9.11.2016

Ylärunko

Tarkkuustyötä

Ohitin ohjeen telaketjuvaiheen ja siirsin sen omassa jonossani myöhemmäksi. Nousin siis alarungolta ylärungolle. Ovelasti ylärunko koostui kahdesta palasta, etu- ja takapuoliskosta. Molempiin tuli porata jokunen (muistaakseni yhteensä 8) yhden millin reikä. Porasin siis sormiporallani sisältä ulos, sitten siistin tekosiani vähän pyöräyttämällä poralla ulkopuolelta sisälle ja silpaisemalla viimeiset roikkuvat jämät askarteluveitsellä katki.


Ylärungon palaset asettuivat yhteen mukavan jämäkästi jo omalla liitoksellaan. Niiden tueksi piti vielä liimata puolisuunnikkaan muotoiset levyt, jotka myös peittivät noiden ritilähässäköiden pohjat (olin nimittäin niitä liimatessani miettinyt (ohjeita erikseen katsomatta), että niiden alle voisi tuupata jotain peittämään tyhjän rungon onttoutta). Kuskin urkkimisluukusta ei jäänyt paljoa nähtävää, mutta jotain pientä kumminkin.



Seuraavaksi heitin oletettavasti moottorin ilmanottoaukon päälle lisäritilästön tuplaamaan säleiden määrän. Hassun näköinen ratkaisu minusta. Samoin liimasin pakoputkiston savunohjaintötteröt kiinni. Fotoetsipalat olivat miellyttävän yksinkertaiset: isot raamit vain pikaliimattiin suoraan paikalleen. Mitään ei tarvinnut vääntää, kääntää tai kiroilla kuosiin, saati sitten etsiä mikroskooppisia kikkareita ympäri lattioita.


Kun kaivoin palat esiin jatkaakseni seuraava näkymä odotti minua. Ties mitä pikaliimahuuruja tuohon oli levinnyt ja paljasti tökkimisiäni. Tämä toi mieleeni dekkareissa ajoittain lukemani tavan käyttää pikaliima+jokin muu -huuruja sormenjälkien löytämiseksi koko huoneesta. Hassua.


Kävin lopun ylärungosta läpi, asentelin tunnistamattomia ihmepalasia (etu- ja takakulmissa molemmilla puolilla), pioneerivälineitä, lootia, sekä bensatankit. Nokan kanssa säätäessäni ärsyynnyin, kun ohje käski kairaamaan tuplareiät molemmin puolin kuskin luukkua, mutta seuraavalla sivulla ilmoitti, että niitä olisi tarvinnutkin vain puolet. Näihin liimasin valonheittimen ja äänitorven(!). Ylimääräiset tulppaisin jollain myöhemmin, ennen maalausta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti