7.12.2016

Neukunvihreää Stalinin naamalle

Vetokaapelit

Jokunen viikko sitten kehuin, että muistin vihdoin vetokaapelin. En ollut katsonut ohjetta tarkkaan, sillä näitä tarvittiin ensinnäkin kaksi kappaletta ja toisekseen vain 10cm pätkä kutakin. Narua jäi siis pienen mengelöintioperaation jälkeen melkein puolet yli.

Nämä maalatakseni teippasin lenksut tiukasti kiinni ja posotin teräksenvärisellä maalilla kaapeleita niin, että mikään ei jäisi peittämättä. Siitä huolimatta, että olin pingottanut ne tiukalle, olivat ne vähän haastavia maalata. Perinteikkään kuivattelusession jälkeen maalasin ylimenneet kohdat uudelleen vihreiksi. Sitten kun olisin muutenkin litkuttelemassa vetäisin näiden kaapelien päälle mustan litkun.




Vihdoinkin maalaamaan

Aloitin päämaalausprosessin alarungosta. Irroitin vetopyöriä lukuunottamatta kaikki fillarit, teippasin akselit umpeen ja ruiskutin koko pohja-ammeen neukkuvihreällä (VMA 71017 Russian Green 4BO). Pyörät maalasin sisä- ja ulkopuolelta samalla vaivalla parissa erässä. Ihan lopuksi näpertelin rengassetit paikoilleen ja maalasin ne teräksisiksi (VMA 71065 Steel), paitsi näemmä tuon vasemman palautuspyörän.




Torni ja ylärunko

Tornin maalasin kahdessa osassa, alhaalta ylöspäin ja aivan viimeiseksi, tornin itsensä kuivuttua maalasin D-25T -vaunukanuunan putken suujarruineen. Vaunun yläpuoliskon maalaamisesta ei ollut sen kummempaa sanottavaa, koko vehje olisi samaa vihreää sävyä. Mietin tosin, että vähän myöhemmin voisin maalata tuon vasemman kyljen puulootan ja bensatankit vähän eri vihreällä tai jotain, niin niistä ehkä erottaisi, että olivat tyystin eri materiaalia.




Välitesti

Tämän session päätteeksi tuhrasin vielä vähän teräsväriä pariin kulumakohtaan ja kaikkiin vaunun prismoihin sekä valonheittimen linsssiin. Kaikille miehistön jäsenille oli omansa, yksi tai useampi. Ajattelin koettaa vielä sipaista vihreää tai sinistä litkua näiden linssien päälle, eivät ne muistaakseni kirkkaitakaan olleet.




Koesovittelu näytti mainiolta. Seuraavaksi rupeaisinkin asentamaan sotakoneeseen hihnoja, kunhan muistaisin myös maalata viimeisen pyörän ulkolaidan ennen sitä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti