14.10.2020

Nostimia ja autonrenkaita

Kuljetuskuntoilua

Ryhdyin rakentamaan noita nostolaitteita, takahaarukan olin pohja- ja perusmaalannut osineen jo valurankaansa kertaalleen, jotta sen fiksaaminen olisi myöhemmin mukamas helpompaa. Takahaarukka oli sangen yksinkertainen vempele, massiiviseen kalikkaan piti kiinnittää vapaastikelluva rekkaan kiinnittyvä palikka ja kiinnitystä varmistamaan tuli tuollaiset lenkkihärpäkkeet.

Koesovitin kuljetushaarukkaa lavettiin, kuten kuvistakin näkyi. Noiden lukituslenkkien piti saada otettua kiinni lavetin takapään koukuista, mutta ainakaan pikakokeilulla ja väkivaltaa vältellen ne eivät kiinnittyneet.

Takahaarukka

Takahaarukka koesovituksessa

Jatkoin ohjeen mukaan ja rakentelin kasan autonrenkaita. Naurettava määrä niitä ainakin oli tehtävä, oletettavasti aika tyypillistä raskaalla (renkailla kulkevalla) kalustolla. Tämä oli tunnetusti vasta toinen kerta, kun minä olin moisen kanssa tekemisissä.

Rekan renkaita

Ohjeen rakentelujärjestys oli minusta vähän hämmentävä, koska se halusi minun tekevän rengassettejä suunnilleen sitä mukaa kun niitä tarvittiin, mutta minusta oli nopeampaa ja vähemmän rasittavaa kasata koko kuvasto kerralla kasaan. Väkersin siis normaalit yksinkertaiset renkaat ensin ja sitten tuplarenkaat. Olisivatpa sitten valmiina ja kunnolla liimattuina, kun niitä pitäisi ruveta käyttämään.

Tupla- ja normaali rengassetti

Ohjeen järjestystä noudattaneena en tosiaan ollut selannut ihan niin pitkälle eteenpäin, kun olin viimeksi maalaamassa, jotta olisin tajunnut maalata myös tuon toisen haarukan kiinnityspaloineen. Etuosan haarukka oli eri mittaluokkaa kuin takapäähän tuleva, eikä se ilmeisesti vaatinut akselipalaa mukaansa ainakaan tässä vaiheessa projektia.

Nostohaarukat ja renkaat


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti