenteluosio

Alarunko oli melkoisen iso keikka ja poiki pitkän postauksen, ajattelin kompensoida kynäilemällä yhteenvedon lopusta vaunun rungosta vähän kevyemmin ja jättää tornin omaksi tekstikseen.

Puuttuneet panssarilevyt

Kansilevyyn asennettiin heti alkuun kuskille ja radistille luukut lisäluukkuineen. Saatoin melkein nähdä, miten sadevesi tai sohjo kerääntyi noihin kouruihin.. hrrrr.

Kansilevyyn itseensä ei sen kummempia tullutkaan tässä välissä, joten sain liimata sen runkoon kiinni. Tein sen taas osissa, railoja vältelläkseni.





Tämän jälkeen asensin kiinni yläviistopanssarin, joka toivottavasti piti murkulat poissa kuskin sylistä. Tähänkin asennettiin pari luukkuja jarrujen huoltoa varten ja nuo pikkukupolit olivat tuuletusaukkojen suojat. Kaikkea sitä askarrellessaan oppi.

Tuohon koloon piti sitten pujottaa vielä paksu vertikaalinen panssarilevy kuskin periskoopilla ja radistin viikatteella. Pallonivelen konekivääri oli tosi tyylikäs ja suureksi yllätyksekseni sain sen rakennettua niin, että se jopa liikkui.

Panssarilevy istui koloonsa nätisti ja ilman vastalauseita. Kiitos yhteistyöstä!


Koristelua pohjalle

Vaikka kukaan ei ollut koskaan näkemässä, valokuvien ulkopuolella, mitä vaunun pohjalla tapahtui, kävin silti lisäämässä telien kiristyspultit pohjapuolelle. Tämä se oli kiehtova systeemi: yhden tuplatun valurangan yläreunaan oli mallinnettu pultteja, jotka piti viiltää siitä irti ja nuo pikkuprötöt piti sitten liimata pohjaan kiinni. Fiksumpana olisin ottanut tuoreen terän käyttöön.

Nämä tästä

Näihin kiinnityspisteisiin

Yksi kerrallaan

10% valmis

50% valmis

Pikkutarkkaa hommaa tuo kyllä oli. Pari pulttia hävisi tai hajosi väärinleikattuna, mutta onneksi tuossa oli varapaloja. Kaksi taisi jäädä jäljelle.

Kylkien palat

Ehkä nämä oli turvallisempaa asentaa vasta kannen kiinnilyönnin jälkeen, mutta en toisaalta nähnyt mitään ihmeellisempää syytä hamstrata osaa työkaluista muutaman väliaskeleen yli. Vaunun oikealle kyljelle tuli lapiota ja antennin lepuutuskourua, sekä antenni itse. Sen olisi voinut asentaa pystyyn, mutta halusin vetää sen tällä kertaa matalaksi.

Vasemmalle kyljelle tuli lisää kepakoita, jotka tietysti estivät osan vaihtoehtoisista paloista, kuten varapyörien hyllyn. Tämä oli se, mitä olisin kaivannut paljon selvemmin merkityksi ohjeisiin: mikä pala esti mitäkin tai minkä välillä saattoi valita pitkin mallin rakennusta?




Runko oli kasautunut aika kivasti, joten toiveeni tornin suhteen olivat korkealla.