14.12.2022

Projekti VII/22

Lego 10497

Yhtenä päivänä ruokakaupassa olimme jakautuneet loppuvaiheessa kahteen ryhmään, minä päädyin kassajonoon ensimmäisenä. Puoliskoni tuli projektiassistenttien kanssa vähän myöhemmin, näytti löytäneensä Galaxy Explorer -lootan, jonka perään olin haikaillut jo jonkun aikaa. "Etkös sä halunnut tämän vai viedäänkö takaisin?"

Loota

Ei tietenkään viety takaisin. Onneksi (vai epäonneksi) niillä ei ollut myös Leijonaritarien linnaa. Projektimutinoiden taloudessa puolisoni ja Projektiassistentti I eivät ollenkaan arvostaneet klassikkoavaruuslegojen lookkia vaan olivat sitä mieltä, että tämä oli ruma kuin perkele. Harhaoppiset.


Ohjeista

Pelkästään ohjekirjan kansi hykerrytti kun ihastelin avaruuslegojen logoa. Olin vastaansanomattoman selvästi otollisinta kohderyhmää, näistä minä tykkäsin eniten silloin kun avaruuslegot olivat voimissaan. Myönnetään, että minulla ei ollut ikinä tämän originaaliversiota, eikä serkuillanikaan joilta perin hyvän osan legokokoelmastani.

Jos 6929:stä eli Starfleet Voyageristakin tehtäisiin uusi versio, hankkisin sen silmää räpäyttämättä. Alkuperäinen minulla nimittäin oli ja se oli mahtava. Siinäkin oli aluksen takapäässä avattava tila, johon jemmattiin roippeita.

Tätä avaruusteeman aikajanaa ihastellessa mietin, että tulivatko nuo kaksiväriset takit ja värikkäät visiirit jo tuossa vaiheessa? Kai ne sitten tulivat. Minulla oli myös joskus 90-luvulla melkein täysi kokoelma Ice Planet -settejä, pari pikkuaskia taisi jäädä väliin.

Hervoton määrä palikoita taas

Pari iltaa tähän varmaan uppoaisi ihan helposti. Riippuen ihan siitä miten paljon Projektiassistentti II tai kissat haluaisivat olla auttavinaan.

Jee!

8.12.2022

Valmista: Projekti VI/22

Aikakone DeLoreanissa

Tässäpä tämä, ensimmäisen Paluu Tulevaisuuteen -leffan lopusta "Tie? Sinne minne me menemme, emme tarvitse teitä"-kohtausta varten aseteltu aikakoneauto ja Lego Collector -sarjan nimikyltti siltä varalta että joku ei tiennyt mistä oli kyse. Jos mankeloin sitaatin pahasti, suokaa anteeksi, nämä eivät pyöri yleensä suomeksi muistoissani.

Vertailun vuoksi pistin kaikki kolme erilaista DeLoreaniani vierekkäin samaan asentoon, ovet auki sen takia kun tuo Metal Earth Modelsin DMC-12 oli pysyvästi oviaukinen. Playmobil-version ovet pysyivät paremmin auki kuin Legon, kuten kuvastakin näkyi. Vertailua varten vaihdoin Legoversion takapään plutoniumkeittimen takaisin, mutta en muistanut etsiä Playmobil-auton johdintankoa mukaan.




Lentomoodia varten aikakoneen alla oli muutama (4) läpinäkyvää 2x1 -palikkaa, joiden paikka piti vaihtaa niin että ne kannattelivat ajokkia vähän korkeammalla siltä pinnalta missä se milloinkin oli. Renkailla seisottaessa palikat piti siirtää niin että ne eivät raapineet vahingossa pöytää tmv. Erikoinen ratkaisu, mutta minua se ei häirinnyt.

Huijasin! Muistinhan minä sen koukun yhteen kuvaan hakea.

80-luvun ajokit

Nyt kun oltiin 1980-luvun lumoissa niin tietenkin minun piti napsia pari kuvaa aikakoneesta ja Optimus Primestä vierekkäin. Tietenkään ne eivät olleet läheskään samassa skaalassa.



30.11.2022

Lisää legoautotehtailua

Vuoden toinen legoauto

Rakennusprosessi alkoi, taas, värikkäähköstä Technic-rungosta. Aika äkkiä rupesi selviämään, mihin mikäkin oleellinen kohta autosta tulisi asettumaan. Yhtenä esimerkkinä renkaiden kallistuslaitteisto.



Osasta näistä saattoi huomata, jos katsoi tarkkaan, että olin aloittanut kokoamaan jotain alikomponenttia väärin päin. Huomasin sen siinä vaiheessa kun kallistustoiminnallisuutta testatessani L-palikat eivät asettuneet niin kuin niiden piti ja ääriasennosta ne tahtoivat jatkaa kiertymistä pidemmälle väärään suuntaan eivätkä takaisinpäin. Korjasin erheeni samantien sen tunnistaessani, mutta en merkinnyt sitä sen kummemmin kun napsin työkuviani.





Rengassysteemin jälkeen auton ulkokuori rupesi löytämään näköään loikkauksilla. Ovelasti ajokin alakeula oli yllättävänkin monimutkainen muodoltaan.



Kromilistojen lisäksi rengaskoteloiden ja keulan kulmien löytäessä paikkansa auto rupesi jo näyttämään aika tutulta. Aikakone oli kyllä niin selvästi 80-luvun lapsi, ettei oikein mikään muu olisi varmaan sopinutkaan sille tyyliksi.




Auton moottoritila oli tässä vaiheessa jopa modulaarisen näköinen. Olisi ollut aika oivallista, jos eri elokuvaversioiden eroavaisuudet olisivat olleet heittäen vaihdettavissa, mutta valitettavasti näin ei ollut (olin jo spoilannut itselleni ohjekirjasta miten variantit I/II/III poikkesivat toisistaan).

Takavalopaketit olivat tosiaan siisti. Kasarilasit päässä ainakin.


Hitaan varmasti auton ulkoreunat rakentuivat kasaan. Kaikki kirkkaanväriset tukipalat hävisivät hissukseen harmaiden, mustien ja hopeisten kerrosten alle.


Vihdoin oli aika lisätä vähän yksityiskohtia sisätiloihin. Tässä oli vasta käsijarrun kahva, kojetaulun pohja ja aikapiirin katkaisija.

Sarjan (ja Legokokoelmani) ainoa valopalikka asennettiin tänne ja sitä vasten rakennettiin pieni TNT-laukaisimen näköinen katkaisija. Tässä vaiheessa en osannut keksiä, miten sen toiminnallisuus jemmattaisiin valmiissa aikakoneessa.


Flux Capacitor

Ei siitä ollut kovinkaan kauaa kun olin viimeksi nähnyt kaksi ensimmäistä Paluu Tulevaisuuteen -leffaa, saatoin kuulla ääniefektit mielessäni samalla kun rakentelin. Ongelma tässä välissä oli se, etten ole nähnyt ykkösosaa suomiteksteillä ainakaan viiteentoista vuoteen, joten en enää muistanut miten tämä kalikka oli milloinkin väännelty. Ensimmäisenä mieleeni tuli vuokondensaattori, mutta päätin olla käyttämättä sitä kun en ollut varma.

Tietenkään oikeanlaista läpinäkyvää kolmiväkäistä legopalikkaa ei ollutkaan, mutta minusta entraushaan käyttö tässä oli nerokasta.




*kikakika*

Segmenttiledinäytöt, nuo jotka kertoivat kohdeajan (punaiset), nykyisen ajan (vihreät) ja edellisen lähtöajan (keltaiset), olivat aika mainiot. Olin kyllä odottanut että näytöt olisivat olleet laattoihin printatut, mutta sen sijaan jouduin taas liimailemaan tarroja vähän vinoon. Vaan näin se oli, en vain ole rähmäkäpälänä ollut tarrojen asemoimisen suurin ystävä. Tärkeintä oli, rutinastani huolimatta, upea lopputulos.

Ratin ja penkin väliin ei jäänyt paljoa tilaa polville :s

Olin aika varma että olin lukenut jostain tuulilasin olevan uniikki tähän sarjaan (tähän mennessä). Palikan muoto oli aika erikoinen, enkä kuvitellut että sille olisi ihan hirveän monta erilaista normaalia käyttötapausta.

Jostain jännittävästä syystä auton katto ja lokinsiipiovien alkupäät rakennettiin nyt ja sitten rakennusprosessi siirtyi aivan muualle.

Kotteron takapää rupesi sekin täyttymään romppeesta. Satunnaisia kalikoita, liitospisteitä rungon osille ja sitten nuo massiiviset jäähdytysröörit. Tai ainakin minä olin aina kuvitellut että ne olivat jäähdytystä varten.


Lokinsiipiovet

Ovet olivat todella hauskat rakennettavat, massiiviset ja kolhot kuten oikeatkin näyttivät olleen. Aika pitkän aikaa vaikutti siltä, että ovien pääosat tulisivat olemaan kiinni saranoissaan vain takareunoistaan, kuten seuraavat pari kuvaa näyttivät:



Erinäisten askeleiden jälkeen etureunat kumminkin lisättiin, olin vain kuvitellut että auton A-palkki olisi ollut kiinni tuulilasissa eikä ovessa. Ehkä mikään muu ratkaisu olisi ollut turhan massiivinen rakentaa.

Takareunat ja johtoja

Peräpään reunat olivat aika tiukkoja kokonaisuuksia, ja ne kiinnitettiin runkoon aika jämerästi. Noiden läpinäkyvien sinisten ja kromattujen osien liiskaamiseen kului melkoisen pitkä aika. Vaan kuvitelkaas, jos tämä malli olisi kokonaan valaistu!


Etu- ja takapään yhdistävät sähkökaapelit vedettiin ympäri auton kylkiä. Nuo sivukahvalliset 1x1 -palikat toimivat ohjureina ja pitivät kaapelin poissa ovien tieltä.



94 Pu

Kirkkaankeltainen plutoniumsäiliöiden kuljetuslaatikko, jonka tohtori Brown huijasi libyalaisilta terroristeilta, oli siisti. Harmi, että siinä oli tilaa vain kahdelle sylinterille, toisin kuin Playmobil-setin lootassa. Siltikin tämä oli paljon parempi kuin ei laatikkoa (tai plutoniumia) ensinkään.


Atomiloota jopa mahtui nätisti tavaratilaan leijulaudan kanssa! Tai ainakin vielä tässä vaiheessa kun tavaratilan luukku odotteli vieläkin rakentamistaan.

Viimeiset kalikat

Aikakoneen takapää jatkoi valmistumistaan greeblieiden ja oikeiden yksityiskohtien kanssa. Viimein jäähdytintötterötkin rakennettiin loppuun asti, kasvattaen vau-efektiä huomattavasti.


Koska olin minä, liimasin rekisterikilpitarrat vastakkaisille puolille läpinäkyvää laattaa, jotta voisin halutessani pyöräyttää sen ympäri kaipaamalleni ajalle. Levyä ei asennettu raamiin, jossa sen voisi vain pyöräyttää ympäri vaan tilanmuutosta varten se pitäisi irrottaa ja painaa sitten takaisin. Kai se olisi muuten vain pyörinyt holtittomasti ja sitähän me emme halunneet.


Tässä vaiheessa valitsin toimivani vuoden 1985 aikakoneen parissa. Se oli se nostalgisin version, yllätys yllätys.

Nämä letkut eivät olleet sinänsä mitenkään erikoisen tärkeät, muuten kuin yksityiskohtina autossa, mutta minä nyt vain innostuin kun näin näitä paloja ensi kertaa ties miten pitkään aikaan. Minulla oli näitä aikanaan aikamoinen kokoelma, eri väreissä, silloin kun (klassiset) avaruuslegot olivat voimansa tunnossa.

Vaihtoehtoversioiden palasia

Kolmen elokuvan aikana aikakoneeseen tehtiin erinäisiä muutoksia. Ensimmäisenkin aikana siihen lisättiin irrotettava koukkupäinen sähkönjohdin ja aivan lopussa plutoniumvoimanlähde oli korvattu kaukaisen vuoden 2015 fuusiopannulla. Sitten vuoden 1885 versio oli paljon steampunkahtavampi.

Paluu tulevaisuuteen, osa II

Minä vain rakensin Mr Fusion -laitteen ja survoin sen säiliöön virvoketölkin ja banaanin. En purkanut aikakoneen konehuonetta vaihtaakseni fuusiolaitteen muiden osien tilalle, koska olin hädintuskin vasta saanut auton valmiiksi. Toinen oleellisempi ero oli viivakoodirekisterikilpi tavallisemman tilalla.


Paluu tulevaisuuteen, osa III

Kolmososaa varten minun olisi pitänyt purkaa pari osaa, kuten tavaratilan luukun, jotta tämä boksi olisi saatu paikalleen. Sekään ei tuntunut hyvältä idealta, koska vaadittavat muutokset olisivat olleet laajempia kuin edellisessä kappaleessa. Enkä halunnut vaihta auton renkaiden keskipalikoita vain tämän takia.

Lähes kaikki tarvittavat palat olivat tässä, kun rakensin lootan nähdäkseni miltä se näytti. Vain parikolme hassua palaa olisi pitänyt nyhtää ykkösosan moottoritilasta tai kakkososan fuusiokeittimestä saadakseni tämän täysin kasaan. En mennyt niin pitkälle.