6.7.2016

Herkkä rakennusvaihe

Olin kyllä varma siitä, että olin ottanut ohjaamopaloista kuvan, pari ennen kuin liimasin koneen rungonpuolikkaat yhteen. En kuitenkaan löytänyt niitä, joten en minä sitten kai ottanut niitä. Ohjaamopuoli oli, kuten aloituspostauksessani kommentoin, vähintäänkin hämmentävän näköinen. Se koostui kahdesta laatasta: mittaritaulu+mukapoljinkuvioyhdistelmästä, johon liimattiin kiinni mieletön ohjaussauvakalikka ja tähtäinsylinteri sekä takalaatasta, johon pilotin istuin liimattiin. Lattiaa ei siis ollut erikseen.


Siipiviritelmä oli perinteinen: alaosa oli yksi iso pala, sen päälle liimattiin oikean- ja vasemmanpuoleiset yläpalat. Palojen sopivuus ei ollut ihan täydellinen, mutta kyllä ne pienellä säätämisellä asettuivat. Avainkohtien kiinniteippaus oli ehdoton pakko, koska muuten nuo irvistivät vähän joka paikasta.

Jäähdyttimen etureunaan olisi kuulunut tiiliskiven kokoinen kalikka, jossa oli jonkunlainen ritiläkuvio. Palikka oli suunnattoman suuri ja siiven aukko vaati melkoista siistimistä. Kaiversin hyvin pieniä suikaleita irti aina välillä koesovittaen, mutta silti onnistuin tuhoamaan filtteripalan ja heitin sen mäkeen. Ehkä tämä malli selviäisi siitä. Ovelasti siipien kärjet sai valita kahdesta vaihtoehdosta, joko valitusta ja kuvassakin näkyvästä isommasta (mielestäni oikeanlaisesta) tai sitten huomattavasti lyhyemmästä ja tiukemmasta kaaresta.

Erityisesti siipipalat olivat kaikenkaikkiaan ihan naurettavan ohuet ja vääntyilivät ihan miten sattuu. En uskaltanut veistellä valuranganpätkiä pois kovin ankarasti, vaan jätin jämät suosiolla myöhemmin poisviilattavaksi. Näistä jäi vähän sellainen kutina, että pienikin väärä viilto leikkaisi aivan järkyttävät reiät, joiden paikkaaminen olisi silkkaa tuskaa.


Potkurin spinneriksi valittiin teräväkärkisempi ja pidempi versio. Pakoputket olivat minusta jotenkin ihan mielettömän isot, mutta ehkä sekoitan ne vain mielessäni mersu sataysin pakoputkiin. Antennilangan palikka näytti aika heppoisesti onkaloonsa istuvalta, mutta luotin siihen, että liima pitäisi sen tarpeeksi tiukasti paikallaan.


Liimasin vielä siipien pyssyjen tuubit paikalleen, sekä renkaat kuiluihinsa ja laskutelineiden levyt suojaamaan sitä mitä ne nyt peittivät ennen siipien ja rungon yhteenliittämistä. Kun nämä oli sitten yhdistetty, jäin tuijottamaan silmät pyöreänä erityisesti yläpuolella rungon ja siipien välistä mieletöntä railoa. Kitille olisi käyttöä ennen kuin tätä päästäisiin pohjamaalaamaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti