23.3.2022

Valmista: Projekti IV/21

Henschel und Sohn & Krupp: SdKfz 182

Ensimmäinen tankkiprojektini ties miten moneen vuoteen ylipäätään, ensimmäinen tankkiprojektini sisätiloilla. Ei suinkaan ensimmäinen Königstigerini, ei proto- eikä tuotantotornilla, ei tässä tai muussa skaalassa. Ehdottomasti pisin Panzer-projektini tämä kyllä oli ja sen kyllä näki sekä otetuista kuvista että typotelluista postauksista. Kalenteriaikaa upposi melkein vuosi, mutta tein minä välillä muutakin, kuten aina, joten ei se ihan niin hitaasti edennyt kuin miltä ehkä kuulosti.


Tankin kyljessä ei sentään ollut naurettavan isoa ja kirkasta Henschelin logoa, tuo oli jonkun veturin kyljestä. Kokoluokka ei jäänyt mieleen.

Panzerkampfwagen Tiger Ausführung B

Valmistuneesta vempeleestä napsin kuvia ensin niin, etten hajoittaisi mitään. Aiemmin ylä- ja alapuolia yhdistellessä kuului rumaa rutinaa,  muutama pala irtosi ja maalia naarmuuntui pois. Ei mitenkään mieltäylentävää touhua, osannette kuvitella.

Yhteenvetoyritys

Kaikenkaikkiaan tähän projektiin hupeni aikaa yhdeksäisen kuukautta, tämä mukaanlukien 41 postausta ja 502 kuvaa (joista 13 referenssikuvia), sekä parhaimmillaan/pahimmillaan pari tusinaa tabia auki selaimessa ties mistä eri yksityiskohdasta. Eri maalien sun muiden määrää en ruvennut laskemaan, kun pakkasin ne pois eilisiltana, mutta hyvä määrä niitäkin kertyi liikuteltavaan työtelineeseen.

Parin sovitusongelman lisäksi Takom:n setti oli mainio, pidin tämän rakentamisesta aikalailla. Tämänhetkinen projektijono on ihan tarpeeksi pitkä vuoden tarpeiksi, mutta jossain välissä tulen etsimään uutta telaketjumallia ostettavaksi. Täysin mallinnetut sisätilat olivat kevyesti pelottava ihan alkuun, mutta äärimmäisen mielenkiintoista rakennettavaa, joten isken käteni tämmöiseen mieluusti toisenkin kerran. Luulen, että kovin moni muu itseni lisäksi ei olisi tukka putkella ostamassa esimerkiksi tämmöistä versiota Hummelista, mutta minulle sellainen kyllä kelpaisi.

Mainio sarja, surkeasti yhteensopivalla kansilevyllä. Oma kädettömyyteni esti kiertämästä ongelmaa ajoissa/paremmin.

Ylärunko torneineen

Näistä kuvista sitä ei nähnyt, mutta kuten olin aiemminkin sanonut, tuo kattopanssarilevy, jossa kuskin ja radistin luukut sijaitsivat, oli irrotettavissa. Periaatteessa sen voisi nostaa irti todenmukaisesti ja kuvata ahtaita sisätiloja valaistuksen niin salliessa.








Tähän mennessä varsin kelvollinen tekele.

Alarunko

Alarungosta olin ottanut naurettavan paljon kuvia koko projektin ajan. Nyt otin vielä jokusen lisää, lievästi isommalla resoluutiolla jaettavaksi.










 

Torni

Napsin tornistakin erikseen kuvat eri kulmista. En ollut pahemmin kuvannut tornia sen jälkeen kun sain sen mukamas valmiiksi.








Jälkikäteen ajatellen tuon tornin kotelon ja pohjan olisi voinut maalata samalla kertaa. Nyt pohjalaatta oli erillinen tummankeltainen blokki joka sattui oikealla kyljellä elämään vihreän raidan alla. Eikä se vasemmallakaan sen kummemmin mätsännyt.

Torni vaunussa

Aikaa pelatessa löin tornin paikalleen runkoon ja otin lisää kuvatuksia eri kulmista. Näin elämys oli vähän hämmentävä, vaikkakin tuli mieleeni, että voisin vielä ottaa sivuleikkurit esiin ja nakertaa ylärungosta "rakenteiden salaisuudet"-kirjojen tyyppisen efektin. Mutta jos olisin ollut tekemässä niin, olisin tehnyt sen selväksi alunperin enkä teeskennellyt keksiväni sitä viime hetkellä.







Koottuna

Rusautin kotelon kasaan kun olin saanut kuvatukseni näpsittyä. Takarungon kohdalla sovitusongelmat olivat suurimmat, enkä uskaltanut ruveta tässä vaiheessa vääntämään sitä enää yhtään enempää. Odotin siinä vaiheessa hajoavan sekä konehuoneen että taistelutilan ammushyllyjen verran kamaa, mikä olisi ollut kamalaa korjattavaa.

Näinpä kuviin jäi vähän irvistävä etukulma ja aivan apposen ammollaan repsottava takapanssari. Mikään vääntö ei olisi saanut niitä nätisti kasaan eikä liimaus olisi ollut nättiä katseltavaa.






















 

Jollei tuota repsottavaa persluukkua otettu huomioon, tämä oli aika mainion näköinen vaunu. Jälkikäteen katsellessa en ikävöinyt poisjättämiäni lokasuojiakaan, vaikka ne olisivatkin peittäneet osan sovitushämmingistä. Olen joskus kyhännyt version, jossa oli osa niistä paikallaan mutta vähän kaltoinkohdeltuna, se oli kiva efekti. Ehkä johonkin seuraavaan malliin sitten, ei kaikkia kikkoja voi jokaisessa mallissa / projektissa käyttää.

Vertailukisut

Kaivoin kaapista Panther Ausf. G:n, sen yhdellä AA-patterilla kulkevan (pariston varaus oli vihdoin purkautunut, pari vuotta sitten se vielä jaksoi kuljettaa vaunua esteidenkin yli). Lähisukulaisvaunuina ajattelin niiden olevan ovela parivaljakko vertailukuville. Tuore kunkkutiikeri oli tosin puhdas ja pantteri oli onnistunut keräämään pölyä päälleen.









Selvä kokoero kissapedoilla. Joku neropatti oli aikanaan päättänyt, että niitä piti liikutella samoilla moottoreilla, minkä viisaus ei tämmöiselle sivustakatsojalle oikein avautunut.

16.3.2022

Lisäsäistystä

Viime hetken jatko-osa

Mietiskelin viimeksi, vieläkö parin vuoden takainen muta ja nurtsijämät -muhjuni (VW:Environment 73826 Mud and Grass) oli hengissä. Olihan se, lisäisin sitä ympäri telakoneistoa, panssariammeen kylkiä ja etualaviistopanssaria sekä tietysti vaunun takapäätä.




Nyt tämä projekti oli vihdoin loppumetreillään. Toivoin vain kovasti, etten tuhoaisi mitään peruuttamattomasti yrittämällä yhdistää viimeisiä irrallisia paloja.

9.3.2022

Säistysefektejä

Bensaa ja moottoriöljyä

Aloitin testailuni bensatahroilla (VW:E 73814 Fuel Stains). Paras lähtöpiste tankkausloiskeille oli takakannen tankkauskannen tyvi. Hans oli näemmä ollut vähän huolimaton.

Tietysti kun ulkokannella oli sotkua, moottoritilassa sotkua sietäisi löytyä saman röörin kohdalla. Ällöttävää kamaa, juuri niin kuin pitikin.

Käytin öljytahroja (VW:E 73813 Oil Stains) tuon öljysäiliöksi olettamani pienemmän tankin korkin alueelle ja vähän sinne tänne. Hans-parka ei oikein hallinnut hommiaan.

Lisäilin öljysotkua myös kardaaniakselin nivelkohtiin ja tuohon tiesmikäliemasiinaan tuossa tornin alla. Jokusen öljyisen tahran lisäsin myös vaunun pohjalle ja noihin lootiin, koska mikä jottei.

 

Joku oli öljynnyt kuskin polkimet tai tarkemmin sanoen niiden nivelet tarmokkaasti. Ehkä kuski oli potkinut hiekkaa ympäriinsä kiipeillessään luukustaan, joten öljyä kaivattiin.



Jollen olisi sinetöinyt tornia kiinni jo ties miten kauan sitten, olisin sotkenut sen sisätiloja enemmän tällä kamalla. Vaan kun olin.

Mutia

Erikoisempi säistystuote oli paksu muta. Olin käyttänyt aiemmin T-35 -projektissa vähän tämänhenkistä "mutaa ja nurmikonjämiä"-mömmöä, pitäisi varmaan tarkistaa vieläkö se oli hengissä ja käyttökelpoista. Se sopisi epäilemättä näiden kaveriksi todella hyvin.

Ylärunko

Aloitin rumemman sotkemisen kannesta, mustalla mudalla (VW:Thick mud 73812 Black mud). Säistystuotosten käyttövinkkilirpake suositteli ampumaan kynäruiskulla sotkua harjanpäästä realistisen sotkukuvion aikaansaamiseksi. En kokeillessani malttanut ruveta säätämään kaikkea sen vaatimaa kasaan.


Etuviistopanssarin alareunan lisäksi keskityin lähinnä takareunoihin. Kyljet jätin kevyemmälle ravan märälle, helmalevyjen puuttumisesta huolimatta.


Alarunko

Alarunko ja telakoneisto saivat päälleen ensimmäisenä kohtuullisen ankaran määrän euromutaa (VW:Thick mud 73807 European mud) ja sen jälkeen sinne tänne mustaa mutaa. Ikään kuin alla olisi vähän kuivempaa ja haaleampaa sotkua, päällä olisi tummempaa ja kosteampaa mutalöllöä.




Telakoneisto ja vaunun alakyljet saivat epämääräisen kerroksen saastaa pinnoilleen. Rehellisyyden nimissä en ollut turhan hyvin perehtynyt siihen, miten nimenomaan telapyörien ulkokehät keräsivät ja poistivat sotkua.


Taas yksi kuivasovitus

Kokonaisuutena vaunu oli aikalailla tässä. Jos mutanurtsimömmöni oli elossa, lisäisin sitä vielä muutamaan taktiseen kohtaan. Ennen vihoviimeistä rungon ja kannen yhdistämisyritystä ottaisin sisätiloista viimeiset kuvat dokumentointia varten.


Jos yhdistäminen hyvinperustelluista epäilyksistäni huolimatta onnistuisi, toukokuussa 2021 aloitettu vaunuprojekti olisi valmis, noin 10 kuukautta myöhemmin. Siltä varalta, että jotakuta kiinnosti, tämä oli tähän mennessä kirkkaasti kuvarikkain viritelmäni: tuo ylläoleva kuva oli järjestyksessä 423.

2.3.2022

Uusia tuotteita testijonossa

Joulukaudella sain lahjaksi paketin säistystarpeita, Vallejon muta- ja vesilätäköitä. En ollut miettinyt dioraaman rakentamista Königstigerilleni (pelkästään rungon sovitusongelmat pudottivat moiset harhaluulot jo tausta-ajosta), joten vesiefektejä en käyttäisi nyt, mutta johonkin muuhun ne kyllä tulisivat hupenemaan.


Olin tilannut joskus viime vuoden lopulla pari moottoritiloihin tarkoitettua säistysefektiä. Manasin jo aiemmassa postauksessani, miten öljytahrani olivat kuivuneet purkkiinsa. Nyt niitä oli tulossa lisää, kaverikseen tilasin polttoainetahramömmöä.


Näin pari kuukautta myöhemmin purtilot olivat vihdoin perillä, rupesin sotkemaan vaunuani lisää heti samana iltana. Hykertel.