Satunnaista, älyvapaata ja eritoten sekalaista, ilmeisen vuolassanaista tekstiä pienoismallien, 'mechien ja pelailun seasta. Mitä ja mistä milloinkin.
22.10.2013
21.10.2013
Jo riittää
Sisäkkäistähtien tuike
Teipin kanssa soheltamisen (tai aiemmin kommenteissa mainitun ohuen punakynän ostamisen) asemesta nappasin pienen, ohuen muovirimpulan kätösiini. Kaikki tietävät nuo vaatteissa olevien lirpakkeiden kiinnityspalikat, oletan? Sellaisen dippasin punamaaliin ja tuhersin ulkolaidat tähtien valkoreunojen ulkopuolelle. Sattuneesta ja dokumentoimattomasta syystä jouduin lievästi paksuntamaan ääriviivoja siitä, mitä olisi mahdollista tehdä. Elämä on kovaa ja taide vaatii uhrauksia.Tässä ollaan tänään, koetan saada paneelirajat litkuteltua tässä joku ilta. Sitten onkin jo loppukuvien oton aika - sekä ennen että jälkeen alustalle asennuksen.
18.10.2013
Sakarat pyörivät silmissä
"Viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen"
Joku muistaakseni sanoi suunnilleen noin joskus. Tämän rundin tunnustettava fakta on se, että jos olisin jättänyt nuo valkoiset runnut sutimatta paikoilleen vaikka tiesin niiden kuuluvan mukaan, olisin kärsinyt vähintäänkin sisäisesti. Joten mitä muuta voin kuin käydä sapluunoitteni ja teipin kimppuun.Syvä hengenveto ja työn touhuun
Tämä vaihe arvelutti mitä suurimmin. Syynä on varmaan se, että edellisyritykseni pienemmillä punatähdillä ja valkoisilla rajoilla meni niin vakavasti - onneksi todistusaineettomasti - metsään. Se ei pelaa joka pelkää, joten vetelin valkoisia viivoja pitkin mallineeni reunoja. Kuusi tähteä oli nopeasti pilattu, mutta odottaminen se vasta oli tuskaa.Välitulos
Maalien vihdoin kuivuttua olin jostain syystä hermostuneempi kuin ennen aloittamista. Ultravarovaisesti irroitin ensimmäisen kohteeni, vasemman sivuvakaajan teippitähden. Himmel! Sehän jopa näytti joltain! Punainen sisus ja reunat vaatisivat vielä lisäkorjailua, mutta se nyt ei huolestuttanut lainkaan näin paljon.Tonnien kivilohkare vierähti pumppuparkani päältä. Miten kummassa tällainen harrastelu voikin olla näin hermojaraastavaa? Enkä nyt tarkoita millin murto-osien palojen metsästelyä matoilta tai pinnoilta ylipäätään - tai niiden asetteluongelmia. Ne ovat ihan eri sarjaa :p
Ei se tähän loppunut. Sörkittävää ja korjailtavaa on, mutta vihdoin ollaan taas siinä vaiheessa projektia, että maaliviiva häämöttää tuolla jossain. Mainiota, mainiota.
9.10.2013
Pelinkehityspeli Game Dev Tycoon
Törmäsin tuossa joskus artikkeliin, jossa Greenheart Gamesin esikoisteos Game Dev Tycoon mainittiin piraattilähestymistapansa ansiosta. Opiskelijaversion käyttäjillä oli ongelmana, että tietyssä vaiheessa peliä pelaajan tekeleiden myynti rysähti nollille, koska, pelin sanoin "kaikki kopioivat pelisi". Jotkut olivat sitten nurisseet vielä pelin foorumeillekin aiheesta ja mikä ehkä naurettavinta, udelleet, josko voisivat vaikka tutkia DRM-kuvioita tai jotain. Ja itkivät, miten perseestä ja epäreilua on, että heidän peli-ilonsa menee pipariksi kun jengi kopioi heidän pelejään sen sijaan, että ostaisivat ne.
Nauroin ihan ääneen ja ostin tämän ihan vaan tukeakseni mielestäni upeaa vetoa. Joku viikko (tai kuukausi) takaperin sain mailissa Steam-avaimen ja pari viikkoa sitten sain kokeiltuakin. Melko mainio tekele, näin lievästi sanottuna ja siihen tärvätyn vähäisen vapaa-ajan perusteella.
Molemmat peukut pystyyn ja suu messingille 8)
3.10.2013
Pohjaduuni
Jalustan maalaus ja sotkeminen
Viimeksi läiskin muovilevyt paikoilleen ja liimailin vähän soramaista täytettä sopiviin paikkoihin. Sen jälkeen pohjamaalasin koko roskan harmaaksi. Simppeliä.Alustan paljaaksi jäävän osan maalasin erikseen Tamiyan XF-10 Flat Brownilla. Muistelisin muutamia hassuja jälkiä jääneen jäljelle, korjaan ne vielä myöhemmin. Ehkä jatkan vielä pienellä vaaleamman ruskean kuivaharjaamisella kauniiksi lopuksi, vaikka lievän epätasainen peittävyys antaa jo itsessään mukavan elävän pinnan tuolle kalikalle.
Sään runtelema hangaaripiha
Tasainen harmaa pinta olisi ollut kovin tylsä. Sudin siis päälle vielä pääpinnat epämääräisesti puolitummalla harmaalla ja kuivaharjasin kulmia vaaleammalla harmaalla, niillä perinteisillä Vallejon harmaillani.
Näiden kuivuttua päätin ottaa alkukesästä saamani litkut koekäyttöön. Pinnat litkutin Vallejon harmaalla ja soraisat osat vielä erikseen ruskealla (Model Wash 76.516 Grey; Model Wash 76.513 Brown) litkulla.
Minusta koko viritelmä näytti mukavan syksyiseltä, joten tiputtelin sinne tänne lätäköitä uskollisella Vallejon akryylivedellä (Still Water 26230). Ehkä noille lätäköille olisi voinut tehdä jotain muutakin, mutta olkoot noin, näkyvät sopivasta kulmasta jos näkyvät.
Rikkaruohot
Testikuvia
Kokonaisuus on kuvaavinaan vähän heikosti ylläpidettyä lentotukikohdan hangaarin pihaa, jonne rikkaruohot sun muut ovat tekemässä vääjäämätöntä paluutaan. Omiin surkeisiin silmiini efekti on oikeanlainen, ei teistä lukijoista ja kuvien väijyjistä taas aina tiedä...27.9.2013
Loikkien sotaan
Paljon ja äkkiä
Innostuin taas tuhraamaan vähän enemmän aikaa projektini parissa. Koetan silti saada selitettyä lyhyesti, mitä tuli tehtyä. Jospa tämä tuotos saataisiin vaikka valmiiksi ihan lähiaikoina? Aika näyttää, taas kerran.Sodankäynnin jalo taito
Kun koneen itsensä maalikuvio oli mielestäni aikalailla siinä, jäljelle jäi tuo kauan odotellut paukkurautapuoli. Googlettelin vempainten kuvia ihan esimerkkejä etsiäkseni.- R-60 -ohjukset saivat morsiomaisen valkoisen pinnan punaisilla kärjillä.
- S-25 OFM -yksittäispakatut raketit kovempia maaleja vastaan päätin jättää osittain sinisiksi (pääosa tuosta suojatuubista) ja kärjen maalasin tummanharmaaksi, myöhemmällä Badab Black -litkutuksella.
- UB-32M-57 -rakettikasetit maalasin tummanharmaiksi ja litkutin kärjet nekin Badab Blackilla.
Kaiken vihdoin kuivuttua asettelin romut kiskoihinsa ja ripustimiinsa. Joskus aikaisemmin olin päättänyt, että rynnäkkökoneeni ilmaitsepuolustusohjukset tulevat sisimpiin slotteihin, raskaat raketit keskelle (oletettavasti ehkä vähän parempaa osumatarkkuutta tuomaan) ja kylvä kuolemaa -rakettikasetit taas uloimpiin niin, että hajontaa ja osumapinta-alaa ainakin riittäisi.
Näin minä sen näin fiksuimpana tai ehkä ainakin käytännöllisimpänä. Joku paremmin tietävä saa tosiaan tulla nauramaan ja osoittelemaan sormella, jollen jo aiemmin antanut lupaa.
Alusta
Mitäs sitten kun kone on valmis ja kaikkea? Taannoisen Keisarillisen T-65 -hävittäjäprotoprojektini aikaan sain haltuuni muutaman mfd-levyn ja ajattelin, että kun kerran rupean näin erikoisesti poikkeamaan tavoistani, voisin samalla vaivalla pistää koko roskan alustalle.Ideanihan sain jo aikoja sitten, en sitten tohtinut kehuskella sillä vielä. Ajatus on simppeli: neukkukone seisoo enempivähempi kaltoinkohdellulla betonisella laatastolla jossain päin silloista Neuvostoliittoa. Mielikuvani on lähtöisin Operation Flashpointista, mutta löysin tosimaailmasta (Virosta) napatun kuvan, joka näyttää sen muillekin:
Näinpä siis. Sopivankokoinen levy pöydälle ja tuota millin paksuista polystyreenilevyä päälle. Tietysti olisi ollut ihan liian tylsää (ja helppoa & vaivatonta) vetää laatat suoriin kulmiin tuohon pohjalle. Ehei! Epämääräiseen kulmaanhan ne laitettaisiin oman koordinaatistonsa mukaisesti ja kone sitten seisoo käytännön syistä pohjalevyn mukaisesti laatoilla.
Ensin päälaatta eli isoin ja kokonaisin palikka, joka määritteli koko lopputekeleen asettelun. Ylimääräiset palikat siivutettiin tietysti mäkeen.
Loput levyt aseteltiin tietysti keskusläpyskän perusteella. Kuvassa yläoikealla oleva palikka ei jäänyt katkaisematta, kunhan testailin asettelua ja mahdollisesti levyjen väliin jätettäviä rakoja.
Tietysti kone piti koesovittaa paikalleen. Ehkä jotakuta kismittää se, että kone vuotaa pohjan yli, mutta minua ei. Tämä oli ihan oletettua jo alunperin. Pääpaino kun ei ole tuolla alustalla, vaan koneella itsellään.
Levyt kiusattuna, kiinniliimattuna paikoillaan. Koristeena junaväen materiaaleista (Woodland Scenics) tuttu harmaa ballast-putu on ripoteltu puuliiman päälle sellaisiin paikkoihin, joissa levyjen välinen rako on ollut suurempi. Kun tämä viritelmä on maalattu kuntoon, lisään sinnetänne jotain epämääräistä ruohotupsua ja muuta vastaavaa. Tämä kenttä ei ole ollut siinä parhaassa kunnossa enää vuosiin, mutta väliäkö sillä kun kone lentää ja pommit räjähtävät entiseen malliin...
24.9.2013
Tähdet uusiksi
Uusiksi meni
Viimeksi innolla tuhertaessani en ollut tajunnut (muistanut), ettei paperisapluunasta ole mihinkään vaan teippiä olisi oltava. Rustaamani tähdet olivat siis vähän levähtäneitä ja sattumalta myös turhan pieniä. Uusiksi ne olisivat siis menneet joka tapauksessa.Silvoin isommat tähtikuvat auki printtaamistani lapuista ja käytin näitä aukkoja puolestaan teipin aukiviiltelyssä. Lopputuloksena sain ahnaisiin käsiini kuusi ehkä vähän paremmin istuvaa mallinetta käkättimeni pinnoille.
Arvontalaulun aika
Lopputulos on tällä hetkellä tuo. Kai noihin pitäisi vedellä ne valkoiset sisä-ääriviivat, mutta vähän arveluttaa, menevätkö pilalle. Minusta nuo näyttävät ihan mainioilta noinkin.Pyrstön tähdet eivät onnistuneet lainkaan yhtä nätisti kuin siipien vastaavat ja kaivannevat jälkikäteistä fiksailua. Siksi tämä kuva onkin otettu niin, ettei niitä näe. Olenpas minä taas ovela!
19.9.2013
Punatähden viitoittamalla tiellä
Kovalla tohinalla
Kiireinen viikko johti siihen, että huomasin eilisiltana etenemisen pysähtyneen tyystin. Ne punatähdet. Ehkäpä täysi käsipeli ei olisi se paras vaihtoehto, kuten Lasse kommenteissa mietti. En ollut silti tekemässä pelkästä teipistäkään mallineita niitä varten. Seuraava vaihtoehto? Printataan verkkomaailman syövereistä sopivankokoinen lärpäke tähtikuvioita, mengelöidään tähtiaukko paperiin ja teipataan koko roska koneen kylkeen ehkä jopa oikein päin. Toistetaan kahdella eri tähtikoolla: isot siipiin ja pienet sivuvakaajiin.Kas vain, valmista tuli ja aika nopeasti sittenkin. Pyrin iskemään nuo mahdollisimman hyvin kohdakkain, mutta kun on käsipelistä (ja minun silmistäni) kyse, heittoa voi olla.
Ei ihan
Melkein ehdin ruveta sohimaan punamaalinkin kanssa, mutta touhuamisajan lopun häämöttäessä olin vasta pitelemässä kahta punamaalipurnukkaani käsissäni ja miettimässä, kumpi näistä olikaan parempi. Jospa saisin nuo punatähdet tuhrattua kasaan vaikka jo tänäiltana, valkoraidat vetelen sitten myöhemmin paikoilleen.Peukkuja pideltäköön. Muuten tästä ei tule taas mitään.
11.9.2013
Migin maalauksen hienosäätöä
Lisää osia paikoilleen
Koneen yläpuolella viimeinen puuttuva lenkki oli ohjaamo. Kun olin testannut, että kuomu jopa sopii paikalleen, maalasin nuo kuskin työaseman ympärillä olevat, lasin läpi näkyvät pinnat vielä tummalla harmaalla (Vallejon Cold Grey, muistaakseni) ja askartelin muoviläpyskästä tähtäinvekottimen. Sen pitäisi olla kai vähän kaarevampi ja yläpuoleltaan vähän suojattu ja mustaksi maalattu, mutta en lähtenyt tuhoamaan aivan kaikkea ylikunnianhimoisena. Tuo sai riittää. Lärpäkkeen liimauksen kuivuttua liimasin kuomunkin kiinni erikeepperin vastikkeella siinä pelossa, että muut liimat olisivat a) sotkeneet tai b) huurustaneet koko roskan.![]() |
Sopiko se edes paikalleen? |
![]() |
Tähtäinvekotin |
![]() |
Kiinni on ja pysyy |
![]() |
Laskutelineet renkaitta |
Yksityiskohtia
Nyt kun pääasioiden piti olla vähitellen kunnossa, rupesin tuhraamaan yksityiskohtien kimpussa. Luonnollisestikaan en ehtinyt ihan kaikkea saamaan valmiiksi, mutta onhan tässä aikaa ja iltoja. Nokkaan vedin Vallejon mustanharmaan (Grey Black) pinnan tutkalaitteistoa varten. Pinta-alan määrä on arvottu silmämääräisesti nettikuvista ja päätin samalla vaivalla, että kuomun edestä tutkablokkiin asti ulottuvaa mustaa heijastuksenestopintaa en tähän vedä. Osassa esimerkkejä moinen oli ja osassa ei - minusta tuo maalipinta ei sitä kaivannut.Koneen pyrstöpuolella moottorien tiesmitkäliet sudin Vallejon Oily Steelillä sekä ylä- että alapuolella. Myöhemmin tulisin litkuttamaan nuo Citadelin/GW:n Devlan Mudilla vielä. Harkitsin ja harkitsen ehkä vielä, pitäisikö koko koneen yläpinta-ala litkutella tuolla ruskealla vai olisiko parempi jättää sikseen... Tätä kirjoittaessani olen kallistumassa "antaa olla"-puolelle.
Vetelin jossain välissä pienet piuhat myös päälaskutelineitten varsia pitkin, jarruletkuja ne kai ovat oikeasti olevinaan (nauttikaa mittavasta lentokoneasiantuntemuksestani). Fiksasin laskutelinekuilujen maalauksen vaaleanharmaaksi ohjelirpakkeen mukaisesti, mutta litkuttelin sekä niitä että laskutelineitä C/GW:n Badab Blackilla, jotta ne näyttäisivät sekä vähemmän silmäänpistäviltä että käyttöä nähneiltä. Raaka vaaleanharmaa ei ole kovin sievää katseltavaa, kts. edellinen sininen kuva tuosta ylempää.
Renkaat viilasin ensin yhdeltä kohdalta litteämmiksi, jotta rakkine istuisi tulevalla alustallaan ehkä vähän kivemmin. Sitten maalasin ne aiemmin käyttämälläni mustanharmaalla, koska perinteinen 0x0 -musta on tunnetusti turhan synkkä kumia(kaan) mallintamaan.
Mitäs vielä?
Yksikkönumero tai vastaava johonkin ilmanottoaukkojen viereen, ainakin kuvien perusteella arvottuna. Sitten vielä neukkutähdet siipiin ja sivuvakaajiin pitää vielä tuhrata valkoisella ja punaisella. Vapaahkolla kädellä taas tuttuun tapaan. Joku varmaan näkee tuonkin mahdollisena kaiken pilaamisena, mutta se nyt taas on sitä ja tätä. Käsintehtynä olen itse tyytyväisempi, siirtokuvien asettelusta en ole ikinä pitänyt ja kun en kerran käytä lakkoja, niistä jää aina typerät kiiltoefektit näkyviin. Ja mitä vielä. Niin, mallissa ei edes tullut tähtiä siirtokuviksi, joten ei niitä voisi senkään takia käyttää :)3.9.2013
Lentomaastokuvio
Taiteelliset vapaudet
Edellispostauksen kommenteissa ilmeni riemukkaasti, että harkitsemani värimaailma ei olisi ainakaan ihan perusteeton. Neukuista kun oli puhe, vanha sanonta "suuri maa, suuret toleranssit" oli aina osuva. Päätin käyttää hyväkseni näitä pahamaineisia taiteilijan vapauksia ja yksinkertaisesti käyttää maalivarastossani jo olevia värejä sen sijaan, että olisin päätä pahkaa rynnännyt hovihankkijalleni taas uusia maaleja ostamaan. Tämä lähestymistapa nopeutti toimintaa, koska en minä edes tiedä, koska olisin ehtinyt mukavasti ostoksille muutenkaan...Suihkis
Ohjaamon kuomun maskattuani otin ja roiskin Dunkelgelbiä (kyllä) ympäri konetta. Erityishuomiota kiinnitin viimeksi ylimääräistä sinistä saaneisiin nokan osiin. Jostain syystä oudot varjot eivät sopineet suunnitelmiini.Maalin kuivuttua ruuttasin jotenkin sopivanoloiset muodonhajotusrunnut vihreällä pitkin runkoa ja eritoten siivenkärkiä. Sivuvakaajien kanssa muistin vieläpä suojata muuta konetta ylimeneviltä roiskeilta ylimääräisellä muovilirpakkeella (olin jo viittä vaille sohottamassa, kunnes hoksasin orastavan vaarantavan virheen toimintamallissani).
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)