26.7.2023

Maskiteippiruljanssi

Naamiokuviosuunnittelua

Olin tehnyt kaikki tähänastiset OmniMechien naamiokuvioni käsin, nyt ajattelin kokeilla terävämpiä naamiokuvion rajoja maskiteipillä. Mietin jopa todella pienen hetken, josko kokeilisin pikselikuviota mutta se mikä toimi 1:35-skaalan raketinheittimessä ei ehkä toimisi 1:285-skaalassa ihan yhtä hyvin. Ehkä jättäisin tuon idean muhimaan jotain toista yksikköä varten ja pitäytyisin kutakuinkin yhdenlaisessa kuviossa Clusterini kanssa.

Vetäisin pätkän maskiteippiä leikkuualustalleni, silppusin siitä erinäisiä kolmioita ja liiskasin niitä mielestäni satunnaisesti ympäri Dire Wolfia.


 

Seuraavaa tai seuraavia varten halusin vähän enemmän pitkiä raitoja, enkä pelkkiä sirpaleita. Nappasin taas pätkän maskiteippiä ja leikkasin sen matala-aaltoiselle sinikäyrälle. Näitä käppyröitä pyörittelin ympäri Summoneria ja Mad Dogia, pätkin aaltoja lyhyemmiksi sitä mukaa kun tarve vaati.


Tässä vaiheessa sotakoneet näyttivät vähän puolikuoriutuneilta muumioilta.





Gargoylen maskaamiseen päästyäni ajattelin tehdä taas vähän erinäköisen kuvion ja tein pääsääntöisesti erilaisia kolmioita, suurempina kuin mitä Dire Wolfille oli tehtynä. Ajattelin että noin kolholle koneelle piti tehdä myös rujo sirpalekaavio.


 

Jälkiviisastelutuokio: tässä vaiheessa onnistuin unohtamaan, etten ehtinyt toisen sessioni aikana saada Hellbringerille maskattua enempää kuin toisen jalan alapuolen.

19.7.2023

Harmaa alku

Tummanharmaa pohjamaali

Mietin häviävän lyhyen hetken, missä järjestyksessä naamiokuvion maalaisin. Päätin aloittaa harmaalla, koska vihreän kanssa joutuisin säätämään sävyä useammankin kerran ja toisekseen vihreän maalaaminen harmaan päälle olisi yksinkertaisempaa kuin tämmöisen keskivaalean harmaan räimiminen pahimmillaan tummanvihreän päälle. Aloitin siis pensselöimällä kaikki miniatyyrit Vallejon harmaalla (Cold Grey).





Vaaleanharmaa kuivaharjaus

Omaa puuhasteluani helpottaakseni kuivaharjasin aivan kaikki ympäriinsä vaaleammalla harmaalla (Stonewall Grey). Näin naamiokuvion harmaat osat olisivat jo valmiiksi reunakorostettuja.





Eri aseiden putket jätin aikalailla rauhaan, koska ne ovat perinteisesti olleet metallisia eivätkä naamiokuvioituja.

12.7.2023

Valkoista pohjamaalia

Sutimalla voittoon

Meinasin ensin kynäruiskutella pohjamaalin miniatyyreihin, mutta en halunnut vetää näihin panssarivaunupunaista pohjalle. Jäljellä oli puteli valkoista, mutta olin ohentanut sitä joskus erikoisesti, enkä rohjennut laittaa sitä enää kynäruiskusta läpi. Pensselöin siis pohjamaalin kaikkiin miniatyyreihin pikavauhdilla.







5.7.2023

Projekti I/23

BattleTechiä

Intensiivisemmän pienoismallin jälkeen halusin taas tehdä jotain vähän nopeampaa ja yksinkertaisempaa. Medialähteissäni oli myös ollut hämmentävän paljon materiaalia Mechwarrior 5: Mercs -modeista ja sen hommaaminen Steam Deckille rupesi kutkuttamaan entistä enemmän. Humble BattleTech Bundlesta ei ollut hirveästi apua kun nyt lukujonossani oli Clan Invasion -kickstarterin eKirjojen lisäksi CBT-aikajanan kirjoja aikamoinen nivaska.

Joten miten rapsutetaan kutinaa, johon on jo materiaalia? Kaivamalla maalaamattomien nappuloiden kokoelma esiin ja valikoimaan siitä mikä eniten kiinnosti.

Raskas tähti

Sydämeni on tunnetusti sykkinyt eniten Mechwarrior II:n 'Mecheille koska sitä kautta minä näihin ensimmäisenä tutustuin. Olin joka tapauksessa jatkamassa 3rd Falcon Talon Cluster -maalausta, joten valikoin myös painoluokan raskaammasta päästä.

Koska kickstarter-toimituksessani ei ollut kaikkia oleellisia Klaanivehkeitä tai ainakaan niitä ei ollut tarpeeksi, joten tilailin jossain välissä CGL:ltä kaksi Tähteä lisää (niillä oli nettipuodissaan todella harvoin tarjolla mitään pidempään kuin lyhyen hetken, kalikat taisivat käydä kaupaksi). Tietenkin ne Omnit jotka minä halusin kokoelmaani olivat hajallaan ympäri laatikoita, kuinkas muutenkaan. Tilausjonossani oli tietenkin Summonereita, Hellbringereitä, Mad Dogeja ja halusin ainakin yhden Dire Wolfin ja Warhawkin. Warhawkin sisältävää boksia en tilannut, mutta muut löytyivät kahdesta lootasta: Clan Command Star ja Clan Heavy Striker Star.


Näistä kahdesta laatikosta valikoin tähän projektiin:

  • Dire Wolf (Clan Command Star)
  • Gargoyle (Clan Heavy Striker Star)
  • Summoner (Clan Command Star)
  • Hellbringer (Clan Heavy Striker Star)
  • Mad Dog (Clan Heavy Striker Star)
     

Kutsuin tätä projektia yleisesti komentotähdeksi, vaikka olin esiallokoinut nämä vähän sinne sun tänne yksikkölistassani. Jollain tavallahan näistä oli pidettävä kirjaa kun kaikki oli vielä kesken, quiaff?

28.6.2023

Dekki ja järjestelmäshokin uusioversio

Steam Deck 256 GB

Steamin jossain kevätalennuskierroksessa oli mukana myös Steam Deckin eri versiot. Kyselin vanhalta kaveriltani, joka oli hommannut laitteen jo aiemmin, mitä mieltä hän oli laitteesta ja miten masiina oli toiminut. Kai se oli jo itselleni aikalailla selvää jo tässä vaiheessa, että olin tilaamassa itselleni yhden, kunhan vain vahvistin hinkuani.

Laite

Posti kuljetti laitteen aika ripeästi (tai sitten olin niin kiireinen, etten huomannut kauanko tilauksen ja toimituksen välissä olikaan aikaa) heti huhtikuun alussa. Ilahduin siitä, että laite tuli omassa kuljetuskotelossaan enkä joutunut arpomaan, että mihin ihmeeseen sen säilöisin turvallisesti.

Fyysisenä laitteena tuo oli jonkun verran Nintendo Switchiä kookkaampi ja painavampi. Kuvasta ei näkynyt se, että tuon takapuolella oli kaksien R/L-liipasimien lisäksi vielä samanlaiset molemminpuoleiset tuplanappulat kuin Steam Controllerissa (pidin siitä ohjaimena, en vain ole pelannut pahemmin pelejä joihin se sopisi näppishiirikomboa paremmin).

Testailua

Näiden parin kuukauden aikana en ole käyttänyt kamalan paljon aikaa uuden leluni testaamiseen, mutta vähän nyt kumminkin. Secret Agent HD:stä taisin pelata tällä kolme episodia ja pöytäkoneella vain ensimmäisen. Noidassa taikasauvan tähtääminen oli vähän opettelua vaativaa, mutta muutaman pelisession aikana pääsin kyllä luotettavasti jääluolastoon asti. Tai olen päässyt sinen ihan yhtä luotettavasti kuin pöytäkoneellakin...

Pöytäkoneeni oli tässä vaiheessa sisukaluineen muistaakseni jo ainakin kahdeksanvuotias, ja vasta nyt olin päätynyt tilanteeseen, jossa se ei enää pyörittänyt uudempia pelejä joita olisin kiinnostunut pelaamaan. Kaipa maailmassa oli sen miljoona asiaa, joihin se ei olisi aikoihin riittänyt, mutta eivät ne olleet minun silmiini osuneet. Nyt voisin taas ihmetellä vähän uudempia tuotoksia riippuen ihan siitä, toimisivatko ne tällaisella konsoliohjauksella. Kosketusnäyttö oli kyllä toimiva, vaikken vielä sitä pahemmin ollut tarvinnutkaan. Samoin en ollut vielä lähtenyt tunkkaamaan ja kustomoimaan GNU/Linux-puolelle mitään, kiire kun ei ole ollut.

System Shock remake

Tässä kesäkuun alussa sähköpostitulva herätti minut siihen, että ihan äsken eli kesällä 2016 tukemani Kickstarter-projekti (System Shock remake) oli pullauttanut tuotoksensa ulos. Tekijöiden alkuperäinen arvaus pelin toimitusajasta oli ollut kevyesti optimistisehko 2017, mikä on tietenkin vuosien saatossa aiheuttanut tietyssä osassa ihmiskuntaa näppisraivareita. Minä olin tyytyväinen siihen, että nyt se tuli ja pääsin testaamaan kolmenkympin peliä, ei minulta ollut tekeminen päässyt odotellessa loppumaan.

Melkein unohdin, että tähänhän sisältyi myös jokunen vuosi sitten Steamiin tullut System Shock: Enhanced Edition, jonka räpelsin läpi kun en joskus 1994, 1995 saanut pelistä kunnolla otetta vaikka ostinkin kehujen perusteella SVGA cd-rom -version ja kaikkea. Kai se oli vain liian erilainen Doomia fanittavalle pikku-ISD:lle, en enää muistanut näin monen vuoden takaa. Toinen aika todennäköinen vaihtoehto oli se, että senaikainen 486SX/66/4 (myöhemmin /8 ja sitten vielä /16) ei vain pyörittänyt järjestelmäshokkia kunnolla. 

Oli miten oli, en aikoinaan pelannut originaalia System Shockia juuri ollenkaan ja modernimmalla koneella EE-versio aiheutti vähän päänsärkyä. Paikat olivat pääsääntöisesti jotenkin mielessä ja tarina oli tuttu, mutta se tuskin olisi mitenkään pelielämystäni haittaava asia, veikkaisin entisen kollegani Matin – joka osasi varmaan jokaisen pikselin ulkoa vanhastaan – olevan vielä enemmän innoissaan tästä kuin minä.

 

Tähän mennessä olen seikkaillut Citadel-aseman ensimmäisissä kerroksissa parin viikon iltoina. Olen saanut jatkuvasti selkääni, joten aika naurettava osa ajasta on mennyt lääkärinpöydälle takaisintaapertamisessa ja latauspisteillä juoksemisessa. Silti olen edistynyt, lääkintäkerroksesta siirryin huoltokerrokseen ja sieltä vielä alas reaktoritasolle. Jokunen käytävänpätkä on jäänyt käymättä kokonaan kun jo oven avaaminen on saanut hakkerin kakomaan ja radioaktiivisuusvauriota on saanut sulatella pitkään, joten olen vältellyt noita ihan senkin takia. Ehkei tarvitsisi, sillä ei sen isotoopinkana hakeminen säteilevästä kammiosta niin kamalasti antanut vahinkoa kun sinne meni täysissä voimissaan.

Kyborgoidut entiset ihmisparat ovat olleet karmeita ja niistä on saanut piestyä paloja irti kuten jo ikivanhassa Soldier of Fortunessa. Tavalliset ja muutama eliittikyborgi ovat olleet kovia höpisemään koheltaessaan ympäri käytäviä, joten harvoin ne ovat päässeet yllättämään.

Jokunen kommentoija on sanonut, että "tältä se alkuperäinen näytti muistoissasi" mikä ei ollut ihan oikein kun muistoni ovat aika tuoreesti SS:EE:stä eivätkä kohta kolmenkymmenen vuoden takaa. Mutta kuvaava tuo sitaatti kyllä oli, nyt eri nurkat olivat ainakin minusta helpommin tunnistettavissa, originaalissa tuntui olevan vielä helpompaa eksyä ties mihin ja olla tunnistamatta sitä mikä kulmikas käytävä tämä nyt olikaan.

21.6.2023

Valmista: Projekti VIII/22

Vogtlandische Maschinenfabrik AG (Vomag) SdKfz 162 - Jagdpanzer IV L/48

Tankintuhoajaprojekti, jonka aloitin hädintuskin vuoden 2022 puolella, oli nyt vihdoin valmis, kesäkuussa. Ei sillä että olisin pitänyt sen kanssa aivan hirveää kiirettä tai toisaalta hidastellutkaan tarkoituksella. Tämä projekti, kuten aikalailla kaikki muutkin, elivät inspiraation voimalla: joskus sain tarmokkaasti asioita edistettyä monena peräkkäisenä päivänä ja joskus taas puuhastelin kaikkea aivan muuta pidemmän aikaa.

Aikajana

Pidin kirjaa aika heppoisesti, käytin lähinnä ottamieni kuvien aikaleimoja eri mallaussessioiden seuraamiseen. Jos koko roskaan meni pyöristäen 28 noin kolmen vartin sessiota niin 28 * 0,75h = 21h ja tämä tuntimäärä jakautui aika nätisti puolelle vuodelle. Vilkaisin näitä numeroita pyöritellessäni, miten Königstigerin kanssa meni ja kalenterista se oli syönyt vain kolmisen kuukautta enemmän vaikka oli mallina aikalailla monimutkaisempi ja rakennus-maalausprosessi huomattavasti intensiivisempi.

Metoditestausta

Pohdiskelin jossain aiemmassa postauksessani, että tämä oli tämmöisenä aikalailla lahjaksi saatuna mallina todella otollinen testailuun. Innostuin testaamaan metalliosien maalaamista ilman metalliosia (pl. telaketjujen vihoviimeiset korostukset) ja se tuntui olevan, ainakin pioneerivälineiden kohdalla ihan toimiva ratkaisu.

Öljymaalit olivat kutitelleet mielenpohjalla pidemmän aikaa, mutta tähän alkuvuoteen asti olin onnistunut lyttäämään uteliaisuuteni. Onneksi kollegat olivat parempia myyntipuheineen kuin internetin muukalaiset, koska nuohan olivat mielettömän mukavia käyttää. Kuivumisaika oli tietysti hervoton, mutta varsinkin omien epämääräisten aikataulujeni kanssa siitä oli jopa etua. Ai en päässyt pariin päivään korjaamaan liikoja kuraroiskeita? Ei se mitään, ohentimen kanssa maali uudelleenaktivoitui helposti ja lopputulos oli pelastettavissa. Akryylivärien kanssa moisesta ei olisi puhettakaan, mutta kyllä minä olin niitä käyttämässä päämaalaukseen jatkossakin.

Pigmenttien lisääminen ohentimella oli myös jotain mihin törmäsin ihan vahingossa ja hyvä, että törmäsin. Tulisin testaamaan pigmenttijekkuja enemmän seuraavissa projekteissa.

Valokuvatukset

Innostuin puljaamaan valokuvieni kanssa vähän aiempaa enemmän. Valotelttakuvieni taustat kun olivat häirinneet minua, kun eivät ne olleet tasaisia ja siistejä suoraan laitteesta otettuina. Näitä loppukuvia varten perehdyin koko hommaan vähän enemmän ja päädyin napsimaan kuvat kolmesti uudelleen, kiitos jonkun innokkaan joka oli säätänyt ison kameran aukkoasetuksen minimiin.

[0] – Kuvat valoteltassa

Asettelin valotelttani taustakankaan mutkalle niin, että sen taitokset (pakattuna se oli kahdesti taitettuna) olisivat mahdollisimman olemattomat. Räimin otokseni kameran (Canon EOS 60D, kittilinssi jonka speksejä en osannut saati sitten välittänyt opetella ulkoa) manuaalimoodilla, ISO 200, aukko/aperture f25 ja valotusaika 0"6 eli 600ms jos oikein noita tulkitsin. En ole ikinä ruvennut ampumaan kuvia raakoina vaan jpg-formaatissa, vaikka näissä hommissa syvemmällä uivat aina keuhkoavat raw'n puolesta.

[1] – Ensieditointi

Nykäisin kuvatukset työläppärin Photos:iin, jossa säädin lämpötasapainoa aavistuksen verran lämpimämmäksi ja säädin levels-asetuksia kaikista kuvista. Täytenä amatöörinä katsoin vain spektrikäppyrän ja raahasin alarajaa oikealle sinne mistä käyrä alkoi, yläpäätä vasemmalle sinne mihin käppyrä päättyi.

Toisin kuin tässä wip-kuvasta katsottu kuvatus yllä, loppukuvissani oli enempivähemppi gaussin käyrän näköinen käppyrä, jonka molemmilla puolilla oli reippaasti tyhjää. Kun turha tyhjyys oli leikattu pois, kuvien värit rupesivat näyttämään paljon enemmän siltä kuin mitä omat kurjat silmäni näkivät.

[2] – Artifaktien siivoaminen yms

Levelsien säätäminen ei poistanut kaikkea roskaa vaikka paljon auttoikin. Nakkasin kuvatukseni gimppiin, nappasin aina kuvasta yhden valkoisen sävyn ja rupesin yksinkertaisesti maalaamaan sillä kaiken muun yli. Lopputulos oli kohtuullisen yhdenmukainen valkoinen tausta, tai sininen niissä muutamassa kuvassa jotka napsin sinisellä taustakankaalla.

Olin laiska ja napsin valtaosan vaunun reunoilta löytyneistä töhryistä (ts. taustavalkeasta poikkeavasta väristä) Gimpin taikasauvatyökalun "select by color"-moodilla. Loput hienosäädöt maalasin päälle käsin. Tarvittaessa kiersin kutakin kuvaa saadakseni sen mielestäni oikeaan kulmaan, sitten rajasin (crop) sopivasti ja lopuksi kutistin monituhatpikseliset kuvat n*1024 -kokoon.

Kuten näistä kuvista saattoi tarkkaan katsomalla nähdä, lopputulos ei ollut läheskään täydellinen. Parempia nämä minusta silti olivat kuin aiemmat kokolailla editoimattomat kuvatukset.

[3] – Kuvakokoelma