1.9.2021

Uusi lelu

Valoteltta

Sain taas jotain kiehtovaa sen kunniaksi, että olin aloittamassa taas yhtä kierrosta lähimmän fuusiokuulan ympäri. Hyvä, etten sittenkään ollut tilannut itselleni valotelttaa kaikesta haihattelustani huolimatta :D Tämä oli pakattuna näppärä salkkumainen viritelmä, jonka etutaskuissa oli kahdet irtovalot sekä painava jalusta mm. pitämään taustakangasta paikallaan että jalka kameralle. Taustakankaita oli kaksi, valkoinen ja sininen.

Testikuvia

Työn alla oli Königstigerin voimanlähde, joten siitä minä satuin ottamaan ensimmäiset vakavasti harkitut kuvat. Testaamista varten napsin pari, ihan vain testaamisen ilosta.

Pilotti

TIE Pilot helmet, iPhone7
Otettu puhelin 2:lla

TIE Pilot helmet, OnePlus Nord
Otettu puhelin 1:llä

Megatron

Säistämätön tankkimoottori

Halusin päästä napsimaan testikuvia työn alla olevasta vaunusta, mutta kun vaunu itsessään oli vielä niin ankarasti kesken, en malttanut odottaa sen (tai osakokonaisuuden) valmistumista. Maybach-moottori oli hyvä kohde näihin, sillä aika pian se sinetöitäisiin vaunun sisälle niin, ettei siitä näkyisi kuin pieniä palasia, jos sitäkään.

Parempia kuvia nämä olivat kuin nuo olohuoneen kattovalojen alla ja omaa varjoa vältellen näpsityt WIP-kuvat! Tuotokset kun vielä paranisivat samassa mitassa automaattisesti...









25.8.2021

11

Tiukasti toisella vuosikymmenellä

Käppyröitä käppyröitä, en ollutkaan kurkkinut noita aikoihin, enkä meinannut ensin edes löytää, mistä nuo edes löytyivät. Ykköskuvassa oli yhdentoista vuoden ajan katsomiskerrat, näemmä joskus 2019-2020 -vaihteessa saavutettiin suuri huippu ja suuntana oli alkutilanne.


Kuluneen vuoden kuvatus näytti enemmin C64-palkkiaallolta häröillä. Minun analyysini sanoi tästä: "kah, kesällä oli hiljaista!"

Kuluneen vuoden tekeleet

Edellisen vuosipäiväpostauksen jälkeen minulla oli jäljellä atomikanuunasta lähinnä viimeistelyt, välissä kasasin Keisarillisen TIE-Pilotin kypärän, ja maalasin mainion Megatron-patsaan. Niska-hartia -alueitteni kustannuksella lisäsin myös Metal Earth Models -rivistööni Bumblebeen ja Optimus Primen. Viimeiset kuukaudet ovatkin uponneet Königstigerin sisuksissa.

Ilmeisen hidasta etenemistä ja isoja pienoismalliprojekteja, siihen viimeiset vuoteni voinee summata.

Tähän ehkä, kenties, on vaikuttanut käytettävissä oleva aikani. Esimerkiksi tänä vuonna mallailuaikaa on hävinnyt WiiU:lla Legend of Zelda: Breath of the Wildiin (löysin kesällä kaksi Divine Beastia (Vah Medoh ja Vah Ruta), mutta jo Shrineistä löytyvien "Mild Test of Strength"ien robottimättöjen perusteella en olettanut sietäväni välibossitaisteluita kun nuokin ovat aiheuttaneet "juu emmä jaksa näitä"-reaktion. Joten olenkin kuluttanut aikaa seikkailemalla ja haahuilemalla ympäri upeaa maailmaa. Projektiassistentit ovat nauttineet pelin seuraamisesta.

Sain myös kevätpuolella aloitettua Falloutin (ykkösen, joka on Fallout Tacticsin ohella jäänyt väliin), Vault 13:n pelastin ja taisin jäädä tuoreessa BoS Power Armorissani etsimään fiksua tekemistä. Supermutantteja voisi varmaan mennä leipomaan lättyihin. Kuvat noista ovat jossain GoG Galaxyn jemmassa, ne mitkä olen muistanut napsia.

Jotta onhan näitä työn alla ollut, kaikki ei vain ole päätynyt tänne asti. Ei ainakaan vielä.

18.8.2021

Maybach HL 230 P 30 / maalaus

Perusmaalipohja

Moottorin oikeaan sävyynsä saattaminen alkoi sillä, että maalasin punaisen päälle moottorinharmaata (VMA 71048 Engine Grey). Ohje kaipasi mustanharmaata, mutta halusin silti varmistaa omaa selustaani mättämällä punaisen päälle ensin jotain muuta, jollei muuten niin siltä varalta, että mustanharmaani olisi päässyt ajan kanssa kuivumaan liikaa. 


Synkkyyttä

Maalasin kaikki lähes mustiksi tulevat osat käsin, luottaen ruiskulla ammutun moottorinharmaan suojaan. Tähän käytin mustanharmaata (VMA 71056 Black Grey). Pakoputket ja kapeammat tiesmitkälieputkilot jätin rauhaan. Sotkua välttääkseni pistin moottorin taas kuivumaan seuraavaa sessiota varten.

Puhtaan valmis moottori

Maalailuinnossani jätin (taas kerran) välikuvia napsimatta. Kolmannen moottorinmaalailuiltani käytin yksityiskohtien maalaamiseen, kun pääosa voimanlähteestä ei enempiä kaivannut.

Koneen päällä olevan ilmansuodattimen kannen maalasin kermanvalkoiseksi. En välittänyt tehdä siitä superpuhtaan ja koskemattoman näköistä, luonnotonta, vaan annoin maalipinnan jäädä tuommoiseksi. 

Pakoputket maalasin ruosteisiksi (VMA 71080 Rust), vaikka punaruskea olisi sopinut ainakin uudemman koneen kyseessäollesa ehkä paremmin. Moottorin etupäästä tuon ihmekeskiön ja takapuolelta tuplamagneetot (edelleen kuvien perusteella tulkittuina) teräksisiksi (VMA 71065 Steel). Viimeisenä nuo pari nesteputkea maalasin punaruskeiksi tankin moottoritilan sisätilojen mukaan.


11.8.2021

Sisävärejä testaamassa

Oikeita maalisävyjä

Testasin ensimmäisenä punaruskeaa (VMA 71271 German Red Brown) takarungon isoihin tankkeihin. Näissä määrissä ja ensimmäisen maalikierroksen perusteella ero ei ollut vielä mitenkään valtava.

Jatkotöhötyksen ohjasin taistelutilan sisään ja käytin valtaosan maalausajastani varmistamaan, että vallankin kaikki lukuisat katvealueet tulivat maalattua kunnolla. Tässä punainen pohja auttoi, kun se ei hyppäisi silmille ihan samalla karulla tavalla kuin joku valkoinen tai harmaa pohjamaali. Olinpas minä ollut fiksu.


Punaruskea oli kuivuttuaan syvemmin ruskeaa kuin olin mielessäni kuvitellut. Tuosta tietenkin uupui vielä yksityiskohtia ja kaikki mahdollinen säistys. Noin suuri määrä tummahkoa sisämaalia oli silti vähän hämmentävä, olin kuvitellut valkean olevan pääväri ainakin kaikissa sisäseinissä.

Kun minulla oli vielä tuokio aikaa käytettävissäni, maalasin ensimmäisen kierroksen verran myös veto- ja telapyöriä, moottorin oheispaloja (välitankkeja, pumppuja, mitä olivatkaan) sekä jäähdytinlaitteistoa. Kuten aina, nämä vaativat pari maalaussessiota eri puolilta.

Ensimaskaus

Seuraavan iltani aloitin maskiteippauksilla. Rajasin vaunun sisätiloista punaruskeat pois maalatakseni ohjeen perusteella palomuurin/tuliseinän ihmispuolen sekä ammushyllyjen lattiat valkoisiksi.

Kermanvalkoisella (VMA 71119 White Grey (grauweiss)) räimityt vaunun sisätilat olivat lähes säihkyvän kirkkaat verrattuna aiempaan luupohjamaaliin. Kontrasti punaruskeaan oli myös valtava. Vauhtiin päästyäni maalasin myös ylärungon ja tornin sisäosat alustavasti.

Takaseinän lisäksi maalasin myös kuskin ja radistin välissä sijaitsevan laitteistoin pikaisesti valkoiseksi. Tämä oli lähinnä kevyt muistutus itselleni siitä, että radiot sun muut pitäisi muistaa maalata myöhemmin kunnolla eikä unohtaa punaruskeiksi.


4.8.2021

Värikkäitä pohjamaaleja

Maalaustauko rakentelusta

Olin innokkaana ostanut paria erilaista pohjamaalia vanhan valkoiseni kaveriksi. Ajattelin nimittäin ne hyllyssä nähdessäni, että voisin pohjamaalata nuo osastot vähän sen mukaan, millaisiksi ne pohjimmiltaan tulisivat asettumaan. Samalla maalailisin noita osia, jotka olin jättänyt nimenomaan sitä odottaamaan. *köh* telapyörät *köh*

Ensimmäinen kierros

Ruuttasin kynäruiskuuni punaista pohjamaalia (VSP 70642 Pure Red). Ensimmäisten suihkausten jälkeen olo oli vähän outo, oli jotenkin perverssiä maalata panssarivaunua kirkkaanpunaisella. Pääsin outoudesta ohi, kun laajemmalla peitolla kuvio rupesi selkeytymään. Kaikki punaiset kertaalleen yhdeltä puolelta läpi käytyäni vaihdoin valkeaan pohjamaaliin (VSP 70627 Skeleton Bone), jolla suhautin vähän suurpiirteisemmin ne taistelutilan osat, jotka tulisivat olemaan myöhemmin kermanvalkoisia.




Moottorin maalasin tarkoituksella ensin ylösalaisin, koska yläpäästä oli parempi pitää kiinni pyöritellessä ja maalaillessa. Silti kansipuoli jäi tarkoituksella seuraavalla kerralla viimeisteltäväksi.




Bensatankkeja ja tiesmitä pumppuja ja potkureita maalasin samalla tavalla. Rupesivat näyttämään jo joltakin, vaikka eihän tässä niille tehty mitään muuta kuin annettiin pohjamaalia pintaan. Jotenkin se jo toi lisää syvyyttä pinnanmuotoihin.



Toinen ja kolmas kierros

Seuraavilla pohjamaalailukierroksilla jatkoin samalla kaavalla. Ensimmäisenä maalasin loppuun ne, jotka olin viimeksi aloittanut. Sitten kävin jo rakennetun vaunuosuuden ulkopuolen kimppuun ja jatkoin siitä telapyöriin ja muihin niiden lähelle valettuihin osiin.

Tässä ensimmäisessä kuvassa näkyi, miten olin maalannut vaunun ylärungon sisäpuolelta vaaleaksi, samoin kuin tuon ruodon, joka tuli kuskin ja radistin niskojen taakse. Aivan kaikkia paloja en ruvennut nyt pohjamaalaamaan valmiiksi, kun en ollut siitä, riittäisikö maali aivan kaikkeen ja jos ei riittäisi, koska ehtisin täydentämään varastojani.





Neljäs kierros

Tätä alivaihetta varten maalasin vielä vaunun ylärungon kauniin punaiseksi (aivan varmasti joku on jo maalannut panzerinsa punaiseksi ja lyönyt sen etukulmaan keltaisella kilvellä tanssahtelevan korskean Maranellolaisen oriin) ja tornin pääpalikan samoin. Aikamoinen kokonaisuus, kuten aiemmin mietiskelin.


28.7.2021

Sisälattiaa

Pikkulisä

Kasasin ohjeen mukaan taistelutilan takaosan sisälattiapalan. Valtaosa lattialaatasta koostui isosta reiästä, jonka kohdalle tykkitornin lattia tulisi asettumaan. Vaunuunasennusvaiheessa huomasin, että vaunun runko oli vähän ahdas, enkä saanut sitä väännettyä turvallisesti auki tarpeeksi, jotta lattiapala olisi asettunut täydellisesti paikalleen. Siitä johtui laatan vasemmassa takakulmassa (kulkusuuntaan nähden) näkyvä ylimääräinen kulma.

Moottoritilassa näkyivät nyt kutakuinkin kohdillaan nököttävät, mutta asentamattomat moottori, jäähdyttimet sekä isot bensatankit. Ylärungon lyöminen tähän kiinni tulisi olemaan mielenkiintoista puuhaa.




21.7.2021

Konetilan hörpöttimiä

Konetilan tukilaitteita

Moottorin takapäästä jäi asentamatta ainakin yksi suurempi moduuli, koska sitä ei yksinkertaisesti vain voinut asentaa vielä tässä vaiheessa. Rakensin sen valmiiksi pohja- ja perusmaalausta varten.

Jäähdyttimet ja tuulettimet

Kisumirrin takakannen potkurikompleksit koostuivat parista jäähdyttimestä ja niiden väliin asennettavasta potkurista. Jäähdyttimien ulkopuolille tuli parit kourut, jotka näin pikaisesti olettaen olivat korvausilman sisäänvetoa varten, kun roottori taas puhaltaisi kuuman ilman suoraan ulos. Nopeasti kasattuja ja siistejä vimpuloita.





Lisää ajoainetankkeja

145 litran tankit tuulettimien ja kylkien välissä olivat sangen nopeat kasata. Molemmat koostuivat kahdesta palasta ja asettuivat aloilleen nätisti. Tuossa taaemman tankeroisen oikeassa laidassa oli pieni reikä, rupesin miettimään, josko siihen tuli asentaa joku letku vai pitäisikö semmoinen kyhätä jostain ihan itse. Hmm.