13.4.2011

Projekti 2/2011

Kun muilta puuhiltani vihdoin ehdin, rupesin ränkläämään kauan kuumotellutta puolitelavaunua. Eipä tuosta vielä paljoa tullut tehtyä, mitä nyt vaunun pohjaa ihmettelin. Jostain vesipöntöstä piti aloittaa, sitten käydä kojelaudan kimppuun. Tässä vaiheessa takaraivossa rupesi kilisemään pieni hälytyskello: "mieti nyt tarkkaan mitä olet tekemässä, näitä kun ei maalata enää jälkikäteen kunnolla jos menet liian pitkälle rakennuksessa". Tarkastelin vähän tarkemmin tuota rakenteluohjetta ja rungonpuolikkaita ja ihan hyvä, että tein niin.

Jos kaiken kasaa ensin ja sitten rupeaa miettimään avoimien sisätilojen sörkkimistä niin ainakin allekirjoittaneen taidoilla syntyy joko suttua tai vajavaisuuksia. Jälkimmäinen on siedettävämpää, mutta kun jostain kulmasta näkee paljasta muovia, mihin ei vain ole päässyt pensselillä tai ruiskulla. Ja tuollaisiahan kohtia minun tekeleistäni löytyy enemmän kuin haluan myöntää.

Tästä syystä päätinkin, että kasaan tuon sisätilan sisäpohjan penkkeineen ensin, ohjaustilan jne, mutten lyö kojelautaa paikoilleen kiinni ennen kuin olen maalannut sen. Jollei mistään muusta syystä niin siitä, että kuskin jalkatilan ja polkimien maalaaminen jälkikäteen olisi vähän niinkuin mahdotonta katveen takia.

Akselit napsin irti rangasta ja siistin kauheat valujäljet mäkeen, sopivat siten myös paremmin kolosiinsa. Jostain syystä ne jäävät vapaina rullailemaan. Sisäpohjaan nakkelin penkit paikoilleen ja ne vaihdekepin ja käsijarrukahvan näköiset vipstaakit. Tämänkin perusmaalaan ennen sen suurempaa kasaanlyöntiä. Myöhemmin pitää vaan varoa, etten sotke noita kun maalaan ulkopintoja, mutta se nyt ei liene iso ongelma.


Ennen sen suurempaa sohimista pitää kyllä konsultoida interwebin ihmemaata, jotta selviää, millaiset sisätilavärit näissä roikaleissa on. Veikkaan perinteistä Dunkelgelbiä, mutta parempi tarkistaa. Ulkopinta tulee olemaan ainakin Dunkelgelbiä, Pohjois-Afrikan seikkailuista ja Deutsche Afrika Korpsista kun on kyse. Jawohl!

10.4.2011

Alfaisku!

Pistin viime viikolla tilauksen liikkeelle, kun pahamaineinen Laurentius muistutti. BattleTech 25th Anniversary Introductory Boxset eli maanmainion BattleTechin aloittelija-aski. Puhelimeen vastannut jannu mietti, että ehkä seuraavalla viikolla saisivat uusia kun olivat jo myyneet kaiken loppuun. Torstaina sain kauan ja kiroillen odottamani viestin ja juoksin hakemaan lisätekemistä TODO-listalleni.

Tällainen sieltä löytyi:

Fantasiapelien jannu sanoi jutellessa, että tuo setti on myyty jo kahdesti loppuun. Ihmettelin vaan, että missä ne kaikki BTechaajat sitten ovat kun kukaan ei ikinä ole kuullut koko pelistä... "Omissa pienissä kaveripiireissään kaikki" totesi kassahemmo ja eihän tuosta voi olla kuin samaa mieltä, niin se meilläkin. Vaan mitä minä tähän selittämään, mitä olen taas ohi aiheen löpissyt, aiheeseen!

Kompakti settihän tuo. Boksin kyljessä on kauhea määrä kuvia maalatuista 'Mecheistä, kaikki Camospecsin väen aikaansaannosta, samojen hullujen nerojen taidonnäytteitä on käytetty oikeastaan joka puolella muutenkin: vihkosten kuvituksessa yms. Kaunista, kaunista. Oikeassa laidassa nippu pelinappuloita (sekä edellisen iteraation 24 muovista BattleMechiä että kaksi tuoretta OmniMechiä, jotka toivottavasti ovat merkki tulevasta Clan Expansion Setistä). Lopputilan syövät lukuisat opuskirjat:
  • Introductory rulebook: 80-sivuinen sääntökirja, jossa on selitetty myös, mitä kaikkea muuta aiheesta on tarjolla, kuten IWM:n & Ral Parthan miniatyyrit, FPG:n siirtokuvat, ultrahieno Camospecs (jota minä ainakin käytän visuaalisena lähteenä hyvinkin pitkälti, kun kasailen näitä miniatyyrejä). Säännöt on selitetty tässä huomattavasti syvällisemmin kuin pikasäännöissä, kera taustatarinoinnin sun muun mielenkiintoisen.
  • Quick Start Rules: pikasäännöt eli se oleellisin pelinkulku nopeasti ja kevyesti.
  • Inner Sphere at a Glance: 55 sivun kirjanen, joka kertoo kevyesti Sisämaailmojen historiaa Talo/faktio kerrallaan, Mechwarriorien ja 'Mechien kuvailua, "miten hyökkäys planeetalle toimii", tehtävätyyppien selitystä ja TRO (Technical Readout) laatikon mukana tulevista 'Mecheistä.
  • Pahvinen cheatsheet: kaikki oleellisimmat pelikierroksen aikana tarvittavat taulukot, ei tarvitse etsiä eri puolilta sääntökirjaa, miten mikäkin toimii detaljitasolla ("ääh, miten nää ohjukset osuu?"), kun pääosin säännöt ovat hallussa. Ilman ei voi pärjätä, pahvisuudesta plussaa.
  • How the Core Rulebooks Work: kertoo miten eritasoiset pelisäännöt sun muut toimivat keskenään. Jos siis rupeaa hankkimaan noita lisäsääntöjä ja muita.
  • Painting and Tactics Guide: pieni infopläjäys siitä, mitä tarvitaan ja miten niitä käytetään lähtien pensseleistä ja maaleista, askel-askeleelta -esimerkki yhden 'Mechin kanssa puljaamiseen palikan siivoamisesta aina pohjan koristeluun. Eri faktioiden värimaailmatkin on selitetty, "iconic paint color" jne, sekä maalaustekniikoita esim. punaisen 'Mechin maalaamiseen ja kaikkea... Himmel.
    Niin ja tuo taktiikkaosuus, joka kertoo kuvien ja taulukoidenkin avulla, miten tätä oikein pelataan! Käsittämättömän oivallinen lirpake.
Sekä
  • 24 Inner Spheren BattleMechiä
  • 2 Klaanien kunniakasta OmniMechiä
  • Record Sheettejä
    • BattleMechejä
    • Tankkeja
    • Battle Armor -yksiköitä
    • Perinteistä jalkaväkeä
    • Tyhjiä, itsesuunniteltavia 'Mech-runkoja
    • Summoner Primeä
    • Summoner A:ta
    • Hellbringer Primeä
    • Hellbringer A:ta
    varten. Ei mikään surkea valikoima, vaikka meidän peliporukassa tehdäänkin varmaan niin kuin aina ennenkin: printataan HMProsta sopivat ulos.
  • Inner Spheren kartta julistekoossa, jostain 3060 suunnalta, pikaisen googletuksen perusteella
  • Pari aukitaiteltavaa kaksipuolista pahvikarttaa. Toisen paketin avasin, ekalla puolella on klassinen peruskartta: tasamaasto, lätäkkö (Depth 1) keskellä, pientä metsää (sekä light että heavy) siellä täällä ja pari kukkulaa (max Level 2) toisen puolen ylä- ja alareunoissa. Toisella puolella hämmentämä ja itselleni kai pelaamaton kartta, jossa on kukkula, joki ja paljon ajoteitä. Toinen kartta on vielä muoveissaan, en vielä repinyt kokonaan auki.
  • 2d6, ilman ei pärjää :)
Koko tämä setti viidellä kympillä. Olen minä huonompiakin kauppoja tehnyt.

Kävin tietysti ensimmäisenä kiinni pelinappuloihin, niitähän minä olen keräillyt ja maalaillut vuosien ajan jo muutenkin. Joku sairas apina oli tosin päättänyt, että OmniMechejä kutsutaan tässä askissa niiden Sisämaailmojen nimellä ja jok' ikinenhän meistä tietää ettei näin sovi tehdä. IS-nimet ovat barbaareille. Kiroillen avasin Hellbringer Primen boksin (Omnit tulevat omissa pienissä pahvilaatikoissaan ja BattleMechit yhdessä minigrip-pussissa). Jykevät palikat, pari osaa on kiinni valurangoissa (heksapohja, fikkari, polvikoristeet, yläkädet, pari pohkeisiin tulevaa nappulaa). Hämmentävästi CT sekä RT & LT ovat erillisiä pulikoita IWM-valmisteisiin metalliveljiinsä verrattuna. Detaljit näyttävät hyviltä, samoin osien yhteensopivuus. Suoraan näitä ei tosin saa poseeraamaan mitenkään erikoisesti, enkä usko että lähden dremelöimään näitä kappaleiksi kun minulla on metalliset A-variantit työn alla jo muutenkin (edelleen). Pientä siivoilua valupurskeista ja se on siinä.

Summoner Prime taas pullahti lootastaan valmiina möhkäleenä, ehkä ideana on näyttää uusille käyttäjille, miten HellB kasataan tai jotain? Pikkusiivoilua tuokin kaipaa ennen maalailua, mutta näyttää muuten hyvältä.

Sitten niihin Sisämaailmojen vapaasyntyisten tölkkeihin. Olin aika utelias näkemään, millaisia nämä nappulat ovat, olinhan lukenut vuosien saatossa CBT-foorumeilla paljon mutinaa näiden heikohkosta laadusta. Heti ekana silmään (ja sormiin) iskee fiilis oudosta materiaalista. Tämä on kai sitä pahamaineista "ämpärimuovia", jota ainakin IPMSFi-väki manaa kovaan ääneen. Vähän lerppua ja epämääräistä noin yleisesti ottaen, yhden 'Mechin kohdalla mietin että tippuukohan tuo käsi irti jos siihen koskee... Kauhea siivoaminen näissä kyllä tulee olemaan, mutta niinhän se aina, en minä valita :)

Purkkien skaaloihin en osaa ottaa kantaa, mutta valtaosa on ihan hämmentävän pieniä verrattuna IWM:n metallimecheihin. Tosin syykin on ehkä osittain siinä, että minä olen rakentanut Rynnäkköklusteria niin kevyitä ja keskiraskaita purkkeja ei oikein ole tullut haalittua muuten kuin kahteen Novaan (Elemental Star + Light/Medium OmniMech Star, nopeita mekkejä (parit Fire Mothit, kolme Stormcrowta ja jotain tuollaista) kantamaan Elementaaleja taistelukentälle). Jos tässä joku päivä saan aikaan ottaa pari metalliminiatyyriä noiden muovisten rinnalle niin näkisi. Samoin tuota muovista Atlasta voisin verrata vuoden 2008 Model Expo -dioraamaani Kiusanhenget: viisi Jade Falcon Elementaalia swarmaa ComGuardien Atlasta Tukayyidin taistelussa, veikkaan etteivät ole samasta muotista valettuja...

Kai minä noista osan tunnistan, enemmän ja vähemmän oikeinkin vielä. Iso osa on tuttuja mutta nimi ei irtoa kielen päältä kuitenkaan. On Commando, Jenner, Hunchback, Atlas, hämmentävän pieni Catapult, Cyclops, Dragon ja kai siellä se Pantherkin on Spider kaverinaan.. ja hitonmoinen nippu tunnistamattomia. Mutta niitä voi väijyä kirjasten kanssa, kyllä niille nimet löytyy.
Tiedä nyt sitten, oliko tuo yksi Rifleman vai ei, vähän veikkaan, ettei ole. Ehkä se on se Jägermech. Työtä tulevat tosiaan vaatimaan, siitä ei pääse yli tai ympäri. Mutta pääasia, että joskus hämärässä tulevaisuudessa valmistuvalla Jade Falcon -Klaanin Gamma-Galaksin 3rd Falcon Talon Clusterilla on sopiva maaliosasto tarjolla :)

Aiemminmainitun Laurentiuksen kanssa on vähän puoliääneen mietitty, miten nuo maalaisi. Sisämaailman pellethän rakentavat 'Mech-yksikkönsä lanceiksi (4 BattleMechiä per lance), joita sitten on kolme per komppania, kolme komppaniaa per pataljoona ja sitä rataa. En minä noita ikinä muista, Klaanien (tai maanpäällisen tykistön patteristoidea) on paljon tutumpi. Joka tapauksessa, tuossa on kuusi eri lancea, joten periaatteessa jokainen voisi olla omaa porukkaansa. Esimerkiksi Dragon on selkeä DCMS-tölkki ja ehkä Catapult menisi sen kaveriksi parin muun kanssa (harmi, ettei paketissa ollut Hatamoto-Chi:tä ollenkaan, se olisi sopinut tähän kuin PPC-laaki ohjaamoon), mutta tästä pitää konsultoida Lähteitä. Kuritojen yksiköt minä meinasin maalata punaisiksi eli vaikkapa 2nd Sword of Lightin kaavioon.

Yksi tietysti Capellanien malliin, ehkä Death Commandos olisi tunnistettavissa? Raskaampaa kamaa pitää varmaan kerätä Steinereille, varmaan joku Lyran Guards ja vastaavasti FedSuneilta joku ja mielellään ei etovan ranskanlippumaisia Davion Guardseja, vaikka ovatkin oitis tunnistettavia... Free Worlds Leaguelle on ehkä laitettava yksi lance ja viimeinen ComStarille ihan oleellisuuden takia (Tukayyid).
Toisaalta, FWL on niin tylsä porukka, ehkä niiden sijasta tekisi kirjoissakin isompaa osaa pelanneen Free Rasalhague Republicin yksikön tai ennalta-arvattavamman palkkasoturiyksikön.
Niitä on taas niin paljon, ettei valinta ole helppoa mutta ehkä joku Wolf's Dragoons lienee tarpeeksi merkittävä tarinankin kannalta, vaikka pettureita ovatkin. Kell Houndit ovat kanssa ehkä vähän ylikäytettyjä, mutta joku Gray Death Legion on ainakin nimeltään niin mainio, että sitä pitää myös harkita vakavasti.

Niin ja se julistekartta:

5.4.2011

Vegasin eka lopetus

Achtung, achtung, spoilerivaara jatkuu!
Sivubonuksena: rakennusprojekti alkanee vähitellen, säästä riippuen (ei-sateisella säällä on kivempi maalailla parvekkeella), niin loppuu hetkeksi tämä epätavallinen pelimutina :)



Kun sain Caesarilta uuden tehtävän (tapa House, tule takaisin), puhuin Vulpes Incultan ja Praetorianien pomon kanssa myös. Pari lisätehtäväähän siitä napsahti, hoidin alta pois ja hiippailin Topsin yläkerrokseen Yes Manin kanssa puhumaan, kuten Wildcard -tehtäväsarja ehdotti.

Tässä vaiheessa avoimia tehtäviä oli ihan kiva nippu, ehkä kymmenisen kappaletta. Yhtä lukuunottamatta (Red Lucy halusi jättirukoilijasirkan munia areenansa terraarioon) kaikki olivat näemmä loppuratkaisun suuntaan vieviä. Olin jo päättänyt, että katson, miten "kalifiksi kalifin paikalle"-ratkaisu eli Wild Card -tehtävät päättyvät.

Ensimmäisenä piti lähteä pistämään herra House pois linjoilta. Parin terminaalin kanssa näpyttelyn jälkeen olin jossain superjemmassa Lucky 38:n sisällä. Pitkä kävelysilta siellä jossain. Sillan päässä oli terminaali ja kapseli, mitä täällä taas on tapahtuvinaan? Siitä sitten taas hakkeroimaan. Ei sittenkään, suoraan aukesi tuokin pömpeli. Kummallinen tehtävä. Avataan staasikammio, joo joo, ei ole väliä vaikka kontaminoitui... eikun kuka kontaminoituu? Minä? Pah, antaa mennä silti.
*pssshhh*
Kas, sehän olikin puolimuumioitunut House! Mein goth... Unohdin ihan ottaa kuvan kun hämmennyin koneeseen säilötystä ruipelosta. Äijä marmatti, että ikuisuuden kestänyt suunnittelu meni mönkään, miksi teit sen, plaaplaaplaa. Nirri pois moiselta vinkujalta eli minigunilla naamaan. Samantien ruudulle iski sellainen määrä "Quest added: PLAA" ja "Quest failed: PLAA", että meinasi ihan hirvittää. Tätä kommentoin myöhemmin vähän enemmän. Jäljelle jäi kaksi. Ensimmäinen oli "Mene takaisin Yes Manin luo" ja toinen edelleen Red Lucyn tehtävä.

Marssin siis takaisin, robo oli innoissaan kuten aina ja halusi Housen terminaalille. Sinnepä siis, taas takaisin. Pienen reboottailun ja loppujenkin Securitronien päivittelyn jälkeen Yes Man antoi pari lisätehtävää, joista olin osan jo suorittanut kaiken muun seikkailun ohessa - ihan ohimennen. Tuolla viimeksimainitsemallani voima-asemalla piti siis taas mennä käymään. Vartijoista välittämättä hiippailin sisään, tällä kertaa kukaan ei edes hermostunut. Outoa väkeä. Tehtäväkin oli vivunvääntö ja takaisin Lucky 38:iin.
Sen jälkeen ei ollutkaan muuta tehtävää jäljellä kuin Hoover Damille marssiminen (tässä vaiheessa peli tarkisti, olenko varma siitä, että tiedän mihin olen ryhtymässä), taas yksi vivunvääntö, jolla roboarmeijalle saadaan lisää virtaa ja sen jälkeen pihalla Caesarin Legioonalaisten niittäminen. Jatkomatkalla pääsi suoraan Caesarin Legaatin leirille, jossa pahamaineisen Legaatin kanssa sai ihan rupatella, en vaan arvannut etukäteen lukea yhtä "Meeting people"-lehteä, jolla Speechin olisi nostanut tuokioksi sataseen, niin kämmäsin jonkun speech-tsekin ja ukko rupesi riehumaan. Tiedä sitten, menetinkö rauhanomaisen ratkaisun tai jotain mutta väliäkö tuolla, äkkiä sekin saatiin nurin. Tietysti tarkistin, millainen rujo naama sillä muka on, muttei edes ollut. Minua on petetty.

Tämän jälkeen pihalle marssi pienen saattueen kanssa yksi voitonriemuinen NCR:n kenraali, jota en ollut vielä edes nähnyt tähän mennessä. Julistinpa voitokkaana äijälle, että minä olen nyt pomo ja minä voitin. Eihän se siitä tykännyt vaan suuttui, mutta sai jengeineen selkäänsä aika äkkiä sekä minun pieneltä tiimiltäni sekä takanaan lymyilleeltä Securitron-armeijalta.
Viimeisen/-ten tehtävien loppuunsaattamiseksi menin juttelemaan Yes Manin kanssa. Jeesmies höpötteli jatkosta ja rupesi päivittelemään itseään. Siihen se sitten loppui, kuin seinään.
Täh?



Nyt noista Housen kuoleman jälkeen pauhanneista "tehtävä X lisätty", "tehtävä X mokattu"-seteistä. Näemmä tuohon vaiheeseen asti koko lopputarina on auki neljään suuntaan: äsken selvittämäni Itsenäinen Vegas, Housen Vegas (tai jotain), NCR:n voitto tai Legioonan voitto. Tästä johtuen kaikki sopivat tehtävät ovat vielä auki tai tarjolla. Kun ottaa ratkaisevan askeleen jotain tiettyä loppua kohti, muut rupeavat paukkumaan eikä uusia enää saa valittavakseen. Suoritustavastani johtuen en edes huomannut isoja epätehtäviä kuten "Don't step on the Bear" ja Legioonan vastaava, joista molempien selitykset kertovat, että jos teet näitä vastaan vielä hommia niin ne eivät enää anna sinulle questeja. Selvä pyy, minä vain sain ja failasin ne molemmat samalla kerralla eli ohitin ilmeisesti sellaisen osan tarinaa, joka on muilla juonihaaroilla hyvinkin tarjolla. Enkä siis voinut ajaa kaikkia muita tehtäväsarjoja mahdollisimman pitkälle ja vasta viime hetkellä tehdä Viimeistä Tehtävää. Ihan jees, kun sen kekkasin.

Otinpa sitten muutamaa tuntia aiemman tallennuksen ja jatkoin uudelleen siitä toiseen suuntaan. Lähdin siis katsomaan, miten Mr. Housen autokraattinen New Vegas tulisi sujumaan. Sen nähtyäni hoidan Legioonan lopun ja vasta viimeisenä NCR:n vätysten tarinan.

Tässä vaiheessa tarinaa ja selitystä on tullut paljon enemmän. Jostain syystä, ehkä sen takia ettei tuo hiton jeesmies-robotti yksinkertaisesti tiedä mistään muusta mitään, mitä ei voi lukea Platinachipiltä, joten kaikensorttinen taustailu ja selittely jäi tyystin pois. House tosin antoi tehtäväksi pistää Hidden Valleyn BoS-jengi päiviltä, eikä usko diplomaattiseen ratkaisuun alkuunkaan. Ei siinä mitään, tehtävä on tehtävä mutta päätin riekkumisen sijasta lähteä seikkailemaan ja aukomaan kartan vielälöytämättömiä paikkoja. Kaikkea sairasta sitä onkin löytynyt, mutta yhtenä hienoimpana on tämä NCR Rangerin kypärä:

Upea. Haluan noita useampia niin saan kaverillekin samanlaisen!

Luulin muuten tämän jäävän parin kappaleen mittaiseksi pikapostaukseksi, mutta olinpa näemmä taas väärässä.

30.3.2011

Mikä tapahtuu New Vegasissa, ei jää New Vegasiin

Väitän onnistuvani toisen taukoviikon pitämisessä mallailusta vaikka tuo vaunu kuumotteleekin. Örisen siis kovasti tahkoamastani New Vegasista.
Väänsin minä sen vahingossa jo läpikin vaikka laskuri heilui vasta 65 tunnissa. Eihän tuo ole tarpeeksi, Fallout 3:eenkin sain sen 103 tuntia tärvättyä. Selitys tuohon kyllä löytyy, mutta sitä ennen:

Spoilerivaroitus!


Noinikään, älä lue jos et halua tietää enempiä tapahtumista tmv. Olen varoittanut ;)



Edellisen postauksen ja noin kolmenkymmenen lisätunnin jälkeen olin seikkaillut ympäri alueita, tehnyt satunnaisia vastaantulleita tehtäviä ja kylmännyt ihan jäätävän määrän pahiksia. Välillä sivullisia ja hyviksiäkin, mutta aina roiskuu kun rapataan, eikös vain?
Tasonousutkin iskivät aina varkain ja ennen kuin huomasinkaan, katto kolahti vastaan (tasolla 30) eikä siitä eteenpäin enää voi edetä. Ilmeisesti ensimmäinen DLC nostaa sen 35:een mutten minä vielä ole noita harkinnut. Eipä sillä, että noilla tasoilla mitään sen ihmeempää merkitystä olisi mutta kun on kivaa kuulla expankolahdusäänet ja tasonnousukilahdus, boostailla äijän taitoja siellä sun täällä niin että hommat sujuvat paremmin (tai joitain tehtäviä pystyy ylipäätään suorittamaan). Nappasin tuossa viimeiseksi perkikseni Explorerin niin sain kartalle kaikki näkemisen arvoiset paikat ja kylläpä niitäkin oli...


Kävin yhden BoS:n tehtävän merkeissä palloilemassa muutamassa Vaultissa ja yhdessä olikin asumassa lauma Fiendejä, psykoottisia narkkareita. Väitin niille olevani huumekuriiri ja sain käppäillä eestaas rauhassa ja vohkia kaikkea kivaa (ensi kerralla panostan enemmän sneakkiin niin taskuvarastelu onnistuu paremmin). Niiden pomokin löytyi muttei sillä ollut mitään järkevää asiaa, niin jatkoin seikkailua. Löysin sitten nipun vankeja ja yhden haavoittuneen Rangerin, joka oli salamurhakeikalla. Jalkapuolesta ollut mihinkään joten patistin pojun matkoihinsa ja lupasin hoitaa moottoriturvan itse pois päiviltä. Levittelin sitten miinoja sinne tänne ja panin haisemaan. Taisin olla vähän liian korkealla tasolla noihin pahiksiin nähden kun Vaultillinen raidereita ei ollut sen isompi ongelma, tai sitten olin aina niin hyvin jemmassa, että reilusti yli puolet tippuivat sneaky criticaleilla otsaan. Emt, pääasia, että homma hoitui silti ja vapauttamani vangit pääsivät esteettä ulos.
Pääjehua piti sentään töräyttää pari kertaa otsalohkoon ennen kuin äijä otti ja kuoli. Mutta kun katsoin, mitä jäänteistä löytyi, suuni meni kyllä niin messingille, ettei mitään mieltä. Äijällä oli moottorisaha! "A chainsaw! Find some meat!" välähti sairaassa mielessäni ja lähdin huitomaan. Moottorisahat ovat hieeeeeenoja asioita 8)

Jatkoin seikkailemista ympäri karttaa ja koetin käydä katsomassa kaikki aiemmin vastaantulemattomat paikat reitin varrella niin, ettei tarvitsisi ihan omituisesti palloilla ympäri karttaa kaiken satunnaisen perässä vaan niin, että touhussa olisi jotain järkeäkin. Erehdyin jonkun voima-aseman luo ja NCR:n hallussahan se oli. Joku huuteli ohikävellessäni, ettei valvomoon saa mennä. Hyvä hyvä, en mene. Hiippailin sitten ekasta ovesta sisään enkä tajunnut, että se oli hudissa punaisena. Sisäänpäästyäni nukkuvat NCR:n pellet hyppäsivät pystyyn, huutelivat hävyttömiä ja joku rupesi omaksi virheekseen ampumaan. Eihän sellaista voi suvaita joten nappasin itse kättä pidempää esiin ja ryhmässä (minä, ED-E ja Cass) niputimme riehujat. Kurkin huoneen äkkiä läpi, ei siellä mitään ollut, joten päätin karistaa paikan pölyt jaloistani.
Pihalla olleet jannut tykkäsivät jostain syystä kyttyrää ja rupesivat nekin ampumaan meitä. Ennen kuin itse ehdin kissaa sanoa, puolet vartijoista oli savuavana hiilikasana maassa ja loput hetkeä myöhemmin. Itse aloittivat!
Olin silti ihan tyytyväinen siihen, että minä en ollut syypää tappeluun kun en aloittanut pahistelua niin en menettänyt kohtuuhyvää sosiaalista asemaani NCR:n mielessä. Vaan sitten muuntamon takana ollut troopperitar hyppäsi esiin ja sai Cass'n haulikosta naamaansa ja ruudulle pomppasi "NCR infamy gained". Perkele. No, eivät ne sentään vielä inhonneet minua, kunhan suhtautuivat hämmentyneesti.
Tuosta sain sitten pontta kauanmuhineelle idealleni käydä Caesaria moikkaamassa, ei siitä enää pahasti haittaakaan kai voinut olla.


Rupattelin ukon kanssa tuokion, sain muutaman tehtävän, joista yksi oli Caesarin päämajan kellarissa piipahtaminen. Olin minä sen jo aiemmin saanut Yes Manilta, joka majaili edesmenneen Bennyn huoneessa. Siltä minä sain idean pistää herra House päiviltä ja asettua itse New Vegasin pomoksi. Caesar halusi, että menen kellariin ja tuhoan kaiken.
Menin, löysin Housen telepäätteen ja pienen juttutuokion päätteeksi päätin muka tehdä Housen mielen mukaan. Aktivoin siinä ohimennen vihaisen näköisen Securitron-armeijan ja meteli vakuutti Caesarin siitä, että maan alla oli räjähdellyt. No, mitä et tiedä, se ei vahingoita sinua...

Tämä on hyvä kohta pistää tarina paussille, muuten tulee nälkävuottakin pidempi postaus, eikä niitä jaksa kukaan lukea. Harmittavaisesti en ehtinyt ottaa jatkosta kuvia. Ehkä napsin muutaman täytteeksi seuraavaa postausta varten.

23.3.2011

Valmista: Projekti I/11 aka Lisää pohjatyötä

Päätin hoitaa tuon jalustakuvion loppuun mahdollisimman ripeästi kahdesta syystä.
  1. Oli kunnon rakennusfiilis päällä
  2. Seuraavat tekeleet huutavat jo vuoroaan

Näinpä rupesin sitten porailemaan mdf-levyyn reikää, jonka paikan olin nohevasti saanut merkittyä spraymaalilla, kun sohotin suoraan ylhäältä asteroidipohjaa, näin siitä metallirangan menoreiästä suhahti juuri oikeaan paikkaan väriläiskä. Hah! Mutta intoilin nerokkuuttani vähän etuajassa... En ollut tajunnut, että tuo piuha on noin millistä ja minun sormiporani terät ovat noin 0,1mm ja oikean poran terät taas monta kertaluokkaa isompia. Pienen kiroilun ja erinäisten työkalujen väärinkäytöllä sain aukon laajennettua niin, että tulos kelpasi sekä minulle, että mallinpidikkeelle. Siltä varalta, että pelkkä liima ei ole tarpeeksi pitämään tuota mdf-levyä ja finnfoam-heksaa kiinni toisissaan, porasin muutaman reiän molempiin.

Reikiin tuikkasin jekkulankaa suoraan rullasta ja pätkäisin sopivalta (muutaman millin) etäisyydeltä poikki. Levittelin laihaa liimalitkua taas niin, etteivät metallilanganpätkät heilu turhaan (laihaa siksi, ettei levyn pintaan tule turhia paukuroita). Samalla vaivalla maalasin nuo pohjalevyn näkyviinjäävät reunat arkistoista löytyneellä Tamiyan Flat Brownilla.

Jos olisin koheltanut vähemmän, olisin tajunnut ennen noiden minitikkujen liimaamista kaivertaa pienen uoman sille metallilanganpätkälle, joka tulee pohjasta läpi niin, että saan säädettyä X-Wingille juuri sopivan korkeuden... Pienten piikkien tunkeutuessa ajoittain kämmeneeni kaiversin sopivansyvyisen kuilun, johon ylimääräinen metallipätkä uppoaa näppärästi pois tieltä ja vakauttaa koko tekelettä ehkä vähän.

Tuollainen lennokas poseeraus sille nyt tulee, vähän vaan pitää siistiä pikkujuttuja. Kuten pyyhkiä sahanpurut hiiteen ja sitä rataa.

Ultralisäbonuksena kuva myös suoraan ylhäältä:

22.3.2011

Pohjaa ja haarukointia

Kävin eilen perin miehekkäällä ostosreissulla.

Ensin eksyin itseni entiselle Risteysasemalle, Mallikauppana se taitaa nykyään kulkea, en ollut koskaan käynyt tuolla jostain syystä ja Tapsa kehui puotia, joten... Kyselin sopivaa putua asteroidia kuvaavaa pohjaa varten ja päädyin suosituksesta harmaaseen Woodland Scenicsin "ballast"-nimellä kulkevaan häsmäkkään. Suuret kiitokset vaan. Pussi kehuu sopivansa rautatien penkkoihin ja sorateihin - eiköhän noilla meriiteillä yksi asteroidinpalanenkin maisemoida. Vaan kaikkea kaipaamaani tuolta ei valitettavasti löytynyt (todo-listalle tuli kyllä lisää mittaa), joten käänsin kurssini kohti Kamppia.

Hobby Pointista mukaan tarttui puolioletetusti sekä Tamiyan että Vallejon pigmenttejä. Pitäähän niitäkin kokeilla jossain välissä! Niin ja yksi valkoinen vesivärinappi lähti kanssa mukaan, jos vaikka innostuisin kokeilemaan hätäistä talvicamoa uudemman kerran. Leevin pinnassa se ainakin oli ihan toimiva ratkaisu.

Nyt kun pääsin kotiin, sotkin vähän vettä ja erikeepperiä näppärästi leviäväksi muttei liian nopeasti kuivuvaksi sotkuksi. Levittelin tuota sitten viimeksi pykäämälleni pohjalle. Kesken kaiken tajusin, että tukirangan reikä oli tekemättä, joten puhkaisin sen valmiilla pätkällä, enkä edes sotkenut paikkoja. Edistystä.
Kaiken varalta päätin tehdä pinnoituksen sektori kerrallaan, joten kun ensimmäinen sopivan näköinen pinta-alue oli liimalitkussa, sirottelin sen päälle kosolti tuota ballastia. Ylimääräiset pois laatikon pohjalle, noinikään, GOTO 10.

Tuo muuten ei ole hartioille mitään kivaa tuollainen omituisissa asennoissa hääriminen. Tai sitten minä olen vaan huono. Lopputulos oli aika mainio, päätin että annan liiman kuivua ihan rauhassa etten puhalla kaikkea ballastia pois kun rupean spraymaalaamaan tuota käikälettä uusiksi. Kun kerran olin päässyt vauhtiin, mittailin summittaisesti, minkämittaisen metallipiuhanpätkän tarvitsisin hävittäjän tukemiseen paikallaan. Alunperinhän mietin jotain hakasulun ( [ ) muotoista vajaata haarukkaa ja siitä takaisinlooppaavaa tukijalkaa.

Mittasin varovaisen arvion mukaan, pätkäisin piuhan ja rupesin taittelemaan. Meinasin oikaista siten, että sen sijaan, että vääntäisin tuosta toisen piikin kohtalta alas enkä takaisin perän suuntaan mutta totesin ettei tuo muoto antaisi tarpeeksi tukea. Alkuperäinen idea tuntui toimivammalta, joka väännön jälkeen koetin, miten malli pysyi paikallaan. Väänsin sitten hävittäjän mahan kohdalle pienen tukimutkan kaiken varalta, vaikkei sille ihan suoraa tarvetta tuntunut olevan.

Tuollainen tukihaarukka, maalaan sen vielä mattamustaksi niin kaikille lienee selvää, ettei se "kuulu kuvaan":

Tietysti ns. lopullisesta ilmeestä piti ottaa kuva, että näkee, toimisiko se niin kuin haaveilin:

Tässä vaiheessa hienosäätämiselle on vielä sekä aikaa että tilaa. Ehkä noita onkaloita pitää koettaa täyttää tai sitten jätän tuollaiseksi. Kuka väittää, että asteroidit ovat kaikki sileitä?
Eipä tässä kai paljon muuta olekaan jäljellä kuin sekä pohjalevyn hienosäätäminen, asteroidin maalaaminen ja sen kiinnittäminen tukirangan kanssa pohjalevyyn. Kyllä kyllä, nyt on hyvä fiilis tästä prokkiksesta!

17.3.2011

Pohjaasilppuil

Otin itseäni niskasta kiinni tuossa yksi iltapäivä ja leikkelin enempivähempi heksanmuotoisen palikan tuosta sinisestä laatasta. Ei ollut ihan niin helppoa kuin kuvittelin, on aika tiheää putua tuo finnfoami. Pääasia, ettei se hajoa läheskään yhtä innokkaasti kuin normaali styroksi.


Paksuakin tuo on kaiken muun mittakaavassa, joten leikkasin sitten kolmasosan irti siitä, tarkoituksellisen epämääräisellä horisontaalisuunnalla. Pienellä epämääräisyydellä oli tarkoitus saada vähän luonnollisempaa fiilistä koko tekeleeseen, vaikkei se vielä tässä vaiheessa kovin ihmeelliseltä näytä:

Seivästin ohuen pulikkani esimerkkipalaan (se mdf-kalikka, josta oli vedetty metallipiuha läpi) kiinni ja suihkin pohjamaalia pintaan. Vähän tuota joutuu korjailemaan, kun parvekkeella näkee taas/vielä jotain ilman, että arpoo olohuoneen ikkunasta kajastavan valon kanssa. On se etenevä kevät hieno asia.
Seuraavaksi meinasin, kun maaliosuus on vihdoin kunnossa, sutia ohennetut erikeepperit pintaan ja uittaa koko roskan hiekassa. Ajattelin että tuon kun vielä vetelee uusiksi tuolla pohjaspraylla niin aika avaruudellinenhan siitä tulee. Jos tulee. Ellei kokonaisuus ole sitten ihan liian harmaa, kun pohja olisi harmaa ja Keisarillinen X-Wingi metallinharmaa. Sen näkee kokeilemalla ja maalia voi aina lätkiä lisää jos moiseen on tarvetta.

11.3.2011

Uutta matskua X-Wingin alle

Kysyinpä tuossa yhdeltä enemmän mallailleelta tutulta, että mikä mieltä on miettimistäni pohjaratkaisuista. Alustaksi mietin, että tuollainen salsapurkin kansi voisi toimia ihan mainiosti, olisi sopivan kokoinen ja kaikkea. Siihen sitten jostain styroksimaisesta säätäisi jonkun asteroidipinnan (tuollaista pakkaushöttöä kun lämmittäisi vaikka tuikkukynttilän päällä, saisi pehmennettyä ehkä mukavasti ilman vakavia sulamis- tai palamisongelmia) ja jollain putkella (topsipuikko?) jonka sisään menevällä metallilangalla tukipulikka. Mutta kun sellaisen kanssa pitäisi porata reikiä mallin pohjaan eikä se oikein kutkuta.

Sain vastauksen suunnilleen näin: "Mulla vois olla töissä finnfoamia joka on vähän niinku styroksia mutta tiiviimpää ja mukavampaa muokata, pohjaks ehkä MDF-levyä ja vahvempaa rautapiuhaa taivuteltavaks niin ei tarttis porailla, sopiiko jos käyn vaikka perjantaina?". Tokihan se sopi. Tämä muutaman minuutin visiitti kesti sitten pitkälti toista tuntia, kun meillä molemmilla näkyy olevan tapana jäädä suusta kiinni. Tuollaisia Tapsa toi mukanaan:


Laatta vaaleansinertävää finnfoamia, valikoima noita mdf-lättyjä siisteillä reunoilla ja kieppi vahvanoloista metallipiuhaa. Piuhasta pitäisi sitten arpoa jonkunlainen kieppi, johon tuon X-Wingin voisi istuttaa (C-mallinen haarukkaote moottorien & siipien välistä siten, että toinen haara palaa takaisin) ja kääntää alas, ff:n ja pohjan läpi. Pahin ongelma tuossakin on varmaan asteroidin pinnan arpominen niin, ettei näytä väkinäiseltä. Kohtahan se taas kerran nähdään, miten mistiin meni.

Meinasin kyllä pitää pienen paussin rakentelussa mutta toisaalta, tuossa noita kyhättäviä olisi ja Model Expoonkin on enää vajaa 2kk aikaa niin pitäähän tuo joskus tehdäkin. Samalla jonon seuraava vaunu supattaa jo pyödän alta, että "rakenna minut, raaakeeennnaaa miinuuuuut"... Auf deutsch, natürlich.

Jospa menen mättämään Fallouttia niin loppuu moinen huutelu ainakin hetkeksi.

3.3.2011

War. War never changes.

Kuten tuo blogotuksen otsikkokin on sanovinaan, olen ounastellut mutisevani muustakin kuin vain pienoismalleista. Syynä siihen on toki ykkösenä se, etten minä ehdi ja kykene aina rakentelemaan tai maalailemaan. Toisena syynä luonnollisesti se, että pelailu on toinen isohko harrastukseni (huvikseenkoodailu on valitettavasti jäänyt vähälle, mutta kyllä minä sitäkin...). Hyvin nämä sopivat yhteen, molempia kun sopii harrastaa erilaisessa mielentilassa, säässä ja aikataulussa: vartissa ehtii ehkä mallata vähän muttei sellaista aikaa varten voi mitään Civilization IV:tä startata - tai puoleen tuntiin ei saa maalattua jotain oleellista, mutta kyllä siinä nipun Crimson Lancen pellejä tuhoaa. Samoin kuin aina ei vaan nappaa pelata/rakentaa/jotain, vaihtoehdot ovat siis silkkaa voittoa.

Joku Falloutin läpimättäminenkin on minun tyylilläni yksi iso ja pitkäkestoinen projekti, sopii siis loistavasti otsikon alle ;) Anyway, jospa tapani mukaan alustan lyhyttä tarinaa pitkällä taustakitinällä.

Ennen kuin pääsen pidemmälle, varoitan spoilereista jo nyt.

En jemmaile juonimietteitä tai muitakaan, typottelen perinteisesti mitä mieleeni juolahtaa. Tekstiä tulee aikalailla roimasti ja valtaosa on yleistä mekastusta, veikkaan vähän, että "laatuni" notkahtaa aika roimasti tämän postauksen jollei sitten kaikkien muidenkin peliaiheisten kohdalla.

Fallout-sarjasta olen naputellut kakkosen läpi erinäisiä riemukkaita kertoja, kolmosen puolitoista ja nyt työn alla olevan New Vegasin kohdalla en tiedä missä menen, mutta siitä kohta enemmän. Ykkösfalloutti on jäänyt kokematta kun ei ole tullut vastaan, Tacticsia en saanut koskaan lainaan ja BoS taas oli vain boksille niin se jäi lyhyeen testirupeamaan kaverin luona.

Bethesdan kolmosfalloutti oli kyllä jotain, mitä odotin suurella uteliaisuudella: miten loistava vuoropohjainen (taistelun osalta) roolipelailu kääntyy muodikkaaksi reaaliaikakolmedeekohellukseksi. Räimintää palautti vuoropohjaisille juurille VATS, jossa sai entiseen malliin tähtäillä vihuja erinäisiin ruumiinosiin erinäköisillä osumaprosenteilla, jollei FPS-moodi sopinut tilanteeseen (vihujen käsikranaatteja on hippasen helpompi napsia ilmasta VATSissa kuin reaaliajassa). F2:sta suosikkini eli silmät ja jalkoväli oli pudotettu pois, silmien puuttuminen tähtäyslistalta harmitti ihan vietävästi. Mutta sitäkin enemmän harmitti, kun huomasin, että jos paukkurautojen asemesta olikin harrastamassa väkivaltaa astaloiden tai nyrkkiensä kanssa, eri tähdättäviä osumakohtia ei enää ollut lainkaan! Huutava vääryys. Mitä muka tekee piikikkäillä nyrkkiraudoilla, jollei niillä saa puhkoa vihujen silmiä? Tai hakata sledgehammerilla niiltä polvia irti? Tuohon suunnattomaan puutteeseen ei vielä tietääkseni ole modia tarjolla, mutta ehkä joskus. Minun skilleilläni ei ole myöskään löytynyt aseettoman taisteluun vaihtoehtoja lyönneille/potkuille, niin kuin Fallout 2:ssa.

Modeista kun on puhe niin nämä tuoreet Falloutithan ovat muuten aikalailla mukavan karskeja asenteeltaan, niinkuin muistelisin kakkososankin olleen. Kiroillaan, tupakoidaan ja juodaan viinaksia (+1 charisma, -1 perception ja mitä noista nyt tulikaan) sekä pistetään jengiä kappaleiksi minkä ehditään, jos ovat ruvenneet soittamaan suutaan (tai jos pelaaja aukoo päätään väärille jannuille). Niin ja huumeita voi myös vetää, jos moisen kokee tarpeelliseksi tai haluaa kokeilla narkin elämää vieroitusoireiden varjossa. Niin tai sitten voi liittyä orjuuttajiin, kohtuusynkkä ammatinvalinta sekin.
Itsehän jäin kerran Fallout 2:ssa koukkuun Nuka-Colaan... Taisteluhuumeista saa jotain bonuksia ja muuta kivaa, mutta ne vieroitusoireet (eli niiden pelko) ovat ainakin saaneet minut poissa niistä. Jostain syystä kaikki tämä on ollut ystävillemme Australiassa ihan ok, mutta morfiinin käyttö lääkkeenä oli niille kestämätöntä ja meinasivat käytännössä kieltää koko pelin maassaan. Tämän takia morfiini nimettiin uusiksi: Med-X. Naurettavaa, molemmat pelit olen modannut heti ekana "Med-X to Morphine"-pulikalla, enkä silti ole muuttunut morfi- tai muuksikaan nistiksi pelissä tai tosimaailmassa. Vieläkään.

Niin, olihan näissä uusissa yksi itsesensuuriefektikin, joka vähän ihmetyttää ainakin minua. Vanhassa kunnon Fallout 2:ssa riekuin joskus Denissä (jos muistan oikein ja Arroyon jälkeen paikat tulevat vastaan järjestyksessä Klamath, Modoc, Den) ja siellä on lauma ipanoita, jotka taskuvarastelevat innokkaasti. Kerranpa yksi vei valuuttaa taskuistani, pistin sitten lyöden äpärää sledgehammerilla naamaan. Kerrastahan se kuoli ja raato liukui toiseen päähän karttaa. Otin korkkini takaisin ja jatkoin matkaani Modocin suuntaan. Siellä jengi oli yllättävän vihaista, ihmettelin miksi kaikkien puheet olivat vihollisenpunaisella ja kovin synkänsävyiset. Joku kävi sitten kimppuunkin ja tilanteen eskaloiduttua silmittömäksi räiskinnäksi karkasin kun en vielä noin alkuvaiheessa ollut kykeneväinen koko kylän vastarinnattomaan puhdistamiseen... statsiruudusta kurkin jotain selitystä aiemmin niin neutraalien kyläläisten yllättävään kiehumiseen ja huomasin "Child killer"-perkin. Totesin, ettei tuo ollut alkuunkaan hyvä idea ja palsin pari tallennusta taaksepäin ja käyttäydyin vastedes ihmisiksi ainakin lasten kanssa. Tai no, jos niiden taskuun laittaa sytytettyä dynamiittia tai C4:sta, kuolevat ne pois mutta siitä ei saa itselleen pahinta mahdollista karmaa :P

Omista syistään Bethesdan väki päätti, ettei heidän peleissään moinen saa olla mahdollista (ja näissä peleissä lapset ovat ihan yhtä raivostuttavia kuin elokuvissakin). Tietysti protestimielessä hain aikanaan Fallout 3:een childkiller-modin, vaikken sitäkään käyttänyt kuin testatakseni, että toimii. Hassusti, jos lapsien rei'ittäminen olisi ollut alunperinkin mahdollista, olisin välttänyt sitä kuin ruttoa vanhojen muistojen pelottamana, mutta nyt kun se pitää erikseen viritellä mahdolliseksi niin... Noh.

Vaan joskohan pääsisin aiheeseen vähitellen?


Sain siis Fallout New Vegasin joululahjuksena espanjalaisen perinteen mukaisesti eli loppiaisena. Tässä on hurahtanut kohta kaksi kuukautta, mikä merkitsee Steamin laskurin mukaan rapeaa 35 pelituntia. Minä kun pelailen nykyään sellaisissa ~30min - ~2h -spurteissa niin onhan noita sessioita kertynyt, eikä tuota ole joka päivä hutkittu vaan silloin kun on kutkuttanut.

Väittäisin, että olen vasta pääjuonen alussa. Tai no, eihän sitä ole alkua pidemmälle vielä selviteltykään. Alussa selviää, että olit platinaista pelimerkkiä roudaamaan palkattu kuriiri kun joku epeli otti ja töräytti aivosi pellolle ja vei pelimerkin mennessään. Ampuja oli ilmiselvästi toistaitoinen tai pelihahmo onnekas kun selvisi hengissä. Ensimmäisenä tehtävänä onkin löytää ampuja ja hommata platinachippi takaisin. Yhden tai peräti kahden pikkutehtävän ("Puhu tuolla noille") selviää, että joku Benny se syypää on ja Bennyhän majailee Vegasin Stripillä. Sinne taas ei ihan tuosta vaan päästä. Suorin reitti kun on väärällään Deathclaweja ja kaukaa kiertäessä tulee vastaan aimo pino sivutehtäviä. Noita on sitten suoritettu sitä mukaa kun niitä tulee vastaan, aina mielenkiintoisimpaan tai nopeimminsuoritettavaan välillä vaihtaen. Samalla kun tehtäviä tekee, karttakin täyttyy uusista markkereista ja vähän väliä joku tarjoaa lisää tekemistä. Kaikkea sekavaa tulee kyllä vastaan, perinteisistä "Hae heinä neulasuovasta ja vie se apteekkarille, jota tarvitset johonkin saadaksesi jotain ja kun sen vie erakolle, saat karkkia ja 100expiä" -tehtävistä aina "Kerää kasaan jengi ja suojele kylää vankikarkureilta"-kuvioihin, "Selvitä, kuka myi vaimoni orjaksi niin ammun sitä päähän" ja "Värvää satunnainen cowboy-ghouli tekemään 'escort'-hommia baarilleni"-hienouksiin sekä ihan rehelliseen palkkasoturointiin.


Kaikkea tätä sählätessä ja sinne sun tänne juostessa olen saanut nostettua äijänretaleeni jo melkein tasolle 22 (tasokatto on 35) ja nyt vasta uskalsin mennä riehumaan Deathclawien kanssa louhokselle, joka on ärsyttävästi aloituspaikan ja the Stripin välissä. Tähän mennessä yritykseni kun ovat kaatuneet siihen, että raajani on revitty irti ja kaveriparkani syöty alle minuutissa. Nytkin jouduin keikkumaan jyrkänteiden laidoilla, jotta möröt eivät tajunneet kiivetä niskaan ihan joka kerta. Siltikin yrityksiä kerääntyi parikymmentä, kun noita pahuksia oli hyvin monta ja meitä ei. Yhdessäkin kohdassa keksin, että koska tuo Deathclaw Alpha Male juoksee aina samaa reittiä kimppuun, heitänpä kaikki miinani (38) kasaan samaan paikkaan. Onnistuihan se, mörön jalka rampautui mutta silti sen tuhoamiseen meni ihan naurettavasti aikaa ja ammuksia - kolmelta hahmolta. Mikä on tietysti oikein, minusta on vain hienoa, että pelissä on paikkoja joihin ei kannata mennä jos haluaa pysyä terveenä - ja jos menee niin omalla vastuullaan sittenkin. Alkupelin pikkupistooleilla, rengasraudoilla ja nahkatakkiin pukeutuneena tuolla ei ole mitään jakoa. Nyt, Combat Armorissa, erisorttisilla kivääreillä, laserpyssyillä ja räjähteillä oli ihan tarpeeksi vaikeaa. Oikein.


Vegasin aavikolla näyttää tässä vaiheessa olevan pari pääpukaria mittelemässä voimiaan: Fallout 2:sta tuttu New California Republic (NCR) ja tuore tuttavuus Caesar's Legion. NCR on levittäytynyt (ohuesti) alueelle kaukaa Kaliforniasta ja Caesarin Legioona on kohtuubrutaali, ilmeisesti orjakauppaan vakaasti pohjautuva porukka. Jossain välissä ne rupesivat nuiviksi ja neutraalin suhtautumisen sijasta rupesivat uimaan liiveihin, olin kai liian hyvissä väleissä NCR:n paikallisen osaston kanssa. En ole vielä päättänyt, kumman kanssa pitäisi kaveerata (jos sitä saa edes valita itse): NCR on vähän öykkärimäisen oloinen (F2:ssakin olivat aika penseää väkeä) ja ainakin kun Legioonalaisten edustajan kanssa juttelee, heidän oma ideansa on hupaisa. Saas nähdä, mikä on fiilis kun homma etenee ja taustat selviävät lisää. Tuoreimpina käänteinä sekä NCR:n että Legioonan edustajat lupasivat, että "mahdolliset rikkeeni heitä kohtaan unohdetaan, tule juttelemaan kanssamme yhteistyöstä". NCR:n hemmon kanssa juttelin jo kun oli hollilla, mutta Caesarin luo pitää vähän matkatakin, kaipa minä noille kartan kaakkoiskulmille kohta päädyn uudelleen.


Tai sitten jään Mr. Housen kanssa kaveeraamaan, nautin raskaasti aseistautuneiden robottien tarjoamasta suojelusta ja tuhlaan erisorttiset valuuttani Vegasin kasinoissa. Niin ja Bennynhän minä kyllä löysin, uhkas.. taivuttelin pitämään pientä palaveria ja pieksin veriseksi muhjuksi piikikkäillä nyrkkiraudoillani. Koettihan se puhua minut johonkin huijaukseen mukaan ja lupasi tarjota tehtäviä, mutta kosto on suloista, enkä halunnut että kasinolle salakuljettamani kättäpidemmät olisivat jääneet ihan turhiksi. Ehkä jossain toisessa elämässä sitten.
Fallout New Vegasissa on muuten ensimmäistä kertaa käynyt niin, että olen ihan tosissani kehittänyt puhetaitojani, niistä kun on jopa hyötyä. Aiemmissa olen lähinnä ostanut (ja varastanut capsini takaisin, tietenkin) tai polttanut tahtoni läpi, tämä on ihan jännää vaihtelua. Olen aina, varsinkin Fallout 2:ssa, kyhännyt hahmostani kickboxer-varkaan (unarmed + small guns + pickpocket), nyt menossa on joku Han Solo -henkinen suunsoittaja (guns + melee weapons + speech), joskin tuon meleen tilalla pitäisi siinä tapauksessa olla ehkä jotain muuta, survival kenties, mutta tarpeeksi lähelle menee kumminkin.

Taidan silti lopettaa tähän ja jatkan toiste, ei tällaista loputonta mekastusta jaksa kukaan lukea muutenkaan :P

22.2.2011

Lukitkaa S-Siivekkeet hyökkäysasentoon, etusuojat tuplateholle


Siitähän tuli aika siisti, loppujen lopuksi. Nyt kun keksin, minkälaisen alustan ja ständin tuolle voisi kyhätä. Asteroidia on ehdotettu, itse mietin myös Tähtituhoojan pintaa tai vastaavaa, jonka pinnalle voisi koettaa pykätä pienen Taim&Bak XX-9 -henkisen turbolasertornin, voisi olla kiva. Saas nähdä, mitä saan aikaan.

Rakennelma oli pieniä Pilotin muutoksia lukuunottamatta suoraviivainen OOB-kuvio ("out of the box", suoraan laatikosta ilman lisäosia tai virityspalikoita), vallankin moottoreista näkee, että onkaloita jäi ja perfektionistilla olisi tonnitolkulla kitattavaa ja hiottavaa. Moinenhan ei minua vaivaa, samoin kuin ei tuo pahamaineinen ASMkaan. Minusta malli onnistui, olen siihen tyytyväinen ja sehän se merkitsevä osa on :)

Aiheeseen palataan, kun jotain siihen liittyvää on tarjolla, muuten projekti 1/2011 oli tässä. Muutama viikko vierähti, jo toinen pintaidea oli voitokas, eikä mikään mennyt kauheasti mönkään missään välissä. Tämähän alkaa siis jo sujua! Kuuluisia viimeisiä sanoja, osa "liian monta laskettavaksi"... Seuraavaksi joko Fallouttia tai SdKfz 251/1:tä miehistöineen, säästä riippuen.




Tuossa vielä pari viimestä kuvaa Pilotista ammeessaan, takanaan R2-M2. Tuosta pienenpienestä pulikasta ei oikein saa minun raudallani - kummallakaan kameralla - kunnon otetta makromoodissakaan. Tai sitten en vaan osaa.