4.12.2019

Vihoviimeiset viimeistelyt

Viime viikon maanantaina päätin, että "se on aikalailla tässä nyt" ja rupesin viimeistelemään tekosiani. Sukkulan pohjaa olin kuivaharjannut taitetulla valkoisella, mutta jätin sen tarkoituksella harmaammaksi ja tietyssä mielessä likaisemmaksi kuin ylä- ja sivupinnat.

Puolihimmeä lakka

Hajautin lakkausoperaationi (Vallejo Satin Varnish) kolmeen osaan mallin käsittelyn helpottamiseksi. Aloitin ohjaamomoduulista, pääsiivestä ja rungon yläosista. Toisella kierroksella kävin läpi kääntyvät siivet sekä rungon etu- ja takaosat. Viimeiseksi kävin pohjarungon ja laskutelineluukkujen kimppuun.



Puolihimmeän lakan idea oli tuoda pientä metallipintamaista kiiltoa sukkulaani. Kirkas lakka olisi tunnetusti saanut koko vekottimen näyttämään vain märältä, joka olisi ehkä sopinut rankemmin säistettyyn ja alustalliseen malliin. Kuvissa efekti ei kuitenkaan juuri erottunut, heijastus oli sen verran hienovarainen.

Ajomoottorit: [offline]

Edelliskerralla mietiskelin moottorisuuaukkojen loppukohtaloa ja -ilmettä. Päätin tehdä niistä "sammutetun" näköiset, poiketen suunnilleen aivan kaikista muista ikinä näkemistäni Lambda-luokan sukkulan malleista, fyysisistä ja renderödyistä.

Pohjalle sudin kaikkialta muualta sukkulasta tuttua tummaa harmaata. Sen päälle kuivaharjasin epämääräisellä peittokuviolla renkaan/kuminmustaa (VMA 71315 Tyre Black).



Lopuksi sudin päälle edelleen epämääräisellä katteella mustaa. Odotin efektin toimivan, koska mustan alla oli paria eri tummaa erilaisella kuviolla. Ainakin toivoin, että paljaallakaan silmällä katsoessa pinta ei näyttäisi tasaisen synkältä.



Lopetus

Tökin mustalla kaikkiin lasertykkeihin pienet suuaukkotäplät. Takarungosta ja pohjasta kaivoin pari yksittäistä kaapeli, putkea tai pikkupaneelia, jotka halusin korostuksenomaisesti punaisiksi (VGC 72011 Gory Red) ja mustiksi (Tyre Black).




Aivan viimeiseksi liimasin tuulilasin kiinni ohjaamoon. Malli rupesi vihdoin viimein näyttämään valmiilta.





27.11.2019

Säistystä sukkulalle

Öljytahroja avaruussukkulassani

Päätinpä käyttää jotain sekalaisia aineita säistysarsenaalistani. Kenties sukkulani oli huollossa tai pientä mekaanikon huolenpitoa vailla muuten vaan. Laskutelineissä oli joka tapauksessa lievä öljyvuoto (VWE / Engine / 73813 Oil Stains), toisen tukivartta pitkin juoksi melkoinen öljynoro, vasemmalla puolella laskutelineen tassunkin kohdalla oli peräti pieneksi lammikoksi. Kuvissa tai normaalisti katseltuna ne eivät ikinä näkyisi, mutta lisäilin öljyjälkiä myös ohjaamon pohjaan, mihin olin vedellyt lisäkaapeleita.

Mietiskelin ohikiitävän hetken, josko olisin käyttänyt VWE / Environment -sarjasta ruohomujua tai vastaavaa, mutta päätin loppujen lopuksi jättää sen pois. Ehkä jos minulla olisi tilaa väsätä sukkulalle alusta, olisin tehnytkin sellaisen, mutta tämän kokoluokan mallille siihen ei ollut tilaa tai tilaisuutta.



Ilmanvaihtofiltteri

Alunperin sukkulan katolla oleva ritilästö oli aika vahvasti maalattu tummaksi. Nyt päätin, ettei se oikeastaan kaipaa sen kummempaa ja väkevämpää korostelua kuin harmaan litkutuksen. Ajatukseni oli, että koko sukkulan panssaroitu runko olisi valkoinen, mutta jotkin kohdat nyt vain olisivat vähän enemmän elämäänähneet kuin toiset.


Kuvan nappasin kun litku (VMW 76516 Grey wash) oli vielä märkää.

Sateenvalumia

Loppusyksyinen sää oli tehnyt tuhojaan mielialassani, joten sukkulaparkakin sai kärsiä paikallisesta kaamoksesta. Vetelin sinne tänne erinäisiä sateenvalumajälkiä, aloitin ohjaamomoduulin lasin alareunoista ja jatkoin siipiin. Jätin nuo aika harvalukuisiksi, koska en halunnut sotkea valkeaa sukkulaani ihan tyystin. Ehkä alus oli jossain huonosti kyhätyssä tilapäissuojassa huoltoa odottelemassa?



20.11.2019

Tummia detaljeja

Nenä naamaan

Päätin vihdoin liimata ohjaamon kiinni sukkulan eturunkoon. Samalla testasin, olihan vempain nyt tasapainoinen - kyllä oli. Tuulilasia en vielä erikeepperöinyt kiinni runkoon, koska en halunnut riskeerata sen pilaamisella tässä vaiheessa.


Laskutelineet

Maalasin laskutelineet ensin ja sen jälkeen jatkoin laskutelinekuilujen sutimista samalla värillä. Pohjavärinä käytin muunkin sukkulan kanssa tutuksi tullutta tummaa harmaata (VMA 71123 USAF Dark Grey). Sen kuivahdettua kuivaharjasin yksityiskohtia esiin haaleammalla harmaalla (VMA 71120 USAF Medium Grey).




Luukut maalasin sisään jääviltä osilta ja reunoiltaan tummanharmaiksi. Luukkujen ulkopuolet kävisin uudelleen läpi valkealla varmentaakseni niiden pinnan. Luukkuja tai kuiluja en korostanut harmaalla, niiden oli tarkoitus olla lopullisesti sukkulan tassuja synkemmät.


Lasertykit

Etupuolen aseistusta mietin pidemmänkin hetken. Päätin lopuksi maalata kääntyvien kaksoislasertykkien putket tummanharmaiksi ja jättää niiden tyvet ja kärjet valkoisiksi. Kiinteästi eteenpäin osoittavat kaksoislaserkanuunat maalasin suojakilvestään lähtien tummanharmaiksi.


Pientä korjailua ne vielä jäivät odottamaan, vallankin kaikki valkoiseksi jäävät osat. Kiinteästi suunnatut tuplatykit tarvitsisivat varmaan jonkin pulikan uudelleenmaalaamisen vielä, etteivät olisi liian rankkoja silmille. Ajattelin, että tykkien putket jättäisin ihan kontrastimielessä tummiksi, ne olivat kuitenkin osina pieniä ja eivät edes kaipaisi kevennystä kuivaharjaamisella - vaalealla harmaalla tai metallisävyllä.

13.11.2019

Isänpäivä 2019

20th Anniversary Edition Slave I

Erään syksyisen sunnuntaiaamun kunniaksi sain iskeä käteni laatikolliseen Legoja. Asiaankuuluvasti Slave I:n lisäksi askissa oli sekä itse Boba Fett että Han Solo ja jälkimmäiselle vielä karboniittilohkare. Lisäksi mukaan oli eksynyt myös pari ylimääräistä palkkista, Zuckuss ja 4LOM. Niin ja sarjan keräilykalikkana pienelle jalustalle aseteltava prinsessa Leia (Darth Vader tuli Sithin Kosto -paketista jossa oli All-Terrain Scout Walker tmv ja pari taisteludroidia, sen sain kesälä).



*rakentel*

Tuhrasin sunnuntai-iltapäivästä pari tuntia kun muilta askareiltani ehdin. Jälkikasvu ei innostunut tällä kertaa tarjoamaan apuaan. Tapani mukaan napsin jokusen pöljän kuvan, suunnilleen aina kunkin pussillisen jälkeen (setti koostui siis 8 pussillisesta palasia). Aluksen muoto paljastui pikkuhiljaa ja kuvista se ei ilmenisi, mutta vekotin painoi aikalailla.




Pois tieltä taiteltava swooshauskahva!







Valmis! Vähän harmillisesti tuota ei saa pysymään lentomoodissa mitenkään, sitä varten pitäisi varmaan rakentaa oma tekniikkalegopidike, jonka voisi kytkeä kätevästi aluksen pohjaan jemmattuun kahvaan. Jos minulla olisi enää ylimääräisiä tekniikkalegoja käsillä...



6.11.2019

Pohjalta pääsee vain ylöspäin

Vitkuttelua

Myönnettäköön, sukkulan pohjan uudelleenmaalaus ei ollut siintänyt horisontissani sinä kiehtovimpana ja mielenkiintoisimpana hommana. Perjantaina sain vihdoin itseni maskaamaan taktisia kohtia ja maalaamaan kolmella otolla koko mallin.

Jälleen kerran olin unohtanut, miten paksuksi tummanharmaani (VMA 71123 USAF Dark Grey) oli käynyt ja häirinnyt jo parina viime maalauskertana. Perusharmaa ja taitettu valkoinen toimivat kuten pitikin, joten niiden kanssa en joutunut kiroilemaan pitkään.


Vauhdin hurmassa unohdin ottaa väliharmaan pintaanampumisen jälkeen kuvan, mutta eipä siinä mitään sen kummempaa ollut, sama pohja mutta pääsääntöisesti muutamaa askelta vaaleampana (VMA 71120 USAF Medium Grey). Lopuksi räimin hieman varovaisemmalla otteella taitettua valkoista (VMA 71279 Insignia White) niin, että laskutelinekuilut ja laskutelineet jäivät mahdollisimman pitkälti koskemattomiksi.



Samoin jätin laskutelineluukkujen sisäpuolet tummiksi, mutta niiden ulkopuolet maalasin valkoisiksi. Ajatuksenani oli, että sukkulan panssaroidut ulko-osat olivat tietynnäköisiä ja suojassaolevat osat olisivat selvästi erilaiset. En ollut ihan varma, mitä niille seuraavalla maalailuistunnollani tekisin, mutta olettaisin, että tummanharmaa pohja vaaleammalla harmaalla kuivaharjattuna olisi aika todennäköinen ratkaisu. Se myös sopisi sukkulan etu- ja takaosien kanssa samaan värimaailmaan.


Nyt pitäisi keksiä, mitä oikein tekisin noille moottorien suuaukoille. Jedin Paluussa ja erinäisissä peleissä ne ovat muistaakseni olleet sinertäviä. Mikäs siinä, pohjan voisi maalata metallisehkona ja litkutella sinisenä - mutta mitäs jos kone ei olisikaan moottorit lämpiminä ja lähtövalmiina? Tummat suuttimet (lähestulkoon antrasiitti + metallihile-efekti) kuvastamaan sammutettuja moottoreita?

Mitä tahansa saisinkaan päähäni, pelkkä musta (0x000000) ei tulisi olemaan ratkaisuni. Jotenkin mieleni tekisi tehdä jotain muuta kuin valkoista, koska lisäkontrasti ei olisi haitaksi valkeassa aluksessa.


Taas kerran muuten huomasin, että olin vitkutellut ties miten pitkään vain huomatakseni, että tekemiseni oli tehty puolessa tunnissa. Ehkä tämä puolijulkisesti typeryyksiensä myöntäminen opettaisi minua tavoille.

30.10.2019

Pohjatöitä taas

Paluu valmisteleviin toimenpiteisiin

Sukkulan alatakaosa oli ruvennut pistämään silmiin enemmän ja enemmän. Sain vihdoin otettua itseäni niskasta kiinni ja tukin rungon ja moottorisuuttimien osan väliin jäävät raot kitillä ja jätin mössön kuivumaan.


Seuraavana iltana siistin aluetta hiekkapaperilla (150 jos muistini ei taas pettänyt). Parempi. Raaputtelin myös satunnaisia maalikökköisiä kohtia vanhan askarteluveitsen terällä puhtaammaksi. Täysin uutta maalikerrosta tuo alue oli joka tapauksessa vaille, kun jätin sen alunperin maalaamatta.


Sivubonus

Maalasin myös tuulilasin kiinnitysreunat kumisiksi (VMA 71315 Tyre black), kun olin kerran mietiskellyt sitä aiemmin. Jotenkin tuollainen ylimääräinen tumma efekti arvelutti muuten niin vaaleassa mallissa, mutta samaa minä olin tehnyt jo aika monessa lentokoneessa, joten tempun luulisi olevan kotonaan. Ohjaamo oli sitäpaitsi tumma sisältä, joten ehkä huolestuilin taas ihan turhaan.


23.10.2019

Laskutelineet IV

Oikeanpuoleinen laskuteline

Tuoreella pikaliimapurtilolla päivitettynä iskin näppini toisen laskutelineen pintaan. Tällä kerralla liima jämähti huomattavasti nopeammin, mikä ei sinänsä yllättänyt. Keskenään laskutelineosat olivat ihan eri kokoisia, joten niihin lisäämäni männätkin olivat erimittaisia. Samalla rutiinilla tämä meni kuin viimeksi, joten päätin jakaa vain prosessin lopputuloksen.



Suorassa sukkulani ei seissyt, tosin nokattomana ankarasti takapainoisena se ei olisi pysynyt itse pystyssäkään, vaan kellahti oitis selälleen.

Laskutelineluukut

Arvoin hyvän hetken, liimaisinko laskutelinekuilujen luukut kiinni jo nyt vai tekisinkö niille tai niiden ympäristöille jotain. Vaakakupissani laskutelinekuilujen maalaus painoi enemmän kuin aukinaisten luukkujen ulkopuoli, joten liimasin ne kiinni. Tässä välissä minulla oli vielä aikaa ja tilaa vedellä vaikkapa kaapeleita tai jotain muuta koristeellista sinne tänne, jos inspiraatio iskisi.




Tässä välissä liimasin myös kääntyvät siivet kiinteästi paikalleen. Olin niitä liimaillessani yllättävästi vähemmän pahoillani kuin olin alunperin kuvitellut.

Bonusominaisuus: tuulilasi

Jostain syystä hoksasin, että sukkulan tuulilasi oli ihan järkyttävän sotkuinen. Tiskasin sen kevyesti ja ero entiseen oli suorastaan häkellyttävä. Olisikohan sen ulkoreunat sittenkin syytä maalata kumisiksi?


15.10.2019

Noita

Noitumassa


Mm. vanhan opiskelukaverini gummikanan pelistudio, Nolla Games, on saanut peliprojektinsa Noita siihen kuntoon, että syyskuussa se näki päivänvalon ensi pilkahdukset early accessissa. Otin ja ostin sen samantien, kun olin vakuuttunut aiemmin näkemästäni, kuulemastani sekä luotin siihen, että lopputulos olisi vähintäänkin vinksahtanut.

Ideana on se, että pelaaja on kaapuun pukeutunut noita ja peli alkaa vuoren rinteellä, luolaston suuaukolla. Käsissään noidalla on kaksi taikasauvaa, ensimmäinen ampuu taika-ammuksia (boltteja, miksi niitä nyt suomeksi kutsuisi) ja toisesta saa ulos kolme pommia. Hyppimisen ohella noita kykeniee sekä levitoimaan rajallisen ajan että potkimaan vastaantulevia asioita. Helppoa ja hauskaa. Vallankin ajoittain hyödyllinen potkiminen unohtuu helposti.


Riemu repeää viimeistään siinä vaiheessa, kun ampuu, potkii tai räjäyttää katosta roikkuvan öljylampun, joka purskauttaa tai vain valuttaa öljynsä ympäriinsä ja hajotessaan sytyttää sen. Se, miten tästä edetään riippuu taas siitä, miten laajalti tai ohuelti öljy on levinny ja mihin se on levinnyt vai putoaako se vielä ilmatilan halki. Useammin kuin kerran niskassa on hallitsemattomasti leviävä ja noitaparan ärsyttävän helposti liekkeihin sytyttävä visuaalisesti vaikuttava suurpalo. Samalla katon sopukat täyttyvät savusta, jossa ei pahemmin hengitellä.


Ensimmäinen yritykseni kesti peräti kahdeksantoista ja puoli minuuttia, suureksi yllätyksekseni pääsin kakkostasolle asti. Kuolemaruutu on tullut hyvin, hyvin tutuksi mutta valtaosa kuolemista oli sangen viihdyttäviä, kääntöpuolena yksittäiset "paloin poroksi lähes puhtaaksi murhatussa luolassa, kun en ehtinyt minkäänsorttiseen lätäkköön eikä taskussakaan ollut putelia"-tapaukset eivät olleet kovin näyttäviä tai huvittaviakaan.

Keräiltävää

Roguelitenä kaikki alkaa aina alusta, ainoa mikä karttuu pelikerralta toiseen on toivottavasti pelaajan oma osaaminen. Maailma itse on erinäisiä vakiopaloja lukuunottamatta satunnaisgeneroitu, kuten olettaa ja toivoa sopii. Päävalikosta löytyy "progress"-valikko, joka näyttää, mitä on löytänyt tai saavuttanut peliensä aikana. Hoksasin sen parin ensimmäisen yrityksen jälkeen, mihin liittyen kakkos- vai kolmospatchin tultua ulos Noita rupesi muistamaan highscoret ja vastaavat (sen voinee arvata siitä, että tuossa on tapettuna vain kahta vihollistyypiä (hämis ja kala) mutta perkkejä ja loitsuja oli niihin nähden suhteettoman monta), joten kuvakaappauksen sisältö on hivenen epätarkka.


Fysiikkamallinnus ftw

Jos jollekulle tuli tästä mieleen AUTS, V-Wing, Wings, Molez, Minebombers sekä Liero, ette ole ainoita ettekä ihan syyttä. Noidan fysiikkasimulointi meni aavistuksen pidemmälle ja valtaosa siitä jää ehkä kiireessä huomaamatta, kunnes rupeaa tikahtumaan sytyttämiensä tulimyrskyjen savukaasuihin - tai kun sitä sun tätä räjäytellessä höyrystynyt vesi rupeaa satamaan luolaston katosta alas - tai kun kaasuuntunut happo nappaa kipinän ja koko ilmatila syttyy ilmiliekkeihin.

Tai kun viskitynnyriin törähtää reikä ja ympäriinsä tursuava väkijuoma vetää kaikki allejääneet känniin ja lopuksi kaikki syttyy taas tuleen. Tai kun jonkun hetken hissukseen kytenyt hiilikasa rupeaakin leimuamaan iloisesti, samoin kuin siinä tallustelleet möröt. Tai kun lentävää happonuljaskaa tai limanuljaskaa ampuu kylkeen, sen sisältä rupeaa irvokkaasti tursuamaan happoa tai limaa ympäriinsä kuin ällöttävästä ilmapallosta konsanaan. Kaikki tietysti näyttää ja kuulostaa liikkeessä paljon, paljon paremmalta kuin kuvissa tai kuvauksissa.

Kai tämä oli sitä "emergent gameplay"-hommaa, mistä jotkut mouhottavat suu vaahdossa. Erilaisia tynnyreitä ja lootia oli joka paikassa, niitä sai potkia ja räjäytellä. Toisia kannatti varoa enemmän kuin toisia, loppujen lopuksi yleensä päätyi juoksemaan karkuun tai vesilätäkköä etsimään.

Kuvittelin nesteiden jäädytysperkin olevan nerokas idea, kunnes en saanut palavaa kaapuani sammutettua. Kuolin. Taas.
Polymorffautuminen (ao. kuva) on yleensä hyödyttömämpää kuin jonkun Nethackin perusteella toivoisi tai luulisi, mutta joskus litkulla sai muutettua ärsyttävän Liekkiön tai vastaavan muutettua lampaaksi ja nirhattua sata kertaa nopeammin ja helpommin. Teleporttilitku ja teleporttitaika olivat juuri niin kaoottisia kuin miltä kuulosti, yleensä jouduin huomattavasti huonompiin paikkoihin kuin en. Eikä se hirveästi lämmittänyt kun kohde saattoi siityä tähtäimen alta selän taa ja yläpuolelle ja sieltä pois kun hiiren sai huitaistua suunnilleen kohdilleen.



Joskus hiilikasojen polttelu aukoi hyödyllisiä reittejä paikkoihin, joihin ei muuten ollut päästä. Harva parempi aarre oli kuitenkaan noin helposti avattavissa vaan kaipasivat tyypillisesti räjähteitä tai poraamista / moottorisahaamista. Silmitön tuhopolttaminen oli kuitenkin tosi kivaa ja näyttävää!


Luolaston päällä

Ylämaailmassa kävin seikkailemassa muutaman kerran. Ensimmäisellä kerralla löysin äärivasemmalta pitkän ja hengenvaaralliesn vesitunnelin takaa erakkoluolan ja sieltä orbin sekä jonkun filosofisen kivitaulun. Toisella kerralla vastaan tuli superkorkea puu, jossa oli muna ja sen poimittuani ympärilleni spammasi reilu tusina happonuljaskaa ja jälki oli sen mukaista.


Pari kertaa sain kaivettua tieni ulos alkuvuoren oikealle laidalle (ja Polymorph-litkun ansiosta pääsin lentämään sen päälle luolan suuaukoltakin toisen kerran). Pitkän taapertamisen jälkeen löysin pyramidin, jonne en a: uskaltanut yrittää ja b: olin jo kuluttanut pommini, enkä ollut löytänyt kaivuuloitsuja. Pyramidin huipulta löysin uuden orbin ja kivitabletin. Ties mitä muita maailmavariantteja tuolla vielä löytyy.

Oli miten oli, ylämaailmassa kannattaa näemmä seikkailla vasta, kun on löytänyt pinnan alta alkuloitsuja hyödyllisempiä taikoja. Ainakin tarvittaisiin yksi kaivamiseen soveltuva sauva, poralla, moottorisahoilla tai materiaa syövillä kuplilla - mieluusti rajattomilla sellaisilla, koska muuten jäisi kumminkin vielä yhden päähän kohteestaan.

Ennen tämän postauksen uloslyöntiä kävin yhdellä elämällä hakemassa sekä munan idästä että heti luolan alusta kaikkea materiaalia syöviä kuplia pareittain ampuvan sauvan. Kaivauduin pihalle ja lähdin tallustamaan aika pitkää matkaa länteen. Lopulta löysin maailman seinän jota rupesin kapuamaan ylöspäin.



Tuo perkki oli hyödyllinen lähinnä itsemurhamielessä, kun se töräytti jaksottaisesti joka suuntaan räjähtäviä murkuloita. Tietenkin ne satuttivat noitaa, jos räjähtivät ihan iholla, joten jouduin hyppimään aivan jatkuvasti pysyäkseni hengissä. Räjähdykset olivat toisaalta sellaisia, että ne söivät kevyempiä materiaaleja, joten pääsin sen avulla pyramidin sisään vain kuollakseni aikalailla samantien. Tulipahan testattua.

Loputtomien kuolemien elämä

Tämän kirjoittamiseen mennessä olin, omista aikarajoitteistani johtuen, Noitunut yhteensä reilut kymmenen tuntia. Yrityksiä on kertynyt parikymmentä. Muutamat niistä, kuten aiemmin sanoin, päättyivät tylsästi "turhaan" eli hengiltä palamiseen jo tyhjäksi siivotussa yleisalueessa (en voi väittää, että olisin kertaakaan tyhjentänyt yhtä horisontaaliviipaletta täysin kaikesta, koska maailman leveys oli huomattava). Jokunen yritys katkesi naurettavan lyhyeen, kun kohelsin ja/tai RNG ei ollut suopealla tuulella.

Useimmiten pääsin heittämään lusikkani nurkkaan vauhdikkaasti, joskus peräti spektaakkelinomaisesti. Kerran pyöräytin hiiren rullaa pykälän liian pitkälle uidessani ja inventaariossa kohdalle osunut Thunderstone sähköisti veden. Se oli siinä se.

Useimmiten kävi huonosti, kun löysin vihdoin jotain oikeasti tehokasta ja näyttävää, kuten allaolevan kuvan viiteen suuntaan räjähdyksiä/tulipalloja ampuva megasauva - tai salamoita mehevällä rysäyksellä ampuvan sauvan. Jos ja kun joku oli todella vahva vihollisia vastaan, se teki helposti myös käyttäjälleen kipeää, varsinkin ahtaissa tiloissa.


Tämä näkymä tulee hyvin, hyvin, hyvin tutuksi

Viskisammio olisi fiksuinta hajottaa vihujen päälle ja tuikata sitten tuleen.

Taukotemppelissä

Onneksi tarpeeksi syvälle päästyään luolasto-osaston halkaisee temppelialue, jossa on horisontaalisesti säännöllisin väliajoin portaali pyhälle vuorelle. Se, että portaaleja on useita, on äärimmäisen hyödyllistä kun osumapisteet ovat taas vaihteeksi huvenneet ja olet tyypillisesti ilmiliekeissä. Tai kun olet liman peitossa ja osumamittari lähenee vääjäämättä kohti ahdistavan matalia lukemia ja vihollisiakin haahuilee vielä siellä täällä. 


Vuoren holvissa on nimittäin hyvin lähellä pari lätäköllistä vetä, jossa samuttaa kaapunsa tai peräti täytellä pullonsa, jos sellaisen on saanut säästettyä. Vesialtaiden välissä on osumapisteiden ja kaikkien käytössäolevien taikojen täyttöobjektit, minkä takia kannattaa lentää niiden ohi ensin ja katsoa mitä edessä ensin on.


Temppelistä löytyy kauppahenkinen kohta, josta voi koettaa ostaa uusia taikaefektejä tai taikasauvoja. Sisällä temppelissä ollessaan voi myös muokata inventaariotaan, eli riipiä korkealla tulinopeudella mutta huonolla efektillä varustetun sauvan efektit pois ja pistää jotain oikeasti hyödyllistä tilalle. Tai mitä ikinä, jos on jotain, mitä tehdä tai ylipäätään haluaa tehdä niin.  Tähänastinen ongelmani on ollut se, etten ole ikinä saanut kaikkia hienoimpia kamoja roudattua temppeliin asti.


Nyt oli varaa loitsuihin, mutta kepit olivat jääneet keräämättä
Seuraavassa sopukassa on kolme perkkiä, joista voi valita yhden (tai lotto-onnekkaana valitsin sen, joka 50% todennäköisyydellä ei heittänyt loppuja pois kun poimi yhden ja keräsin samalla rundilla viisi perkkiä kahdesta temppelistä (alta keskimmäinen kuva)) joka pysyy loppupelin ajan mukana. Joskus ne haluaisi kaikki (Better criticals, Fire immunity, Explosion immunity esimerkiksi) ja joskus mikään ei oikein inspiroi senhetkisellä loadoutilla tai muuten vaan.




Jos pyhällä vuorella tekee jotain typerää, kuten saa sinne vihollisia ja tappelee niiden kanssa - tai ilmeisesti jos sinne kaivautuu seinien läpi (tai ehkä riittää, että loitsusi tai vaikkapa suututtamasi mato rikkoo jonkun rajapyykin), saa palkkiokseen "You have angered the gods"-viestin ja perään lähtee suojakentän sisällä lentelevä ties mitä taikaohjuksia tai tulipalloja nakkeleva luuranko. Minulle näin kävi pariinkin kertaa, kun jostain ilmestyi mato, joka oli käynyt koheltamassa omiaan kauan ennen kuin minä ehdin portaalille asti.

En se minä ollut!

Fiilikset

Enhän minä ole tuossa vielä mihinkään päässyt, parhaimmillaan olen nähnyt kolmosalueen (Icy Depths) loppuportaalin kajon ja jäänyt sitten hiisien tai niiden tykkitornien saaliiksi. Kolmesti olen päässyt jäihin, ensimmäinen niistä kerroista päättyi hyvin lyhyeen kun putosin jääpääkallon ja hiisien keskelle ilman kunnon loitsuja. Samoin kaikenmaailman salaisuuksia olen löytänyt vasta pari, enkä ole vieläkään päässyt esimerkiksi laavajärven yli tai saanut vietyä kivitabletteja vuoren huipulle.

Äänet ovat upeat, avaruusrokkimainen (hetkittäinen Kingston Wallmainenkin) musiikki sopii maailmaan tosi mainiosti ja visuaalisesti Noita on aivan mieletön. Vaikeustaso on julma, enkä ole tosiaan päässyt vielä suunnilleen mihinkään, pelottaa ajatuskin jostain nelos, vitus tai kutostasoista.

Vaan pääasia on, että minulla on ollut tämän kanssa mielettömän hauskaa ja suosittelen sitä ääneen lämpimästi 8)