Kuten oikein on, saksalaisten sotakoneiden rakentelu se jatkuu ja jatkuu. Teistä en tiedä, mutta minua ei kyllästytä vielä ;) Nyt etulinjaan jonottaa viimekesäinen ostokseni Gijónista, Capua Hobbystä löytynyt Dragon Modelsin 1:35-skaalan setti SdKfz 173 Ausf. G1, Early Production. Kavereittenkin kesken tunnettu paremmin nimellä
Jagdpanther
Aloitetaan perinteisellä laatikon ja sen sisällön ihastelulla, niin kukaan ei pääse ahdistumaan pahemmin. Kansitaide toki taas herättää rakentajaparan päässä ties millaisia mielikuvia ja haaveita. Niitä on nytkin ihan turha jäädä ihmettelemään, valmis tekele kun ei kuitenkaan ole sitä mitä sairaassa mielessään etukäteen kuvittelee ;)
|
Kansitaidetta |
Rakennuspalikat
Asiaan siis: kun kookkaan askin avaa, saa huomata, että se on sullottu tupaten täyteen pussukoita. Valurankoja on hippasen vajaa 20, osa niistä jää vajaalle käytölle kun palat kuuluvat tavallisen Pantherin sarjoihin, tykin 'leuallisen' suojakilven perusteella arvaisin äkkiä Ausf G:tä. Moottorikannelle tulevien fotoetsipalojen lisäksi mukana on myös metallista vetokaapelia! Tuollaisia ei ole tullut ennen vastaan. Tämän vempeleen telaketjut ovat vaihteeksi mallia palasista kasattavat, lakumattojen asemesta.
|
Vasta avattu loota |
|
Leviteltyä sisältöä |
Takakansi lupailee perinteikkäästi kaikkea hienoa ja kehuskelee kaikella mitä Dragonin väki on saanut aikaan. On kyllä sanottava tähän väliin, että pienen sörkkimisen jälkeen ainakaan laadusta en lähde kitisemään :) Tuota "
yhdestä palasta valettu tykinputki"-kohtaa myhäillessäni muistin, että minullahan on jossain jonkun tuhatlaatikon pohjalla käyttämätön alumiininen putki!
Turhaksijääneet aftermarket-rojut
Tilasin joskus Jagdtiger-mallia varten sekä Friulin irtotelat että metallisen tykinputken. Putkipaketissa olikin tullut mukana resiiniset kilvet, sianpäät ja turpajarrut tuon alumiinisen tykinputken kaveriksi. Syystä tai toisesta jätin roippeet aikanaan käyttämättä ja jätin ne pölyä keräämään. Ehkä syy oli juurikin noissa hartsiosissa ja niiden erilaisessa käpistelemistavassa, joka oli ja on edelleen kokeilematta.
Muistan kyllä vieläkin (uskomatonta, mutta totta), että paketissa luki Jagdpanther ja että se hämmensi kevyesti aikanaan. Ehkä tuo sopisi tähän settiin? Toisaalta, kun paketissa on kumminkin yksiosainen tykinputki esittämässä 88PaK:ia niin
tarvitsenko minä tätä metalliputkea? Olisiko metalliputki siistimpi? Kestääkö muovinen mallinretale lisäpainon? Kääh!
|
Dremelöintiä odotellessa |
Töihin siis
Jätin ajatukseni muhimaan ja rupesin kyhäämään mallia ohjeen mukaisessa järjestyksessä. Tavalliseen tapaan telakoneisto erisorttisine pyörineen oli kohtaava veitsen ensimmäisenä. Tiikereistä poiketen nämä kahdeksan isoa keskilinjan ajopyörää olivat mukavan nopeasti kasassa, vetopyörät eivät nekään kummastuttaneet, mutta palautuspyörät olivatkin aika veikeät. Nopeasti ja helposti nekin talttuivat, enkä tajunnut vielä edes huolestua.
Zum Teufel!
Heti kakkosvaiheessa rupesin tuijottamaan pyörein silmin: mitä ihmettä? Tavallisestihan ajopyörät lyödään kiinni polven näköisiin palikoihin ja siinä se. Nyt niissä oli jatkona pitkät tangot. Tässä peijakkaassa on menty mallintamaan (ideana kohtuujännä) kaksoissauvajousitus. Joku hullu oli tehnyt youtube-videonkin, jossa tuo selitetään tällaisille ei-rasvanäpeille: "
Panther Suspension".
|
*puristel* |
Joka tapauksessa, noiden paikalleentökkimisessä ja jemmaamisessa loppuiltapäivä menikin. Niiden lisäksi löin muita perusalkupaloja paikoilleen, kuten vetopyörien kiinnitysroippeet ja alakylkiin tulevia muita härpäkkeitä. Viimeisenä iskin nuo taistelutilan levikkeet puristumaan paikalleen niin saan huomenna jatkaa takarungon ja moottorin tuulettimien parissa.
Tässä tämä, ensi kerralla lisää. Toivottavasti ilman kiroilua. Vaan sehän nähdään sitten, kun aika koittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti