25.3.2015

Ohjaamon osuus

Sävyarpajaiset

Pääsin vihdoin viimein oikean maalaamisen alkuun. Vaalein harmaa ei kuulostanut parhaalta, joten otin koskemattomasta varaston osasta hankkimani jenkki-ilmavoimain keskiharmaan (VMA 71120 USAF Medium Grey). Ruimin siis ohjaamon sisäosat, kuomun alle jäävät osat, istuinkompleksin sekä kaiken varalta myös laskutelinekuilupalasta sen osan, jonka päälle em. kalikka liimataan. Maalasin sen verran peittävästi, että mistään kulmasta katsottuna ei vahingossakaan pitäisi nähdä mitään maalaamatonta - ikään kuin kuomun läpi muutenkaan näkisi mitään ihmeellistä.



Pikatahdissa

Näiden jälkeen otin vakaan askeleen pois mukavuusalueeltani ja silppusin oleelliset siirtokuvat (9) irti arkistaan. Aloitin luonnollisesti takapenkiltä, koska sen mittaripaneeliin kuului vain yksi kuva. Etupaneeli taas söi kaksi ja nekin menivät korkeussuunnassa vähän päällekkäin. Kaikki kolme olivat kevyen hämmentävsti hippasen isompia kuin osat, joihin ne piti kiinnittää.
Seuraavaksi liiskasin käsinojanappularivistöt, kaikki neljä olivat taas aavistuksen verran kapeampia kuin ohjaamoammeen reunat, joten en joutunut kiroilemaan pahemmin. Ota näistä selvää.



Ohje suositteli heittoistuinten maalaamista ruskeiksi, joten tein juuri niin (VMC 873 Tierra / US Field Drab), joskin maalausohje näytti peittoalaltaan vähän ylisuurelta. Vaan koska tavoitteenani oli saada tämä malli pikaisesti valmiiksi *, en jäänyt selaamaan lähdemateriaalivuorta, vaan noudatin ehdotusta.



Tässä vaiheessa oli aika lyödä mustiksi maalatut ilotikut kiinni lattiaan. Kuvienottovaiheessa en ollut muistanut, että halusin tuikata niihin pienet harmaat täplät peukalohattuohjainta kuvaamaan ja punaisia täpliä etuliipasimia varten. Ikään kuin niitäkään voisi ikinä nähdä kunnolla, mutta pääasiahan on se, että niiden tiedettäisiin olevan siellä. Liimasin ohjaamoammeen kiinni koneen nokkapohjaosaan.



Kauniiksi lopuksi liimasin tämän osakokonaisuuden kiinni koneen runkoon ja vetäisin tiukenteeksi teipit. Kuminauhat olisivat epäilemättä paremmat tähän tarkoitukseen, jos niitä olisi ollut käsillä.



Ensi kerralla

Seuraavaksi tykin tähtäimen lasilevyosa pitää liimata paikalleen, aiemmin mainitut joystickien yksityiskohtatäplät pitää maalata ja sitten ohjaamon kuomun voikin liimata kiinni ja oikeastaan koko rungon voisi kasata yhdellä rysäyksellä. Mietin vain, sopiiko nokkalaskutelineistö sisään tuohon kuiluunsa kiinnitaitettuun asentoon...

*) Minulla oli alunperin pieni idea siitä, että jos saan tämän liidokin valmiiksi tarpeeksi nopeasti, ronttaisin sen Model Expo 2015:een - mutta koska aika on taas vaihteeksi kulunut kuin päätön kana, heikolta näyttää. Tätä kirjoittaessani aikaa olisi vielä kolme viikkoa, mutta ilmoittautumisaikaa ei liene niin paljon, enkä tohdi ilmoittautua etukäteen tietämättä valmiudesta. Ja kyllä, tiedänhän minä, että keskeneräisenkin saa viedä, mutta kun.

6 kommenttia:

  1. Häikäisysuojat eli kuomunalainen osa tuolien edessä (ja usein kuomun pokat sisäpuolelta) ovat kyllä yleensä mustia, vaikka ohjaamokaukalo onkin harmaa? (Samaten kojelaudat uudemmissa jenkkikoneissa.) Tuolien taakse jäävä kuomunalainen osa joskus myös musta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnistuneesti olin katsellut pikaisesti ihan vääränsorttisia kuvia aiemmin -> harmaata koko roska. Nyt kun samantien vilkaisin, niin mustaa tai hyvin tummaa harmaatahan ne näyttävät olevan.
      Kuomujen sisäpuolia (liimapintoja lukuunottamatta) en ole varmaan koskaan innostunut maalaamaan, lähinnä a) ei ole tullut mieleen ja/tai b) "eihän niitä näe".
      Seuraavien vempeleitten kanssa sitten, tai sitten murran tuon kuomun irti vielä (juu, blogipostaukset tulevat jälkijunassa aikataulujeni johdosta).

      Poista
  2. >kaksituhatta ja viisitoista
    >ei liimaa kuomua Eri-Keeperillä
    TTETT

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhu nyt hyvä ihminen suomea tai edes ilman meemisaastaa niin minäkin ymmärrän :P Ja erikeepperillähän nuo liimataan, muu on verenkaivuuta nenästä moottorisahalla :P

      Poista
  3. No mutta sittenhän ongelmaa ei ole, koska kuomu lähtee siististi irti niin haluttaessa! :) "Murtaminen" toi mieleen nuoruudenerheet styreeni"liimalla" "liimaamisesta". :p

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jaaaaa... Oma mielikuvani oli taas se "räks"-ääni, mikä kuuluu, kun kipon, no, räksäyttää auki :) Murtaminen vaan kuulosti terminä asiallisemmalta - ikään kuin tässä(kään) olisi tarkoitus olla jotenkin ultrakorrekti tai jotain...

      Poista