20.12.2023

Itärajantakainen vaunupaja

Perusrunko

Päätinpäs nyt kertoa vaunun tarinan jonkunlaisina ja erikseen määrittämättöminä osakokonaisuuksina, enkä rakennussessio kerrallaan. Muuten kuvio etenisi pahimmillaan pari palaa tai maalitäplä viikossa.

Ylärunko ja telapyörät

Aloitin ohjeiden mukaan valmistelemalla palasia ennen ohjeen ensimmäistä rakennuskohtaa. Kyhäsin siis pakoputket, liimasin ylätakakulmiin vahvistuskolmiot, ja kävin [tela|veto|palautus]pyörät läpi. Niissä ei mennyt kauaa, hioin vähän kulmia pois.

Ykköskohdassa ei sitten sen kummempia tehtykään kuin lyötiin pakoputket kiinni, ja pari moottorin ilmanottosäleikköä kylkiin. Runko tuntui vähän heppoiselta, mutta luotin siihen, että saisin sen mahdolliset pienet irvistykset väännettyä suoraan.

 

Alarunko tosiaan rakennettiin hämmennettävästi neljästä eri pääosasta. Pohjalevy, jossa oli myös alaetuviistopanssari, oli vähän mutkalla, joten kun liimasin kylkilevyjä kiinni, jouduin tekemään sitä muutamassa vaiheessa. Takapään alapala oli sitten hankala kiinnittää, kun naapurit irvistivät niin ettei kontaktipintaa ollut ihan liikaa. Kitillä sekin korjattaisiin.

 

Alarungon liimausten kuivuessa rupesin kasaamaan kuskin luukkua ja 76-millistä tykin ulkopuolta. Suurin huoleni tässä välissä oli putken pääosa ja sen loppupää, en halunnut että ne nuupahtaisivat ärsyttävästi.

Tietenkin kuivasovittelin telapyöräsettiä alarunkoon heti kun kalikat sen sallivat. Hyvin osuivat paikoilleen, en ollut liimaamassa niitä kiinni vielä moneen, moneen rakentelu- tai maalausssessioon. Ylärungon yksityiskohdat istuivat paikoilleen kiltisti. En edes miettinyt jättäväni kuskin luukkua auki, kun ei tuolta sisältä olisi mitään nähtävää.

Rungonyhdistämisoperaatio

Koesovitus paljasti lisää rumia irvistyksiä. Minun kalustollani ei ollut mitään mahdollisuutta saada tätä yhdellä kertaa istumaan niin kuin piti, joten tein liimaukset suosiolla muutamassa osassa.

Ensimmäisenä liimasin etukulman yhteen ja puristelin sitä aikani kiinni. Tuolla oli vähän ankkamainen ilme, silmälappu toisen silmän päällä.

Jatkoin liimaamalla rungosta uusia kohtia kiinni ja pitämällä puristuksessa kunnes liimaus oli kuivunut. Ongelmana tässä oli se, että ylä- ja alarungoilla oli hämmentävän vähän kontaktipisteitä!

Allaolevissa kuvissa oli näkyvissä, miten isot railot etupäähän jäi vaikka etupanssarin reuna oli tiukasti kiinni. Ehkä sivupanssarini olivat sittenkin olleet sen murto-osamillin väärässä kohdassa, mutta enpäs minä sitä tiennyt kun niitä paikoilleen asettelin.


Peräpää näytti apealta sammakolta. Tuon railon sulkeminen olisikin isomman tukkeen vaativa, ehkä styreenikaistaleella tai parilla sen saisi siististi kasaan ja jopa jykevöitettyä. Moottoriluukun saranat siitä kärsisivät, kun en ollut tietenkään tajunnut silputa niitä pois etukäteen.

Tykkitornioperaatio

Tykin kasaaminen oli simppeliä. Koetin saada sen rakennettua niin, että putken koroa saattoi vielä muuttaa mutta jos akseli liimautui kiinni niin sittenpä liimautui. Harvoin näitä tarvitsi jälkikäteen käännellä.


Torni oli myös yksinkertainen mutta hämmentävän heikosti sen panssarikyljet ja pohja ottivat toisistaan kiinni. Olin vähän hämilläni. Tähänkään ei ollut mitään sisätiloja olemassa, joten kaikki luukut tulisivat olemaan säpissä.

Näistä kuvista ei valaistuksesta johtuen käynyt ilmi, että erityisesti tornin teräspinta oli mallinnettu todella erikoiseksi. Kuvittelin ensin että se oli ihan kuprulla jostain omista tekosistani, mutta ei, pintatekstuuri oli epämääräinen ihan tarkoituksellisesti. Jännä yksityiskohta, odotin uteliaisuudella, millainen siitä tulisi maalattuna.

Liimasin venttiilit, periskoopit, ampuma-aukot ja kahvat yksitellen kiinni, hitaasti ja rauhallisesti. Nuo kauhukahvat olivat todella heppoisesti kiinni, olisin voinut tietysti porata torniin reikiä ja korvata ne metallilangalla, mutta sitten olisin menettänyt tuon ripadesignin, joka oli varmaan omiaan tarttumaan ihmisten taskuihin, vöihin tai muihin lenksuihin kiinni.


Nostolenkkien saaminen osoittamaan edes suunnilleen samoihin suuntiin oli varmaan hankalinta. Pelkäsin vähän, että joku niistä olisi katkennut kesken kaiken, mutta huolistani huolimatta kaikki palat olivat vielä hengissä. Tästä ylemmästä kuvasta näki myös vihdoin, mimmoinen pinta tuossa tornissa oli.

Torni oli nyt valmiiksi rakennettu. Putkeakin sai nostettua ja laskettua muutaman asteen verran.

Telaketjut

Kaivoin surkeimman talttapääruuvarin kalupakista, sytytin kynttilän ja rupesin lämmittelemään meisselin päätä liekin päällä. Ketjunpätkät pistin yhteen ja painoin niitä tiukasti kiinni (pyöreäpäisten) pinsettien kärjillä samalla kun painoin kuuman talttapään sulattamaan muovitapin. Sitten sama uusiksi toisinpäin. Ja sama toiselle ketjulle. 

Kun kerran olin vauhdissa, suljin molemmat ketjut kiinni ja sinetöin ne umpeen. Olin kamppaillut hetken sen kanssa, pitäisikö ne ensin maalata ja sitten sulkea vaiko toisinpäin. Kuten tästä selvisi, päätin että sulkisin ne ensin ja maalaisin sitten niin en joutuisi kärsimään jo maalattujen osien sulatuksen kanssa.


Tulella muutenkin leikkiessäni päätin hoitaa antennin luomisen. Ohje sanoi, että sitä varten kannatti pätkäistä valurangasta kuusisenttinen pätkä ja kuumentaa sitä, venyttää pitkäksi ja napata kuusisenttinen pätkä antenniksi.

Ei se nyt ihan niin helppoa ollut, vähän kokemattomalle, joten toinen yritykseni antoi tämmöisen ehkä maksimissaan 40-millisen kepakon antenniksi. Suuri maa ja suuret toleranssit, vai miten se meni? Jätin tämän vielä asentamatta, koska halusin säilöä keskeneräistä vaunua laatikossaan pölyltä suojassa mahdollisimman pitkään.

 

Kansikalusteet I

Vaunun pääkamppeet olivat jo pääosin kasassa sikäli mitä niitä pystyi turvallisesti asentamaan ennen maalausta. Jouduin myös asentelemaan paloja vähän sen mukaan, mitä minäkin iltana ehdin ja minkä liimaukset olivat siinä tilassa, että niiden päälle voisi laittaa uusia paloja nojumaan.

Takakannelle tuli pari tämmöistä romulootaa. En ollut ihan varma niitä kasatessani, voisiko ne asentaa ennen telaketjujen asentamista vai ei.


 

Hinausvaijerien kiinnitysväkäset olivat sen näköisiä, että niihin voisi seivästää väärinajattelijoita tai vaikkapa metsäkauriita tai pahkasikoja evääksi.


Railonpaikkaus

Liimailin kalustelaatikoita, sahan, jonkin töötin näköisen vehkeen ja valonheittimenkin kiinni. Sitten päätin ruveta tekemään jotain vaivalloisempaa ja liimasin sarjan polystyreenipalasia täyttämään takakulman koloa. Näiden idea oli nimenomaan täyttää koloa niin, että hetken päästä lisättävä kitti olisi ihan yksinään täyttämässä onkaloa enkä ruuttaisi putkilollista kittiä vain mallin sisätiloja täyttämään.

Minulla ei ollut äkkiä käsillä varastoissani takuuvarmasti olevaa puolet ohuempaa styreenilevyä, jolla olisin voinut täyttää tuota vähän lisää. Hauska ilme sille tuli. Levitin aukon tukkeeksi naurettavan nopeasti kuivuvaa kittiä (Gunze Mr Hobby: Mr White Putty) ja jätin sen asettumaan.

Kitillä säätäessäni täytin myös keulan railon ja sivustakin mitä huomasin. Kun nappasin kuvan ylösalaisin olevasta mallista, huomasin että olisin voinut kitata myös lokasuojia mutta ehkä ne ehtisi vielä, jos muistaisin.

Pahimmillaan tästä tulisi muutaman kierroksen viritelmä. Seuraavaksi kuivunut töhkä hiottaisiin pois, ja jos jotain aukeaisi tai paljastuisi, pitäisi tehdä sama uusiksi mutta oletettavasti pienemmälle pinta-alalle. Voi hyvää päivää, mikä puljaamisen määrä. Mutta niin sitä T-35:ttäkin piti kittailla jokunen vuosi sitten.

Keulan hiominen oli sangen ongelmatonta, noita sivupaloja en taas saanutkaan ihan tuosta vaan hiottua, kun nelipintainen kynsiviilani oli vähän turhan iso noihin koloihin.

Pyrstöpäässä ongelmana oli ympäröivän röhnän määrä. Alapanssari oli helpohko, yläkansi taas hankalampi kun pulttirivistö ja pakoputket olivat tiellä. Sain yhdellä kerralla tuon verran siistittyä, seuraavaksi kävisin viilan kanssa vähän tarkempaan työhön. Vähän pelkäsin, että pultit tai pulttien kannat, mitä olivatkaan, häviäisivät ja joutuisin keksimään jotain korvaavaa tilalle.

Kansikalusteet II

Jatkoin vaunun lisähärpäkkeiden liimaamista paikoilleen. Yläetuviistopanssariin liimattiin pieni pätkä telaketjua ilman minkäänlaista kiinnikeideaa. Tai sitten vaunussa oli jotain minkä päällä tuo vain möllötti.

Vaunun peräpäähän tuli sekä oikealle että vasemmalle puolelle kahden kengän ketjunpätkä, mutta ei yhteenliitettynä vaan hassusti päällekkäin ladottuna. Ohjeen kuvasta se ei ollut turhan selvä, enkä mallista ollut ihan varma että miten tämä oikeasti toimi. Varmaan jotenkin kiilaamalla, nyt ne saivat pysyä liimattuina ja jätin katsojan vastuulle tulkita sen parhain päin.

Nuo mysteerilootat liimasin myös, olivat vähän heppoisesti kiinni, mutta pysyivät kiinni. Vasemmanpuoleinen saattaisi kaivata pikkuisen kittiä, tai ainakin kuvassa sen takareuna näytti vähän rujolta.


Pioneerivälineistä jäljellä oli tässä välissä enää lapiopari, jonka liimasin vaunun oikeaan etukylkeen. Lapioiden kiinnityslirpakkeissakin oli tietysti paraatipaikalla isot kuopat tukittaviksi.

En ollut ihan varma siitä, halusinko taistella yläreunan heppoisten tankojen kanssa. Ehkä ne pitäisi koettaa saada kiinni, vaunu näyttäisi niiden kanssa paljon paremmalta.


Nyt perus-T-34:stä oli jäljellä vain pari väkästä etu- ja takareunoista, hinauskaapelit ja pari puulaatikkoa. Isoin ongelma niiden kanssa oli oma rajallinen askarteluaikani. Olin laatikoidenkin kanssa vähän kahden vaiheilla, halusinko niitä tuohon nojumaan, mutta taisin kallistua niiden asentamisen kannalle, vaunu olisi elävämmän näköinen lisäkalusteilla.

Kansikalusteet III

Jokusen päivän päästä pääsin taas rakentelemaan hetkeksi. Jäljellä ei ollut enää paljoa, kuten ylempänä mietiskelin.

Olin ihmetellyt jossain välissä, että mikä tuo yksi A15 oli, kun en muistanut nähneeni sitä ohjeissakaan. Pienen etsimisen jälkeen se selvisi, antennin kantahan se oli. Hioin molempia kiinnityspintoja vähän karkeammiksi jotta liimaus pitäisi paremmin. Nuo ylälaitojen kauhukahvat olivat ihan naurettavan heppoisia, mutta kai ne pysyisivät kiinni.

 

Vetokaapelit tulivat vaunun oikealle laidalle, ne olivat vain suorat pötkylät, joissa ei ollut mitään sen ihmeempää erikseen suunniteltua muotoa tai asetustapaa. Seurasin ohjeita summittaisesti ja koetin saada ne jotenkin uskottavanoloisesti tuohon, vaikka ne varmaan oikeasti taipuisivat erilailla tuosta takakolmanneksen kamalaatikolta lähtien.

Nuo kaksi puulaatikkoa olivat ohjeiden mukaan tulossa vierekkäin-päällekkäin oikealle kyljelle. Laitoin ensimmäisen siihen, mihin ehdotettiin, mutta toisen heitin vasemmalle kyljelle ja vähän eri kohtaan. Tämä oli minusta jotenkin kivempi visuaalisesti, muuten vasen puoli olisi ollut lähes tyhjä ja oikea ihan täyteen romua ladottu.

Olin onnellisesti unohtanut ne neljä pientä kilkettä etu- ja takapään vetokaapelien kiinnikkeiden ylä- tai alapuolilta. Rupesin sitten iloisena koesovittamaan pyörästöä. Ilman lukkopulttejaan ne eivät pysyneet ollenkaan paikallaan, vaan putosivat kun vaunu ei ollut vaakatasossa. Eipähän niitäkään tarvinnut lyödä väkivalloin kiinni.

Tottakai minä koesovitin torniakin vihdoin. Vaunu näytti ihan itseltään, mietin vielä että mitenköhän tuon telakoneiston maalaisi parhaiten? Tätä kuvaa katsellessani sain idean, että maalaisin pyörät tietysti irrallaan eri puolilta, mutta runkoa maalatessani voisin tökätä lukkopultit paikoilleen, jotta ne saisivat oikeanlaisen ja aukottoman perusmaalipinnan samalla kerralla.

Ne viimeiset käikäleet

Liimasin neljä identtistä palikkaa vetokaapelien kiinnityskoukkujen vastapuolille. Pieniä ja kummallisenmuotoisia paloja, en ollut ihan 100% varma että menivät ihan ohjeen mukaan mutta en nähnyt sen paremmin. Ne olivat perusvaunun vihoviimeiset osat, antennia edelleen lukuunottamatta, mutta se oli tietoisesti jätetty ihan loppuun.

Koukut tai väkäset olivat asettumassa ja käytin hetken aikaa konepellin kulman viilaamiseen. Jos olisin tajunnut ongelman aiemmin, olisin jättänyt pakoputket paljon myöhemmäksi niin ne eivät olisi olleet tiellä ja olisin voinut raa'asti hioa koko pätkän sileäksi ja tehdä jostain vain uudet pultinkannat poishiottujen tilalle. Mutta mistäs tämän olisi etukäteen tiennyt?

Joka tapauksessa tuosta takakulmasta ei saanut kaikkea nätisti hiottua pois, joten kökköähän siihen jäi. Sen voisi peittää kuralöllöllä, sitten pieni röpöisyys ei haittaisi tai pahemmin näkyisi alta.

Aiemmin kirjoitellessani mietiskelin telapyörien kiinnityspalikoita. Irroitin ne kaikki rangoista, siivosin ja nitkutin akseleihin kiinni. Ennen maalaamista niiden sylinteriosat varmaan sietäisi maskata suojaan, jotta niiden liimaus telapyöriin olisi myöhemmin simppelimpää.

Järkyttävän monen viikon ajalle hajautunut rakennusprosessi oli nyt vaunun itsensä kannalta tässä. Jos teksti näytti kulkunsa tai sanavalintojensa kanssa hassulta, kynäilin tätä yhtä postausta aina eri rakentelusessioideni jälkeen, kun olin saanut kuvat siirrettyä, rajattua ja kutistettua. Viittasin sitten eri kohdissa "viime kertaan" tai "aiemmin" kun kyse oli ehkä edellisviikosta mutta tekstissä vain jopa ylemmästä kappaleesta.

Seuraavaksi kävisin ulkoisen lisäosan eli miinarullien kimppuun. Ehkä saisin ne kasattua siedettävässä ajassa, ehkä ne aiheuttaisivat kelvottoman määrän kiroilua. Tässähän se selviäisi.

13.12.2023

Projekti IV/23

T-34/76 miinanraivauspyörillä

Eihän siitä nyt kovin kauaa ollut kun sain tämän setin (maaleineen päivineen!), päätin ottaa sen työn alle heti 'Mechien jälkeen. En ole rakentanut kovin montaa Zvezdan mallia yleensäkään, vaunujakin vain T-35:n jokunen vuosi sitten.


Eiköhän tästä hilpeä tulisi, jollei muuta niin tuo miinanmöyrintäsysteemi tulisi olemaan mielenkiintoinen. Suurin kysymysmerkki näin etukäteen oli tuo maalisetti, miten se toimisi kynäruiskun kanssa.

Ohjeistus

Ties mikä minuun on tosiaan vuosikymmenien aikana mennyt, mutta nykyään olen kytännyt ohjeet aina ensimmäsenä. Tarpeeksi virheitä takana?




Yleismaalausohjeet eivät näyttäneet järin monimutkaisilta, pääosin tästä haluttiin vihreä. En ollut miettinyt vielä yhtään, mitä tekisin. Tuo ylimmäinen talvihenkinen epeli kiinnosti tässä välissä eniten, mutta perusvihreäkin toimisi.

Dekaaleja oli aika häkellyttävän vähän. Neljä eri vaununumeroa, joku taktinen merkki, kolme hassua punatähteä ja iskulause.

Tuo iskulause mietitytti kun en ole tunnettu venäjäntaitajana(kaan). Tuo toinen sana alkoi Rod... ja kun kerran tiesin kotimaan olevan rodina, ankkuroiduin siihen. Ehkä tuo oli joku "isänmaan puolesta" tjsp? Ystävämme guuggeli käänteli parin arvauksen jälkeen "to motherland" == "На Родину" ja se nyt oli tuota kolmoselta näyttävää merkkiä lukuunottamatta aikalailla kohdallaan. "Kotiin!" vai "mee kotios siitä!", en tiennyt mutta jäin ihmettelemään.

Leikin translaattorilla kun tuo kaiveli, ja teksti oli olevinaan Za Rodinu - for the motherland. Eli ihan kelvollisesti minä arvasin, vaikka varmistaminen pitikin tehdä etsimällä oikea kyrillinen aakkonen ja lähteä peruuttamaan.

 

Palasia

Lakutelat neljässä osassa, kahdet per puoli. Näistähän tulisi kivaa, olivat vielä pohjalta metalliefektiset ja semmoisia en ollutkaan ennen nähnyt. Ei niitä sellaisiksi voinut jättää, mutta ihan hauskat näinkin. 

Oli minulla varmaan ollut jossain mallissa tämmöiset kahdesta puolikkaasta kasattavat lakutkin, mutta yleensä ne olivat tupanneet olemaan yksi per puoli -ratkaisuja. Koskaan ne eivät ole olleet kivoja, se oli kyllä varma.

 

Vaununpalasia olikin sitten normaali määrä. Pari rangallista telakoneistoa, torni tykkeineen yhdessä, alarunko näemmä yhdessä, sitten tämän mallin erikoisuudet eli miinarullan palaset ja sen kiinnityskalikka vaunun runkoon. Niin ja se rungon yläpuoli oli erikseen.

Eipä tuossa kai sen ihmeempiä ollut tai tulisi olemaan. Pareidolia pisti naureskelemaan tykkitornin ilmeelle, sen lisäksi vähän katselin tuota panssariammetta: se koostui muutamasta erillisestä palasta toisin kuin Tamiyan (ja siinä yhdessä Takomissa) malleissa. Kaipa siinä olisi tarpeeksi tukipaloja, ettei alarunko vääntyisi mutkalle kuin työn sankarin ilme maanantaiaamuna.

10.12.2023

Doom 30v

Paljon onnea, 30-vuotias Doom! Tietysti minä huomioin tämmöisen merkkipaalun jotenkin, olinhan 80-luvun lapsi ja innokas pelaaja siitä lähtien kun oli jotain mitä ja millä pelata.

⚠️ varoituksen sana: keski-ikäisen nörtin muisteloita tarjolla ⚠️

Ennen tuomiopäivää

Mitä oli ennen Doomia ja mistä me pikkukersat silloin intoilimme? Meillä oli kotona vielä muutaman vuoden vanha pc-piipperillinen EGA-näyttöinen 286 ja sillä Wolfenstein 3-D:n shareware-versio oli siitä toimintapelien näyttävimmästä ja vauhdikkaimmasta päästä, kunhan ruudun kokoa kutisti pienemmäksi. Jostain syystä kavereiden kanssa pelattiin Wolfistakin herkästi kaatuvaa alfaversiota. id:n tekeleistä Keen 1 ja 2 olivat myös kovassa käytössä. PC-piipperi, siltä varalta ettei lukija ole joutunut sitä kuulemaan, päästi korviaraastavia pärähdyksiä ja kirskauksia joten yleensä ääniefektit laitettiin pois päältä. Olin tuohon aikaan viidennellä luokalla, eli ihan samanikäinen kuin Projektiassistentti I on juuri nyt. Naurettavaa!

Luokkakaverillani Mikolla isoveljineen oli tuoreempi tietokone (486 + SoundBlaster Pro), heidän luonaan pelejä kuten Syndicate ja Space Hulk käytiin ihmettelemässä isommallakin porukalla. Muistan hämmentävän kirkkaasti vieläkin, miten Mikko selitti koulun pihalla että heillä oli Wolfensteinin tekijöiden uusi peli ja siinä oli sisä- ja ulkotiloja, valoja, monta eri asetta, ikkunoita, ylös/alas liikkuvia ovia, seiniä ja hissejä! Tottuneena siihen, että Wolfensteinissa hissiin meno tarkoitti seuraavalle tasolle siirtymistä kysyin ihmeissäni että pääsikö hisseillä muka takaisinkinpäin ja mitä noituutta tämä oli?

Jep, tämän esimerkin oli tarkoitus kertoa vähän siitä, miten iso nykäys pelimaailmassa Doom oli. Ei tuota voinut pieni lapsi kuvitella näkemättä. Jostain syystä en koskaan mennyt/päässyt Mikolle Doomia pelaamaan tai edes katsomaan, muistini ei tarttunut tuommoisiin epäoleellisuuksiin.

Oma tuomiopäiväni

Meitä oli kolme luokkakaveria, joiden koteihin tuli melkeinpä samaan aikaan uusi multimediatietokone (tirsk), Compaq Presario 720 eli 486SX/66/4 tuplanopeus-cd-asemalla (meidän rakkineemme muisti tuplattiin ja sitten kasvatettiin tappiin asti vuosikausien aikana), kai siinä oli noin 600 megan kovalevykin joka tuntui silloin loputtomalta. Kaimani kotiin semmoinen ihmelaite tuli ensimmäisenä, joten hänellä näin ja erityisesti kuulin Doomin ensimmäistä kertaa.

Tämä näkymä se vasta tutuksi tulikin vuosien saatossa

Tässä oli vakavana vaarana että sortuisin kliseisiin ja ylisanoihin, mutta minkäs sille voi: Doom räjäytti järjen ja vei jalat alta. Mikään, ei siis mikään, ole tehnyt yhtä suurta vaikutusta pelimaailmassa.

Jollet tämän nähdessäsi kuule At Doom's Gatea, lienet kaiken avun tavoittamattomissa

Möröt pitivät hirveää mekkalaa pimeydessä, valot välkkyivät, sitten jossain myrkyn takana oli tulipalloja heitteleviä perkeleitä! Portaita, hissejä, pihoja ja tietokonehuoneita. Ja se oli vasta ensimmäinen taso, kenttien välillä oli upea kartta josta näki missä mentiin ja mihin oltiin menossa. Eksymistä estämässä oli jatkuvasti päivittyvä automaattikartta, sitäkään ei tarvinnut enää yrittää itse tehdä. Ei tämmöisiä voinut tosiaan kuvitella jotain Wolfensteinia pelatessa.

Ihan pikkudetaljit ovat kadonneet orastavan dementian onkaloihin, mutta silloisella nelimegaisella koneella piti aina räveltää boottidiskettien kanssa (ikävöikö joku autoexec.batin ja config.sysin tunkkaamista? Tokkopa), että pelin sai ylipäätään käyntiin. Saattoi olla, että sw-Doomin(kin) vanhemmat versiot myös olivat herkempiä kaatumaan, kun alkuun oli tuikitavallista että kesken episodin peli kosahti ja heitti takaisin dosiin.

Wadeja ja editoreja joka lähtöön

Jossain välissä meillekin tuli uusi kone ja tietysti sen äänikortti (integroitu ESS Audiodrive) ihastutti suloisilla äänillään. Ensimmäisenä yllätti Prince of Persia musiikeillaan, minä olin taas ainoa jota Wolfensteinin kuolevien natsien tuskanhuudot huvittivat pohjattomasti. Ja sitten ne lukemattomat tunnit Doomia (myöhemmin tietysti myös Doom II:sta) kaikuivat ympäri olohuonetta.

Tähän aikaan linjoilla norkoilu ei ollut ihan sitä mitä tänään, kun 14400 baudin modeemilla piti soitella johonkin (vasta viiden jälkeen) purkkiin tai vastaavaan jos halusi jotain tiedostoja löytää. Lähinnä kaverien isoveljet harrastivat tätä ja me nulikat jakelimme hyviä leveleitä sun muita adidas-verkossa. Tai sitten joku (tai jonkun vanhemmat) ostivat jonkun megacd:n jossa oli satoja wadeja Doomiin, niistä irtosi riemua pitkäksi aikaa, jos ne vain toimivat.

Itse lähinnä pelasin innolla eri tasoja tai tasopaketteja, tai räpelsin äänieditorin kanssa, jolla pelin eri ääniä sai vaihdeltua mielensä mukaan - yleensä ihan typeriksi. Kenttäeditoriin (DEU) en uskaltanut pahemmin edes koskea, se oli nimittäin wolfensteinin mapeditiä naurettavan paljon vaikeamman näköinen. Katsokaa nyt vaikka:


https://github.com/robilic/DEU

Jossain välissä mukaan tuli myös DeHackEd, jolla sai rävellettyä Doomin sisäisten parametrien kanssa. Aika harvat pwadit sisälsivät .deh -muutoksia mutta oli niitäkin. Isoin ongelma hienojen konversioprojektien, kuten Star Wars Doomin tai Aliens Doomin kanssa oli se, että ne puskettiin usein tarjolle kasana yksittäisiä .wad-filuja, jolloin pelattavakseen sai ehkä osan kokonaisuudesta. TC-projekteihin oli vielä pitkä matka, enkä minä ollut silloin kovin syvällä näissä, joten yritä-erehdy -menetelmä vei niin pitkälle kuin vei.

Rekisteröity tuomio

Myönnetään heti tässä välissä, että sain Doomin täysiversion kopion joltain koulukaverilta joskus silloin. Se, että kellään lähiympäristössä ei ollut mitään käytännöllistä tapaa edes rekisteröidä tuota oikeasti silloin joskus, oli vain selitys. Sen jälkeen olen ostanut Doomit jokusen kerran (cd-julkaisut Ultimate Doomista, Doom II:sta, Final Doomin taisin saada joululahjaksi; Steamista klassikkodoomit ja Doom 1:n ostin pari vuotta sitten myös Switchille koska miksei?), ehkä se kompensoi jotain jälkikäteen.

Sharewareversio ei tosiaan riittänyt pitkään, kun piti saada ne kaksi muuta episodia ja erityisesti BFG-9000 pelattavaksi. Tietysti jossain välissä kokodoom päivittyi 1.9-versioon, missä tuli neljäs episodi pelattavaa.

Olin muuten jo tuolloin kovin harmissani siitä, ettei täällä maailman takanurkassa voinut helposti hommata itselleen Doom-paitaa. Onneksi oikeuksien nykyomistaja kauppaa sekä näitä logollisia että kansikuvallisia paitoja jopa minulle. Voisinpa kertoa pikku-ISD:lle, että "älä harmittele, kyllä sulla aikuisena on useampi ja töissäkin ihastelevat näitä" mutta kovakalloisena en olisi varmaan uskonut.

ATDT090001234

Oi niitä aikoja ja yhteysongelmien määrää. Piti sopia, kumpi soittaa kummalle ja pitää muu kotiväki kaukana puhelimesta kun muuten peli katkesi. Tai jos joku vastasi puhelimeen kun ei pitänyt ja Doomin sijasta tietokoneen kaiuttimesta kuului "haloo?" tmv. Onneksi tuota ei tarvinnut enää harrastaa, vaikka oli se silloin hauskaa.

APCiDoom (https://kangaroopunch.com/software/apcidoom)
 

Yhteistyömoodia ei pahemmin silloisen kaverini X:n kanssa pelattu, ei Doomeissa, Duke Nukem 3d:ssä, Hereticissä tai Hexenissäkään, keskityimme pääasiassa toistemme teilaamiseen. Aivan älyttömän monen tunnin lopputuloksena meillä oli suosikkitasot ja -aseet ja varmaan myös usein toistuvat peruskikat.

Jostain syystä pidimme kaikkein eniten Deathmatchista kentässä E1M4 "Command Control" ja herrashenkilösopimuksella käytimme aseista vain haulikkoa ja konetykkiä, koska niillä taisteleminen oli hauskinta. Parhaimmillaan mätimme tätä kenttää yhdellä kertaa niin pitkään, että fragilaskuri meni ympäri (se oli vain kaksinumeroinen, mutta meni sadan voiton saamiseenkin aikaa). Koetin alle tehdä jonkinmoista lämpötilakarttaa siitä, mihin tyypillinen deathmatch-sessiomme keskittyi:

 

Siitähän me pojat sitten saimmekin kerrassaan hohdokkaan idean. Mitä jos vain poistaisimme tuosta kentästä kaiken meistä turhan ja pelaisimme vain sitä? Ikäänkuin tiivistetty kuolemanareena. Äkkiähän tuosta oli ensimmäinen versio tehtynä, valtaosa objekteista poistettiin suitsait, turhille alueille vievät aukot tukittiin sulkemalla kulkuväylät pudottamalla katto lattiaan tai vain poistamalla sektorit ja vaihtamalla seinätekstuurit selvästi toisiksi. Pelatessa viritelmämme osoittautui meidän pelityyliimme oikein sopivaksi.

Tuon nimenomaisen kentänsörkkimisen muistin äärimmäisen hyvin, mutta siitä välitön seuraava asia olikin vähän hähmäisempi. Saatoin tietysti rakentaa omia valemuistojakin, mutta minusta me teimme jokusen muunkin peruskartan tiivistämisoperaation omaa deathmatchaamistamme varten. Näin jälkikäteen veikkailin, että isoin osa omista tilarutinoistamme johtui aikalailla siitä, että me pääsimme modeemilla pelaamaan vain ja ainoastaan 1vs1-deathmatchia emmekä kolmen tai neljän Doomguyn mittelöitä.

Luomisen tuska

Jossain välissä keksimme parin kaverin kanssa ruveta puljaamaan kenttäeditorin kanssa vähän enemmänkin kuin olemassaolevien tunkkaamista. Kuten niin moni muukin aloitteleva kentäntekijä, rupesin mallintamaan jotain tuttua tosimaailmasta. Koetin saada kaverin kotitalon (kaksikerroksinen rivitalo) mallinnettua sekä sisältä että ulkoa kun en vielä tajunnut ettei se ollutkaan ihan niin helppoa ja yksinkertaista - tai silloin edes mahdollista. Tietenkin tein saunan ja tietenkin saunassa sai vahinkoa sitä enemmän mitä korkeammalla oli. Aivan. kuten. kaikissa. muissakin. Doom-saunoissa.

Jotenkin tämä yhden tason "hei, tehdään X:n kotipiha deathmatchia varten" jatkokehittyi isommaksi episodinmittaiseksi yksinpeliprojektiksi, jossa kaksi meistä teki kenttiä ja kolmas täytti niitä. Suunnittelua ja pelitestausta tehtiin yhdessä ja aika tiiviisti.  


📷 (c) Sir Robin

Tietysti taustatekniikasta ja rajoituksista mitään tietämättä onnistuimme tekemään ylimittaisia kenttiä (muistinvaraisesti viides taso rupesi heittämään fataalin visplane overflow -virheen kun kriittistä polkua päästiin sopivaan kohtaan. Innokkaana internauttina X hoksasi, että tuore source port – Team TNT:n Boom – poisti koko visplane-rajoituksen ja lisäsi ties mitä siistiä.

📷 (c) Sir Robin

Tietysti käytimme siitä eteenpäin innokkaasti uusia ominaisuuksia, mutta jo valmiisiin kenttiin jäi mielestäni äärimmäisen tyhmiä juttuja, kuten kolmostason yhtä pikseliä liian syvät happoaltaat joista ei vain päässyt pois. Tai seuraavassa kuvassa näkyvän lopputunnelin näkymätön pysäytysseinä ilman mitään näkyviä esteitä, missä ei ollut mitään mieltä mutta kun kaikki muu näytti muka tyhmältä. Kahdessa ensimmäisessä kentässä oli erinäisiä epäloogisuuksia ja useammassakin oli näitä "jos et tiedä että tuosta ei pääse enää mitenkään pois, oma moka"-kuolemanansoja ja varmaan rikoimme jokusta muutakin Romeron aikanaan asettamaa Doom-kenttädesignin peruskiveä joista emme myöskään tietoisesti tienneet. Opimme niistä oma-aloitteisesti hissukseen pois, mutta mutta. Yksi oleellinen asia, mikä olisi pitänyt hoksata jo silloin oli se, että ensimmäinen taso olisi pitänyt tehdä viimeisenä eikä koettaa tehdä kaikkea sekventiaalisesti. Vaan tämä oli silloin ja siitä oli jo neljännesvuosisata.

Koetin löytää äkkiä kuvan tai pari tekeleistämme tässä näytettäväksi, mutten onnistunut löytämään yhtään oikein hyvää. X oli nimittäin jo silloin innokas päivittelemään tiimin kuvakaappausosiota aina jollain uudella ja ihmeellisellä, eikä mitään vanhempaa löytänyt enää kuukaudenkaan jälkeen, saati sitten 20+ vuotta myöhemmin.

📷 (c) Sir Robin

Hirveällä arpomisella kekkasin, että Sir Robin's Castlessa oli arvostelu ja peräti 11 kuvatusta. Niitähän minä sitten käytin kun ei alkuperäisiäkään ollut. Näinhän tuossa viimeisessäkin kuvassa näki Duke Nukem 3D:n (ja TNT:Evilutionin taso 19 "Shipping/Respawning") vaikutuksen tosimaailmajäljittelyllä sekä sen, etten ollut laittanut linedefien x-offsetejä kuntoon vaikka ne olivat aika selvästi vinksinvonksin. Silloisen editorin rajoituksia oli mm. se, että pienin verteksien väli oli 8px, kuten ajovaloista ja renkaista näki.

Pöhköjäkin testejä

Sen lisäksi että teimme tuota ns. virallista episodiamme, touhusimme Z:n kanssa myös hassutteluprojektien parissa. Niissä testasimme uuden zdoomin ihmeellisiä jekkuja, efektejä ja ominaisuuksia kuten omien uusien animoitujen linedef- ja sektoritekstuurien lisäämistä olemassaolevien lisäksi, eräänlaisten alku- tai välinäytösten tekemistä itsepuhuttujen äänipätkien ja tekstitysten kanssa, leijuvia siltoja ja mitä vielä.

Sitten se vain jäi.

Ikivanhat testikentätkin ovat hävinneet vuosien saatossa ja koneiden vaihtuessa bittiavaruuteen. Ei niitä ainakaan mihinkään julkaistu, se oli varma.

Kutina takaraivossa

Ajoittain olen miettinyt, että pitäisikö Doomit ja editorit (gzdoom sekä zeth tai jos joku kehuisi parempaa niin olin avoin ideoille) taas kokeilla, mitä pöljää noilla saisikaan aikaan. Eeveen artikkelisetti sai minut viime vuonna melkein liikkumaan, mutta aika ei vain riittänyt ihan kaikkeen. Hulluksi tullessaan tuotahan voisi kokeilla jopa Steam Deckillä mutten uskonut ihan editorien toimivuuteen ilman erillistä hiirtä ja näppistä.

Kenttätyyppinä pidin aina eniten Techbase-tasoista, joista Knee-deep in the Dead koostui. Inferno-tasot taas olivat sekavampia ja rumempia (kts. joku Mt.Erebus jossa sitä animoitua sinipunaseinää oli ihan jäätävät määrät). Joten jos inspiraatio puraisisi vähänkin väkevämmin ja aika ei olisi niin iso rajoittava tekijä, ryhtyisin taas puljaamaan jonkun yksinkertaisen parissa.

Hassu juttu muuten, lokakuun alussa juttelin toimistolla yhden kollegan kanssa Doom-kentistä ja zdoomin ovelista kikoista. Mietiskelimme toimiston alemmassa kerroksessa portaikon vieressä, miten sen toteuttaisi zdoomissa niin että huone huoneen päällä -efektin saisi tehtyä vaikuttavimmin.

Jostain syystä polyobjektien liikuttelu on pyörinyt mielessäni aikalailla. Ei pelkästään vekkulinmuotoisten ovien takia, vaan esimerkiksi myrkkyaltaan yli vievänä siltana, joka tulisi sivuttain seinästä ulos turva-aitoineen päivineen. Vähän niinkuin E1M5 Phobos Labin alussa silta nousi myrkystä kun parvekkeelle käveli sopivaan paikkaan, mutta paaaaaljon siistimpänä efektinä.

https://ian-albert.com/games/doom_maps/

Kuka tahansa näitä minun rutinotani seuranneena varmaan on huomannut, mikä lopputulos on tyypillisesti ollut kun olen mietiskellyt jonkin asian tekemistä näinkin monisanaisesti. Nyt ongelma oli - kuten sanottua - aika, tuo resursseistamme rajallisin... 

Doomtekstiä

Vähemmän aikaavievää on ollut python3-pelleilyni, jota kirjoitin jossain välissä ihan vain omaksi riemukseni ja kommentoin sitä vuosipostauksessa 2023. Skriptissä ei ole minkäänlaista interaktiota, se vain arpoo alkutilanteen ja rupeaa pyörittämään 1:1 taisteluita Doomguyn ja (kierroksittain laajenevasta taulukosta) satunnaisvalikoidun vihollisen kanssa. Näissä kuvatuksissa olin jäänyt viimeisimpään versiooni, jossa oikeastaan kaikki kuvaustekstit olivat vielä värikorostettuina paikanpitäjinä:

Perusstattien lisäksi ainoa oleellinen tieto, jota käsiteltiin oli "etäisyys", jonka perusteella Doomguy ja eri mörkötyypit (lähitaistelevat kuten Demonit; vain ampuvat kuten Kyberdemoni; tai molempiin kykenevät kuten Revenantit) sitten valikoivat tekemisensä: yrittävätkö lähemmäs/kauemmas/pysyä samalla etäisyydellä ja hyökkäävätkö jos voivat. Statsit ja kaikki kaivoin tietysti Doomwikistä tjsp, jotta arvot olivat oikein. Ainoa oleellinen tekemäni käytösmuutos oli se, että jos Doomguyllä oli berserkkipaketti inventaariossaan ja että tämä oli rynnäkkömatkan päässä vihollisesta niin silloin aseeksi vaihtui aina nyrkki ja etäisyys ajettiin nollaan että päästiin repimään kaverilta suolia syliin. Pakkoberserkointia siis.

 

Suuruudenhullu suunnitelmani oli se, että tämä vain printtaisi hissukseen (suunnilleen omaan lukutahtiini) jatkuvasti päivittyvää kuvausta siitä miten Doomguyn eteneminen yhdessä kentässä etenisi. Aina se jonkun zwitterin selaamisen päihitti, jo vuosia ennen omistajanvaihdosta ja kaikkea siitä seurannutta.

Ja tietysti tuo kikkare piti kirjaa siitä, miten tarina oli edennyt ja miten monta mitäkin mörköä oli pistetty jauhelihaksi. Tätä kirjoittaessani en tarkistanut, mutta muistelin että myös tuon viimeisen rivin kuolinkuvaus heitettiin nopalla niin kuin aivan kaikki muutkin ei-vakiotekstit. Ehkä selittäisin tätä huippukiehtovaa systeemiäni joskus toiste, vaikka tämäkin oli taas yksi hatunnosto originaalille Doomille ja sen vaikutukselle.



Viimeiset sanat

Vaikka miten aikaa on kulunut ja kaikkea muuta on tullut vastaan, Doom ei ole kuitenkaan ikinä hävinnyt pois. Teillä muilla oli tietysti omanlaisenne elämykset, minä olen ankkuroitunut Doomiin aika tiukasti.



I wouldn't leave if I were you. DOS is much worse.

6.12.2023

Valmista: Projekti II/23

Arc-Royalin arkkiherttuan menopeli

Myönnettäköön heti tässä välissä, että muistoni ja tietoni Kell Hounds -palkkispoppoon toisen perustajan touhuista perustuivat pääosin vuosituhannen alkupäässä lukemiini Classic BattleTech -päätarinaa kuljettaviin kirjoihin. Sisämaailmoihin keskittyvistä vain Blood of Kerensky -trilogian olen lukenut useampaan kertaan, mutta enköhän pääsisi lukemaan Warrior-trilogiaa toiseen kertaan aika pian.

Klaani-invaasion aikaan Morgan Kell ei pahemmin pyörinyt taistelukentillä (Luthienin taistelussa tietysti) kun pääosa huomiosta keskittyi jo seuraavaan sukupolveen. Jotenkin minulla oli semmoinen fiilis, että ns iso kiho, herraherra eversti ajeli propagandakelpoisella 'Mechillä. Useinhan Sisämaailmojen koneiden kuvissa on ties mitä persoonallisia koristeita, iskulauseita, voitonmerkkejä ja sen sellaista. Minusta ne eivät sopineet hahmoon, minkä takia maalasin tämän miniatyyrin "puhtaana" Kellin Hurttana.

Minusta ohjaamon linssiefekti toimi joistain kuvakulmista oikein kivasti, vaikka siinä olikin korjattavaa. Ensi kerralla taas paremmin.

ARC-2R Archer Morgan

Alkuperäinen ARC-2R päivitettiin Klaani-invaasion aikana muinaisten Tähtiliiton aikaisten ja ryöstettyjen Klaanikamojen avulla. Perus-LRM-lavetit korvattiin Klaanien LRM-20:llä, yksinkertaiset jäähdyttimet korvattiin tuplasiileillä mikä vapautti painoa lisäpanssarille, lisäammuksille ja loistavalle Artemis IV -tulenjohtojärjesetelmälle, CASE:lle, sekä vielä Klaanien Active Probe -laitteistolle komentojärjestelmiä tukemaan. Eihän näitä ulkopuolelle nähnyt CASE-paneeleja lukuunottamatta, joten fiilistelyksihän tämä jäi.

 

Vähän ihmettelin, että miten Diverse Optics -kuolemansäteilijöitä ei korvattu Klaaneilta kähvelletyillä ER Lasereilla. Kenties paremmat ohjuslavetit Artemis IV:lla olivat tarpeeksi iso parannus.


Pohjalevy näytti minusta toimivalta. Tätä samaa prosessia pitäisi varmaan kokeilla pari kertaa uudelleenkin.






Siinä se oli, unohdin tietysti kuitenkin laskea käyttämäni ajan, mutta ei tähän mennyt edes kolmea tuntia aktiivista aikaa. Prosessipostauksia tuli viisi, kalenterissa tämä taisi levitä peräti seitsemälle eri päivälle. 

Kuvien ottaminen ja käsittely ei sekään kuluttanut kovin paljoa aikaa, vajaan tunnin kaikkiaan. Alkuperäinen mietteeni oli, että tämä olisi valmis 7,5h aikalokerossa ja aikaa kului ehkä puolet. Jossain mielessä oli hassua, että yhteen ainoaan nappulaan menisi useampi tunti, mutta toisaalta ollaan tultu aika kauas niistä ajoista kun rakensin, maalasin ja pikavalokuvasin Ju-87:n yhden lyhyen illan aikana... toivottavasti myös jälki on nykyään parempaa.