4.3.2020

Koneen detaljeja valmistelemassa

Teippiä!

Suojakuvion valmistuttua kynäruiskumaalausvaiheet olivat tältä projektilta lähestulkoon ohi. Halusin korostaa muutamaa osaa tarkemmin, edellispostauksen referenssikuvan tapaan. Aika monessa näkemässäni kuvassa sivuvakaajien johtoreunassa oli joko sisä- tai vähän harvemmin ulkoreunassa vaaleat suorakaiteet, mutta tästä koneesta päätin jättää ne pois.

Jäljellejääviä osia oli siis kolme (tai neljä, jos saivarreltiin). Koneen nokkatutkan piilottava kartio, minkä lisäksi olisin voinut ottaa ja maalata sekä nokkakartion että ohjaamon kuomun väliin jäävän osan tummanharmaaksi tai mustaksi, mutta en pitänyt mielikuvastani, joten jätin sen tekemättä.

Molempien sivuvakaajien kärjet päätin myös maalata, sekä sisä- että ulkopuolilta. Tästäkin oli aika montaa erilaista lähestymistapaa, osassa oli jompikumpi - ehkä sekin valinta riippui niistä kaistaleista, jotka jo päätin olla toteuttamatta.

Erikoisimpana kilkkeenä vastaan tuli ilmatankkausluukku, joita en ole muistaakseni huomioinut missään muussa projektissa kuin N/AW A-10:ssäni jokunen (5) vuosi sitten. Hetken mielijohteesta päätin ottaa tuon osan myöskin työn alle.

Nokka

Nokkakartion teippaamisen hoidin noin puolella tusinalla pätkällä. Ei sillä täydellistä ympyrärajaa saataisi aikaan, mutta ihan kelvollinen kuitenkin.



Sivuvakaajat

Pyrstösiipien rajat vedin yksittäisillä teipinpaloilla suoraviivaisesti. Tiedostin jo tässä vaiheessa, että ylivuodot pitäisi suojata maalausvaiheessa dynaamisesti (post-it -lapulla).



Ilmatankkausluukku

Bensaluukku oli perinteikkään omituisen muotoinen. Suojasin sen neljä päärajaa ensin ja sitten tarkensin kulmittain asetelluilla teipinpaloilla kulmia. Aivan täydellisesti en seurannut luukun muotoja, koska sen tekemiseksi omilla taidoillani olisin joutunut tekemään samoin kuin ohjaamokuomujen kanssa, mutta en yksinkertaisesti uskaltanut lähteä pilaamaan jo maalattua pintaa viiltelemällä sitä terävällä veitsellä!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti