1.7.2015

Ahtaan paikan kammomaalaus

Tiukkaa maalausta

Kävin ohjaamon kimppuun lievästi epäröiden. Päätin kuitenkin maalata ohjaamon sisukset mustanharmaalla, viis veisaten haaleanharmaasta toiveesta. Miksi? Koska ikkunasta ulospäin näkyvät pinnat olisivat kuitenkin mustanharmaita, eikä tuosta ammeesta tai sisäseinistä juuri jäisi mitään jäljelle, yhdentekevää. Ohjeita noudatin kuitenkin sen verran, että maalasin heittoistuimen pehmusteet oliivinvihreiksi.


Kuvien siirtely

Ohjaamon siirtokuvat olivat ehkä edellisen lennokin kohdalla ne parhaiten toimineet, joten päätin käyttää ne nytkin. Käsinojiin tuli yhdet lirpakkeet kumpaiseenkin ja kojetauluun yksi pieni tarrankuvatus. Oikeanpuoleisinta piti leikellä, koska pilotin ilotikku oli tietenkin vähän tiellä.




Nämä upposivat paikalleen mukavan vaivattomasti. Siirtokuvien kanssa näppäiltyäni erikeepperöin tähtäinlasin kojetauluun kun vielä muistin. Muita säädöksiä en tehnyt, vaan jätin ohjaamo-osaston rauhaan.

Kuomu

Arvoin ohjaamon lasien maskaukseksi jotain, mikä näytti toimivalta. Jätin takapalan etureunaan pienen avoimen alueen kun se tuntui sopivammalta paikalta tuolle saumalle. Ehkä tein väärin, myöhäistä sille on enää mitään tehdä :p


Maskauksen jälkeen maalata tuhersin pokien sisäreunat samalla mustanharmaalla, N/AW-projektikuomua mukaillen. Kauniiksi lopuksi erikeepperöin lasinpalat kiinni sekä toisiinsa että koneeseen ja sinetöin ohjaamoni kohtalon. Kuvassa näkyvät tummat reunat ovat kaikki sisäpuolilta, kun en ruvennut räimimään pohjamaalia märän liiman päälle.



6 kommenttia:

  1. Näenkö oikein, onko tuossa uloimmissa siipiripustimissa valmiiksi kiiinni Sidewinderin laukaisukiskot (nykytrendi on ampua AMRAAM siivenkärjestä kun sinne saa vakiona kumman tahansa kiinni, mutta laittaa pelkät 'Winderin hyväksyvät siiven alle koska sen kisko painaa parikymmentä kiloa vähemmän kuin "kaksineuvoinen" kisko)? Keskimmäisissä siipiripustimissa puolestaan näyttää (en ole varma) olevan kiinni TER johon saisi kiinni maksimissaan 3 1000 naulan pommia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minun amatöörisilmääni nuo siivenkärjet näyttävät kiskollisilta. Ei sillä, että minulla olisi niihin mitään laitettavaa :p

      Siivistä taas: keskimmäisissä on muistaakseni pudotustankkien roippeet (jätin tankit erikseen maalattavaksi, etteivät olisi tiellä ja varjostamassa) - sisimmät ja uloimmat ovat taas vapaina. Niin ja tuo laskutelineiden välissä oleva hässäkkä, johon kai saisi jonkun pommin myös roikkumaan, on ihan vain sellaisenaan sekin.

      Poista
  2. Tankit tulevat kyllä sisimpiin (lähinnä koneen runkoa oleviin) ripustimiin, molemmat ulommat ripustimet ovat "kuivia". Ja uloimmassa ripustimessa ON ohjuksen laukaisukisko, oli kiinnivalettu eli ei, ja "puoliväliripustin" näyttää kuvassa edelleen useamman pommin telineeltä (oli sekin ripustimeen kiinnivalettu eli ei).

    "Paljas" ripustin näyttäisi suunnilleen sellaiselta kuin nuo runkoa lähinnä olevat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koetin (legendaarisen surkeasta) ulkomuististani vastata, mitä tuli tehtyä eli mitä rakennusohje usutti tekemään :) Siiven kärjen ripustimen raiteisuudesta olimme samaa mieltä, keskimmäisiä alasiipiripustimia en vaan nyt sitten muistanut oikein.

      AtoG-paketissa oli ekstrana pari GBU-8 -pommia, mutta ne meinasin nakata ennemmin pahkasian alle kuin tähän. Näin ohimennen öristen. Falconille meinasin tarjota lähinnä LAU-paketteja (niihin oli kanssa joku sääntö, kumpia sopi missäkin käyttää).

      Poista
  3. LAU-paketit voi tosiaan ripustella TERiin, niin niitä on oikeastikin käytetty että saatiin useampi matkaan per ripustin (joskaan ei viimeiseen ~25 vuoteen jenkkien toimesta ainakaan Falconissa, mutta jos katsoo esmes kuvia 'Namista ja A-4:stä tms.).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaunista. En varmaan lähde ihan turpaanottokeikan linjalle, mutta kai tuohon nyt edes pari rakettilaukaisinta voisi iskeä. Kenties.

      Poista