9.2.2022

Kuninkaalliset telaketjut, osa 2

Jatkoa

Rentoutumistauon (ja loman) jälkeen palasin taas ketjunketaleiden pariin. Mielessäni tämä oli aika simppeli kuvio: muutama maalauskierros per ketju, sitten kiinnilyönti ja valmista.

Maalaamisprosessi

Pohjamaalasin ketjut luunvalkealla. Sen jälkeen ruiskuttelin ne mustalla parin eri kierroksen aikana sisä- ja ulkopuolilta ensin pätkää yhdellä kyljellä makuuttaen, sitten toisella. Sain aikaan mielestäni vallan mallikkaan maalipeitteen.

Allaolevassa kuvassa oli ensimmäisen maalaussession lopputulos, yhdeltä kyljeltä. Toinen telaketjuistani myös purkautui kolmeen isoon pätkään, ilmeisen alimitoitetun liimauksen tuloksena. Tämä ei ollut ongelma, maalaus helpottui ja uudelleenkasaaminen olisi vielä sangen vaivatonta.


Alkusäistys

Lopullisen mustaamisen jälkeen maalasin ketjujen sisä- ja ulkopinnat ruskealla (VMA 71037 Mud Brown). Perinteikkäästi tarkoitus oli saada aikaan kevyehkö, likaisehko lookki.

Ruskean päälle kuivaharjasin vakiometalliani (VMA 71072 Gunmetal), korostamalla telakenkien ulkopintoja ja sisäpuolten ohjaushampaita. Tavoitteeni oli tässäkin kevyt korostus maahan ja telapyöriin osuvilla pinnoilla. 

Jotkut ovat kehuneet lyijykynää telaketjujen purupintojen korostamiseen, en muista kokeilleeni vielä, kenties siihen päästäisiin vielä tänä vuonna. Kuvasta taas näkyi, että aiemmin yhdessä osassa pysynyt ketju oli jakautunut kahtia. Edelleen, tämä ei ollut minkäänmuotoinen ongelma.


Asennusprosessi

Oikea telaketju

Aloitin vähän huolestuttavan telaketjujen asentelun korjaamalla liian moneen katkenneet ketjut kokonaisiksi pikaliimalla. Pienen odottelun jälkeen otin oikeanpuoleisen ketjun vetopyörineen ja sovittelin ne paikalleen. Kun olin varma asennuksen toimivuudesta, lisäsin vetopyörän akselireikään liimaa ja pujottelin kalikat paikoilleen. Ketjun sinetöin pikaliimalla kun kaikki näytti kelvolliselta.

Vasen telaketju

Toisen ketjun asentaminen oli muuten yhtä yksinkertaista kuin oikeanpuoleisenkin, paitsi että vaunua pyöritellessä minulla oli vähän vähemmän hyviä kiinnipitokohtia. Vasta-asennettu ketju oli vienyt vastapuolelta sen tilan, jota saatoin aiemmin käyttää.


Rakentamani ketju ei ollut optimaalinen, vaan minkäs teet. Kaikenkaikkiaan vaununryökäleen yleisilme muuttui huomattavasti tässä vaiheessa.

Arvakkaas, huomasinko ennen kuin oli aivan liian myöhäistä, että olin asentanut tämän ketjun väärinpäin? Jep, telakenkien sisälaidat olivat ulkolaidalla. Huoooookaus.

 Onneksi en ole koskaan väittänyt itseäni hyväksi tai edes keskinkertaiseksi mallariksi :D

Yläosaton iso kissa

Tietysti otin lisää testikuvia. Ylärunko oli jotain mitä en uskaltanut yrittää lyödä paikalleen toistamiseen, enkä tiennyt, tulisinko ikinä enää tekemään sitä sovitusongelmien takia.




 Säistys tästä enää puuttui. Harmi vain, että öljytahrani olivat kuivuneet purkkiinsa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti