Työtilat
Kun Pilotti oli valmis, rakensin ohjaamon kasaan. Höpöhöpöhaarukka meni kiinni tuolin selkänojaan, tuoli taas lattiaan. Ennen sen suurempia rakenteluita kävin isommat osat läpi ja maalasin erinäisiä komponentteja punaisiksi (VMC 70926 Red) sekä seinistä että pilotin eteen tulevasta kojelaudasta.Ohjaamon etulevy ei ollut mitenkään erikoinen. Kaikenkaikkiaan näiden yhteensaattaminen oli vähän rasittavaa, kun sivukalotit heiluivat kuin humalaiset heinäntekijät, kunnes ne sai pinnattua kiinni sekä etu- että takapalaan.
Lopuksi liimasin ohjaamon alarunkoon kiinni. Kokeilin sentään ennen liimausta, että saisin etulasin laitettua paikalleen myöhemminkin. Halusin jättää sen vielä irralleen tässä välissä, jotta sen maskaaminen olisi helpompaa.
Jollen olisi rakentamassa tätä suoraan laatikosta, olisin väkertänyt Pilotille jonkunlaisen ohjaimen käsiin. Nyt tuo hahmon asento näytti vähän koomiselta, ainakin ennen koko rungon sulkemista, kun sen vielä näki kunnolla.
[60]
Lasit
Alkuun lasien maskaus näytti onnistuneen mainiosti. Etulasin ulkokehän ruutujen muodot eivät kuitenkaan tykänneet totella ja toimia nätisti, joten niiden kohdalla koko ykkösyritykseni meni pipariksi.
Yläluukku sentään toimi kelvollisesti, joten huonomminkin olisi voinut mennä. Jos joku miettii, miksen käyttänyt noihin lohkoihin ennemmin tilkkutäkkimenetelmää ja vastaus on: siitä nyt ei tule ikinä yhtään mitään.
Kaikki kiinni
Liimasin etulasin kiinni taas erikeepperillä ja rungon normaalisti kiinni alarunkoon. Sen jälkeen erikeepperöin kattoluukun kiinni kattoon, vaikka senkin pitäisi muka pysyä kiinni noilla rimpulaklipseillä. Jostain syystä en luottanut noihin alkuunkaan.Olin päättänyt, että maalaan nuo tuulilasin raamit käsin sitten kun kaikki muu on tehty. Vaiva ei olisi edes mainittava ja lopputulos olisi vähemmän riskialtis kuin aikaasyövä teippisilppumaski.
Ihan lopuksi kasasin siivet eli liimasin niiden viimeiset kolme puuttuvaa palaa paikoilleen. Jätin siivet kytkemättä runkoon sillä idealla, että kokonaisuuden maalaaminen tulisi olemaan helpompi ja varmempi. [75]
Valistunut arvaukseni jatkosta olikin, että päämaalaus olisi hoidettu kolmessa sessiossa. Ensin yksi puoli siivistä ja valtaosa rungosta. Toisella siipien kääntöpuolet ja loput rungosta. Kolmannella kerralla maalaisin paneelit ja liimaisin ne paikoilleen, jolloin maalin kuivattelua varten vempain lepäisi jo valmiilla osillaan.
Kaikki muu, kuten punaiset raidat ja kaikki muu maalttaisiin sitten näiden jälkeen. Kaipa niihinkin saisi pari istuntoa tuhottua, samoin kuin lakkaamiseen ja muuhun hulluun. Tosiaikaa tärväytynee aika vähän, mutta helposti kokonaisen työviikon päiville hajautettuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti