Kermaisa torni
Suunnitelmani sisämaalauksen suhteen oli aikalailla "noudatetaan maalausohjetta". Paremmitta tiedoitta oli minusta viisainta olla soveltamatta liikaa. Maalasin tornista, ammustelineistä ja kanuunan peräpäästä vielä uudemmalla kierroksella osia valkeiksi, nyt eri värillä, koska VMA Grauweiß-maalini korkki oli haljennut ja maali kuivunut liikaa mennäkseen ruiskun läpi. Korvikkeena käytin tätä projektia varten nimenomaan tilaamaani kermanvalkoista (VMA 71270 White), joka toimi mainiosti.
Maalasin myös ammustelineiden ulkokyljet punaruskeiksi (VMA 71271 German Red Brown), kuten alarungossa valtaosan sisustuksesta. Ruiskuttelun kattavuus ei ollut täydellinen, mutta se ei ollut tarkoituskaan vaan helpottaa käsityötä myöhemmin. Samalla ruiskutellessani maalasin sittenkin tornin korin pohjan punaruskeaksi, jotta se noudattaisi yleistä ohjetta paremmin. Ylivuodot ja erheelliset rajaukset korjaisin käsin.
Detaljitason näpertelyä
Maalailin yksittäisiä mieleentulevia yksityiskohtia, joita halusin korostaa tornin sisällä. Lataajan kehällä takasektorilla oli lähipuolustusaseen ammuspaketeiksi olettamiani kalikoita, maalasin ne metallimustalla. Samoin maalasin kuvien ottamisen jälkeen tuon koaksiaalikonekiväärin hylsykaapparisuppilon (?) sisäpinnan.
Murkulamaakari vauhdissa, osa 2
Kanuunan kiinnitys
Kiinnitin kanuunan runkoon nuo erikseen valkoiseksi maalatut kiinnityskilkkeet. Niiden tiukka paikalleenpainaminen oli haastavaa, kiitos koaksiaalikonekiväärin, joka olisi sietänyt oikeasti asentaa vasta tämän vaiheen jälkeen. Kun olin saanut aurauskulmat ojoon, liimasin palikat kiinni tornin lattiaan kiinni.
Säistyshetkiä
Irtohiutaleita ja moottorimömmötahroja
Kaivoin kalustelootastani palasen vaahtomuovia, josta repäisin epämääräisreunaisen kolmiomaisen palan töpöttelyä varten. Dippasin sitä tummanharmaaseen maaliin (VMA 71056 German Dark Grey), pyyhin enimmät mäkeen ja tökin kaltoinkohdelluimman oloisiin kulmiin. Lopputuloksena piti olla lohkeilleen maalin efekti.
Ylemmässä blokissa mietiskelin säistyslitkujani, öljytahralitkun (VWE:Engine 73813 Oil Stains) kohtalo oli ollut surkea: se oli vuosien aikana erottunut kerroksiin ja kuivunut turhan paljon. En saanut sitä enää uudelleen henkiin. Sääli, sillä se oli mielettömän asiallista säistysmateriaalia.
Toinen (VWE:E 73815 Engine Grime) oli paremmassa kuosissa ja sitä käytin mm. hidastin-palautinsylinterien ja seuraavan kuvan alareunassa näkyvän fotoetsireunan ulkokehällä. Ei ihan yhtä upeaa kuin öljytahrat, mutta mukavan paskaista kumminkin!
Pohdiskelin jonkun aikaa jo aiemmin, pitäisikö lukon avaamis- ja sulkemisvivun olla kirkkaanpunainen mutta päätin ettei se ole niin vaarallinen vempain (eikä se ollut operoimissani kenttätykeissäkään pelottavasti korostettu), että sille olisi tarvetta. Maalasin vivun siis tummankeltaisella, jotta se erottuisi kiireessä mutta ei hyppisi naurettavasti silmille.
Ammustelineet
Korjailin ammustelineiden maalauksia vartin verran, lähinnä maalasin telineosat valkoisiksi (aiemmin perusvalkoisena käyttämäni VMA Grey White) ja tarkistin kranaattien kärjet. Mustahylsyisille teräskärjet ja kuparihylsyisille kokomustat kranaatit.
Liimattuani hyllyt kiinni tornin takapäähän, hoksasin, että minähän olin toheltanut kun maalasin tornin rungon sisäseinien piiloonjäävät osat valkoisiksi - nehän minä olin maalaamassa punaruskeiksi kuten hyllyjen ulkoseinät. Näin sekä torni että vaunun runko olisivat maalattuina samalla periaatteella.
Pientä tunkattavaa tuo vain oli, eikä noitakaan pitäisi ikinä nähdä mutta kuten aina: minä itse tietäisin, että ne oli tehty Oikein. Eli juuri niin kuin minä olin suunnitellut.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti