3.2.2016

Pahkaisa maalipinta

European 1

Pitkän laiskottelun jälkeen sain vihdoin istahdettua pöydän ääreen maalien, kynäruiskun ja kompuran kanssa. Tämänkertainen maalivalikointi oli kohtuullisen helppo operaatio, olin jostain syystä päättänyt valita aiemmin vähän karsastamani European 1 ("Charcoal and lizard") -kuvion testipenkkiini. Toteutusta varten olin kynäillyt itselleni muistilapulle yksinkertaisesti "Euro1: dark green; light[er] green; d-grey" ja se kädessä rupesin pläräämään puteleitani läpi.

Harmaan pohjamaalin kaveriksi olin siis kaivanut esiin harmaata (VMA 71123 USAF Dark Grey), vihreää (VMA 71124 USAF Green) sekä toisenlaista vihreää (VMA 096 Panzer Olive Green). Eri vaihtoehdoista nämä miellyttivät epätaiteellista silmäpariani eniten. Vilkaisin vielä koneen ruudulta paria esimerkkikuvaa fiiliksen tuomiseksi ja siirryin maalauspisteelleni.

Tuumasta toimeen

Pohjamaalin päälle räimin kahdesta vihreästä haaleamman peittämään koko mallin yltä ja alta. Tämän vihreän kerroksen päälle rakentaisin sitten epämääräisen jatkokuvion.


Sen kummempia arpomatta latasin Badgerin tummemmansävyisellä vihreällä ja koetin saada aikaan jonkunlaisen itselleni kelpaavan kuvion. Tunnetustihan minä en jaksa välittää yksittäisten valokuvien ehdotuksista vaan vedän nämä vapaalla kädellä.

Tuosta välivaiheesta unohdin tietysti ottaa kuvan, mutta ehkei se ollut kovin suuri munaus. Heti tämän jälkeen ruuttasin säiliöön vielä vähän harmaata, jolla sitten käsittelin muutamaa taktisesti valittua kohtaa koneesta.



Jos tässä vaiheessa on näkevinään takasiivessä jotain outoa niin ei ole yksin, minä hoksasin sen nyt. Kyllä, se on kokonaisuutena vähän vinossa, kiitos huonon istuvuuden ja sen vaatiman viilailun. Elämä on kovaa ja lentokone mutkalla, ei voi mitään, minä en sitä lähde repimään irti ja pahimmillaan tuhoamaan koko kyhäelmää.

Tuorein tilanne näkyy alta. Ei tuo kuvio minusta heikosti siihen syntynyt. Puristi saattaisi älähtää, varsinkin kun meinaan käyttää tuossa ihan mitä murkuloita hyvänsä välittämättä siitä, oliko niitä edes nähty villeimmissä päiväunissa siihen aikaan, kun E1-kaavio on ollut käytössä :)








2 kommenttia:

  1. Kyllähän tuo ihan tarpeeksi sikamaiselta näyttää!

    Persianlahti 1:n aavikkokaavioita lukuunottamatta suurin osa röhköistä oli E1-kaaviossa pitkälle ysärille - vaikka operaatio alkoi Neukkulan hajottua ja ilmauhkan poistuttua, lähdekirjoissa vielä 1994-5 on vasta vähemmistö koneista uudelleenmaalattu. Eiköhän useimmista murkuloista oltu jo silloin uneksittu.

    Noin muutenhan tuossa pitää väkipakolla olla tarpeeksi murkulaa (lue: enemmän kuin maksimi lentoonlähtöpaino), silloin kun vuonna päärynä joskus kokosin moisen (Airfixin uudempi boksaus, muistaakseni) oli siinä löpötankki, 2xMk20 Rockeye, 6xAGM-65 Maverick (nämä boksista), 2xSUU-23 tykkipodi (Airfixin Phantomista) koska NEVER ENUFF DAKKA, 2xMk84, 2xomasuojakotelo (Revellin wanhasta F-16:sta).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yay! \o/

      Siteeraan myytinmurskaajia taas vaihteeksi aselastiin liittyen: if it's worth doing, it's worth overdoing 8)

      Poista