15.7.2015

Pikkujuttuja

Yksityiskohtien käsinmaalausta

Aiempien mietteitteni mukaisesti maalasin laskutelinekuilut käsipelillä. Tuo käyttämäni valkoinen (VMA 71001 White) oli ilmiselvästi elinkaarensa ja käyttökelpoisuutensa päässä, mutta olihan sillä jo ikääkin. Ruiskuun en sitä enää laittaisi, mutta kyllä sitä vielä pensselillä leitti. Sitäpaitsi hippasen rupinen ja epätasainen jälki sopi minusta kuitenkin laskutelineosastolle ihan mukavasti.



Olin jo maalannut pyörien keskukset valkoisiksi, joten liimasin päätelineiden pyörät kiinni tässä vaiheessa. Vasta sitten siirryin metallinväristen (VMA 71065 Steel) osien puoleen. Jostain kuvakulmasta katsottuna nuo olisi ollut parempi maalata ennen kokoonpanoa, mutta toimi se näinkin. En lähtenyt lisäilemään kulumajälkiä tai vaikkapa kiveniskemiä noihin rakenteisiin, kun ideani oli tehdä vastahuollettu tai edes sen oloinen lennokki.



Moottorin suuttimen maalasin sisäpuoleltaan valkoiseksi, jollainen se olisi lähdemateriaalin mukaan tasan juuri ennen ensimmäistä lentomatkaa. Jostain syystä tuo tuubin sisäpuoli ei pysyisi puhtaana kovin kauaa. Moottorin suuaukkopalan mustalla (tjsp) litkuttaminen jäi vielä tekemättä, kun teräsmaali oli vielä märkää.



Koneen pohjaosasession lopuksi maalasin kaikki kolme rengasta vakioratkaisullani, mustanharmaalla (VMA 71056 Black Grey). Jätin tällä kertaa renkaiden pohjat viilaamatta tasaisemmaksi, ihan vaihtelun vuoksi. Ehkä päätökseni oli huono ja tuo vempain keikkuisi lievästi peräpainoisena alati pyrstölleen, mutta sepä nähtäisiin sitten joskus.


[90]

4 kommenttia:

  1. Tuon suuttimen sisäpinnan olen maalannut aina väärin, luullen että se on samanmoista teräksen tai asemetallin väristä kuin ulkopinta yleensä. Joo, järkeenkäypäähän se on että kaikki moottoritilat, laskutelinekuilut, tai missä vuotoja voi ollakaan on valkoista että heti huomataan jos joku falskaa, mutta että jälkipolttimen sisäpuolikin... Ei ole tullut koskaan mieleen tarkistaa varta vasten (tai edes katsoa valokuvia sillä silmällä).

    Nyt sitten kun katselee, niin joka kuvastahan se pomppaa silmille. Maalataankohan tuo aina uudelleen huollon yhteydessä? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin minäkin, mutta tuossa aiemmin referenssivuorta läpikelaillessani jokin tuohonliittyvä kuva iski silmään ja jäi vielä mieleenkin! Näin ihan vaihtelun vuoksi :)

      En muista, maalaavatko sen joka huollon jälkeen vaiko vain mottirempan jälkeen. Lukemallahan se selviäisi, jos muistaisi, *mistä* kummasta sen nyt taas alunperin bongasinkaan :D

      Poista
    2. Kävin Verkkiksessä, ja järkytys oli suuri: jopa MiGin jälkipolttimen "suljin" on sisäpuolelta valkoinen (vaikka laskutelinekuilut yms. ovat valkoisen sijaan maalaamatonta metallia)! Muu suihkuputki siitä sisäänpäin itse turbiiniin asti oli sentään metallinvärinen. :p

      Poista
    3. No jopas. Miten pitkälti verkkokupan koneen maalausta voi pitää tuollaisilta yksityiskohdilta autenttisena? Joko neukut/venakot tekevät tuollaiset asiat vähän eri tavalla kuin jenkit, mutta minusta tuon tuubin sisäpinnan metalliväritys jotenkin tuntuisi toimivammalta.

      Vaan minäpä en olekaan suihkulentokonemekaanikkoaliupseeri tai mikään muukaan, niin joudun arvailemaan :)

      Poista