9.7.2014

Voimaa siirtämään

Kohelt

Vaihteistoviritelmän kanssa räpelsin yllättävän pitkään. Kun moottorin sisältävä kalikka oli paikoillaan rungon vasemmassa reunassa, taistelin toisen paikalleen. Yritin ensin laittaa sitä kiinni pohjaruuvilla, kun se tuntui luontevimmalta hyökkäysvektorilta. Väärin, keulastahan se piti survoa kiinni, koska siten kaikki palikat lukittuivat suoraan oikein.

Tietysti katsoin ohjetta kieroon ja iskin hammasrattaan väärään paikkaan ja huomasin erheen, kun laitoin vetopyörän rattaita (o & v) paikoilleen. Mikäs siinä sitten, viritelmä auki, palikka oikeaan paikkaan ja koko roska uudelleen lukkoon.

Nuo rattaat pitäisi kai vielä muistaa voidella...


Poikkama heti projektin alkuun

Tässä vaiheessa ohje neuvoo lyömään telapyörät ja -ketjut kiinni ja siirtymään vasta sitten loppuvaunun kimppuun. Mietin, että josko tekisinkin toisin ja kasaisin kyllä kiekot, mutta kyhäisin aivan kaiken muun valmiiksi ennen niiden kiinnittämistä.

Haluan jättää telakoneiston loppumetreille ihan siitä syystä, että muuten kaikki maalaaminen vaikeutuu noin "liikaa", eikä se ole mukavaa. Ennemmin ruiskin maalit ympäriinsä ja edes jonkinlaisella varmuudella siitä, ettei pyörien takana ja varjopuolilla olisi mitään mukamas näkymätöntä maalaamatonta osaa. Koska jos moiseen menee luottamaan, saa huomata heti ensimmäisestä valokuvasta, että maaliton osa pistää irvokkaasti silmiin.

Rakensin siis veto- ja palautuspyörät ja lähdin lomalle. Tällä viikolla - tätä lukiessanne - olen ehkä jo toivottavasti saanut jotain aikaan rungon kansipuolella.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti