3.6.2015

Valmista: Projekti III/15

Ohjaamo ensin

Aloitin talsijan rakentamisen kutakuinkin ohjeen mukaan, päästä. Ensin taittelin sen suunnilleen oikeaan muotoon ja sitten kiinnitin tuon ohjaamon ikkuna-aukoksi kutsumani ulokkeen etulevyyn. Tämän jälkeen (kuva 3) kiinnitin poskitykit ja katolle tuon kiilan muotoisen kilkkeen.




Pään ja torson liittäminen yhteen tapahtui kaulaputkella. Kuvista se ei näy, mutta kun olin väännellyt pään takaläppää eestaas (kun en ollut vielä hoksannut, miten tätä parhaiten rakentaa), se katkesi liitoksestaan ja pikaliimasin sen myöhemmin paikalleen. Opinpa, että mitään ei kannata kääntää etukäteen valmiiksi, kun muuten joutuu vääntelemään eestaas ja se on ns. huonoa bisnestä, kun on kyse ohuista metallipaloista.



Kun kaikki paremmin näkyvä oli kasassa, liitin leukatykit kiinni pään pohjalevyyn ja pohjalevyn puolestaan muuhun päähän. Ohjeissa oli toki erikseen merkittynä, pitikö kiinnityslirpake kääntää sivuun vai kiertää rullalle, paikasta riippuen. Vedin näissä ajoittain omaa linjaa, riippuen siitä, näyttikö ohjeen ehdotus fiksulta vai ei.

Oman uteliaisuuteni tyydyttämiseksi oikaisin tässä vaiheessa vähän ja vääntelin torso-osan kasaan ja kiinnitin pään siihen. Samalla vaivalla sain tuettua niskan siksi aikaa, kun pikaliimaus kuivui ja pää jäi oikeaan asentoon.


Koivet

Jalkaosat koostuivat aika häkellyttävän monesta osasta. Pohjalle otettiin sisäreiden puoli, johon piti kiinnittää vähän ongenkoukun muotoon väännelty kaksoisrullattu suikale leveyttä tuomaan. Siihen taas pistettiin päälle (rungon keskikohtaan päin) jalkanivelen ylimmän osan vastalevy. Tähän kokonaisuuteen pistettiin lopuksi jalan ulkopuoli ja jalan paksuus täytettiin taittamalla läpät kiinni.

Ensimmäinen jalka oli tietenkin opettelukappale ja sen jälkeen homma oli jo selvillä. Kaikkeen tähän meni vajaan tunnin verran aikaa, yhdellä istumalla. Olin jotenkin valmistautunut siihen, että kiroaisin juopuneen merirosvon lailla, mutta ainakin tähän mennessä kaikki oli sujunut vallan mainiosti. Huolestuttavaa.




Moottorit

Jostain syystä moottoriputkilot (Wookieepedian mukaan "KDY FW62 compact fusion drive system") olivat ohjelmassa vasta, kun oikean puolen jalat olivat kiinni mahalaatassa. Minusta ne olisi ollut helpompi saada paikoilleen heti ensimmäisenä, mutta olkoon.



Kaikki muut palikat oli aina taitettava tai rullattava palaan leikeltyjen muotojen mukaan, paitsi nämä kaksi puolisylinteriä, jotka rullattiin niihin nähden poikittain. Askarteluveitsen kahvaa vasten painamalla sain aloitettua näppärästi ja lopputaitto meni käsipelillä. En saanut ikinä pyöreitä muotoja täysin pyöreiksi, mutta tarpeeksi sinne päin kuitenkin, kun kiinnityslirpakkeet auttoivat.





Selkäkyttyrä

AT-AT:n takapanssariin tuli asettaa pari pientä palasta, joten otin ne työn alle ennen noita ahdistavan oloisia tassuja. Ei sillä, että tämä olisi kauheasti vaikuttanut aikatauluuni, kun molemmat kalikat vain taitettiin ja asetettiin paikalleen.




Tassut

Vasemman puolen jalat rakentuivat samalla rutiinilla. Muistaakseni sain niihin, selkäosiin ja moottoripaloihin tärvättyä yhteensä jonkun 20 minuuttia. Jouduin silti jättämään nilkkoihin kiinnitettävät tassut kolmannelle ja viimeiselle rakennussessiolleni.



Kuvaa en ottanut, mutta tunnustettakoon tässä, että rakensin tuon ensimmäisen jalan ihan typerästi. Ensinnäkin aloitin varpaista, kun olisi ollut hieman helpompaa aloittaa nilkasta. Toisekseen laitoin nilkkatötterön  90 asteen kulmassa väärin päin tuohon levyyn, jolloin en tietenkään saanut talsijan jalkaa kiinni paikoilleen ja jouduin vääntämään liitokseni auki ja uudelleenasettelemaan sen oikein päin. Onneksi sain korjausliikeen tehtyä ilman, että mitään hajosi tai vääntyi kelvottomaksi.



Taas kerran: kun yhden kanssa oli harjoiteltu, loput etenivät sutjakasti. Jokamaaston rynnäkkötalsijani jopa seisoi jaloillaan ihan niin kuin pitikin. Jäljellä olikin enää torson lyöminen kiinni mahalevyyn. Ja taas: ohjetta olisi ollut syytä seurata, niin olisin ehkä päässyt sen verran helpommalla. En taida ikinä oppia, vaikka miten tästä aina mutisenkin :)

Valmis sotakone

Otin touhuissani pari hassua poseerauskuvaa. Osa tärähti hassussa valossa ja loput ovat muuten vaan mitä sattuu.

Tästä tuli valmista sen verran ripeästi, etten jaksanut ruveta jakamaan rakennus- ja loppujulistuksia erillisiin postauksiin. Tuleepa taas vähän vaihtelua tähänkin bloginkuvatukseen!









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti