Hieman kevyempi rakenteluosio
Alarunko oli melkoisen iso keikka ja poiki pitkän postauksen, ajattelin kompensoida kynäilemällä yhteenvedon lopusta vaunun rungosta vähän kevyemmin ja jättää tornin omaksi tekstikseen.
Puuttuneet panssarilevyt
Kansilevyyn asennettiin heti alkuun kuskille ja radistille luukut lisäluukkuineen. Saatoin melkein nähdä, miten sadevesi tai sohjo kerääntyi noihin kouruihin.. hrrrr.
Kansilevyyn itseensä ei sen kummempia tullutkaan tässä välissä, joten sain liimata sen runkoon kiinni. Tein sen taas osissa, railoja vältelläkseni.
Tämän jälkeen asensin kiinni yläviistopanssarin, joka toivottavasti piti murkulat poissa kuskin sylistä. Tähänkin asennettiin pari luukkuja jarrujen huoltoa varten ja nuo pikkukupolit olivat tuuletusaukkojen suojat. Kaikkea sitä askarrellessaan oppi.
Tuohon koloon piti sitten pujottaa vielä paksu vertikaalinen panssarilevy kuskin periskoopilla ja radistin viikatteella. Pallonivelen konekivääri oli tosi tyylikäs ja suureksi yllätyksekseni sain sen rakennettua niin, että se jopa liikkui.
Panssarilevy istui koloonsa nätisti ja ilman vastalauseita. Kiitos yhteistyöstä!
Koristelua pohjalle
Vaikka kukaan ei ollut koskaan näkemässä, valokuvien ulkopuolella, mitä vaunun pohjalla tapahtui, kävin silti lisäämässä telien kiristyspultit pohjapuolelle. Tämä se oli kiehtova systeemi: yhden tuplatun valurangan yläreunaan oli mallinnettu pultteja, jotka piti viiltää siitä irti ja nuo pikkuprötöt piti sitten liimata pohjaan kiinni. Fiksumpana olisin ottanut tuoreen terän käyttöön.
Nämä tästä |
Näihin kiinnityspisteisiin |
Yksi kerrallaan |
10% valmis |
50% valmis |
Pikkutarkkaa hommaa tuo kyllä oli. Pari pulttia hävisi tai hajosi väärinleikattuna, mutta onneksi tuossa oli varapaloja. Kaksi taisi jäädä jäljelle.
Kylkien palat
Ehkä nämä oli turvallisempaa asentaa vasta kannen kiinnilyönnin jälkeen, mutta en toisaalta nähnyt mitään ihmeellisempää syytä hamstrata osaa työkaluista muutaman väliaskeleen yli. Vaunun oikealle kyljelle tuli lapiota ja antennin lepuutuskourua, sekä antenni itse. Sen olisi voinut asentaa pystyyn, mutta halusin vetää sen tällä kertaa matalaksi.
Vasemmalle kyljelle tuli lisää kepakoita, jotka tietysti estivät osan vaihtoehtoisista paloista, kuten varapyörien hyllyn. Tämä oli se, mitä olisin kaivannut paljon selvemmin merkityksi ohjeisiin: mikä pala esti mitäkin tai minkä välillä saattoi valita pitkin mallin rakennusta?
Runko oli kasautunut aika kivasti, joten toiveeni tornin suhteen olivat korkealla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti