8.5.2019

Alkutilanne ja siihen liittyviä kommentteja

Onnettomuusalueella

Voitaisiin vaikka väittää, että tämä sukkula laskeutui turhan rankasti hassuun maastoon, ehkä parin jykevän puun kautta. Tai no, ei se kyllä siltäkään näyttänyt, kun irronneet palat olivat irronneet siististi plops-pois ilman kummempaa vahingonottoa.

Ohjaamomokkula oli siis irti, samoin hartiatykit suojalevyineen ja takatykkitornin kaksoisrööri. Ohjaamon lasi ei ollut koskaan ollutkaan kiinni missään, joten se oli niin kuin pitikin. Paitsi, että... niin, se ei istunut paikalleen oikein.



TODO-listailua

Olin minä jotain detaljeja tuhertanut käsipelillä. Syy siihen, että ohjaamo oli sisältä samaa harmaata kuin koko sukkula ulkoa, johtui muistaakseni siitä, että minulla oli tuollaista harmaata tasan yksi Humbrolin emalimaalipurkki. Ulkopuolella oli sentään vähän kuivaharjailtu tummemmalla harmaalla sieltä täältä.

[0]: lasille piti hioa lisää tilaa, jotta se asettuisi linjaan nokkarungon kanssa
[1]: ohjaamon uusiksimaalaus


Nokkamokkulan alapuolta dokumentoidessani mietin, pitäisikö lähteä osittain sille samalle sairaalle linjalle, jolle altistin itseni kun etsin kuvahaulla Lambda class shuttle cockpit interior -henkisellä noitumisella referenssikuvia ja löysin joitain Arduino/RasPi -ohjattuja ledi-valokuituhimmeleitä ja Keisari yksin tietää, mitä kaikkea muuta asiallista ja aikaasyövää... Minun sairaassa mielessäni kävi lähinnä ehkä lievä lisägreeblaus joihinkin taktisiin kohtiin, kuten roikkuvien letkunpätkien lisäilyä tuohon etulokeroon.

[2]: vähän lisää kolmiulotteisuutta pintayksityiskohtiin


Avautuvan ja uudelleensuljettavan laskurampin tarvitsema aukko sukkulan rungossa oli aika mitättömän pieni, mutta kai tuon ohjaamon ja matkustustilan väliinkin jäävän alueen, josta Darth Vader esimerkiksi marssii Jedin Paluun alussa rampin vielä avautuessa, joutuisi maalaamaan uusiksi myöskin. Mitäänhän sinne ei näkisi ilman fikkaria tai salamavaloa ja jos/kun sen pitäisi olla synkkäsävyinen, niin mikä ilo siitä jäisi? Tietenkin se, että se olisi tehty Oikein, mitenkäs muutenkaan?

[3]: ilmalukkokammion uusiksimaalaus

Allaolevasta kuvasta myös saattaisi nähdä tästä sarjasta parhaiten, miten kehnot nuo kääntyvät siipien kaksoislasertykit olivat: mutkalla ja vinossa. Jos olisin sairaampi mieleltäni, saattaisin harkita niiden uudelleenvääntämistä jostain, mutta tuskinpa nyt kumminkaan.


Siivet ja muu ulkorunko olivat sinänsä ihan ok, maalausjälkeni ei vain ollut aikanaan ihan samalla tasolla kuin mitä nykyään kuvittelen itseltäni edellyttäväni. Joistain noista myöhemmistä lähikuvatuksista näkyisi kyllä, että olinpa onnistunut jättämään kohtia ihan maalaamattakin. Näistä muutamasta seuraavasta näkisi vähän tuon vekottimen tolkutonta kokoa, mikään pieni malli ei ollut kyseessä.






Tässä erottui takana maalaamatonta muovia. Samoin nuo saranat olivat alkuperäisessä mallissa aivan sanoinkuvaamattomat, noita minä sitten toistakymmentä vuotta sitten pieksin suunnilleen jollain kirveenkaltaisella astalolla edes siihen kuosiin, että siivet saisi käännettyä. Jälki oli sen mukaista, mutta nyt voisin ehkä vähän käydä kittaamaan ja hiomaan noita ylä- ja alarungon saumakohtia.

[4]: saumojen korjaus



Tässä näkyi kivasti pääsiiven johtoreunan (jos sitä voi tässä sellaiseksi kutsua) huono maalaus. En muista enää yhtään, mitä ja miten tein. Muuan restauraatioprojekti täytti nuo välikötkin greebleillä.

[5]: yleinen uudelleenmaalaus





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti