30.11.2016

Neukkupohjamaalaus

Suuri massa

Pääsin vihdoin kaivamaan sekä kynäruiskuni että vähiin käyvän harmaan Vallejo-pohjamaalini (VSP Grey) esille. Aloitin vaunun pohjamaalausprosessin tykkitornin pohjalta, jatkoin ylärungon kautta alarungolle - näin tornin ja rungon yhteenliitoskohta ehtisi kuivahtaa tarpeeksi niin, että sain rauhassa asetella palat kasaan ja jatkaa sitten taas lopputornin ja tykin itsensä kanssa. Tarkoitukseni oli saada koko pohjamaalaus mahdollisimman yksinkertaisesti hoidettua, mieluusti myös sormenjälkiä vältellen.



Olin tietysti varautunut siihen, että joutuisin paikkamaalaamaan jotain vielä, todennäköisimmin tuota telakoneisto-osastoa. Vaan se selviäisi seuraavana iltana, kun tarkistelisin tekosiani.

Telaketjut

Ruiskuttelin luonnollisesti myös telaketjupätkät harmaiksi sisä- ja ulkopuolelta. Viimeksi miettimääni ketjujenmaalausideaa mukaillen räimin ketjujen sisäpintojen keskiosaa teräksen värillä (VMA 71065 Steel) sekä oikealta että vasemmalta päin.



Tämän tempun idea oli se, että metalliset telapyörät tosiaan hinkkaisivat telakenkiä jatkuvasti samoilta kohdilta. Seuraavaa askelta varten askartelin maskiteipistä pitkiä suikaleita, joilla maskasin suojaan noin telapyörän leveyden verran koko roskan pituudelta. Ketjujen perusväriksi valitsin tummahkon ruskean.



Ruskeaa maalasin pariin otteeseen, ensin Tamiyan maalia (XF-10 Flat Brown) aika roimasti pensselillä sisäpinnalle ja myöhemmin ruiskutin päälle paremmin peittävästi vielä toisenlaista ruskeaa (VMA 71136 IJA Earth Brown). Koska ketjujen maata koskeva pinta oli nuivaa pensselimaalata, en edes harkinnut tekeväni niin vaan ruiskuttelin sen iloisesti ja mielettömän paljon ripeämmin.

Teipinpätkiä poistellessani näin ihan odotetusti, että jälki ei ollut optimaalista. Fiksailin metalliväriruntuja myöhemmin käsipelillä. Jälleen yhden vuorokauden kuivattelun jälkeen, kaiken muun askaroinnin ohessa, litkutin ketjujen sisäpinnat Vallejon haalealla ruskealla (VMW 76513 Brown).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti