28.10.2020

Vetoajoneuvo 1: voimansiirto

Ensimmäisen ajopelin mahanaluset

Kun olin rakentanut rengassetit, pistin kasaan myös jousitus-differentiaalikuulat (huomatkaa, miten syvä autotietämykseni on), jotta nekin olisivat valmiina käyttöön heti tarvittaessa. Sen lisäksi, että etuakselille tuli asentaa yksittäiset renkaat, sen lehtijousituskompleksi oli hippasen suurempi. Suuremmin maalaamisia tässä välissä ajattelematta kiinnitin tuplarenkaat taka-akseleihin.


Ajokin etummaiseen kuulaan kytkettiin myös kardaaniakseli. Tässä välissä mietin ohikiitävän hetken, josko nämä olisi kannattanut maalata etukäteen, mutta kun koko roskasta oli tulossa 99% oliivinvihreä joka tapauksessa, jatkoin näin.


Tapani mukaan koesovitin etuakselia ja -renkaita paikoilleen, mutta jostain syystä näiden kohdalla muistin ajatella maalaamisen sietämätöntä ärsyttävyyttä. Eipä se tulisi paljoa auttamaan, kun takarenkaat olisivat jo kiinni ja varjostamassa.


Runkoon kiinnitettiin pari laatikkoa, joista suurempi oli polttoainetankki. Pienempi loota taas sai puolestani olla vaikka tunkin kuljetuskotelo, ohje ei kuvannut sitä "säilytyslaatikkoa" tarkemmin.


Seuraavaksi ajokin takarunkoon asennettiin takarenkaiden osasto eli lehtijousitus, differentiaali- ja tiesmikäliekuugeli sekä renkaat akselissaan. Tämä osakokonaisuus yhdistettiin torque converteriin (en edes koettanut etsiä suomenkielistä termiä tai vetää hatusta väännönmuunninta) toisella kardaaniakselilla. Kaipa raskas rengaskalusto toimi kutakuinkin noin, minä luotin ohjeeseen osaavampana yksilönä tässä asiassa.



2 kommenttia:

  1. Differential = tasauspyörästö
    Torque converter = momentinmuunnin, elikkäs automaattivaihteiston osa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No olenhan minä tasauspyörästöstä kai joskus jossain kuullut, mutta minun moottoripäisyyteni rajoittuu tasan Motörheadin kuunteluun :D

      Poista