8.3.2023

Jagdpanzerointia 8

Kahdeksas sessio

Kun palasin rakentelemaan, työn alle päätyi koko takakannen pioneerivälineistö ja muut kamppeet. Toinen noista varatelapyörätelineistä (vasemman luukun päällä heti tunkin vieressä) katkesi sitä rangasta irroittaessani. Sain sen korjattua, heppoisuudestaan huolimatta.

Kannelta löytyi nyt tuttuja sakemannivaunujen työkaluja, kuten nuo bakeliittikahvaiset leikkurit, lapio, kirves, jo mainittu tunkki, käynnistyskampi ja nyt myös putkirassi osissa tuosta kasematin takaseinältä.

Vaunun 75-millinen PaK 39 piti ohjeen mukaan lyhentää kärjestä. Valinnainen suuhidastin jäi asentamatta myös sen takia, että Tape oli napannut sen puolikkaat aikanaan omiin projekteihinsa. Ei vaikuttanut tähän projektiin, varsinkin kun komponentti ei ollut pakollinen. Siivosin vähän liimauksen jälkeen putken saumoja, vallankin nuo peräkappaleen jo maalatut osat paljastivat aikamoiset reunat.

Kiehtovana temaattisena loikkana seuraavaksi asensin kasematin pohjan, joka tuli telaketjujen yläpuolelle. Näissä oli paljon mahdollisuuksia saada kieroja lopputuloksia, mutta nyt ne vaikuttivat onnistuneen hyvin.

Moottorin ilmanottosäleikköjen suojaksi asennettiin panssarilevyt. Tässä vaiheessa ohjeen kuvat olivat karmean huonot, eikä paloissa ollut mitään itsestäänselvää "asennetaan tähän, näin" tappia tai kolosia. Silmämääräisellä arviolla siis mentiin, mikä ei ole yleensä ollut kovin menestyksekäs resepti.


 Toiselle puolelle samanlainen. Ei se ihan näyttänyt oikealta.

Jatkoin liimaamalla lokasuojat vaunun peräpäähänkin. Vahvistin liimauksia useampaan kertaan, siltä varalta että liimani olisi kärsinyt epäpuhtauksista. Siitä oli vähän viitteitä jo, mutta lisäliimailu oli ainakin tähän mennessä ollut riittävä korjaus.


1.3.2023

Jagdpanzerointia 7

Seitsemäs sessio

Valtaosa tämän rakentelusession ajasta käytettiin takakannen suunnalla. Ensin asensin moottoritilan sivusäleiköt. Olin niiden kohdistuksesta vähän huolissani, mutta turhaan.

Säleikköjen liimauksen asettuessa liimasin ajovalon paikalleen. En tarkistanut, pitikö sille vetää pinta-asennuksena lisää johtoa vai oliko kaikki jo tarpeeksi ok itsenikaltaiselle tekijälle.

Sitten palasin takakannelle liimaamaan kahvoja sun muita kiinni.

Moottoritilan toinen kansiluukku sopi vaivatta paikalleen. Lisäksi liimasin paikoilleen megakokoluokan kiintoavaimen ja c-koukut (vetokoukut, Zughaken, kiitos Adam Mann valaisevasta videopätkästäsi).

Tuo pyrstön rimahässäkkä tuntui pelottavan rimpulalta, mutta ehkä se ei ottaisi tahatonta osumaa ja katkeaisi jonkun muun kilkkeen asennuksen aikana. Toivoa ainakin sopi.


22.2.2023

Jagdpanzerointia 6

Kuudes sessio

Jatkoin panssarilevyjen liitoskohtien ränkläämistä aiemmasta riemastuneena. Näitäkään en vielä huljutellut liimalla, ajattelin ensin käydä kaikki läpi ja sitten puljata kemikaalien kanssa ihan lopuksi.


Liimasin kasematin kattolevyn vaunun runkoon kiinni. Se näytti sopivan paikalleen oikein kivasti.

Seuraavaksi paikalleen liimattiin etulevy. Senkään kanssa ei ollut ongelmia, hämmentävää. Jollekin pioneerivälineistä piti porata taas reikiä, niiden paikat oli merkitty aika selvästi kääntöpuolelle.

Viimeisenä tekosenani kaiken muun sähläämisen seassa liimasin tiesminkä vääntöraudan ja palosammuttimen oikeaan etukulmaan kiinni.

15.2.2023

Uutta testattavaa

Näin siinä sitten kävi

Vuosien ajan kestänyt matalan tason pohdiskelu oli vain voimistunut viimeisten kuukausien aikana. Adam Savagen tested.com -youtube-kanavalla on ajoittain julkaistu pätkiä joissa säistetään myös öljymaaleilla. Joskus kesän aikaan liityin töissä uteliaisuuttani #miniature-painting -kanavalle, jossa jokunen kollega on esitellyt tässä kontekstissa oleellisesti öljyvärisäistyksiään WH40K-tuotoksilleen. Ei erinäisten tekijöiden videoista ole myöskään ollut haittaa (tai apua, riippuen siitä mistä katsottiin) tämän kanssa.

Huomasin puhuneeni asiasta ääneenkin, ihmetelleeni puolivakavasti kirjakaupassa öljyvärituubien vieressä, tsekkaamasta pienoismallit.netistä ihmisten fiiliksiä eri merkeistä, ja sitten löysin itseni ankattamasta eri fyysisten- ja nettikauppojen Abteilung 502 -maalien tarjontaa. Olisin käynyt kernaasti jossain toimiston lähiputiikissa tai tilannut jostain läheltä. Mutta kun hyödyllisen näköiset värisetit olivat joko lopussa, törkeän pitkän arvellun toimitusajan päässä tai sitten niitä ei edes ollut listattuna, siirryin tarkistamaan !lokaalien tarjontaa. Jännästi (Saksan) Amazoninkin tarjonta oli rajallinen, listoilla oli kohteliaasti vaikka mitä vaikkei niitä ollut myytäväksi asti.

Cojones, tuumasin, ja tilasin niitä sitten pääkallonpaikalta AK Interactivelta pohjois-Espanjasta. Listalleni päätyi puteli väitetysti hajutonta laimenninta (ABT111 Odourless Thinner) sekä Mapping Technique Lights and Shadows -setti (ABT303, sis. ABT002 Sepia; ABT035 Buff; ABT050 Olive Green; ABT092 Ocher; ABT155 Light Sand; ABT170 Light Grey), Vehicle Weathering and Effects set -setti (ABT302, sis. ABT001 Snow White; ABT080 Brown Wash; ABT093 Earth; ABT125 Light Mud; ABT130 Dark Mud; ABT160 Engine Grease) sekä lisäksi kahta ruosteväriä (ABT060 Light Rust; ABT070 Dark Rust). Kaveriksi tilasin kolme uutta synteettistä sivellintä, lisäksi halusin metallisen paletin mutta niitäpä heillä ei ollut listoillaan. Sen minä löysin sitten Hobby Pointista, joskaan niitä pienempiä (tai harvakulhoisempia, miksi noita kutsuisi) ei ollut kysellessäni ja jäin odottelemaan uutta toimitusta. Samana iltana sain tekstiviestin että heillähän oli ollut yksi isompi jossain jemmassa ja että ottivat sen talteen minua odottamaan. 

Tilasin roippeet toissaperjantaina. Hain paletin (ja 8B-grafiittikynän) eilen ja alkuillasta kuriiri roudasi maalit kotiovelle (oveen koputettiin kesken ruoka-ajan. Nousin samantien ylös ja kävelin pari metriä ovea avaamaan, jannu oli siinä vaiheessa jo kipittämässä hittoon kovaa vauhtia. Palasi sentään tuomaan lootan.

Että tämmöistä tällä kertaa, en odottanut vallankaan ensimmäiseltä koemallilta (parhaillaan työn alla olevalta Jagdpanzer IV Ausf f:ltä) mitään maailmaaräjäyttävää vaan ensimmäistä askelta taas uusien jekkujen oppimisessa.

Miksi tuommoinen hervoton määrä maalia pelkkää testaamista varten? No minä ajattelin, että kokeillaan kunnolla ja pelkällä yhdellä värillä ei oletettavasti saisi tarpeeksi dataa kerättyä. Olisin voinut ruveta hullummaksikin mutta näillä pärjäisi ihan pitkään.

8.2.2023

Kontaktipisteongelmia

Sisältövaroitus: haavaiset sormet

Atooppispsoriaattiset nakkisormeni eivät ole nauttineet alkutalven lämpötiloista ja niissä tehtävistä lumitöistä. Tämä nyt on vaivannut useampia vuosia, nyt molemmista käsistä oli useampi sormenkärki pidemmän aikaa (useampia viikkoja) auki tai muuten vaan epämukavassa tilassa. Jos pelkkä näppiksen takominen työn ja huvin vuoksi oli ajoittain sen verran kivuliasta, ettei etusormia sopinut käyttää niin voitte kuvitella ettei pienoismallien kanssa puljaaminen ole ollut sen kivempaa.

Jagdpanzerin eteneminen on ollut senkin takia kuvitelmiani hitaampaa. Vuosien aikana sormeni ovat näkyneet joissakin kuvissa, paremmassa tai huonommassa kuosissa, vuodenajasta riippuen. Nappasin kurillani kuvan pari päivää sitten, lähinnä itse joskus myöhemmin muistaakseni.

En pahemmin kyttää 'mutinoita blogspotin kautta vaan näen ulostulleet rss-readerin puolella, joten en tiedä miten tuo kuvan eteen lyömäni jump break toimii siellä, feedeissä se muistaakseni katkoo postauksen ja pistää "lue lisää"-linkin. Tällähän sekin selviäisi.


1.2.2023

Jagdpanzerointia 5

Viides sessio

Telakoneiston koesovitus

Näin pitkälle päästiin ennen ensimmäistä koesovituskuvaa. En minä nytkään testannut kuin telakoneiston paikallaanpysymistä.

Taistelutilan katto

Kasematin katolle tuli pari isompaa luukkua. Sisältään tyhjän vaunun kanssa päätin liimata luukut kiinni. Nämä aiemmat maalausjäljet olivat hetkittäin hieman hämmentäviä.


25.1.2023

Jagdpanzerointia 4

Neljäs sessio

Hieman hyppelehtien rakennuspolku siirtyi nyt palautusrullien pariin. Myönnettäköön, jouduin lunttaamaan näiden omissa projekteissani harvinaisempien palojen suomenkieliset nimet.

Onneksi näitä heppoisia rullia oli vain neljät per vaunun puoli. Vähänkään suurempilukuisina olisin varmaan vielä rikkonut jokusen.


Yllätyin vähän kun ohjeissa seuraavaksi sanottiin, että panssariammeen etureunasta piti leikellä pätkä pois. Tein tietenkin työtä käskettyä. Leikkelylinjat olivat kohtuullisen selkeät, joten arvailulle ei jätetty pahemmin varaa.




18.1.2023

Jagdpanzerointia 3

Kolmas sessio

Kun olin löytänyt toisen sormiporistani, sain jatkettua takapanssarilevyn rakentamista. Tai rei'ittämistä, koska loput tässä vaiheessa asennettavat palikat tarvitsivat kohdistuskolot asennustappejaan varten.

Jännittävästi 66,666...% poratuista rei'istä jätettiin odottelemaan tulevaisuutta. Kunhan ohjeet olivat ajan tasalla, en odottanut ongelmia.

Efektitesti, taas

Seuraavaksi siistin alaetuviistopanssarin asennusta varten. Työkaverien suosittelun perusteella olin kuunnellut erinäisiä yövuorosedän (Uncle Night Shift) pätkiä 'tubessa ja kaveri veti prosessinsa todella pitkälle, minä en haaveillutkaan meneväni samanlaisiin detaljointisyövereihin kuin hän. Ajattelin silti kokeilla yhtä pikkujekkua, jonka näin jossain videossa: panssarilevyjen liitoskohtien leikkausefektin tekeminen / korostaminen terällä (ja myöhemmin tehdyllä pikaisella litkuliimatasoituksella).

Aloitin yhdellä pätkällä. Tulos oli metkan näköinen, eikä syönyt kamalasti aikaa. Jätin tässä välissä muoviliimalla huljuttelun väliin ja työnsin sen johonkin myöhempään aikaväliin.


Ainakin tämän viistopanssarin panssarilevyjen liitospäiden perusteella tämä oli ihan kivan oloinen ja varsin vaivaton temppu. Miten se oikeasti vaikuttaisi lopputulokseen, jäi tietenkin nähtäväksi aivan loppumetreillä.

Alarunkoa

Liimasin taka- ja etupanssaripalat alarunkoon. Telakoneiston osiakin oli asennettuna jo hyvä nivaska, telapyörien jousituspalat puuttuivat vielä.

Ja mitähän tämänkin vieressä oli roiskien maalattu kun pohja oli tuon näköinen?




11.1.2023

Jagdpanzerointia 2

Toinen sessio

Isompien pyörien jälkeen siirryttiin kasaamaan niitä käikäleitä, joihin palautuspyörät kiinnitettiin. Allaolevassa kuvassa toinen oli kasattuna, toinen alkutekijöissään. Valaistus oli vähän heikko, pahoittelen.


Liimasin pari oleellista palaa vaunun perälevyyn, noiden ylläolevien lisäksi. Reiät jäivät poraamatta kun en ollut etsinyt sormiporaani ja loppusessioni kului sen metsästämiseen.



4.1.2023

Jagpanzerointia 1

Ensimmäinen sessio

Tämä kevyesti alimittainen rakentelusessio oli lyhyt, koska aloitin sen dokumentoimalla projektin alkuhässäkät. Ensimmäisten askeleiden aiheina olivat malli nelosen telapyörät sun muut aiheeseen liittyvät. Kalikoiden irroittelu ja alkusiistiminen olivat, kuten kaikki näitä tehneet kai myönsivät, aivan naurettavan kuivaa hommaa.

Toistoa, toistoa, toistoa.