30.4.2012

Kuvia: Model Expo 2012

Tässä taas nivaska IPMS:n ständiltä napattuja kuvia. Muutama malli jäi pois kun ottamani kuva oli niin huono, ettei siitä saanut kuin päänsä kipeäksi. Aloitin keskeltä lentokoneita, joten kulkureittini ilmenee kuvain järjestyksestä.

Saas nähdä, mitä blogger tekee näille 68 kuvalle tällä kertaa... Ehkä kaikki näkyvät vaihteeksi, ehkä kolme neljäsosaa katoaa julkaisunappia painettaessa. Kohtahan se nähdään.

Lentokoneita

Kuva 1

Kuva 2: Harvinaisempi konemalli

Kuva 3

Maasotakoneita

Kuva 4

Kuva 5

Kuva 6

Kuva 7: Postijuna sisuksineen

Kuva 8

Kuva 9: Wehrmacht-veturi

Kuva 10

Kuva 11

Kuva 12

Kuva 13

Dioraamaisuuksia

Kuva 14: seinistä läpi

Kuva 15: Rautatietykistön esiinmarssi

Kuva 16

Kuva 17: FlaK-asema

Kuva 18: Normipäivä Tokiossa

Kuva 19

Figuurit

Kuva 20: Murto-osa figuosastosta

Laivasto

Kuva 21

Kuva 22: Kursk

Leegot

Kuva 23: Säätytalo (?)

Kuva 24: Stora Enson tönö

Kuva 25

Muut

Kuva 26

Kuva 27: Paperikone

Autot

Kuva 28

Kuva 29

Väliin yksi rypäs kaksipyöräisiä

Kuva 30

Lisää autoja

Kuva 31: Sammaloitunut natsipakukin löytyi

Kuva 32

Kuva 33

Kuva 34

Kuva 35

Kuva 36

Kuva 37

Kuva 38

Kuva 39

Kuva 40

Takaisin lentokonepuolelle

Kuva 41

Kuva 42

Kuva 43

Kuva 44: Taas harvinaisempi konemalli

Kuva 45

Kuva 46

Kuva 47

Kuva 48

Kuva 49

Kuva 50

Kuva 51

Kuva 52

Kuva 53

Kuva 54

Kuva 55

Kuva 56

Kuva 57: Italialaista naamiointia

Kuva 58

Kuva 59

Kuva 60

Kuva 61

Kuva 62

Kuva 63

Muita lentäviä esineitä

Kuva 64

Kuva 65

Kuva 66

Kuva 67: Suorastaan hämmentävä kaavio tässäkin tuplavispilässä

Lisäbonusefekti naapuriständiltä

Kuva 68: Steve

25.4.2012

Hissukseen edeten

Edellispostauksen tunnelmissa jatketaan. Suomeksi: lisäsin kaikkea pientä tilpehööriä vaunun kylkiin. Vasen puolisko olikin vähän kevyemmin varusteltu, joten siihen ei tarvinnut juuri muuta laittaa kuin tuo liuska kiinnikkeineen ja irtotelojen teline. Vasemman etulokasuojan päälle isketty ajovalo olikin yllättävän hienosti detaljoitu: siinä oli ihan virtajohto mukana! Mainiota. Ei sillä, että jekkulankaviritelmät ahdistaisivat mutta minä ainakin pidän siitä, että valmistajakin tarjoaa jo hyvän määrän kaikkea hienoa niin eivät ainakaan unohdu vahingossa.


Entä se tiskiallas?

Tämän kissapedon katto olikin täynnä ties mitä, romua ja luukkuja oli vaikka muille jakaa. Periskooppeja en vielä kiinnittänyt kun läpinäkyvien palojen kiinnittelyssä ei olisi mitään mieltä ennen perinpohjaista maalausta. Haarakiikareita en yksinkertaisesti jaksanut kasata, joten nekin jäivät pois kuvasta. Älytön kokonaisuus kumminkin.

Lähestulkoon naurettavia yksityiskohtia

Lähipuolustusasekin on hienosti detaljoitu, vaikka ensikatsomalla voisi kuvitella että sen etureunassa on vain taistelutilan sisään johtava reikä.Väärin. Vaihtoehtoinen palikka oli tällainen, jossa vaunun sisätiloissa on normaali detaljoitu laite, mutta ulospäin on tarjolla avoin suuaukko ja projektiiliton putki.
Jos ylläolevaa kuvaa tarkastelee oikein tarkkaan, keskellä takana sijaitsevan pömpelin sakaroissa voinee nähdä pieniä siipimuttereita. Onneksi noita tarvittiin tähän hätään vain kuusi.

Aivan sairastahan tällainen touhu on, sanon minä. Sairasta mutta jotenkin hienoa.
Siis katsokaa noita perkeleitä!

19.4.2012

Edistymisraportti

Tämänkertainen postaus on olevinaan lyhyt ja ytimekäs. Oikeasti.
Tuoreimpien rakentelukierrosten aiheena on ollut pääsiassa vaunun takaosat, takakansi ja oikea kylki. Olen pyrkinyt paiskomaan kaiken oleellisen paikoilleen sillä tavalla, että vaunun itsensä maalaaminen onnistuisi sujuvasti.

Takakansi
Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että kaikenmaailman telineet sun muut kiinteät rakenteet ovat päässeet paikoilleen, mutta irtaimisto eli laatikot, työkalut ja sen sellaiset eivät. Jos nuo lekat ja tunkit olisivat kiinni telineissään, ne olisivat vain kynäruiskun sylkemän maalipilven tiellä ja hölmöjen "varjostumien" peittäminen aiheuttaisi herkästi turhia maalilammikoita.

Lisää hienoja piilodetaljeja
Hämmentävänä erikoisuutena Dragonin väki tarjosi myös konehuoneen puolelle lisää rompetta, joka ei ehkä koskaan tulisi näkymään missään. Mutta kun palat olivat tarjolla, totta kai ne piti lyödä paikoilleen! Maalausvaiheellehan tämä aiheuttanee lisää päänvaivaa, mutta se lie pieni hinta mahdollisesti siististä efektistä.
Kuka nämäkin muka näkee filtterien ja pienien aukkojen läpi?

Konehuoneen ilmastointia varten tarjolla oli muutama fotoetsiverkko, jotka toki nakkasin oitis paikoilleen. Näiden kanssa ei sentään tullut samanlaista määrää kiroiltua kuin 20FlaK38:n härpäkkeiden kanssa. Toisaalta, verkot vain laskettiin paikalleen, mitään ei tarvinnut vääntää, kääntää ja muuten vaan taistella paikalleen.

Aiemmin mainitsemaani työkalusteluun taisteluosaston kyljet liittyvät aika oleellisesti. Kyljillähän ne romut tuppasivat killumaan muutenkin. Allaolevasta kuvasta näkyy, etten kiinnittänyt kuin kutakuinkin oleelliset telineet ja tuet paikoilleen. Keskellä kahden telineen välissä näkyvä palikka onkin mielenkiintoinen, kyseessä on vaijeriteline, jonka ympärille kaapeli/vaijeri kieputetaan. Jollen onnistu katkomaan sitä vimmoissani joskus myöhemmin...

Tähän jäätiin eilisiltana, ensi kerralla ehkä enemmän.

11.4.2012

Projekti II/12 - Lisää kissapetoja peliin!

Kuten oikein on, saksalaisten sotakoneiden rakentelu se jatkuu ja jatkuu. Teistä en tiedä, mutta minua ei kyllästytä vielä ;) Nyt etulinjaan jonottaa viimekesäinen ostokseni Gijónista, Capua Hobbystä löytynyt Dragon Modelsin 1:35-skaalan setti  SdKfz 173 Ausf. G1, Early Production. Kavereittenkin kesken tunnettu paremmin nimellä

Jagdpanther

Aloitetaan perinteisellä laatikon ja sen sisällön ihastelulla, niin kukaan ei pääse ahdistumaan pahemmin. Kansitaide toki taas herättää rakentajaparan päässä ties millaisia mielikuvia ja haaveita. Niitä on nytkin ihan turha jäädä ihmettelemään, valmis tekele kun ei kuitenkaan ole sitä mitä sairaassa mielessään etukäteen kuvittelee ;)
Kansitaidetta

Rakennuspalikat

Asiaan siis: kun kookkaan askin avaa, saa huomata, että se on sullottu tupaten täyteen pussukoita. Valurankoja on hippasen vajaa 20, osa niistä jää vajaalle käytölle kun palat kuuluvat tavallisen Pantherin sarjoihin, tykin 'leuallisen' suojakilven perusteella arvaisin äkkiä Ausf G:tä. Moottorikannelle tulevien fotoetsipalojen lisäksi mukana on myös metallista vetokaapelia! Tuollaisia ei ole tullut ennen vastaan. Tämän vempeleen telaketjut ovat vaihteeksi mallia palasista kasattavat, lakumattojen asemesta.

Vasta avattu loota
Leviteltyä sisältöä
Takakansi lupailee perinteikkäästi kaikkea hienoa ja kehuskelee kaikella mitä Dragonin väki on saanut aikaan. On kyllä sanottava tähän väliin, että pienen sörkkimisen jälkeen ainakaan laadusta en lähde kitisemään :) Tuota "yhdestä palasta valettu tykinputki"-kohtaa myhäillessäni muistin, että minullahan on jossain jonkun tuhatlaatikon pohjalla käyttämätön alumiininen putki!

Turhaksijääneet aftermarket-rojut

Tilasin joskus Jagdtiger-mallia varten sekä Friulin irtotelat että metallisen tykinputken. Putkipaketissa olikin tullut mukana resiiniset kilvet, sianpäät ja turpajarrut tuon alumiinisen tykinputken kaveriksi. Syystä tai toisesta jätin roippeet aikanaan käyttämättä ja jätin ne pölyä keräämään. Ehkä syy oli juurikin noissa hartsiosissa ja niiden erilaisessa käpistelemistavassa, joka oli ja on edelleen kokeilematta.
Muistan kyllä vieläkin (uskomatonta, mutta totta), että paketissa luki Jagdpanther ja että se hämmensi kevyesti aikanaan. Ehkä tuo sopisi tähän settiin? Toisaalta, kun paketissa on kumminkin yksiosainen tykinputki esittämässä 88PaK:ia niin tarvitsenko minä tätä metalliputkea? Olisiko metalliputki siistimpi? Kestääkö muovinen mallinretale lisäpainon? Kääh!
Dremelöintiä odotellessa

Töihin siis

Jätin ajatukseni muhimaan ja rupesin kyhäämään mallia ohjeen mukaisessa järjestyksessä. Tavalliseen tapaan telakoneisto erisorttisine pyörineen oli kohtaava veitsen ensimmäisenä. Tiikereistä poiketen nämä kahdeksan isoa keskilinjan ajopyörää olivat mukavan nopeasti kasassa, vetopyörät eivät nekään kummastuttaneet, mutta palautuspyörät olivatkin aika veikeät. Nopeasti ja helposti nekin talttuivat, enkä tajunnut vielä edes huolestua.

Zum Teufel!

Heti kakkosvaiheessa rupesin tuijottamaan pyörein silmin: mitä ihmettä? Tavallisestihan ajopyörät lyödään kiinni polven näköisiin palikoihin ja siinä se. Nyt niissä oli jatkona pitkät tangot. Tässä peijakkaassa on menty mallintamaan (ideana kohtuujännä) kaksoissauvajousitus. Joku hullu oli tehnyt youtube-videonkin, jossa tuo selitetään tällaisille ei-rasvanäpeille: "Panther Suspension".

*puristel*

Joka tapauksessa, noiden paikalleentökkimisessä ja jemmaamisessa loppuiltapäivä menikin. Niiden lisäksi löin muita perusalkupaloja paikoilleen, kuten vetopyörien kiinnitysroippeet ja alakylkiin tulevia muita härpäkkeitä. Viimeisenä iskin nuo taistelutilan levikkeet puristumaan paikalleen niin saan huomenna jatkaa takarungon ja moottorin tuulettimien parissa.

Tässä tämä, ensi kerralla lisää. Toivottavasti ilman kiroilua. Vaan sehän nähdään sitten, kun aika koittaa.

5.4.2012

Viikon Vallaton Välitauko

Kun sain tuon edellisen mallin valmiiksi ja tällä kuluvalla viikolla on vain neljä arkipäivää ennen pitkää matkaviikonloppua, en viitsinyt aloittaa seuraavaa mallia. Laiska paskio olen, se myönnettäköön.

Muiden vauhdikkaiden aiheiden puuttuessa palaan hetkeksi Königstigeriä varten hankkimani maalisetin pariin. Ei tämä mikään arvostelu kuitenkaan tule olemaan.

Suomimaalia

Omia vaivoja säästääkseni investoin siis taannoin Lifecolorin suomiarmeijan maalisettiin [ Finnish WWII Army | Camouflage Set | Limited Edition ]. Näin minulla olisi kaikki oleelliset värit ilman, että jouduin arpomaan ikuisuuksia maalihyllyllä (tai netissä) ja päätymään hätäisiin ja mahdollisesti epäonnisiinkin "No vaikka toi tosta"-tyylisiin valintoihin.
Vauhdikas aski

Tiukkaa faktaa

Lootan kannessa kehutaan, että muuan Jukka Purhonen on vastuussa historian siipien havinasta ja oletettavasti siten myös värien Oikeellisuudesta. Mikäs siinä, jos se jotakuta lämmittää ja vakuuttaa kaupantekoon, minulle ja varmaan muillekin vähän rauhallisemmin ottaville riittää tieto siitä, että suomicamo oli tuohon maailman aikaan vihreä/ruskea/harmaanruskea.

Minulle on taivaallisen yhdentekevää, mitä joku jannu jossain sanoo vaunun x värisävyistä kauneimmassa tapauksessa vanhojen mustavalkokuvien perusteella. Eipä sillä, että nuo 40-luvun värikuvatkaan olisivat ihan superluotettavia värisävyjenkään suhteen. Hitot siis tutkimuksesta itsestään ja sen vaikutuksesta värien sävyihin, sori vaan herra Purhonen, mielipiteesi on yksi muiden joukossa.

Henk.koht. olisin siis voinut vaikka käyttää mitä tahansa esim. Vallejon sammaleenvihreää, suklaanruskeaa ja vaaleaa hiekanruskeaa. Fiilistasolla vaunu olisi ihan yhtä suomimaaleissa silloinkin.
Ainahan minä paasaan samasta: tulkinnanvaraa on vaikka millä mitalla, kaikkea ei tehty aina 1:1 samalla kaavalla, aika, sää, auringonpaiste ja ihmiset tekevät hassuja aiemmin uunituoreille maalipinnoille eikä lopullista totuutta taida olla olemassakaan. Jollei joku sitten keksi aikakonetta ja käytä sitä kaikista oleellisimpaan mahdolliseen tarkoitukseen: täydellisten referenssikuvien hankkimiseen 8)

Setin sisukset

Kun lootan muistaa avata, sisältä löytää peräti nuo kuusi purkillista maalia. Kenttäharmaata, siniharmaata ja neukkuvihreää en sattuneesta syystä vielä tarvinnut, mutta käyttämistäni voin sanoakin jotain. Ja sanonkin.

Käytin Lifecolorin tuotoksia ensimmäistä kertaa, kun niitä ei ole tainnut edes tulla pahemmin vastaan missään. Olihan niitä laimennettava tuota kynäruiskua varten, siihen jouduin soveltamaan naurettavan yrityksen ja surkean erehdyksen menetelmää kun en ollut ihan varma siitä, miten nuo käyttäytyvät. Aika mainiosti ne tuntuivat kyllä peittävän ja väritkin ovat oikein mainiot.

Aiemmasta huutelustani huolimatta en ole mitenkään tyytymätön tai paheksu tätä maalivalikoimaa. Värit ovat ainakin minun silmääni oikealta näyttäviä, niitä on oikein mukava käyttää ja toimivat niin kuin odottaa sopii. Vaikken mitään arvostelua yritäkään harrastaa, arvostelen ja repostelen silti. Kyllä tälle aina yksi +1 ja yläpeukku irtoaa 8)

Kas, sisälläkin on taidetta. Hämmästyin vallan!

Kauniiksi lopuksi

Laatikon takakannessa on ystävällisesti vielä pikaiset selitykset siitä, mihin mitäkin väriä sopii noin yleensä käyttää. Neuvostoliittolainen (venäläinen) vihreä sopisi jostain syystä Isorlaan eli sotasaalisromppeisiin :) Minunkin käyttämäni harmaa/sammalvihreä/hiekanruskea (minkä hiekan muka) taas kolmivärikaavioon, kenttäharmaa vanhempaan raskaan kaluston maalaamiseen ja viimeinen, siniharmaa valkoisen kanssa talvinaamiointiin. Aika mukavaa, ei tarvitse erikseen arpoa, mihin mitäkin ehkä tarvitsisi.

No joo. Yleensä se on jo tiedossa, mutta jos vaikka maalivarastoa inventoidessaan miettisi, mitä seuraavaksi tekisi?

30.3.2012

Kuningastiikeri jossain siellä '45

Kun en keksinyt enää mitään ihmeellisempää korjailtavaa, lisäsin yhden voitonmerkin. Edelliset kun tosiaan olivat vähän turhan kaukana toisistaan. Annoin purkin nököttää tuossa paikallaan työpisteen nurkassa ihan siltä varalta, että jokin pistäisi silmään tai tulisi muuten vaan mieleen.

Ei tullut.

Valmiustilassa

Julistan vaunun siis valmiiksi. Jossittelu on aina hupaisaa, mutta seuraavat tekeleet tulevat pysymään todellisemmilla linjoilla. Todellisemmilla, mutta silti oman fiiliksen mukaisilla, tiukkapipoilu aiheuttaa vain mahahaavoja ja keräilee entistä enemmän oudoksuvia katseita ;)

Vaihtelu virkistää, joten päätin pukata vähän erilaisen lopetuskuvan tähän #valmista -tägin lisäämisen kunniaksi. Metsästin jonkunsorttisen Karjala-henkisen kuvan (ei mitään hajua, peltomaisemaa tuo on) ja gimppasin purkin sekaan. Saa nauraa räkäisesti ja osoittaa sormella jos haluaa, ei tässä mitään fotorealismia olla tavoiteltu.



Pellossasikailua


Jatkosotaa
Jollen muuta mieltäni, seuraava rakennusprojekti on taas perinteisen saksalainen, kuten oikein on. Porsche-tornisen myötä sain vihdoin kaikki Tiikerien päävariantit kasattua tässä skaalassa joten kissapeto vaihtuu seuraavaksi.
Jagdpanther on siis uusi kisu. Maalipintakin on jo mietitty, joten spoilaan jo nyt, jollen aiemmin ehtinyt: kolmivärikaavio alle, häthätää pintaan vedetty valkoinen lumikamo päälle.

Siitä sitten arvuuttelemaan, kauanko kestää ja mikä kaikki menee mönkään 8)

26.3.2012

Taktisuutta peliin!

Olin näin maanantain kunniaksi uutteralla tuulella. Ehkä kompensoidakseni henkisesti uuvuttavaa työpäivää. Tai no, pudotetaan tuo ehkä tuosta niin tulee aikalailla paikkansapitävä miete.

Pohdin siis itsekseni, että eihän tästä vaunusta enää puutu juuri mitään, kun sain kansallisuustunnuksetkin kutakuinkin kohdilleen. Taktista merkistöä kaivattiin toki, suomeksi siis vaunun numero, joka varmasti olisi 1945+ -aikajanalla saksalaistyyppinen. Ensimmäinen numero kertoi, mihin komppaniaan vaunu kuului, toinen joukkueen ja kolmas ajoneuvon numeron.
Jos olen kujalla maavoimien yksiköiden nimien kanssa, korjatkaa, minä kun en ole ikinä välittänyt opetella niitä - eikä ole tarvinnut kun valitsi aikanaan oikein 8)
(Numerointijärjestelmä on muuten kutakuinkin sama, jonka 'keksin' itse BT-OmniMechienikin yksilöimiseen)

Turhamaista koristelua
Joka tapauksessa, taikahattunumerointini lähti ykköskomppanian suuntaan, jatkuen kakkosjoukkueen kakkosvaunuksi. Ehkä nuo numerot tulivat vähän isoina, mutta näkyvätpähän sentään. Samalla vaivalla päätin sutia tappomerkit putken tyveen. Taas saksalaista logiikkaa seuraten paksu ("täyteen maalattu") viiva merkitsee kymmentä voittoa ja ohut yhtä. Tuohon väliin ehkä sopisi toinenkin yksittäisviiva. En toisaalta haluaisi sotkea koko vekotinta enää tässä vaiheessa.

Sotkin vähän Vallejo Carbon Black -pigmenttiä pakoputkien päihin ja tykin suujarruun. Samalla innolla töpöttelin Tamiyan Mud -pigmenttiä ketjuihin sekä vaunun erinäisiin sopiviin kohtiin. Ideana oli saada sekä ajokuran että miehistön kengänpohjista tulleen paskan makua sinne sun tänne.

Neljännen iteraation kuvasarja
Vasen kylki, versio 4


Nokankoputin, versio 4

Etenemissuunta, versio 4

Poseerailua, versio 4

Toiseenkin suuntaan, versio 4

Katostakin kuvaa!

Rutinaa tekniikasta
Näyttää siltä, että blogger paskoo näiden kuvien kanssa ihan urakalla nyt, joten revin kuvatukset muuta kautta sitten. Ei ole pakko toimia, jollei halua >:|

24.3.2012

Kiroillen korjaillen manaillen

Jep. Mehevästihän nuo kansallisuustunnuksenkuvatukset menivät ketuiksi viime kierroksella. Siitä harmistuneena en edes viitsinyt koskea koko tekeleeseen hetkeen. Vaan nyt korostukset menevät oikein ja kaikkea. Sain ronkittua noita hassuja muotoja vähän paremmiksi.
Osaamisvaje, siinä se taas nähtiin.


Ehkä tässä joku päivä maltan arpoa numeroita tornin sivuun / -hin. Kai siitä jotain muutakin tärkeää puuttuu, en vaan tähän aikaan päivästä keksi, mitä niin.

13.3.2012

Tun(n)arointia

Ollaanhan se jo ennenkin todettu: minä en ole taiteilija. Siitä ja aina vähän hassuilta näyttävistä kansallisuustunnuksista sun muista huolimatta jaksan vielä vääntää ja yrittää. Alla esimakua siitä, mitä tuleman pitää:

Tämä puoli onnistui ehkä parhaiten
No on se nyt niin vaikeaa
Jostain syystä tasalaatuisten geometristen kuvioiden tuhertaminen on hankalaa käsipelillä, koetin mitä tahansa. Hakaristit päätyivät hyvistä alkufiiliksistä huolimatta vähän pulleiksi siellä, laihoiksi täällä ja muuten vaan omituisiksi muualla. E' ymmärrä, e' osaa.
Ainakin se on rekisterissä
Munuaiset on korvattu hakaristillä
Detaljointia, osa n+1
Sudin noita perkeleitä viisi kappaletta. Alakeulaan, takalevyyn, tornin takakylkiin ja etukatolle. Samalla vedin hatusta olemattoman Ps-numeron (Ps. 280-5) keulan vasempaan kohtaan, jota joudun vähän sörkkimään vielä. Luovana hahmona kirjoitin tornin vasempaan etuosaan vaunulle nimenkin "Marja". Sitä en sentään sössinyt, edes jokin onnistui kerralla :p
Metsämaisema vain puuttuu

Jatkokierrokset
Tornin vasemmasta etureunasta uupuu vielä tarkempi taktinen merkintä (!?), eli mihin tuo möhkäle kuuluu. Meinasin toteuttaa simppelin kolmio/neliö/ympyrä + numero -kuvion, johon ainakin aiemmassa Flames of War -linkissä viitattiin. Minä rupea mitään tuon vaikeampaa enää tuhertamaan!

Niin ja ne aiemmin kehumani moottorin ilmanottoaukkojen filtterit? Tarrahässäkkä näytti niin irvokkaalta raamin ja verkon välissä, ettei sellaista voinut mihinkään laittaa. Pois siis joutivat.

7.3.2012

Lisää paloja pinoon

Hidastempoisen rakentelun tuoreimmat edistysaskeleet ovat olleet pieniä. Nykäisin nuo edelleenkin helmapanssareiksi kutsumani roikaleet paikoilleen samoin kuin PVälLaatikot. Liiman kuivuttua sotkin vähän kuraefektiä ketjuihin ja muuten vaan olellisiin paikkoihin.


Verrrrrrta
Kun puuttuvia paloja oli enää mitättömän vähän jäljellä, päätin että konekiväärit saavat olla seuraavia. Ihan tyylin takia halusin niiden suuaukot avonaisemmiksi kun umpimuoviset pulikat näyttävät vähän pöhköiltä.

Sormiporani vajaat milliset terät ovat tuollaiseen kairailuun hippasen liian isoja joten otin koaksiaalikonekiväärin piipun toiseen käteen ja xacton toiseen. Pienen ja varovaisen pyörittelyn tuloksena oli oikein siisti konekivääri. Paikalleen, hops.

Komentajan kk oli seuraavana ja viimeisenä vuorossa. Sama homma sen kanssa. Viimeisellä hetkellä otteeni tosin otti ja lipesi peukalooni. Auts.

Maalasin molemmat sen suuremmitta välikohtauksitta. Tornin kk:ta en tosin ehtinyt vielä heivaamaan paikalleen ennen kuvien ottoa.


Vaurioita
Huomasin eilisiltana, että kuskin luukusta on hävinnyt kahva. Mitään mielikuvaa tai aiempaa huomiota en ole mokomasta tehnyt, enkä toisaalta löytänyt irtopalaa mistään. Huokaus. Kaipa tuolla jossain on varakappale tai pari. Muuten koko tekele tuntuu pysyneen kuosissa enkä millään keksi, mitä kummaa olen tehnyt tuolle yhdelle kahvalle, milloin ja miten muka.

Jollei tässä tule muuta vastaan, rupean arpomaan kansallisuustunnusten, PS-rekisterinumeron, vaunun nimen ja sen sellaisten kanssa. Siirtokuvia en ole harrastanut aikoihin kun niiden kanssa puljaaminen ei ole mukavaa, yritän ennemmin tuhrata kuvatukset itse. Näyttävät miltä näyttävät, itse väittäisin kehittyväni vähitellen. Hi-taas-ti.