4.12.2019

Vihoviimeiset viimeistelyt

Viime viikon maanantaina päätin, että "se on aikalailla tässä nyt" ja rupesin viimeistelemään tekosiani. Sukkulan pohjaa olin kuivaharjannut taitetulla valkoisella, mutta jätin sen tarkoituksella harmaammaksi ja tietyssä mielessä likaisemmaksi kuin ylä- ja sivupinnat.

Puolihimmeä lakka

Hajautin lakkausoperaationi (Vallejo Satin Varnish) kolmeen osaan mallin käsittelyn helpottamiseksi. Aloitin ohjaamomoduulista, pääsiivestä ja rungon yläosista. Toisella kierroksella kävin läpi kääntyvät siivet sekä rungon etu- ja takaosat. Viimeiseksi kävin pohjarungon ja laskutelineluukkujen kimppuun.



Puolihimmeän lakan idea oli tuoda pientä metallipintamaista kiiltoa sukkulaani. Kirkas lakka olisi tunnetusti saanut koko vekottimen näyttämään vain märältä, joka olisi ehkä sopinut rankemmin säistettyyn ja alustalliseen malliin. Kuvissa efekti ei kuitenkaan juuri erottunut, heijastus oli sen verran hienovarainen.

Ajomoottorit: [offline]

Edelliskerralla mietiskelin moottorisuuaukkojen loppukohtaloa ja -ilmettä. Päätin tehdä niistä "sammutetun" näköiset, poiketen suunnilleen aivan kaikista muista ikinä näkemistäni Lambda-luokan sukkulan malleista, fyysisistä ja renderödyistä.

Pohjalle sudin kaikkialta muualta sukkulasta tuttua tummaa harmaata. Sen päälle kuivaharjasin epämääräisellä peittokuviolla renkaan/kuminmustaa (VMA 71315 Tyre Black).



Lopuksi sudin päälle edelleen epämääräisellä katteella mustaa. Odotin efektin toimivan, koska mustan alla oli paria eri tummaa erilaisella kuviolla. Ainakin toivoin, että paljaallakaan silmällä katsoessa pinta ei näyttäisi tasaisen synkältä.



Lopetus

Tökin mustalla kaikkiin lasertykkeihin pienet suuaukkotäplät. Takarungosta ja pohjasta kaivoin pari yksittäistä kaapeli, putkea tai pikkupaneelia, jotka halusin korostuksenomaisesti punaisiksi (VGC 72011 Gory Red) ja mustiksi (Tyre Black).




Aivan viimeiseksi liimasin tuulilasin kiinni ohjaamoon. Malli rupesi vihdoin viimein näyttämään valmiilta.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti